Announcement

Collapse
No announcement yet.

Led lys til kjøkken som kan dimmes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Øivind Sandvik View Post
    har selv montert en del av 7Watts LED til SG, å kan ikke si jeg synes det er noe galt med dem, dimmes kan de også

    eneste med dem er at du må bruke 15cm spotkasser da de bygger en del,, en annen løsning er jo 5cm kasser og 3Watts LED da de ikke bygger like mye

    Ikke noe galt med SG sine, for disse fungerer faktisk i forhold til visse andre og jepp de trenger litt plass selv om du friserer de litt, SG har jo kommet med en lillebror til disse, 3w tror jeg, og disse bygger en del mindre, men disse har jeg ikke noen erfaring med ennå.

    Comment


    • #17
      Har ikke lest tråden, men kanskje det står noe her:
      http://avforum.no/forum/av-rom-konst...rfaringer.html

      Vet det har vært et hett tema på avforum dette med LED og dimming.
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #18
        Originally posted by Jørgen
        Alle faste elinnstallasjoner skal uansett godkjennes av en innstallatør. Hvis du har ikke-godkjente innstallasjoner i boligen din er det stor sjangs for at forsikringen på huset ditt ryker. Dvs, skulle uhellet være ute, sitter du ikke med en gyldig forsikringskontrakt.
        Nå går det an å få en stikkontakt montert oppunder tak eller hvor som helst, som evt. går ut fra en dimmer... Så slipper man å tenke på det med forskrifter om man skal bytte lampe e.l. Dioder er annerledes mtp dimming, men til vanlige lamper er det mange som har det sånn.

        Om man skal ha noe annerledes og rimelig, kan man ta en bunch dioder og koble i serie/evt også parallell på standard batterieliminatorer/strømforsyninger til LCD-skjermer osv (er gjerne 5A og 12-18V DC). Legg opp to separate kurser til samme "clustere" med dioder, så du kan skru av f.eks. 2/3 av diodene. Og vips, med tanke på hvor ræva dioder enda er når det gjelder lysstyrke og spredning, så trenger man strengt tatt ikke dimme mer enn det...

        Comment


        • #19
          Jeg kjøpte disse
          http://www.sparelys.no/index.php?pag...mart&Itemid=38

          og monterte i disse
          http://www.sparelys.no/index.php?pag...mart&Itemid=38

          Brukte denne trafoen
          http://www.sparelys.no/index.php?pag...mart&Itemid=38

          Har dette både på kontoret, gangen og badet. Kontoret er ca 12 kvm og jeg har 6 stk. Lyser fint opp hele rommet og har ikke behov for ekstra belysning. (Men bør kanskje ha ett ekstra leselys om du skal lese etc)

          Du bør overdimensjonere trafoen litt da det kan være vanskelig å få i gang lysene pga led krever ekstra strøm når de slåes på.

          Det skal også være spesiell dimmer som er beregnet på LED.

          Når det gjelder takbokser så gjorde vi det så enkelt som å montere disse i vanlige el-koblingsbokser. De måtte moddes litt for å få festet dette, men fungerer fint. Har også målt temperatur inne i boksen, og da pæra kun er på 1.8w så ble det ikke noe farlige temperaturer inne i boksen, tror det lå på rundt 30 grader.

          Fargetemperaturen på de pærene er også veldig god syntes jeg. Syntes ikke det er veldig mye forskjell i fra hallogen.

          Koster litt ekstra for de pærene i forhold til mye annet, men så lyser de vesentlig bedre også enn mye annet jeg har testet. (Har testet endel forskjellige pærer)

          Comment


          • #20
            Originally posted by Nils View Post
            Ikke noe galt med SG sine, for disse fungerer faktisk i forhold til visse andre og jepp de trenger litt plass selv om du friserer de litt, SG har jo kommet med en lillebror til disse, 3w tror jeg, og disse bygger en del mindre, men disse har jeg ikke noen erfaring med ennå.
            eneste jeg har vært borti med 3W er vel en type med 1-10V dim og saker.. funka helt okei det og
            MVH, Øivind Sandvik
            sigpic
            www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
            www.sandviksbassogbongel.com

            Comment


            • #21
              Klør meg litt i hodet og lurer på om jeg faktisk skal gå for vanlige spotter med varmekasse.
              Da har jeg ikke risikoen for å få et dårlig lys hvis jeg velger feil led. dyrt og tidskrevende å bytte fram og tilbake.
              vill jeg tro. så lenge ikke noen klarer å overtale meg med et eller annet .
              noen som har linker på spotter i taket? eller anbefalninger hvor jeg burde kjøpe eller snakke med noen?
              Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

              Comment


              • #22
                230v downlights pære med innebygget trafo (g35 sokkel ?) er dimmbar.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by titus41 View Post
                  Klør meg litt i hodet og lurer på om jeg faktisk skal gå for vanlige spotter med varmekasse.
                  Da har jeg ikke risikoen for å få et dårlig lys hvis jeg velger feil led. dyrt og tidskrevende å bytte fram og tilbake.
                  vill jeg tro. så lenge ikke noen klarer å overtale meg med et eller annet .
                  noen som har linker på spotter i taket? eller anbefalninger hvor jeg burde kjøpe eller snakke med noen?
                  Jeg ville iallefall aldri gått tilbake till hallogen. Bruker mye strøm og blir dritvarme. Mye mer brannfarlig er det også, både pærene blir varme, samt trafoen blir svinevarm.
                  Når jeg skiftet ut i vinter så så jeg faktisk at det ene trekkerøret mitt som hallogentrafoen hadde ligget inntil var blitt helt brunt. Det gir en liten vekker når det gjelder brannsikkerhet. Led trafo blir knapt lunket pga lavt strømforbruk, så der er det problemet eliminert.

                  Er veldig fornøyd med de led'ne jeg linket tidligere. Om ønskelig kan jeg sikkert få til ett bilde uten blitz av ett rom jeg har belyser med dette, men usikker på om et bilde vil gi nok inntrykk av lyset.

                  Ett tips er å sette opp litt fler lamper tettere siden leds lyser noe dårligere enn hallogen. Har du nok lamper så lyser det mer enn bra nok.

                  Uansett, anbefaler deg å bare kjøpe 3-4 slike leds som jeg linket, så kan du jo bare teste de. Trenger ikke legge masse jobb i montering før du har fått prøvd og sett hvordan de lyser
                  Last edited by trustno1; 11-08-2011, 11:47.

                  Comment


                  • #24
                    Trustno1 gjerne legg ut bilder. veldig interesert i å se åssen de lyser / få et lite inntrykk.
                    men ja noe du sier der med tanke på at de blir svinne varme og må sikkert ha en ekstra stor varme boks! noe som ikke led trenger i det hele tatt ! BTW trenger man godkjenning av LED pærer etter de er montert ? / ettersyn om det er gjort riktig osv (med tanke på brann etc etc)?
                    Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                    Comment


                    • #25
                      Det er vel fortsatt en fast elektrisk installasjon, så den må vel godkjennes som med alt annet
                      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                      Comment


                      • #26
                        Beklager litt treg tilbakemelding.

                        Ett par bilder her, beklager rotet, driver å pusser opp.

                        Når det gjelder installasjon, så tror jeg at man kan legge opp 12v anlegg uten noen spesiell godkjenning, men på 230v siden så skal det vel strengt talt en elektrikker til. Ikke at jeg har vært så nøye på dette selv men



                        Comment


                        • #27
                          Hei.
                          Jeg jobber som elektrikker og har jobbet en god del med LED. De spottene vi bruker er 12 volt, noe av det siste på markedet er at hver spot har en egen trafo, dette er nettopp kommet så er nokk ikke alle som har bynt med det. Ellers så skal alle spotter ha kasse. Forskjellen er at led ikke trenger mer en 5cm kasser (dybde), siden de ikke produserer noe særlig med varme. Ang dimming så er det 1-10V dimming vi bruker.
                          LED markedet har utviklet seg i en enorm fart de siste årene, De begynner å bli ganske bra nå, med tanke på farge og lys mengde. Legger ved en link http://www.el-produkter.no/
                          Mener at det er disse vi bruker på jobb, der kan du ihvertfall se litt av det som finnes for bruk av "proffer"
                          Nå snakker jeg med stor usikkerhet, men tror det kan komme opp mot 1500,- for hvert pungt, det er med allt av arbeid.
                          Håper dette kan være til hjelp

                          Mvh. Runar Kristoffersen.

                          Comment


                          • #28
                            har selv brukt LED lys i noen år nå. og det kan ikke annet en å anbefales. jeg har noen rom med 12V og noen
                            med GU10 220V spotter. Skal jeg ha flere kommer det nok til å bli GU10. synes det er litt enklere og også slippe trafo.

                            har en blanding av desse pærene
                            http://www.ledonline.no/dimbare-led-...-60grader.html
                            og desse
                            http://www.ledonline.no/dimbare-led-...40-grader.html
                            og dem dimmes begge uten prodblemer.

                            Comment


                            • #29
                              vi monterer 12 v 4w led til på jobben, men disse må ha kasse, eller monteres i tak som er lektet ned uten isolasjon.. men spottkassen er ca 5 cm høy så tar ikke mye plass..men disse skal monteres av montør
                              4 halogen = 6 led ca

                              har faktisk jobbet i over 1 år uten å ha montert noen halogenspotter..
                              Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
                              | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

                              Comment


                              • #30
                                Var på en elektro "sjappe" i dag og fikk sett litt.
                                Men jeg kunne faktisk spare MYE penger på å kjøpe Halogen "huset" og montere bare LED pæren på etterpå!
                                Var endel prisforskjell og faktisk. lurer faktisk på å montere halogen i boden da det koster 200 kr for 2 stk og nå som jeg faktisk har ned alt av tak så er dette gjort fort og lettvint. koster jo 200 kr for en stygg lampe og så hvorfor ikke gjøre det litt anerledes :P?
                                Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                                Comment

                                Working...
                                X