Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ang jording

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det trenger du ikke, jeg har stereo og multimeter selv:P
    Jeg har 0,2v spenningstap på ladespenningen uten belastning på batteriet bak. Og jeg vet at spenningstapet hadde vert det samme med 50mm2 jordingskabel mellom batteriene mine.

    Kan være at det er forskjell med høy belastning? Ikke noe som er hørbart vil jeg tro
    Men for all del bare test ut du, er åpen for diskusjon jeg.

    Det er klart at Resistiviteten i stålet er høyere en i kobber, men det totale tverrsnittet i chssiet kontra en 50mm2 kabel veier opp for det.
    Jeg lærte vertfall dette av elektrolæreren min, og det er i grunn ganske logisk tenking.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Bjorshol View Post
      Har et lite problem. Får dynamostøy og det er vel mest sansynlig jordingen. På hvilken måte kan jeg få best mulig jording i bagasjerommet når jeg skal jorde et ekstra batteri + to forsterkere ?

      Mvh Bjorshol
      For å faktisk svare på spørsmålet anngående dynamostøyen så er det jo vesentlig hva slags spiller han har.. F.eks er det en Pioneer-spiller så kan man jorde seg ihjel uten at det vil bli noe bedre før spilleren blir send på service å fått byttet en 3A sikring i forbindelse med RCA.

      Pratet forøvrig med produktsjefen i Pioneer for litt siden og han frarådet å jorde fra minuskablen som sitter på batteriet foran, men kan ikke si jeg husker begrunnelsen. Men når du har bygget opp utallige biler og har en slik stilling i et så stort firma som Pioneer så er det nok tyngde bak begrunnelsen.

      Anyhow så må jeg si meg enig med Stianuno her, for beltefestene bak er et kanonsted å jorde det som er av applikasjoner (batteri, amp, etc.) så sant man gjør det grunnleggende som å sørge for at det er god kontaktflate osv.....
      VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
      DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

      Comment


      • #18
        Har ikke noe med tverrsnittet og gjøre, men om hvordan karroseridelene er gjort fast i hverandre
        Mvh Even S. Jensen
        Tlf 41091189
        Digital Designs, nothing is even close!

        Comment


        • #19
          Klart tverrsnitt har noe og si, og det er ikke snakk om og jorde i karroseriet, men i chassiet, og chassiet er altid sveist
          Så vist du har valget mellom en bakskjerm og minuspolen på batteri framme, da er jeg enig.
          Men det var ikke snakk om det.

          Comment


          • #20
            Originally posted by RoBoX
            Det som er problemet med å bruke karosseriet som jording er at det er mange skjøter mellom batteriet foran og batteriet bak.. Disse skjøtene er gjerne lakkert, litt rustet og av og til limt fremfor punktsveiset.

            Som du sier selv så merker du heller lite spenningsforskjell uten strømtrekk.. Kvaliteten på jordingspunktet finner du ved å se på spenningsfallet ved et gitt strømtrekk. Jo høyere trekk, jo høyere spenningsfall. Spill en sinustone med litt volum og mål spenningen på batteriet foran og bak samtidig, så ser du det fort.
            Riktig
            Mvh
            Andreas Moen Sæterbø
            Golf mk2
            Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

            Comment


            • #21
              Chassiet er jo lakkert/behandlet over sveisepunktene, så at dem ruster og dermed skaper dårlig kontakt......vel...da skal bilen være bra råtten...
              Har selv en meget rusta sierra som er så råtten at setet kommer igjennom dørken snart, strømmen ledes fortsatt helt flott sikkert via taket? hehe
              Har ikke målt spenningsfall bak på forsterkerne, men det hadde vært moro og testa det, for så og sjekke med en egen kabel etterpå

              Greit kobber leder strøm bedre, men jeg tror ikke at det har noe for seg og legge opp egen kabel før du passerer ett enormt strømtrekk

              Mon tro hvor mange mm² kabel egentlig karosseriet tilsvarer.. det er ikke lite..
              Det er fælt mange punktsveiser på et chassi..

              Old school fool

              Comment


              • #22
                Jeg mener at beltefestene ikke er det beste stedet å jorde. Ble anbefalt å jorde i de vangene/bjelkene du ser i motorommet , for de går nemlig helt bak til bagasjerommet. 0 skjøter. Jeg mener å huske at det var Bilradiospesialisten som anbefalte å jorde der , å frarådet å jorde i beltefestene.

                Faktisk , så kan en gåen forsterker (grunnet dårlig jording) ikke lenger ha garanti om man har jordet en plass med dårlig jording.
                Dette fikk jeg høre da jeg sendte inn min dynaBel , som forøvrig (liksom?) var den første i norge med fabrikasjonsfeil..

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Stianuno View Post
                  Får ikke så høyt spenningsfall når du har batteri baki og god kontakt hele veien.
                  I såfall har du gjort noe galt.
                  du har en del å lære
                  MVH, Øivind Sandvik
                  sigpic
                  www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                  www.sandviksbassogbongel.com

                  Comment


                  • #24
                    jadda er noe bullshit som blir sagt her... Legg en egen kabel du ikke bruk chassie på bilen da det er elendig til å kjøre høye strømmer gjennom. selv hadde jeg merkbar forskjell ved å legge opp en kabel i stede for å bruke chassie..

                    og jo man trenger å prioritere minus om man har batteri bak også! det er tross alt fra dynamoen all strømmen kommer fra så lenge spenningen som regel er rundt 14.4 volt!
                    MVH, Øivind Sandvik
                    sigpic
                    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                    www.sandviksbassogbongel.com

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Øivind Sandvik View Post
                      du har en del å lære
                      En hel del og lære du. Har vertfall aldrigt hatt så høyt spenningsfall i min bil med batteri bak, vel og merke uten høy belastning, med høy belasting blir det selfølgeligt noe annet
                      Jeg er bilmekaniker så jeg er ikke helt grønn når det kommer til tema.

                      Originally posted by Øivind Sandvik View Post
                      jadda er noe bullshit som blir sagt her... Legg en egen kabel du ikke bruk chassie på bilen da det er elendig til å kjøre høye strømmer gjennom. selv hadde jeg merkbar forskjell ved å legge opp en kabel i stede for å bruke chassie..

                      og jo man trenger å prioritere minus om man har batteri bak også! det er tross alt fra dynamoen all strømmen kommer fra så lenge spenningen som regel er rundt 14.4 volt!
                      De høye strømmene som kommer fra den 70amp dynamoen i golfen din du mener?

                      Har du ikke batteri bak så er jeg med på den med egen jordkabel bakover

                      Comment


                      • #26
                        For å stille et (muligens?) dumt spærsmål. Så lenge batteri(ene) står bak i bilen , behøver man ikke større tverrsnitt på jord å pluss kabel enn hva dynamo klarer å levere?

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by RoBoX
                          Det kommer helt an på hvor mye spenningsfall du har lyst på. Jo lengre strekk, jo høyere spenningsfall. Øker du tverrsnittet minsker du spenningsfallet.
                          Ahh , det burde jeg ha visst xD Takk for svar

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Stianuno View Post
                            En hel del og lære du. Har vertfall aldrigt hatt så høyt spenningsfall i min bil med batteri bak, vel og merke uten høy belastning, med høy belasting blir det selfølgeligt noe annet
                            Jeg er bilmekaniker så jeg er ikke helt grønn når det kommer til tema.



                            De høye strømmene som kommer fra den 70amp dynamoen i golfen din du mener?

                            Har du ikke batteri bak så er jeg med på den med egen jordkabel bakover
                            Spenningsfallet kommer ikke før man har et visst strømtrekk heller da. Dårlig jording er rett og slett høyere resistans i jorddelen av kretsen og når man trekker mye strøm gjennom et punkt med høy motstand, faller spenninga.

                            Og de som har batteri bak har som oftest batteri foran også. Og det kommer da strøm fra det også, spesielt når strømtrekket blir høyt.

                            Og det er ingen vits i å ikke jorde i karosseri i tilegg til en jordkabel bakover, ser mange skriver kabel istedenfor karosseri. Jeg ville strekt en kabel i tillegg til karosserijordinga.

                            Men små normale annlegg trenger ikke noe ekstra jordkabel så lenge man passer på å utfore jordingspunktene skikkelig. Men som sagt før i denne tråden, er det mange som ikke gjør denne jobben godt nok og tror de har bra jording uten å egentlig å sjekka det.
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Stianuno View Post

                              De høye strømmene som kommer fra den 70amp dynamoen i golfen din du mener?

                              Har du ikke batteri bak så er jeg med på den med egen jordkabel bakover
                              hahaha

                              viste ikke at du hadde så jævli mye å lære
                              MVH, Øivind Sandvik
                              sigpic
                              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                              www.sandviksbassogbongel.com

                              Comment

                              Working...
                              X