Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva skjer med monoblokka mi?? Trenger hjelp...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva skjer med monoblokka mi?? Trenger hjelp...

    Har hatt en del problemer med monoblokka og subwoofere i det siste. For litt sia posta jeg en tråd (link)
    der jeg beskrev problemer med signal osv. til monoblokk og sub. Jeg har nå oppgradert spiller og sub,
    har til og med nye GZ-signalkabler til egen sub-inngang på spilleren. Har fortsatt samme problem...

    Har sjekka det meste fra de fleste, og funnet ut at det må være monoblokka som er problemet,
    jeg vet bare ikke hva det er med den. Ista skrudde jeg hele anlegget av, turte ikke å spille mer.



    Kan beskrive hva som har skjedd i praksis; f.eks. ista når jeg skrudde på bilen, kom det et lite smell fra sub -
    det var idet alt var på vei til å slå seg på. Da skrudde jeg volum til 0, venta litt, også skrudde jeg opp igjen -
    da kom det ikke en tone fra sub'en, bare frontsett. Deretter skrudde jeg spiller av og på, skrudde opp volum,
    også var sub'en igang igjen. Det låt veldig bra. MEN, etter ca. 15 minutters spilling under kjøring etterpå så
    kom det nok en voldsom lyd fra sub'en. Anlegget spilte høyt fra før av, men dette dunket var myye høyere,
    og da skrudde jeg ned så fort jeg kunne. Det var da jeg ikke ville spille noe mer, sub kan jo bli sprengt...??
    Stoppa bilen, og gikk ut og sjekka litt. Så ganske fort over da, men så ingen tydelige "feil"/skader...
    Så kjørte jeg bare hjem uten musikk. Det verste var at, den siste biten hjem, kom det noen merkelige
    knitrelyder fra bagasjen. Vanskelig å beskrive lyden, men jeg hørte hvor det kom fra, frykta det verste.

    Forsterkeren (link i signatur) er koblet i 2ohm (600w RMS), har litt tynne strømkabler (rundt 25-30mm^2),
    og problemet oppsto etter jeg begynte å skru en del på knottene (vet ikke om det har noe med det å gjøre)...

    Spørsmål: Hva er problemet? Noe i forsterkeren som er defekt? Hva kan den knitrelyden ha vært??

    Jeg er evig takknemlig
    for tilbakemeldinger...

    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    bump for deg kompis

    Comment


    • #3
      Knitrelyder er ikke spesielt bra.. Det som slår meg, er at ett eller annet kommer borti jord.. Da får man denne knitrelyden som du snakker om. det kan være så enkelt som en kordell på + som ligger utenfor sokkelen, og tar borti gods på forsterkerens chassi.

      Jeg vil anbefale deg å løsne alt av kabler på blokka, tvinne de godt opp i enden, og være DØNN sikker på at ingenting stikker utenfor soklene der kablene skal inn. Når det er gjort, gå over kablinga inni kassa også. Alt bør sjekkes og dobbelsjekkes ved slike tilfeller.

      Hvor har du jordingspunkt til blokka di hen? Kan det være at det er bittelitt dårlig kontakt der? Har du pussa helt ned til gods/metall, slik at det ikke levner noen tvil om at du faktisk HAR jording?
      Sture Vedal

      Comment


      • #4
        Originally posted by chin View Post
        Knitrelyder er ikke spesielt bra.. Det som slår meg, er at ett eller annet kommer borti jord.. Da får man denne knitrelyden som du snakker om. det kan være så enkelt som en kordell på + som ligger utenfor sokkelen, og tar borti gods på forsterkerens chassi.

        Jeg vil anbefale deg å løsne alt av kabler på blokka, tvinne de godt opp i enden, og være DØNN sikker på at ingenting stikker utenfor soklene der kablene skal inn. Når det er gjort, gå over kablinga inni kassa også. Alt bør sjekkes og dobbelsjekkes ved slike tilfeller.

        Hvor har du jordingspunkt til blokka di hen? Kan det være at det er bittelitt dårlig kontakt der? Har du pussa helt ned til gods/metall, slik at det ikke levner noen tvil om at du faktisk HAR jording?
        Okei, da har jeg fått gått over alt sammen, kobla fra alle kabler osv. og det så egentlig greit ut.
        Tok med forsterkeren min inn, og skrudde opp plata for å se på "innmaten". Jeg så ingen skader:

















        Og slik ser jordinga mi ut. Jeg sjekka at den satt ordentlig, og det gjorde den
        (man må ta i litt for å få rikka på de). Og ja det er pussa skikkelig ned til metallet,
        dette er felles jordingspunkt for de to forsterkerne mine. Den øverste/tykkeste
        er den som går til monoblokka (kabelskoen er i metall og den andre er gullbelagt):



        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          flytt jordinga di til setebeltefeste...
          alpine-kenwood-helix-magnat-jbl-mtx-usamps-macrom-cadence-rf-pioneer-gas
          99 honda accord - 97 honda civic tic - renault kangoo 05
          kim ole græsdal

          Comment


          • #6
            Originally posted by kamikaze-r View Post
            flytt jordinga di til setebeltefeste...
            Enig. Bruk ordntlig kabelsko som har hull til boltene t setebeltefestet. Biltema har okay´e kabelsko. 24-541 til 24-544 er de jeg bruker. Og krympestrømpe eller god elektriker-tape.

            Bol
            No Windows-crap,just Mac Power

            Comment


            • #7
              støtter den tanken om flytte jordinga, det er verdt et forsøk hvertfall

              Comment


              • #8
                Ok jeg får vel prøve det. Men er det sånn at jeg burde flytte begge da? Frontsettet har hatt 0 problemer...
                Men hva skal jeg bruke for å slipe bort metall? Og setebeltefestene, de er rett bak seteryggene de eller?
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  eller under baksetene.
                  hvor de er hen avhenger selvfølgelig av hvilken bil det er.

                  jeg ville flyttet begge da det er best å ha jordingen på samme plass grunnet at dersom jordingspotensialet til de forskjellige forsterkerene er ulikt blir det større sjangse for å få støy.
                  Mvh Tony Andrè
                  Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
                  Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Toby91 View Post
                    eller under baksetene.
                    hvor de er hen avhenger selvfølgelig av hvilken bil det er.

                    jeg ville flyttet begge da det er best å ha jordingen på samme plass grunnet at dersom jordingspotensialet til de forskjellige forsterkerene er ulikt blir det større sjangse for å få støy.
                    Ok da bytter jeg begge. Bilen er en Carisma 2003, bare å komme med gode forslag
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har nå funnet et sted som passer til kabelskoene jeg har. Vurderte først setebeltefestet, den hadde en kraftig bolt (10mm diameter),
                      men så fant jeg et annet punkt rett ved siden av som hadde tynnere bolt som passa perfekt. Det er den som fester sideputa bak i bilen:





                      Før jeg begynner å skrape ned i metallet osv., hva tror dere? Vil det funke bra?
                      Kan jeg ha en jordingskabel på hver side?? Det er jo to identiske punkter dette...
                      (PS jordingskabelen vil da være litt i nærheten av signalkabelen, men ikke inntil).

                      Takk for hjelpen hittil
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        Det er jo bare og prøve
                        I min bil har jeg jordai punktet som bagasjelåsen går ned i. Neddider er det to stk skruer. Noe ala setebelte punktet.
                        Nå vet jeg ikke om du har det, men regner jo med det
                        VW Corrado - Prosjekt bil
                        Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                        It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                        I´m BANKRUPT - A G60 owner

                        Comment


                        • #13
                          Da er jeg ferdig! Hvordan ser dette ut? *Tatt fra prosjekttråden min*

                          Dagens første økt var å gjøre jordinga skikkelig.
                          Håper dette er en klar forbedring fra forrige (?)



                          ^ Dagens innkjøp: Slipepapir, kraftig teip, og
                          ringkabelsko (passer til kabler opptil 50mm^2)

                          Klargjøring av jordingskabler (50mm^2 og 25mm^2):






                          ^ Endene som skal inn i Alpine-forsterkerne mine måtte bli
                          såpass små, pga (altfor) små terminaler. Måtte kutte masse
                          kordeller på 50mm^2-kabelen desverre (men bare under 1 cm).

                          Sliping på gang; brukte papiret og pussa til blankt metall:





                          ^ Festa så hardt jeg bare kunne, og de ligger nå urokkelig inntil metallet.
                          Nå har jeg gjort en såpass grundig jordingsjobb, og brukt såpass tjukke kabler
                          at jeg antakelig slipper å røre dette noe mer. Da er monoblokka klar til å få mye strøm!
                          Har desverre ikke testa lyden enda pga diverse andre ting jeg må gjøre først. Men jeg har trua!
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #14
                            venter i spenning

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by go4life View Post
                              venter i spenning
                              Haha Hvordan ser det ut, Christian?
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X