Announcement

Collapse
No announcement yet.

Led lys til kjøkken som kan dimmes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Led lys til kjøkken som kan dimmes?

    Har dette kommet enda?
    Vurderer sterkt å sette led lys på kjøkkenet men helst vis det kan dimmes
    led lys trenger ikke en egen "varme kasse" til hvert lys.
    og heller ingen spesial montør / godkjennig så hvis noen vet noe så spytt ut !
    Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

  • #2
    nei, og i grunn merkelig... da de fleste led skal ha mindre enn 5 volt, de med mest effekt skal(MÅ) fremdeles ha en kjøleribbe, da det blir en del varme rundt dioden, og faktisk skal aldri brukes uten den kjøleribben -spesifisert av produsenten.

    I gamle jobben brukte vi noen som var tiltenkt til bruk i lyskrysser og slike skylter-ble litt betenkt da de hadde symboler for "radioaktiv materialle"... de brukte 5v, disse må ha en annen type regulering, der pulsene skal uansett være på 5 volt men varigeheten på pulsen endrer seg, grei skurre bortsett at under 25 pulser i sekunder gir bare en blinkende lys for de aller fleste av oss... så det kan være grunnen til at det ikke finnes dimmer til disse lampene enno så spørs hvilken type diode du har i dine lys sprett de opp og titte+bilde=kanskje hjelp...
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #3
      Hørt som du sier at det kan bli litt blinkende for noen. så det anbefales ikke ?
      like greit å kjøpe vanlige downlights? men da trenger man å lage kasse som også må bli godkjent av en elektriker osv osv?.
      orker ikke å ha en stygg lampe i midten av kjøkkenet når jeg først skal pusse opp alt der.

      noen anbefalninger på hvor jeg kan kjøpe noe som lyser godt og som kan dimmes som ikke koster skjorta ? blir fort endel kroner uannsett men heh !
      Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

      Comment


      • #4
        Hmm, nå er det ett par år siden jeg har jobbet som elektriker, men mener det kom inn ganske mye LED utstyr (downlights) på slutten. Også noe som kunne dimmes. Vi solgte to forskjellige varianter til to forskjellige kunder, men det endte med at vi bytta til vanlige 12 V spotter siden det rett og slett ga dårlig lys. Dvs. på den tiden var det ikke kommet noe brukbart, men kanskje det finnes noe bedre nå? Skulle jo tro LED var fremtiden..

        Elektroimportøren har en del billig utstyr. SG sine downlight er også veldig greie. Anbefaler 12 V fremfor 230 V.

        NB: Dette bør absolutt godkjennes av elektriker ja. Du kan jo også vurdere spotskinne, det kan bli veldig fint det og.
        Bmw e34 520:
        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

        Comment


        • #5
          er ikke noe elektrikker men må man ikke ha noe omformer for å bruke 12v led lys? med tanke på huset er 220/230v?
          like greit å kjøpe til huset 220 volt downlights da?
          takker for hjelp altså.
          skal ikke være lett å pusse opp :P men man liker at det skal bli nice og hehe

          Tofter den siden du ga var det mye snæks ! ser dem selger sånne led sett også .burde vell funke fint ?
          http://www.elektroimportoren.no/?Art...ent=showwindow
          Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

          Comment


          • #6
            Jo, må ha trafoer. Den ekstra kostnaden vil du spare inn siden 12 V pærene varer mye lenger, i tillegg gir dem penere lys.

            Jeg tørr ikke si noe om de LED settene der, har ingen erfaring. De LED jeg har prøvd før hadde enten altfor gult eller altfor hvitt lys, og dårlig lysstyrke. Men du kan jo prøve, koster ikke så altfor mye (Bør kanskje legge opp spottkasser i tilfellet det funker dårlig).

            Fint å shine opp litt ja
            Last edited by tofter; 20-07-2011, 15:31.
            Bmw e34 520:
            Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

            Comment


            • #7
              ja, led lys er fremdeles i rask utvikling og mye av de gir ikke en like varm lys, som man ellers får fra vanlige pærer, men i ikea har de et skinne systema som bruker 12v pærer (tror jeg, eventuelt dette er halogen pærer uansett) og alt er innebygd i et børstet aluminiums stykker som kan kobles opp i moduler og kan faktisk kobles med uttak for 240ac. Dette trenger ikke en elektriker til å få montert eller godkjent ta en titt der.
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment


              • #8
                Er det downlighter i tak du er på utkikk etter? Jeg selger en del led løsninger ,men si hvor du skal ha disse ,så kan jeg anbefale deg noe...
                Send helst forespørsel på mail: ulvundsbilstereo@live.no
                sigpicAut forhandler av dynaBel,DIGITAL DESIGNS,pioneer,alpine,peerless,lotus seas, focal, Ground ZERO , Rockford Fosgate. Cadence mm
                Web :www.ulvundsbilstereo.no
                Mvh Jonny Ulvund, eier av ulvund's bilstereo

                Comment


                • #9
                  Igår hadde jeg en elektrikker og en snekker hos meg der de sa at det enkleste og greieste jeg kunne gjøre var å fjerne takpanelene og legge gips istede og senke taket med 50mm nå som jeg allerede har fjernet alt av kjøkken og vegg.
                  da har jeg jo plass til downlights med varme kassene!
                  MEN er ikke LED mer varighet og bruker mindre strøm / varme utvikling enn vanlige pærer?
                  kult å prøve noe nytt som ikke andre har og? når vi først er i gang og skal bruke litt penger :P !
                  Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                  Comment


                  • #10
                    Spottkasse på 50 mm? Da blir nok LED eneste alternativet uansett.
                    Bmw e34 520:
                    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                    Comment


                    • #11
                      Tofter feil ! ^^ hehe skal bygge ned 50mm det er jo allerede endel rom der isolasjonen er og vøtt så om jeg velger LED eller vanlig da burde bli no stress. ! men hva som er best er jo enda usikkert
                      Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                      Comment


                      • #12
                        Er ikke alltid de gamle trikkerene liker å prøve ut nye ting, enklere å montere det samme gamle de kan ut og inn ;D
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by titus41 View Post
                          Tofter feil ! ^^ hehe skal bygge ned 50mm det er jo allerede endel rom der isolasjonen er og vøtt så om jeg velger LED eller vanlig da burde bli no stress. ! men hva som er best er jo enda usikkert
                          Ah, leste litt for fort. Synes du skal prøve jeg! Men undersøk litt ang. fargegjengivelse, kjipt med sykehuslys på kjøkkenet..
                          Bmw e34 520:
                          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                          Comment


                          • #14
                            Mulig jeg ikke har lest godt nok, men er det diode/led downlights du er ute etter? Hvis det er det så finnes disse som dimbare, men det er ikke alle som fungerer like bra. LED downlightsene fra SG fungerer bra til å være dimbare LED disse går på 230V Det finnes en haug med møkka lys ute på markedet som liksom skal være dimbare, men hvis du putter 20 stk i samme taket så vil du ha minst 3 forskjellige dimme grader (alle dimmer ikke likt) mange av de billige har en tendens til å blinke når de dimmes litt ned. Og hvis du skal ha koselig og romlemantisk stemning er ikke LED veien å gå da de ikke kan dimmes langt nok ned som "vanlige" downlights. Det er også stor forskjell på lysfargen på de forskjellige LED downlightsene. SG veit jeg at har lik farge som 12v halogen (også dimmet)

                            Comment


                            • #15
                              har selv montert en del av 7Watts LED til SG, å kan ikke si jeg synes det er noe galt med dem, dimmes kan de også

                              eneste med dem er at du må bruke 15cm spotkasser da de bygger en del,, en annen løsning er jo 5cm kasser og 3Watts LED da de ikke bygger like mye
                              MVH, Øivind Sandvik
                              sigpic
                              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                              www.sandviksbassogbongel.com

                              Comment

                              Working...
                              X