Announcement

Collapse
No announcement yet.

kasse til DD2515:)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg er enig i at t/s parametre er et bra verktøy å ha. Og vi legger dem gjerne ut og bruker de som en pekepinn, men som sagt i tråden, det er jo en simulering og når til og med 2 identiske biler kan låte forskjellig med samme utstyr, så er det litt feil å stirre seg blind på parametrene alene.

    Men du kan spare deg en god del tid hvis du forstår disse parametrene slik at du ikke trenger å bygge kasser som går stikk imot elementets Q.

    Når det er sagt, så foretrekker vi at kundene (som ikke er 100 % sikre på hva de gjør) henvender seg og forteller litt mer om hva de liker og prøver å hjelpe deretter.
    Mvh
    J. Holm
    www.b2audio.com
    http://facebook.com/b2audio

    Comment


    • #17
      Jeg har i alle fall hørt DD3512 og 3515 for noen år tilbake, begge i anbefalt DD-kasse. Og ingen av de to låt noe i nærheten av pent, det er i alle fall sikkert. Men de spilte høyt, så klart. Med den fæle peaken de hadde rundt 45hz. ^^

      Og at et element TÅLER å spille under tuning er vel og bra, men forvrengningen under tuning kommer uansett, og det høres ikke bra ut.

      I tillegg, når det argumenteres med følgende tekst, da vet jeg med sikkerhet at det i alle fall ikke er noe for meg...:

      "Den kan däremot vara för långsam med en för massiv MMS, som många kompenserar med att minska ner lådvolym för att dämpa djupbasen, på grund den tunga rörliga massan som inte hinner med att producera ljudtryck ju högre frekvens som matas in i elementet. Eller så kallar man basen rett o slett för "SPL" bas då den är så pass långsam pga av sin tunga 4" spole samt 1,5Kg tunga kona och damkåpa som krävs för att hantera 10.000w enligt deras designers"

      1: Massen har ikke noe å si for hastigheten til elementet (så lenge spolen er i magnetfeltet, i alle fall, noe man må ta utgangspunkt i at den skal være). Har vist til faktiske tester med dette tidligere. Når skal man få det inn i nøtta? :P Det som gir treg bass er induktansen i spolen. Det er mulig å lage en svær spole med lav induktans, men det er dyrt. Derfor, for å holde prisene nede, skiller man ofte på SPL og SQ-subwoofere, hvor SPL-sub'er oftest får en svær, billig spole, og SQ-sub'ene en liten, billig spole. De dyreste elementene får gjerne en svær, dyr spole med lav unduktans... Det finnes faktisk elementer med høy MMS og høy XMAX som er kjent for å spille veldig pent (OG dypt).

      2: Større kasser har vel bedre transientrespons enn små, sist jeg sjekket. De blir også mer effektive, så subwooferen blir lettere å hive utenfor xmax, hvor magnetfeltet ikke er kraftig nok til å holde kontroll over membranen. Trikset da, er IKKE å redusere kassevolumet, men å kjøpe en sub med lenger xmax (om du ikke kan/vil skru ned volumet, slik at subwooferen spiller innenfor xmax - og låter som den skal).

      Comment


      • #18
        Beklager sent svar, men her er ting slik jeg har det i dag:

        Jeg kjører en lukket kasse på mine 1512-elementer.
        Hvert element har ca. 40 liter og leke seg med, hvor den doble kassa er delt med skillevegg.
        Dette spiller jo så det blir flex på taket på det verste, men jeg hører fort at elementene ikke trives i lukket kasse.
        Dette er i mine ører, men jeg tror de fleste ville vært enig om de hadde hørt hvordan mine elementer spiller i lukket kasse.

        Dag Johansen har også gitt meg mål og størrelse i forhold til hva som kan egne seg til disse elementene, både i lukket og i portet/båndpass-form.

        Ny båndpasskasse er under arbeid (skjært på CNC-fres), og vil bli testet da jeg får monoblokken min (M1b) tilbake fra Henrik/DDaudio.no

        Først når jeg har fått ny kasse og hørt hvordan elementene låter i den, så kan jeg komme med hvordan jeg oppfatter DD sine elementer i lukket kontra portet/båndpass-kasse.
        Altså, min mening
        2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

        Comment

        Working...
        X