Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til valg av Basselement til hjemmekino

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jeg er faktisk ikke sikker på hva som vil spille høyest av 2515 eller L7, så tør ikke å svare på det, men det jeg vet er at 2515 elementene spiller ekstremt høyt, og man kan kjøre langt over angitt effekt på dem uten at dem blir varme. Slik er det med alle DD elementer

    Hvis du har råd til 2stk 9518 kan jeg garantere deg et lydtrykk og dypbass du skal lete lenge etter. Og ville gått for det, da det ser tøffere ut og tar mindre plass enn 4stk 2515.

    1stk 9515 element har blitt spilt opp i mot 155 desibel med, og 18" vil jo da klare enda mer.

    Kan anbefale en kasse på 7cuft pr element trykkammer, med en tuning på 37hz.

    Da vil du få mange naboklager

    4400 Watt RMS sa du? Hvilken forsterker er det? Zachry XP4400? Hvis det, kan den kjøres i 2 ohm stabilt og yter da 2x3500 watt rms.

    Uansett skal 2kw pr 9518 element gi deg utrolig godt trykk. Spør bmwfreak her på forumet hva han syns om DD nå. Fikk inntrykk av at han var utrolig fornøyd, og garanterer deg det samme.

    Men det skal sies at 9518 tåler omtrent 6kw for kontinuerlig musikkbruk ifølge mine kontakter som bygger DD i sine biler. Har til og med en kar som kjører 9700 watt rms pr 9515 element og det går fint. Du må kun passe på å ikke "overexcurse" elementene. Men de har 80mm slaglengde så det burde ikke by på noen problemer

    Vi får jo fikse en god pris om du ønsker å kjøpe av oss. Flere spørsmål, så er det bare å spørre. Ble mye her nå, men fikk jo forklart en del
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #32
      Forsterkerene er 2stk PLX 3402.

      Ville du ikke hatt reflekskasse til 9518-ene?

      PS: Det er mulig det blir 2 PLXer (3402) til... ;-)

      Comment


      • #33
        Originally posted by Digital Designs Norge View Post
        1stk 9515 element har blitt spilt opp i mot 155 desibel med, og 18" vil jo da klare enda mer.

        Kan anbefale en kasse på 7cuft pr element trykkammer, med en tuning på 37hz.
        9515 er blitt over 170dB med, men dette i EXT bil. Og 155dB inni hus skje ikke med det første

        Trykkammer tuna til 37hz? Og 7cuft? Vi bor i Norge og kan bruke norske måleenheter
        Uansett så blir 37hz tuning altfor høyt til hjemmekino/innebruk. Mangler jo en hel oktav i nedre regionen da!
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #34
          Originally posted by Hifonic View Post
          9515 er blitt over 170dB med, men dette i EXT bil. Og 155dB inni hus skje ikke med det første

          Trykkammer tuna til 37hz? Og 7cuft? Vi bor i Norge og kan bruke norske måleenheter
          Uansett så blir 37hz tuning altfor høyt til hjemmekino/innebruk. Mangler jo en hel oktav i nedre regionen da!
          Stemmer det ja. Men som sagt, det er en ext bil som spilte så høyt. Husker ikke hvilken klasse det var den spilte 155 db i, men sier jeg 155 er det mer realistisk å fortelle i denne sammenhengen

          37hz tuning blir slettes ikke lavt mener jeg. Man vil jo gjerne få skikkelig punch ved litt høyere oktaver også, men skal ikke si noe helt sikkert, da jeg aldri har bygget DD i hjemmekinomiljø.
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #35
            Originally posted by Digital Designs Norge View Post
            37hz tuning blir slettes ikke lavt mener jeg. Man vil jo gjerne få skikkelig punch ved litt høyere oktaver også, men skal ikke si noe helt sikkert, da jeg aldri har bygget DD i hjemmekinomiljø.
            I en hjemmekino er man på bærtur om man begynner å tune subben(e) så høyt. Man har en "smule" mer gain i bunnoktaven i en bilkupè sammenliknet med et rom i huset.
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #36
              Hvordan tuner man en trykkammerkasse til en bestemt frekvens?

              Comment


              • #37
                kan vel ikke tune ett trykkammer til en bestemt frekevns, men til en annen frekvenskurve basert på størrelsen av kassa.
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #38
                  Originally posted by neptyr View Post
                  kan vel ikke tune ett trykkammer til en bestemt frekevns, men til en annen frekvenskurve basert på størrelsen av kassa.
                  Det var akkurat det jeg hintet til

                  Originally posted by Legatia View Post
                  I en hjemmekino er man på bærtur om man begynner å tune subben(e) så høyt. Man har en "smule" mer gain i bunnoktaven i en bilkupè sammenliknet med et rom i huset.
                  I utgangspunktet enig der! Bruker idag selv en 750 (!) liters bassreflekskasse tunet til 20hz med en stk 18", fungerer utrolig bra til hjemmekino (naturlig nok siden det er en kasse tidligere brukt i kinoen her)

                  Men vil sannsynligvis iløpet av kvelden få prøvd mitt nye prosjekt... siden jeg ikke får solgt GTIene mine har jeg lagd en trykkammerkasse til de som jeg skal prøve i hifi/hjemmekinooppsettet mitt. 2 stk kasser a ca 90 liter med 2 stk 12" i hver. Jeg får dermed samme problem som en vil få med forslaget overfor, men jeg vil prøve å kompensere for dette ved hjelp av EQ alla ELF i bunn. ELF prinsippet går ut på at en har en EQ som har en motsatt gain av hva en frekvenskurve som en trykkammerkasse normalt gir, dvs mye gain helg i bunn og så avtagende oppover. Dette krever MYE effekt og også høy effekttålighet av element samtidig som max output blir redusert sammenlignet med bassrefleks. Men en vil oppnå de lydmessige fordelene med trykkammer (itillegg til de fysiske med tanke på volum) og samtidig også ha dypbassen fra en lavt tunet bassrefleks kasse
                  Last edited by baldrick; 21-04-2009, 11:31.

                  Comment


                  • #39
                    Vi snakker trykkammer ja, det enset jeg ikke.

                    Trykkammer vil jo ha en helt annen avrulling, enn en bassrefleks, så det funker bra å bruke litt EQ da ja.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #40
                      Takker for alle innspill, og valget av element er nå tatt. Har nå kjøpt 2stk 9518, hvor desse skal mates av en brokoblet QSC 3402 på hver spole. Alle fire QSCene kjører altså i 4 ohm brokoblet.

                      Spørsmålet blir nå, hvordan blir kassen?
                      Tenker kanskje 3-400 liter pr elemet, 10"-rør tunet til knappe 30 Hz. Hvordan kan det bli tro?
                      Har ikke regnet så mye på dette, da jeg ikke finner noe spec-oversikt på disse elementene.

                      Et spørsmål til, setter VAS til elementet noen direkte begrensning til kassen i seg selv på noen måte?

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Karnappen View Post

                        Et spørsmål til, setter VAS til elementet noen direkte begrensning til kassen i seg selv på noen måte?
                        Vas er ett av mange viktige parametre når man skal beregne kasse.
                        Du er modig som kjøper deg basselementer når du kan så lite om dette, blir nærmest som å kjøpe en Ferrari for så å spørre om hva de forskjellige pedalene er til!
                        Men spøk til side; det vil nok bli bass av det du har kjøpt, men å gjette seg fram til kassestørrelse resulterer i beste fall i grei lyd.
                        Bla opp noen skikkelige tekniske data, så skal jeg hjelpe til med kasseberegning.
                        EDIT:
                        Ser at innlegget mitt kan oppfattes som om du har investert "feil", det er ikke meningen.
                        DD 9518 er sikkert et fanastisk element som vil fungere bra i riktig kasse.

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        Last edited by Dag Johansen; 26-04-2009, 12:15.
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • #42
                          Hehe, muligens det virker som jeg er fullstendig tilbakestående angående formuleringen på spørsmålene her.
                          Jeg vet hva Vas ER (i teorien i hvertfall). Det er utregnet fra Sd (Arealet) * Cms (fjærstivheten) * en konstant. (Har studert dette for lenge siden faktisk, men er meget rusten).
                          Jeg vet også godt av den lng med resten av Thiele/Small-parameterene til elementet trengs for å gi en god simulering av resutatet av elementet i en bestemt kasse/baffel.

                          Det jeg lurte på var om Vas I SEG SELV setter en begrensning til kassen. Er det noe spesielt man må tenke på om kassen er større eller mindre en Vas. (Tenker av erfaringer her).

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Karnappen View Post
                            Hehe, muligens det virker som jeg er fullstendig tilbakestående angående formuleringen på spørsmålene her.
                            Jeg vet hva Vas ER (i teorien i hvertfall). Det er utregnet fra Sd (Arealet) * Cms (fjærstivheten) * en konstant. (Har studert dette for lenge siden faktisk, men er meget rusten).
                            Jeg vet også godt av den lng med resten av Thiele/Small-parameterene til elementet trengs for å gi en god simulering av resutatet av elementet i en bestemt kasse/baffel.

                            Det jeg lurte på var om Vas I SEG SELV setter en begrensning til kassen. Er det noe spesielt man må tenke på om kassen er større eller mindre en Vas. (Tenker av erfaringer her).
                            En veldig cirka grov tommelfinger-regel er at ved Qts=0,37 skal kasse være lik Vas for linjær respons.
                            Høyere Q=større kasse.

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment

                            Working...
                            X