Announcement

Collapse
No announcement yet.

MDF vs spon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MDF vs spon

    Veit en del trykker på denne tråen og lurer på søren jeg snakker om men jeg var tidligere får 1 uke siden eller noe borte på på trelasten ved der jeg bort og begynte og snakke med han ene som jobbet der angående basskasse og han mente at sponplater var mye bedre til dette pga det at det ikke var glatte overflater på insiden og grunnen til at mdf ble brukt somoftest var at det funker bra og ser bra ut da det er lett og få fint. lurte på om noen som kan dette onklig bra kunne lett og enkelt forklart meg hva som egenlig er best og evt lett hvorfor?

    han mente mdf var bedre på der man skulle vanlig mellomtone og diskant men ikke på bass

    Mvh Christoffer
    Last edited by spioner; 26-03-2010, 15:45.
    '97 VW Caravelle 2,4d
    Alpine | Dynabel | Installbay

    Bilstereoprojekt | Generelt resten av bilen

  • #2
    Spon har en egenresonans i området rundt 80hz, ettersom jeg har fått med meg. MDF har en egenresonans på rundt 400hz.. Dvs, at spon har større sjanse for å "spille med" i en basskasse, enn det MDF har. Dessuten, mdf er lettere å jobbe med, enklere å få pent, mindre puss og mindre lakk jobb med det, endene blir fine, de trengs ikke mettes på nytt hvis du skal lakke kassa i stedet for å kle den etc.

    Det er så utrolig mange flere fordeler med MDF vs Spon at spon er kun hvis du virkelig er innenfor ett budsjett. Da, og eneste gangen da, lønner det seg å bruke spon vs mdf.
    Sture Vedal

    Comment


    • #3
      ja ok, dem hadde ikke mdf inne på trelasten nermest meg så tester spon først jeg, kanskje jeg lager akkurat samme kasse i mdf og får en gang får all måler dette med termlab... regner med får øre blir det lite forskjell

      har fått sammen alt untaget fronten også ikke fått tettet ennå, med litt flaks kanskje det er oppe og kjører i morra, får se hvor mye tid jeg får innimellom bursdagselskap. men skal sies..... er ikke lett matrialle og arbeide med!
      '97 VW Caravelle 2,4d
      Alpine | Dynabel | Installbay

      Bilstereoprojekt | Generelt resten av bilen

      Comment


      • #4
        Men hvis man skal begynne og måle forskjellen med termlab så skulle det være den kassa som har finest overflate/glattest innvendig som spiller høyest?

        Comment


        • #5
          Mdf er vel det beste. men om du hører forskjell aner jeg ikke. En MDF plate koster jo endel mer enn sponplate samt at de må bestilles. Hvertfall ikke lagervare der jeg har vært. Så jeg tenkte ta med Hengeren en tur til bahaus snart. Der koster ikke platene så mye Er vel bare 16mm tror jeg men da bygger man dobbelt
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

          Comment


          • #6
            har til nå merket 0 forskjell på lyden på spon og mdf, ikke prøvd samma størrelse med mdf men sånn generelt så ble det faktisk ganske bra med spon, eneste er at det er vanskligere og jobbe med da.

            og jeg brukte 22mm spon ikke 16mm, 22mm spon skal være vanlig gulvspon
            '97 VW Caravelle 2,4d
            Alpine | Dynabel | Installbay

            Bilstereoprojekt | Generelt resten av bilen

            Comment


            • #7
              Min lukka kasse er av spon. Funker fint det. Deler ved 40hz (24db/oktav) nå, og da merker jeg hvertfall ikke noe til den 80hz-resonansen. Fin bass.
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                spons "svinger" med musikken har jeg lagt merke til..

                ganske mye i lukkete kasser.
                Last edited by HLS; 23-04-2010, 16:28.
                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                Mvh
                Rune Kvaal

                Comment


                • #9
                  Spon smuldre jo også lett opp med tanke på skruing..
                  skal man ut med elemente vil eg nok tro du vil få problemer med å feste det igjen..
                  Audi A6.
                  Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                  Comment


                  • #10
                    Jeg blir nok personlig ikke å bruke sponplater til noe annet enn å lage deksler hvis det er nødvendig. MDF er mye lettere å jobbe med, samt at det sliter mindre på verktøy, og får lettere finere overflate til å gjøre videre jobb med.

                    Når det er sagt, så må du bruke endel avstivere for å unngå at kassa spiller med hvis du bruker spon. Om du gjør det, så blir det bra uansett nesten. Men å skru flere ganger i samme skruhull er ett rent mareritt med spon.. Til slutt smuldrer det opp og blir ødelagt..
                    Sture Vedal

                    Comment


                    • #11
                      Både spon og mdf er smuler limt sammen, så stivheten til begge platene er noe begrenset. Mdf er heller ikke særlig stivt, men er jo en hel annen verden når det kommer til å lage fin finish og det er også utrolig lett å jobbe med. Ikke så rart siden det egentlig err tettpakket "Papp" for å sette det litt på spissen
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        er mye fine luriumer i begge to, men spon støver minst etter hva jeg har opplevd. Kansje noe og ta med i beregninga?? hehe
                        sound.vision.soul

                        Type R

                        Comment


                        • #13
                          Jeg siterer Dag Johansen; En død kasser er en bra kasse, samme f.... hva den er laget av.

                          Jeg velger å gå for denne versjonen, Så kan hver og en ha sin mening
                          Mvh
                          Pål Andréas Bryng
                          Bilstereosenteret.no
                          Vi forhandler bl.a.:
                          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                          Følg oss på Facebook
                          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                          Comment


                          • #14
                            Eller du kan gjøre som Hifonic og gå for x-finer. Det skal i allefall jeg gjøre. Dobbel 16mm
                            sigpic

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TheCharger View Post
                              Eller du kan gjøre som Hifonic og gå for x-finer. Det skal i allefall jeg gjøre. Dobbel 16mm
                              Hva bruker du får å laminere disse sammen, da?
                              Mvh
                              Pål Andréas Bryng
                              Bilstereosenteret.no
                              Vi forhandler bl.a.:
                              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                              Følg oss på Facebook
                              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                              Comment

                              Working...
                              X