Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til valg av Basselement til hjemmekino

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til valg av Basselement til hjemmekino

    Har akkurat gått til innkjøp av 2stk QSC 3402 og har nå en plan om å bygge noen seriøse basshøytalere.
    Det jeg ser for meg er 4stk 15" eller 2stk 18". Hadde passet fint med en 500-600 liters kasse.

    Saken er: Hvilke element skal jeg gå for?


    PS: Har drevet en del med bilstereo fra før.

  • #2
    Kjøp mine 4 stk W12GTI Med 2x250l kasse så får du tilnærmet flatkurve til 20hz og med så mye effekt burde det fungere rimelig greit Har prøvd 2 med en QSC MX3000 som er ganske lik din forsterker og fungerer greit det!

    Alternativt kan du gjør som ett par har gjort, kjøpe JBL 2242 element, evt ferdige kassersom heter JBL 4645C , de har samme element, koster ca 13.000 pr stk. Har selv kjøpt 2 stk 18" 2245 JBL element som skulle brukes i lignende opplegg, men da jeg ikke har fått solgt GTIene enda så har jeg ikke komt så langt med det enda. De er mer musikalske og går dypere enn 2242, men er nok ikke fullt så brutale.

    W1500H er også ett rått JBL element dersom du får tak i slike, W1500GTI gjør også jobben veldig bra men strengt tatt gir W12GTI omtrent samme resultat

    Sikkert mange andre gode forslag, men som du forstår er jeg mest inne på JBL

    Comment


    • #3
      Ville gått for 4x15".

      Det har jeg selv i stuen og driver dem med 7000 Watt RMS.

      Element finnes det mye å velge blandt, men kan med hånden på hjertet anbefale deg disse:

      http://www.ljudia.no/hyttalerelement...-sd-15-p78405/

      4,5" talespole som tåler temperaturer opptil 250 grader før det begynner å bli fare for å svi den. I tillegg er dem lettdrevne og har en god effekttålighet.

      P. Audio brukes av seriøse aktører innen konserter osv. og disse elementene vil også gi god lyd i riktig kasse.
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #4
        Hva er budsjettet ditt?
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Originally posted by Digital Designs Norge View Post
          Ville gått for 4x15".

          Det har jeg selv i stuen og driver dem med 7000 Watt RMS.

          Element finnes det mye å velge blandt, men kan med hånden på hjertet anbefale deg disse:

          http://www.ljudia.no/hyttalerelement...-sd-15-p78405/

          4,5" talespole som tåler temperaturer opptil 250 grader før det begynner å bli fare for å svi den. I tillegg er dem lettdrevne og har en god effekttålighet.

          P. Audio brukes av seriøse aktører innen konserter osv. og disse elementene vil også gi god lyd i riktig kasse.
          Du kan ikke seriøst mene dette elementet er bra egnet til hjemmekino? Det spiller knapt nok under 40 hz og er dermed totalt uegnet til hjemmekinobruk. Hadde selv samme element du foreslår i 21" og ble vell ikke nevneverdig imponert over dypbassegenskapene til det. Kan godt være det trøkker, men ikke der det trengs til filmbruk....

          Comment


          • #6
            NOEN burde begynne å lese litt mer før de kommer med anbefalinger.. det har vært mye feil ute å løpe i det siste..
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #7
              Kan anbefale deg Fusion powerplant Nw-sw15.Disse fungerer utmerket og går kjellerdypt.Har en slik selv og er meget fornøyd.Kasseforslag: Ved 350l 2x4” 30cm pr. Port(tunet til 20hz). Ved 200l 2x4” 35cm pr. Port(tunet til 25hz).Kassene er beregnet for en bass

              Comment


              • #8
                Dynabel 9815 er et morsomt hjemmekinoelement.
                Hadde ett selv, tuna det til 30 hz i en 120 liters kasse. sinsykt trøkk samt ganske bra dypbass
                Tror det er mer å ta ut av elementet enn det jeg gjorde, noen forbedringer så får du vel mere dypbass ut av det.
                Kjøp 4 av de å du hat sinsyk hjemmekino
                Mvh Even S. Jensen
                Tlf 41091189
                Digital Designs, nothing is even close!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by neptyr View Post
                  NOEN burde begynne å lese litt mer før de kommer med anbefalinger.. det har vært mye feil ute å løpe i det siste..
                  Det elementet jeg foreslo har jeg prøvd, og hørt det spille i skikkelig kasse. Og de spiller bra!

                  Og det som hadde vært topp om han ikke liker dypbassen dem gir, kunne han hatt et par elementer til, som tar seg av f.eks 40hz og nedover. Da ville det trøkket noe helt sinnsykt, og ville gitt masser av dypbass. Og elementene klarer mye lavere enn 40hz. Men regner med dem oppgir 40hz pga at PA kasser gjerne ikke har noe demping og ikke er konstruert for annet enn å spille høyt.

                  Bygges disse elementene inn i en skikkelig SQ kasse spiller dem dypt og bra. Har som sagt testet
                  Tidligere importør for Digital Designs,
                  overtatt av www.dynaBel.no.

                  Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                  Comment


                  • #10
                    stoler ikke helt på ørene dine jeg ass..

                    dessuten.. egne elementer som skal ta 40hz og ned når han planlegger 4 15"?
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                      Det elementet jeg foreslo har jeg prøvd, og hørt det spille i skikkelig kasse. Og de spiller bra!

                      Og det som hadde vært topp om han ikke liker dypbassen dem gir, kunne han hatt et par elementer til, som tar seg av f.eks 40hz og nedover. Da ville det trøkket noe helt sinnsykt, og ville gitt masser av dypbass. Og elementene klarer mye lavere enn 40hz. Men regner med dem oppgir 40hz pga at PA kasser gjerne ikke har noe demping og ikke er konstruert for annet enn å spille høyt.

                      Bygges disse elementene inn i en skikkelig SQ kasse spiller dem dypt og bra. Har som sagt testet
                      De anbefales i båndpass tuna til 59HZ, de er så feilplassert i denne sammenhengen som du kan få det..
                      Må vel simulere med ei kasse på størrelse med ett rom for å få tuninga lav nok..

                      Jeg vil kalle de 15" der for midbasser.
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment


                      • #12
                        http://www.madisound.com/catalog/pro...products_id=81

                        Noe sånn ville jeg vurdert om jeg hadde hatt peng til det
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

                        Comment


                        • #13
                          Med nærmere 500 liter til disposisjon hadde jeg bygget horn, uten tvil.

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #14
                            problemet er at det er DEG, og eneste som KAN bygge horn :P hehe
                            www.eirikaspaas.com

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Eirik Aspaas View Post
                              problemet er at det er DEG, og eneste som KAN bygge horn :P hehe
                              Men jeg er jo til salgs!

                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment

                              Working...
                              X