Announcement

Collapse
No announcement yet.

MDF vs spon

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• spioner
    replied
    ja ok, dem hadde ikke mdf inne på trelasten nermest meg så tester spon først jeg, kanskje jeg lager akkurat samme kasse i mdf og får en gang får all måler dette med termlab... regner med får øre blir det lite forskjell

har fått sammen alt untaget fronten også ikke fått tettet ennå, med litt flaks kanskje det er oppe og kjører i morra, får se hvor mye tid jeg får innimellom bursdagselskap. men skal sies..... er ikke lett matrialle og arbeide med!

Leave a comment:

• chin
    replied
    Spon har en egenresonans i området rundt 80hz, ettersom jeg har fått med meg. MDF har en egenresonans på rundt 400hz.. Dvs, at spon har større sjanse for å "spille med" i en basskasse, enn det MDF har. Dessuten, mdf er lettere å jobbe med, enklere å få pent, mindre puss og mindre lakk jobb med det, endene blir fine, de trengs ikke mettes på nytt hvis du skal lakke kassa i stedet for å kle den etc.

Det er så utrolig mange flere fordeler med MDF vs Spon at spon er kun hvis du virkelig er innenfor ett budsjett. Da, og eneste gangen da, lønner det seg å bruke spon vs mdf.

Leave a comment:

• spioner
    started a topic MDF vs spon

MDF vs spon

Veit en del trykker på denne tråen og lurer på søren jeg snakker om men jeg var tidligere får 1 uke siden eller noe borte på på trelasten ved der jeg bort og begynte og snakke med han ene som jobbet der angående basskasse og han mente at sponplater var mye bedre til dette pga det at det ikke var glatte overflater på insiden og grunnen til at mdf ble brukt somoftest var at det funker bra og ser bra ut da det er lett og få fint. lurte på om noen som kan dette onklig bra kunne lett og enkelt forklart meg hva som egenlig er best og evt lett hvorfor?

han mente mdf var bedre på der man skulle vanlig mellomtone og diskant men ikke på bass

Mvh Christoffer
    Last edited by spioner; 26-03-2010, 15:45.
Working...
X