Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ulyd fra bilen v/ venstresving i høy hastighet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ulyd fra bilen v/ venstresving i høy hastighet

    Hei, noen som har litt ekstra peiling på bil her?

    Sliter med noen ulyder, som jeg mener kommer forfra, i bilens motor/drivaksesystem.
    Jeg har vært innom et verksted og fått sjekka, men mekanikeren var faktisk usikker.

    Når jeg svinger ganske brått til venstre, og gir gass, i minimum 40 km/t,
    så kommer det en ulyd forfra et sted - som om det er noe som sliter.
    Lyden er ikke konstant ved svinginga, men kommer og går jevnt med
    ca et halvt sekunds mellomrom. I høyresvinger er det ingen lyder...

    Det er vanskelig for meg å beskrive lyden, men beste beskrivelsen jeg kan gi
    er at det høres ut som en gammel/sliten motor som prøver å gi litt gass.

    Det er satt på 17"-felger med 215/40-dekk, men lyden jeg
    hører høres ikke ut som subbing - høres ut som en slags
    motor som sliter. Jeg kan også avkrefte at det ikke er
    drivknutene - det har vi sjekka og de var like hele.
    Det er billige Strata dekk, som ikke er noe slitt.

    Det er altså snakk om en Mitsubishi Carisma (combi) 2003.
    Noen som har noen formening om hva dette kan være?
    Last edited by TakeTheTime; 27-06-2010, 14:07.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    For meg høres dette ut til enten et dårlig hjulager,eller et motorfeste som er litt sliten. Sånn at motorpakka "forsyver seg" mot drivaksel elns.

    Men du vet at lyder forplanter seg ganske heftig i metall,så det er ikke godt å si.... Kan jo også være en drivknute/ledd som er moden for utskifting eller trenger mere fett
    No Windows-crap,just Mac Power

    Comment


    • #3
      da hadde nok mekanikeren mest sannsynlig funne ut av det visst han hadde tatt en nøye sjekk.

      Comment


      • #4
        Originally posted by TakeTheTime View Post
        Hei, noen som har litt ekstra peiling på bil her?

        Sliter med noen ulyder, som jeg mener kommer forfra, i bilens motor/drivaksesystem.
        Jeg har vært innom et verksted og fått sjekka, men mekanikeren var faktisk usikker.

        Når jeg svinger ganske brått til venstre, og gir gass, i minimum 40 km/t,
        så kommer det en ulyd forfra et sted - som om det er noe som sliter.
        Lyden er ikke konstant ved svinginga, men kommer og går jevnt med
        ca et halvt sekunds mellomrom. I høyresvinger er det ingen lyder...

        Det er vanskelig for meg å beskrive lyden, men beste beskrivelsen jeg kan gi
        er at det høres ut som en gammel/sliten motor som prøver å gi litt gass.

        Det er satt på 17"-felger med 215/40-dekk, men lyden jeg
        hører høres ikke ut som subbing - høres ut som en slags
        motor som sliter. Jeg kan også avkrefte at det ikke er
        drivknutene - det har vi sjekka og de var like hele.
        Det er billige Strata dekk, som ikke er noe slitt.

        Det er altså snakk om en Mitsubishi Carisma (combi) 2003.
        Noen som har noen formening om hva dette kan være?

        Hva slags mekaniker var det da???? Første jeg ville ha sjekket var hjulbolter /muttere på høyre hjul forran. Sjekk også venstre når du først er i gang. Er vanskelig å feilsøke sånn bare på beskrivelse, men ut av erfaring med slike biler, så kan det være hjullager h side ellerdrivknute som begynner å bli sliten, hjelper ikke om drivknute mansjetten ser hel ut når det kan være slitt inni Men jeg ville nok satsa på å sjekke om hjula satt fast først jeg

        Comment


        • #5
          jekk opp fronten og rikle høyre forhjul inn og ut,er det lyd er det hjullageret.
          hvis det ikke er dette kan du vri over på styringa helt i begge retninger og høre etter ulyd i drivknute ved omdreining.
          det kan like godt være indre drivledd som lager lyden..
          Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

          Comment


          • #6
            Originally posted by omegadti View Post
            jekk opp fronten og rikle høyre forhjul inn og ut,er det lyd er det hjullageret.
            hvis det ikke er dette kan du vri over på styringa helt i begge retninger og høre etter ulyd i drivknute ved omdreining.
            det kan like godt være indre drivledd som lager lyden..
            Det er forsåvidt to helt forskjellige lyder hjullager har en male lyd mens drivknute har en mere kneppe lyd. Er nok meget liten sansynlig het for at det er indre drivknute, har aldri vært borti det på en slik bil og hvis motorfestene skulle bli slitt eller ryke på denne bilen får ikke motor og gear kasse flyttet sapass på seg at det vil lage noen lyder i driv knutene, og siden det er tripode ledd inne ved gearkasse så er det enda mindre sansynlighet. Men vær også obs på at hjullager og drivknuter ikke trenger å lage noen ulyd hvis de ikke er belastet Lykke til

            Comment


            • #7
              seff er det forskjellig lyd, men eventuell slakk i hjullageret vil åpenbare seg ved å ta oppe på dekket å rikle det inn og ut.
              Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

              Comment


              • #8
                Originally posted by omegadti View Post
                seff er det forskjellig lyd, men eventuell slakk i hjullageret vil åpenbare seg ved å ta oppe på dekket å rikle det inn og ut.
                Jepp det er jeg helt enig i Men siden lyden må provoseres veldig for å få den frem, så er det liten sansynlighet for at han finner noen slakk Jeg holder fortsatt en liten knapp på hjul som ikke er skrudd hardt nok fast

                Comment


                • #9
                  Sikkert driv verket ditt som kommer borti noe ^^ for bilen krenger vell en del når du har stor fart og må svinge mye.
                  hvis ikke så kan det jo hende at du har slit drivknute?
                  Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

                  Comment


                  • #10
                    Vanskelig å si. Du gir veldig mye belastning på høyre framdemper når du svinger til venstre kjapt noe annen spesiell belastning på bilen er det jo egentlig ikke.. om drivleddene er ok. Forstillingen får jo også litt belastning, men mitsu har jo ikke 'multiknirk' sånn som audi.
                    98' Audi A4
                    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                    Comment


                    • #11
                      Takk for respons...

                      Originally posted by Bassoflove View Post
                      For meg høres dette ut til enten et dårlig hjulager,eller et motorfeste som er litt sliten. Sånn at motorpakka "forsyver seg" mot drivaksel elns.

                      Men du vet at lyder forplanter seg ganske heftig i metall,så det er ikke godt å si.... Kan jo også være en drivknute/ledd som er moden for utskifting eller trenger mere fett
                      Det med motorfestet var en interessant tanke,
                      men er liksom litt vanskelig å si. Bjørn/Trustno1
                      hadde bilen min på bukken sin igår, og han fant
                      heller ikke ut av det - fikk høre lyden også faktisk.
                      Men motorfestet så helt og fint ut, eller hva Bjørn!?

                      Ja det forplanter seg, så lyden høres sikkert helt
                      annerledes ut hvis man hører den utenfor bilen...
                      Drivknute er det ikke, mekanikeren sjekka det.

                      Originally posted by Nils View Post
                      Hva slags mekaniker var det da???? Første jeg ville ha sjekket var hjulbolter /muttere på høyre hjul forran. Sjekk også venstre når du først er i gang. Er vanskelig å feilsøke sånn bare på beskrivelse, men ut av erfaring med slike biler, så kan det være hjullager h side ellerdrivknute som begynner å bli sliten, hjelper ikke om drivknute mansjetten ser hel ut når det kan være slitt inni Men jeg ville nok satsa på å sjekke om hjula satt fast først jeg
                      Det var en polsk mekaniker i et verksted i Sverige.
                      Eh, jeg har selv tatt hjulene av og på, testa andre hjul,
                      og jeg setter da hjulene ordentlig fast etter meg da. Så nei...

                      Originally posted by pgoutlaw View Post
                      da hadde nok mekanikeren mest sannsynlig funne ut av det visst han hadde tatt en nøye sjekk.
                      Jeg sto og så på hele undersøkelsen. Var ikke bare en kjapp sjekk på 5 minutter dette. Kanskje du kan ta en sjekk kanskje!?!?

                      Originally posted by omegadti View Post
                      jekk opp fronten og rikle høyre forhjul inn og ut,er det lyd er det hjullageret.
                      hvis det ikke er dette kan du vri over på styringa helt i begge retninger og høre etter ulyd i drivknute ved omdreining.
                      det kan like godt være indre drivledd som lager lyden..
                      Gjorde det første du nevnte, var ikke noe slark i noen av hjulene på noen måte - alt satt godt.
                      Eneste lyden som kom fra drivknutene da vi vridde over på styringa var fra gummibeskyttelsen
                      rundt knutene, men det var bare lyden av gummi som utvidet seg og det er jo ikke noe galt...

                      Originally posted by Nils View Post
                      Jepp det er jeg helt enig i Men siden lyden må provoseres veldig for å få den frem, så er det liten sansynlighet for at han finner noen slakk Jeg holder fortsatt en liten knapp på hjul som ikke er skrudd hardt nok fast
                      Ja, det er vanskelig å finne noe slark her. Den knappen tror jeg du kan slippe nå...

                      Originally posted by titus41 View Post
                      Sikkert driv verket ditt som kommer borti noe ^^ for bilen krenger vell en del når du har stor fart og må svinge mye.
                      hvis ikke så kan det jo hende at du har slit drivknute?
                      Drivknuter lager visst en karakteristisk klakkelyd når de er slitt, og det er også sjekka opp.

                      Originally posted by veegard View Post
                      Vanskelig å si. Du gir veldig mye belastning på høyre framdemper når du svinger til venstre kjapt noe annen spesiell belastning på bilen er det jo egentlig ikke.. om drivleddene er ok. Forstillingen får jo også litt belastning, men mitsu har jo ikke 'multiknirk' sånn som audi.
                      Skal faktisk bytte dempere (og fjører) idag eller imorgen, så da kan jeg jo se om det hjelper. Hva er multiknirk?
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        Ved venstresving vil du påføre høyre side ekstra belastning siden vekten forflytter seg ved retningsendring. Dermed kan du fremrprovosere ulyder, fortrinnsvis fra hjullager. Hadde selv gåent hjullager, romlet som bare rakkkern. Og dette var kun hørbart når man svingte motsatt vei av den siden det var på.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TakeTheTime View Post
                          Takk for respons...


                          Det var en polsk mekaniker i et verksted i Sverige.
                          Eh, jeg har selv tatt hjulene av og på, testa andre hjul,
                          og jeg setter da hjulene ordentlig fast etter meg da. Så nei...

                          Tviler ikke på at du har skrudd de til en gang, men du er klar over at du skal etterstramme alu felger etter 1000 kjørt km? Jeg har vært borti så mange tilfeller av akkurat det at kunden er skråsikker på at det ikke er noe galt med hjula hans/hennes, etter en prøve tur har jeg kjørt bilen inn på verkstedet funnet frem moment nøkkel og dratt til med foreskrevet moment med kunden ståene over å se på meg måpende

                          Hva er multiknirk?
                          Det er et sleng ord for multilink forstillingen til vag De hadde valgt feil underleverandør av deler i forstillingen og disse knirket noe helt sinnsykt

                          Har du sjekket hjulmutterene dine da ?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TakeTheTime View Post
                            Skal faktisk bytte dempere (og fjører) idag eller imorgen, så da kan jeg jo se om det hjelper. Hva er multiknirk?
                            kan det være noe så enkelt som at eksosen tar i ettellerannet sted? da bruker lyden og forankre seg godt i bilen. trenger ikke å ta borti hele tiden men hvis det kun skjer ved svinging til en side er jo det lurt å sjekke opphengsforingene rundt om
                            Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by omegadti View Post
                              kan det være noe så enkelt som at eksosen tar i ettellerannet sted? da bruker lyden og forankre seg godt i bilen. trenger ikke å ta borti hele tiden men hvis det kun skjer ved svinging til en side er jo det lurt å sjekke opphengsforingene rundt om
                              Jau, vi har nok sjekka det også. Eksosen sitter greit, og det var like "løst" begge veier, men det var ikke mye...
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X