Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jeg hadde bilen på service, jajaja.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg er virkelig glad for å endelig ha egen garasje... Skulle ha Vintergralen på verksted for å fikse hjulinnstillingene, og bestilte time hos det lokale verkstedet. De ringte noen timer etterpå for å fortelle at de ikke kunne ta jobben, fordi fjærene hoppet ut av skålene når de løftet opp bilen. (Underlig, både jeg og forrige har da byttet både det ene og det andre med hjulene i lufta uten slike hendelser...)

    Så jeg ringte litt rundt for å finne noen som kunne ta jobben med bilen på bakken. Fant et verksted i Søgne utenfor Kristiansand, og kjørte den ut. Når jeg hentet den opplyste mannen bak skranken at mekanikeren hadde påpekt lav bremsepedal. Greit nok tenkte jeg, man må tråkke litt for at det skal bite.

    Men i første kryss fant jeg ut at det omtrent ikke beit i det hele tatt! Fikk snegla meg til nærmeste bensinstasjon, og joda... kort tid etter jeg hadde stoppet kom det bremsevæske rennende fra det ene forhjulet.

    Hvordan klarer man slikt? Har fremdeles ikke snøring på om det var verksted 1 eller verksted 2 som forårsaket det hele, begge to nektet selvsagt å innrømme noe skyld..

    Så nå bruker jeg heller mye lengre tid selv og har full oversikt over hva som blir gjort. Og om noe skjer har jeg bare meg selv å skylde på.

    Comment


    • #17
      Jeg kan kjenne meg igjen i mange av disse sakene her. Jeg har selv vært feilsøker på et merke verksted, og jeg veit det at hvis vi byttet deler og gjorde jobber som kunden ikke hadde bedt om, og vi ikke hadde gjort kunden oppmerksom på det føre vi gjorde jobben og fikk klar signal fra kunen til å utføre jobben, så kunne vi ikke ta betalt for det. Det er rett å slett ikke lov faktisk! Og til deg Oekern, du betalte virkelig ikke den regninga når de ikke fikset feilen på bilen din? Klaget du ikke på det? Hvis mekanikkeren ikke har yrkesstolthet for faget så er han ingen god mekaniker. Jeg er både enig å uenig i det som sies her om merkeverksteder og ikke merkeverksteder, jeg har også sett mye rart som har kommet inn fra ikke merkeverksteder som har gjort så utrolig mye rart, og det kommer ned til slutt at det faktisk bare var en sikkring, eller at de har sagt til kunden at han må ha ny bensinpumpe og kunden kjøper dette og bilen går fortsatt ikke og må betale for dette og for mere feilsøking. men hadde han kommet til et merkeverksted så hadde de byttet et strømforsynings rele til 100kr og bilen hadde gått igjen. Fordi merkeverkstedene kjenner bilene litt bedre. Men igjen, er ikke mekanikeren dyktig så blir det en dårlig jobb uansett. Å dette er også en evig lang diskusjon om man skal bruke merke verksted eller ikke som man aldri blir enige i
      Men en ting som er sikkert er at hvis verkstedet ikke klarer å gjøre jobben riktig første gang, feks, bilen min koker fiks det! og de bytter topp pakkning, du får igjen bilen og bilen koker igen med en gang å det viser seg at det bare var termostaten som var feil, så har verkstedet et problem! Og hvis du skal ha service på bilen din, du får en pris på 5678kr leverer bilen, henter bilen og får ei regning på 7789kr uten og ha blitt informert om det først og gitt klarsignal til å utføre ekstra arbeid, så har verkstedet et problem!

      Comment


      • #18
        Originally posted by neptyr View Post
        Billigere å bare bytte del, enn å bruke xxxx timer på feilsøking på reklamasjon.
        Det er jo bedre og heller bruke pengene på at dem feilsøker og retter feilen med en gang, enn og betale for bytte av del som kan væra billigere (spørs hva feilen er) men når det ikke hjelper kommer en jo ikke langt...
        VW Corrado - Prosjekt bil
        Mitsubushi Lancer - Bruksbil
        It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
        I´m BANKRUPT - A G60 owner

        Comment


        • #19
          Originally posted by Oekern View Post
          Det er jo bedre og heller bruke pengene på at dem feilsøker og retter feilen med en gang, enn og betale for bytte av del som kan væra billigere (spørs hva feilen er) men når det ikke hjelper kommer en jo ikke langt...
          Diskuterte ikke hva som var best, her var det hva som var billigst og mest lønnsomt for verkstedet på en reklamasjonssak.
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #20
            Originally posted by neptyr View Post
            Diskuterte ikke hva som var best, her var det hva som var billigst og mest lønnsomt for verkstedet på en reklamasjonssak.
            Ja riktig. Og bytte en del som fungerer er lite lønnsomt værtfall..
            VW Corrado - Prosjekt bil
            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
            I´m BANKRUPT - A G60 owner

            Comment


            • #21
              Originally posted by Oekern View Post
              Ja riktig. Og bytte en del som fungerer er lite lønnsomt værtfall..
              Billigere å bytte 5deler som fungerer, enn å feilsøke i 15timer..

              Tar sikkert en halvtime per del å bytte... you do the math.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #22
                Finnes ingen fasit på det. Er det en vanlig feil på en bil, så klart skjønner jeg at verkstedet vil prøve å bytte den delen. MEN, verkstedet burde da verifisere og sjekke om feilen faktisk har blitt utbedret, og ikke levere noe de TROR er fikset tilbake til kunden.

                Min mening er den at kunden skal ikke betale for å bytte ut deler som virker, når verkstedet har prøvd seg fram. Ser også at verksteder faktisk er litt snille med timene når det gjelder feilsøking, nettopp fordi det lett kan bli noen timer av det. (Min erfaring fra noen verksteder).
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #23
                  Originally posted by neptyr View Post
                  Billigere å bytte 5deler som fungerer, enn å feilsøke i 15timer..
                  Poenget er jo at bilen skal bli i stand
                  Ikke og bytte deler som ikke utgjør noen forskjell på problemet
                  VW Corrado - Prosjekt bil
                  Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                  It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                  I´m BANKRUPT - A G60 owner

                  Comment


                  • #24
                    I går var jeg på en ny spennende kjøretur etter servicen...

                    Å kjøre på E18 for å finne ut at spylevæsken de hadde fyllt på frøs ved -3 grader var jo ganske moro..........

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by dBcompaniet View Post
                      I går var jeg på en ny spennende kjøretur etter servicen...

                      Å kjøre på E18 for å finne ut at spylevæsken de hadde fyllt på frøs ved -3 grader var jo ganske moro..........
                      Jasså.. Har de vanna ut spylervæska for å ha til fredagskosen sin?
                      Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                      Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                      Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                      -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                      Comment


                      • #26
                        Fy faen... Tenk deg å gjøre noe sånt.. Det er jo bare for dumt...(!) jiiiis.....
                        [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                        Comment


                        • #27
                          Har en liten sak gående med merkeverksted jeg også.

                          Pingu er ca ett år gammel varebil, kjøpt og levert som kjølebil. De første 80.000 km gikk den greit, og forsåvidt uten problemer. Da forsvant plutselig ca 100 av 136 hetster på beite, men de kom tilbake når jeg stopper motoren og starter igjen. Dette intreffer plutselig, men når det skjer, er det mellom 2.200 og 2.600 o/min.
                          Bilen går inn og ut på det samme merkeverksted, og etter en kjapp tlf til han som solgte nybilen, ble det "plutselig" garanti-sak. Og slik har de drevet på, byttet deler, gjerne både 3 og 4 ganger, og "NÅ, har vi endelig funnet feilen".

                          Har blitt like skuffet hver gang, og det korteste jeg har kjørt før Blakken dro på beite igjen, var 300 meter. Nå forlangte jeg et møte med verksmester for 3 uker siden, etter at de hadde hatt bilen inne nesten en hel uke for å gå forbi start-sperren (som plutselig ikke ville godta noen nøkkel). Fikk tilslutt en utskrift på service-historikken på slaktet, og etter to kopper sur kaffe, kokte det hele ned til at turboen var det eneste som ikke var byttet.

                          Sentral-hjerne har vært byttet 3 ganger, alt av følere og givere har vært byttet, så nå er den inne for turbo-bytte... Foreslo å prøve sentral-hjerne fra en 163-hester, siden den "analoge" motoren er den samme, men ikke fått gehør for akkurat dèt. (snodig)

                          Det siste før den ble satt inn for turbo-bytte (2 uker vente-tid) var at sentral-låsen og blink-lys ikke virket. Dro kjapt til verksted, hvor Max Mekker plutselig konstaterte at "dævven, diagnose-boksen får ikke kontakt. I følge den, er den ikke koblet til noen bil".. Hva skal jeg si, bilen sto jo der, full av feil og feil-meldinger.

                          NÅ har dette gått såpass langt at det har blitt advokat-mat, for å evt heve kjøpet/ny bil, hvis den nå fortsatt ikke er frisk. Regner med at dette er en seriøs øl-festival-bygge, siden den andre av samme merke (med 163 hk) er helt uten problemer.

                          Noen som trenger 12 m3 kjøleskap med bil? Stabler du godt, klarer du nok få inn 6-7 paller øl.....
                          Mathias.... Soundman is alive
                          Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
                          Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

                          Comment


                          • #28
                            Mathias: Den feilen minner meg om en sporadisk feil hos meg. Jeg vet godt hva feilen er, men siden den inntreffer cirka en gang i måneden og bare varer et par dager gjerne så har jeg ikke giddi å gjort noe med det enda.
                            Hos meg er det tennkasetten som man setter over pluggene som svikter. Det som skjer er at all motorkraft forsvinner, cirka samme som deg vil jeg tro. Selv den minste bakken blir alt for tungt for bilen, girer ned men det hjelper lite.

                            Håper det løser seg for deg da
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Oekern View Post
                              Poenget er jo at bilen skal bli i stand
                              Ikke og bytte deler som ikke utgjør noen forskjell på problemet
                              Himmel da.

                              Jeg sier at verkstedene nok slumper mye, og bytter heller hele deler enn å feilsøke sabla mye, da det koster MYE mer for dem å feilsøke, enn å bare prøve å bytte en del.

                              Og om de får en trøbbelbil de prøver mye med, så har dem tjent inn den bilen 10x på å bare bytte hele deler på alle de andre bilene det funka på.
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

                              Comment


                              • #30
                                Vel, da skal jeg avbryte all elendigheten med en kosehistorie.

                                Meg og to kompiser drar på road trip til tyskland. Akkurat fylt 18, og labber i vei med en Golf 1.4 GL på langtur.. Jadda.
                                Han hadde to oljelekkasjer i bilen, ene som han fikk fikset før vi reiste, og en annen en som var "minst 5 000 kr", som ikke var så alvorlig visstnok.
                                Så, rett utenfor København mister vi ca 3 liter motorolje på ca 5 kilometer. Vi tenkte at ojda, dette har kan jo ikke gå så bra nei.
                                Trykker på GPSen, trykker på VERKSTED. Midt på motorveien, men bare 3km til et verksted, jippi.
                                Vi våger oss av gårde etter at motoren har fått litt mer å drikke, og kommer oss dit. Vi fant ut til vår skuffelse at det faktisk var et volvo lastebilverksted.

                                Der møtte vi en tjukk gammel mekaniker som het Hans Christian. Han var kanskje den koseligste personen vi møtte på turen. Han fant ut på fem minutter at det var oljenivåindikatoren på blokken som hadde en sprekk, og måtte byttes. Men reservedeler fantes det jo lite av der da.
                                Sveiste og dreiet nye propper til motoren (de skal stå imot 4 bar trykk!). Fikk hjelp av masse læregutter som gikk der og slavet. Helt dønn tett på første forsøk! Han skulle ha 500 kr for jobben, ikke svart engang, betalt med VISA i kassen.
                                Tror ikke jeg hadde opplevd det på et norsk verksted altså..
                                98' Audi A4
                                Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                                Comment

                                Working...
                                X