Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sonos subber

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sonos subber

    Mens bilstereoen står litt på pause, da monoblokka er levert inn til sjekk (noe er galt) og nytt frontsett skal inn. Så bruker jeg anledningen til og få litt mer bass i hjemmekinoen.

    Nåværende oppsett ser slik ut:

    Klipsch RF-82
    Emotiva XDA-1
    Emotiva USP-1
    Emotiva XPA-2
    Yamaha YST SW-1500

    Gikk da for og prøve ut Sonos subkasser, alltid kjekt og prøve noe nytt.
    Og hvertfall når SVS PC13 Ultra er lagd i samme design og det spiller vistnok ganske rått.

    Er godt på vei i bygginga, men sitter fremdeles og funderer på hvilke subber jeg skal gå for.
    Tenkte først 2x10", men jeg har plass til 2x12" også. Ser etter noen fint brukte subber av anerkjent kvalitet.

    Det brukes stort sett til musikk, og litt til film. Så jeg tenker at en tuning på rundt 25hz er fint.

    Planen er og ha elementet ned mot gulvet, og portene oppover. Bunnplata stikker litt mer ut på sidene pga jeg må få plass til føtter. Vet ikke helt hva jeg skal bruke til føtter, men jeg skal ha elementet ca 15cm opp fra gulvet.

    Hver kasse er 73L. Innvendig diameter på 302mm, og har en høyde på 1.2m.
    Avstiveren i midten av røra er 44x44mm. Aeroportene er 4".







    Topp-plate, her kommer porten.


    Bunnplate, som er litt større enn røret for og få plass til føtter.


    44x44mm avstivere i begge rør.


    Portene er selvsagt innfelt





    Fortsettelse følger..
    Attached Files
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

  • #2
    Reservert.....
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

    Comment


    • #3
      Reserverad.....
      It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
      Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

      Comment


      • #4
        Det har stoppet litt opp her pga jeg har vært på jobb, og ikke fått kjangs til og handle noe som kan brukes som føtter.
        Gjenstår føtter, skjære hull til elementer, og montere alt. Har et par Ground Zero GZTW 25T som jeg kan bruke inntil videre.

        Reiser på jobb i morgen på ubestemt tid, så jeg tok en midlertidig løsning og plasserte denne inn i stua oppå 2 lag antisklimatte










        Det er en Sundown X15 D2, koblet i 4ohm på en 1000w rms Yamaha forsterker.

        - Parketten danser
        Attached Files
        It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
        Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

        Comment


        • #5
          Jeg satte kassen på høykant, med porten oppover og frem mot lytteposisjon.
          Det spiller bra med Sundown X15 til musikk, men ikke fult så bra på film pga responskurven dropper fort av etter 30hz, og responsen er aldeles ikke flat.
          Men det spiller brutalt HØYT når det spiller...!

          Nå skal det sies at kassen ikke er beregnet til denne subben, og er heller ikke bra bygd.

          Resultatene i rommet på ca 23 kvadrat målt på moderat volum i lytteposisjon:

          65hz: 117,2 db
          60hz: 118,8 db
          55hz: 106,1 db - et 12,7 db drop før den tar seg opp igjen
          50hz: 121,0 db
          45hz: 129,8 db
          39hz: 135,1 db - (dette er peak frekvensen, så her er 39hz istedet for 40hz)
          35hz: 130,2 db
          30hz: 129,1 db
          25hz: 119,2 db - nesten 10db drop på 5hz
          20hz: 115,5 db

          Og resultatet på full pupp på 39hz er 152.8 db. Målt i lytteposisjon, ca 0.5m fra porten
          Attached Files
          Last edited by Larsi; 30-05-2014, 03:03.
          It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
          Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

          Comment


          • #6
            Ser ikke så ille ut det der.. hadde vært morro og hørt

            Er ikke hjemmekinosubber tunet til 16 hz og rundt der ?

            Comment


            • #7
              Hjemmekino subber blir ofte tunet lavt ja, vil tro det meste er tunet under 25hz
              It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
              Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

              Comment

              Working...
              X