Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer og meninger om "superdiskanter"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer og meninger om "superdiskanter"?

    Dvs diskanter som spiller langt høyere enn det øret kan oppfatte, gjerne opp til 50kHz.

    Hørt flere si dette hjelper på bassgjengivelsen og lydperspektivet generellt, da snakk om inne hifi. Er det noen her som har synspunkter? Interessant tema
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

  • #2
    Sikkert fint om du skal spille musikk for katten. De hører vel opp til rundt 60khz

    Comment


    • #3
      Originally posted by tofter View Post
      Dvs diskanter som spiller langt høyere enn det øret kan oppfatte, gjerne opp til 50kHz.

      Hørt flere si dette hjelper på bassgjengivelsen og lydperspektivet generellt, da snakk om inne hifi. Er det noen her som har synspunkter? Interessant tema
      Tror du har misforstått hva superdiskanter er.
      Har ikke noe å gjøre med å spille katte-frekvenser, men at de deles langt høyere enn vanlige diskanter. Slik at du f.eks kan bruke en litt stor dome som nedre diskant, og en liten superdiskant som tar over rundt 10khz og opp. En "superdiskant" er egentlig bare en diskant med liten membranflate.

      Fordelen med små diskanter er spredning. Store flater sprer dårlig høyt i frekvens, små flater sprer bedre.

      Hvordan diskanten er integrert har utvilsomt påvirkning på oppfattet bassgjengivelse.
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #4
        Dette har jeg også tenkt litt på, "hva er vitsen" liksom? Vi hører det jo ikke uansett.
        Men så tenkte jeg kanskje at det høres enda mer detaljerikt med masse "små" lyder
        i veldig høye frekvenser osv. fordi det hjelper til på helheten uten at vi hører det direkte?
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          Første tanken som slo meg når jeg leste topic, var disse: http://cgi.ebay.com/2000-WATTS-CAR-S...item27b2024b03

          Sorry off topic
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #6
            Originally posted by TakeTheTime View Post
            Dette har jeg også tenkt litt på, "hva er vitsen" liksom? Vi hører det jo ikke uansett.
            Men så tenkte jeg kanskje at det høres enda mer detaljerikt med masse "små" lyder
            i veldig høye frekvenser osv. fordi det hjelper til på helheten uten at vi hører det direkte?
            Du er inne på noe her. Fenomenet kalles overtoner

            Litt wiki:
            Overtone
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Som Tony sier så har dette med overtoner å gjøre. De lærde sier at man kan høre toner opp til 20000hz om man er ung og sprek. Jeg hører opp til 19200, så jeg er sikkert ung og sprek - ellerno.. Men det er allikevel ikke slik at det er 20000 også BRÅSTOPP... Det blir omtrent som et delefilterslope, at øret har en avrulling oppover i frekvens. Man kan føle energien fra frekvenser langt over 20k, så hjernen vil kunne behandle og oppfatte at det skjer noe selv om frekvensen er høy.

              Når et menneske snakker, vil enkelte s-lyder som har grunntone ved f.eks. 6khz - ha overtoner langt over 20k. Dette oppfattes som naturlig - siden det tross alt er en menneskestemme laget av ett menneske, face to face. Tenk da at den samme stemmen blir tatt opp av en mikrofon og lagt på plate. Dersom den kuttes på 20000hz eller lavere for den saks skyld, vil ikke all informasjon og "den naturlige" høyfrekvente informasjonen være med lenger. Stemmen kan da høres hard eller spiss ut og de aller fleste ville da justere eller "gjøre noe" med grunntonen. Det er langt fra sikkert at det er der problemet ligger, det kan gjørne være 1 oktav over, eller ennå videre opp. Dersom man kan gjengi disse overtonene slik at overtonestrukturen tilnermes det opprinnelige, vil det høres mere naturlig og behagelig ut.
              Joakim Skovlund
              dynaBel Tønsberg
              Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
              www.dynabel.no -
              dynaBel Tønsberg på Facebook

              Comment


              • #8
                [QUOTE=Legatia;134096]Tror du har misforstått hva superdiskanter er.
                Har ikke noe å gjøre med å spille katte-frekvenser, men at de deles langt høyere enn vanlige diskanter. Slik at du f.eks kan bruke en litt stor dome som nedre diskant, og en liten superdiskant som tar over rundt 10khz og opp. En "superdiskant" er egentlig bare en diskant med liten membranflate.

                Fordelen med små diskanter er spredning. Store flater sprer dårlig høyt i frekvens, små flater sprer bedre.

                Utifra komentarene virket det som om noen ikke fikk med seg det Legatia sa.

                Det er ikke noe problem å få en 4" til å spille diskant vis man vil lage en mellotone og diskant i et element, men det blir veldig dårlig spredning. Lyden fra ytterkanten av elementet utfaser hverandre hvis du flytter deg litt of-axis.

                Tror det kunne vært fint om Legatia forklarte litt om spredning, of-axis osv. Hadde du orket det ? Du er jo så god på dette her

                Comment


                • #9
                  Originally posted by melancool View Post
                  Det er ikke noe problem å få en 4" til å spille diskant vis man vil lage en mellotone og diskant i et element, men det blir veldig dårlig spredning. Lyden fra ytterkanten av elementet utfaser hverandre hvis du flytter deg litt of-axis.

                  Tror det kunne vært fint om Legatia forklarte litt om spredning, of-axis osv. Hadde du orket det ? Du er jo så god på dette her
                  Synes nå du allerede har kommet med bra påfyll.
                  Greia med små diskanter er spredningsmønsteret. Ta utgangspunkt i en 8" fulltone som spiller opp til 20khz. Den vil begynne å snevre inn spredningen av lyd jo høyere i frekvens du kommer, dvs. i øvre diskant spiller den kun diskant om du befinner deg helt on-axis med elementet. Beveger du deg 10 grader off-axis vil plutselig mye informasjon forsvinne.

                  I og for seg er det ikke noe problem om man skal bruke en fulltone on-axis, jeg kunne fint levd med det. Problemet er når man skal ha flere elementer i en konstruksjon, da er det vesentlig at det ikke blir store hopp i forskjellen på spredning fra mellomtone til diskant osv. Deler du for høyt i frekvens med en stor mellomtone, vil diskanten spre vesentlig mer i området det deles og det kan du banne på at vil låte unaturlig! Sier seg litt selv, at om diskanten har veldig mye energi i området den deles, og mellomtonen har liten energi så blir det rart. Diskanten vil jo spre seg mer og skape flere refleksjoner fra rommet enn mellomtonen i samme område.

                  Når det gjelder superdiskanter, så brukes de gjerne til å ta over fra en stor diskant, evt. liten 2" mellomtone. For å få jevnest mulig overgang i spredningsmønsteret og for å ha mest mulig spredning helt i toppen. Problemet når vi deler så høyt i frekvens er kamfiltereffekt. Bølgelengdene blir så små, så det er veldig lett for at diskantene spiller delvis ut av fase. Når det er sagt, så har jeg hørt noen fabelaktige implementeringer av prinsippet. Det kan absolutt ha noe for seg.

                  Dette med overtoner stiller jeg meg litt skeptisk til for å være helt ærlig. Det finnes noen ganske vage eksperimenter på området, som heller ikke er veldig konsise. Forresten, så trenger man ikke små diskanter for å spille opp til 50khz om det skulle vært målet, jeg har et stort bånd som lett tar seg av alt fra 1000hz opp til 50khz.
                  Uten at jeg skal si det for sikkert, har jeg hørt at cd spillere har innebygde lavpassfiltre som filtrerer bort frekvenser over 20khz.
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Legatia View Post
                    Uten at jeg skal si det for sikkert, har jeg hørt at cd spillere har innebygde lavpassfiltre som filtrerer bort frekvenser over 20khz.
                    Red book formatet, som CD plater bygger på kan spille opp til 22,05KHz.

                    Mvh
                    Dag Johansen.
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #11
                      så da vil man i praksis ikke ha behov for noe høyere enn dette da mediet ikke har høyere toleranse, hvordan ligger dette an med hd master audio? det er jeg høvelig sikker på at kommer til å bli relevant i bil etterhvert som ettermarkedet utvikles i retning bluray for bil.
                      ikke at jeg mener det er relevant for øret, men det kan jo hende det ligger noe i overtoner og en eventuell informasjonsmangel for alt jeg vet.
                      Last edited by omegadti; 20-06-2010, 01:33.
                      Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                      Comment


                      • #12
                        dvd med 24 bit og 192khz har ikke denne delingen som cder har.
                        Er også mange preamper osv med upsampler som tar 16 bit/44,1khz (LP vd 22khz) eller lavere og gjør det om til feks 192khz og det skal visst gjøre lyden bedre.
                        Prosjekt SQ Audi A3

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Legatia View Post
                          Tror du har misforstått hva superdiskanter er.
                          Har ikke noe å gjøre med å spille katte-frekvenser, men at de deles langt høyere enn vanlige diskanter. Slik at du f.eks kan bruke en litt stor dome som nedre diskant, og en liten superdiskant som tar over rundt 10khz og opp. En "superdiskant" er egentlig bare en diskant med liten membranflate.

                          Fordelen med små diskanter er spredning. Store flater sprer dårlig høyt i frekvens, små flater sprer bedre.

                          Hvordan diskanten er integrert har utvilsomt påvirkning på oppfattet bassgjengivelse.
                          Kan nok stemme at jeg blander begreper her, ikke første gang i såfall! Har lagt merke til at enkelte høyttalere er oppgitt til å spille disse "katte-frekvensene", så lurte på sannheten bak det.

                          Eksempelvis KEF KHT3005SE hjemmekinopakken er oppgitt til å spille frekvenser til 55 000hz
                          Bmw e34 520:
                          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                          Comment


                          • #14
                            En liten ting å tenke på overført til mellomtone... Tenk man har et mellomtoneelement som skal spille opp til 3000hz (delefilter på 3000). HVa om dette elementet har frekvensrespons opp til 3000 og begynner å bryte opp/spille dårlig derfra og opp - også har man et annet element som har frekvensrespons opp til f.eks10000hz før det bryter opp/spiller dårlig.. Hvilket element tror dere har best egenskaper??? Tror svaret faller ganske naturlig ikke sant.?. Overfører gjerne denne teorien til diskant også!

                            Nei mine ører hører ikke opp til 20k, men jammen har jeg bedre diskant enn de fleste med mine som spiller opp til 40khz ish.. En slik diskant har ikke overtoneforvrengning på lik linje med en som bryter opp tidligere. Seff ikke en regel uten unntak daehh.. Men bastante meninger om at alt over 20khz er tull blir litt dumt synes jeg!
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Joakim, leste at Vifa Peerless V-line diskantene også spiller opp til 40khz?
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X