Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skillerele

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skillerele

    Har akkurat kjøpt meg nytt batteri. Dette er da ett helt vanlig syrebatteri til ca 1400kr. Senere tenkte jeg å utvide strømdelen av bilen med 2stk Enersys Odyssey PC 1500DT , å da tenker jeg i mitt hode at de 2 batteriene må skilles fra det jeg har nå.

    Har fått med meg at skillerele beregnet for denne jobben er rimelig dyrt. Men det er vel ikke noe i veien for å dra innom en lokal elektriker å kjøpe ett helt vanlig rele som tåler f.eks 50A , å bruke f.eks kjørelys til styrestrøm?

    Ladespenningen overstiger vel aldri hva dynamoen leverer uansett.

    Spørsmål 2 : er det nødvendig med 50mm2 kabler fra batteriet fremme , å bak til batteriene der?

    Ser for meg det holder lenge med 25mm2 jeg. Strømtrekket fra stereoen vil vel trekkes fra de batteriene som ampene er koblet på?

  • #2
    Heisann.

    Dette med skillerelé(isolator) har vært til diskusjon før her på forumet og du får søke litt.
    Men i grove trekk:
    Ja,bruk tykkest mulig kabel. 50kv er bra
    Nei,ikke "vanlig" 1000meter-relé
    Jeg kjøpte Stinger isolator(2 stk). 80 ampére koster ca 200,- og et 200 Ampére koster en høvding.

    Bol
    No Windows-crap,just Mac Power

    Comment


    • #3
      Originally posted by Bassoflove View Post
      Heisann.

      Dette med skillerelé(isolator) har vært til diskusjon før her på forumet og du får søke litt.
      Men i grove trekk:
      Ja,bruk tykkest mulig kabel. 50kv er bra
      Nei,ikke "vanlig" 1000meter-relé
      Jeg kjøpte Stinger isolator(2 stk). 80 ampére koster ca 200,- og et 200 Ampére koster en høvding.

      Bol
      Hvis du har 50mm2 kabel å 80A sikring er jo den kabelen bortkasta penger. Får jo ikke igjennom mere enn 80A uansett.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jobbe88 View Post
        Hvis du har 50mm2 kabel å 80A sikring er jo den kabelen bortkasta penger. Får jo ikke igjennom mere enn 80A uansett.
        Det var et priseksempel på hva Stinger sine isolatorer kosta:ds
        Hva slags sikring du skal ha på 50 kv kabel vet ikke jeg,men jeg bruker 300 i min Volvo med 2X PC 1700 og et par Rockford-forsterkere
        No Windows-crap,just Mac Power

        Comment


        • #5
          Du kan jo bare fjærne batteriet fremme da... fordelingsblokk til org. el.nett & dynamo plassert der org batteri var og dra ifra fordelingen og videre til batteriene bak ?
          Last edited by moeN; 22-02-2010, 02:20.
          Mvh
          Andreas Moen Sæterbø
          Golf mk2
          Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

          Comment


          • #6
            Originally posted by moeN View Post
            Du kan jo bare fjærne batteriet fremme da... fordelingsblokk til org. el.nett & dynamo plassert der org batteri var og dra ifra fordelingen og videre til batteriene bak ?
            Det går vel også an. Tenkte egentli å ha ett startbatteri , og ett eller flere batteri til stereo. Men det er vel strengt tatt ikke nødvendig kansje.

            Comment


            • #7
              Er jo biler som blir levert med batteri under baksetet også :P
              Mvh
              Andreas Moen Sæterbø
              Golf mk2
              Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

              Comment


              • #8
                Originally posted by moeN View Post
                Er jo biler som blir levert med batteri under baksetet også :P
                ja , å orginale nett har f.eks 10mm2 +kabel fra batteri til dynamo , å ennda tynnere jord.

                EDIT : Finnes sikkert biler med grovere nett orginalt , men aldri sett noe som er bra nok til ett større stereo anlegg.

                Comment


                • #9
                  Ikke sant
                  Mvh
                  Andreas Moen Sæterbø
                  Golf mk2
                  Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

                  Comment


                  • #10
                    strømmen til anlegget trekkes fra den plassen spenningen er høyest, ajltså fra dynamoen så det lønner seg absolutt med 50kv.

                    dette med skillerele har ikke jeg trua på.. jeg har hadt mye forskjellig i bilen min opp i gjennom tia å har aldri brukt det, uten noe som helst problem
                    MVH, Øivind Sandvik
                    sigpic
                    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                    www.sandviksbassogbongel.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Øivind Sandvik View Post
                      strømmen til anlegget trekkes fra den plassen spenningen er høyest, ajltså fra dynamoen så det lønner seg absolutt med 50kv.

                      dette med skillerele har ikke jeg trua på.. jeg har hadt mye forskjellig i bilen min opp i gjennom tia å har aldri brukt det, uten noe som helst problem
                      Oki , da har vi forskjellige erfaringer. Jeg har ikke fått det til å funke med 2 batterier ennda :P Men nå har jeg nytt batteri forran også da , kan jo prøve først å finne på noe lurt om det ikke funker.

                      Comment

                      Working...
                      X