Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer og meninger om "superdiskanter"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Joakim View Post
    En liten ting å tenke på overført til mellomtone... Tenk man har et mellomtoneelement som skal spille opp til 3000hz (delefilter på 3000). HVa om dette elementet har frekvensrespons opp til 3000 og begynner å bryte opp/spille dårlig derfra og opp - også har man et annet element som har frekvensrespons opp til f.eks10000hz før det bryter opp/spiller dårlig.. Hvilket element tror dere har best egenskaper??? Tror svaret faller ganske naturlig ikke sant.?. Overfører gjerne denne teorien til diskant også!

    Nei mine ører hører ikke opp til 20k, men jammen har jeg bedre diskant enn de fleste med mine som spiller opp til 40khz ish.. En slik diskant har ikke overtoneforvrengning på lik linje med en som bryter opp tidligere. Seff ikke en regel uten unntak daehh.. Men bastante meninger om at alt over 20khz er tull blir litt dumt synes jeg!
    Nå blander du inn ting som ikke har noe med saken å gjøre.
    Et mellomtoneelement som bryter opp ved 3000 hz kan forøvrig være mye bedre enn et som bryter opp ved 10000hz, har med hvordan man implementerer det. Dessuten kommer oppbrytningen av at membranmaterialet er annerledes og har forskjellige karakteristikker.

    Jeg har mange gode eksempler på diskanter som ikke spiller opp til 40khz, men som likevel låter helt fabelaktig. Vet også om flere diskanter som spiller langt opp i kattefrekvensregisteret som låter fælt. Ta f.eks. seas sin crescendo diskant, den låter fabelaktig og har frekvensrespons opp til 25k. Dessuten bryter ikke snille membrantyper opp, de bare mister frekvensresponsen. Metall og andre harde membraner kan finne på å bryte opp.

    Det er mange parametre som spiller inn for hvordan diskanter oppfører seg, og jeg har tilgode å se at overtonene har en reell sammenheng med hvilke diskanter som låter bra. Hvorvidt du mener jeg prater tull får være opp til deg, men å bruke frekvenser over 20khz for å avgjøre om en diskant låter bra eller ikke blir temmelig vagt for min del. Ihvertfall mtp. at de blir filtrert bort gjennom vanlig cd avspilling.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #17
      >40kHz frekvensrespons...
      >1000000 dempingsfaktor...

      Hva blir det neste man "er nødt til" å se etter før man kjøper noe? Skal man ringe produsentene i Kina og spørre etter slew rate, eller montere alle elementene man kjøper i en baffel midt utpå et jorde, og foreta målinger av det? :P

      Takke meg til "løfteprøve" og prøvelytt der produktene skal stå!

      Comment


      • #18
        Originally posted by Miniboom View Post
        >40kHz frekvensrespons...
        >1000000 dempingsfaktor...

        Hva blir det neste man "er nødt til" å se etter før man kjøper noe? Skal man ringe produsentene i Kina og spørre etter slew rate, eller montere alle elementene man kjøper i en baffel midt utpå et jorde, og foreta målinger av det? :P

        Takke meg til "løfteprøve" og prøvelytt der produktene skal stå!
        Er vell ingen her som har påstått at det er essensielt ved høyttalerkjøp. Spørsmålet var i utgansgspunktet hvor mye diskanten er med på å påvirke resten av lyden, og da spessielt de frekvenser som er utenfor våres lytteområde.

        Tråden tok kanskje en litt annen vending, men hei, jeg har da lært noe uansett!
        Bmw e34 520:
        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

        Comment


        • #19
          Flyttet til OT.
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment

          Working...
          X