Announcement

Collapse
No announcement yet.

kasse til DD2515:)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kasse til DD2515:)

    kjøpt meg en DD2515 denne skal drives av en DD m1b monoblokk på 1500W i 1 ohm. subben er også spesialbestilt med DVC2, 2 omhs spoler

    noen som har noe kassestørrelse eller utforming på kasse til den subben? mangler jo seff parametere:P
    mvh Sindre Carlsen

  • #2
    Hvorfor ikke prøve å lage kasse slik DD anbefaler til 2515? 113l bassrefleks -> http://www.ddaudio.com/dd/caraudio/0...er09_2500a.asp
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      Jeg sente mail til ddaudio.com for og få parametere til min dd1515.
      Fikk svar etter 3 uker, de sa at jeg trengte ikke parameterene til elementet, det var liksom bare høyttalere ment for innebruk som man kunne simulere kasse til sa de

      De sa alt jeg trengte og vite sto på DDaudio.com

      Comment


      • #4
        Stian om man bygger basar för att låta bra i specialla lådor så finns det 2st instrument som är optimala att använda, ett på varje sda av ditt huvud. Inte någon fyrkantig låda som står under ditt skrivbord som skall simurea hur dina öron fungerar

        Anledningen till varför DD är så negativa att publcera TS är för att folk tenderar att använda dessa för att INTE bygga en rekomenderad låda, eller ännu värre bedömer hur en bas LÅTER genom att LÄSA parametrarna. Detta är inte OK anser vi utan vi anser att man skall bedöma ljudet efter att lyssnat på produkten i en rekomenderad låda som är finjusterad efter dina egna personliga öron och smak.

        Givetcvis kan det vara bra att bygga lådor efter parametrar som är framtagna för att passa datorprogrammen men som jag förklarat tidigare bygger DD inte på detta vis utan elementen testas fram i VERKLIGA installationer i VERKLIGA bilar och med RIKTIGA öron som lyssnar.

        Jag rekomenderar att bygga en DD låda i första hand och inte använda några 2.84V parametrar till en prdukt sm är bygd at hentera 40-50V

        Takk för att ni låter mig SKRIKA högt ända från ert fattiga grannland i öst
        Last edited by Naughty Tee; 06-12-2009, 14:59.
        Tomas Nilsson
        Svenska Bilstereoförbundets Internationella representative dB drag racing
        Representative Digital Designs Sweden
        www.digital-designs.se

        Comment


        • #5
          Originally posted by Naughty Tee
          As Hakkon says DD build a recommended box as DD builds woofers to work proper in recommended boxes tuned 35-40 cycles not to look good in your computer program. The bigger box recommended the bigger port area will be for the certain tuning and gives more sensitivity in the install. Thurs tune the box perfectly build a slot port tuned 38-40, let the woofer break in for a month then fine tune by decrease the port area in the smallest possible steps until the tuning matches your car and especially your ears

          Good luck
          Hele konseptet med at de ikke vil legge ut parametrene er jo bare helt dust. Har de så dårlig kvalitetskontroll at de ikke kan produsere elementer som ligger innenfor samme område fra element til element?
          Sorry, men hele greia virker useriøst...
          __________________________________________________ __________
          Kristoffer Kåsin
          Clarion DZX786USB | Hertz HKS 165 | Genesis Five channel | Hertz HX 250D x 2|

          Comment


          • #6
            Jeg forstår svensk bedre en engelsk:P
            Men uansett, ta hertz foreksempel. De anbefaler en kasse på 35-40 liter på sin hx380, husker ikke eksakt antall liter men så ca 35-40...
            Det betyr jo ikke at jeg syntes subben låter bra i den kassa selv om hertz anbefaler det.

            Har en følelse av at DD sine kasser er konstruert for en kombo av dyp bass/ mest mulig db?

            Du får bare beklage at jeg ikke svarer på engelsk, jeg kan kun snakke språket

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kaasin View Post
              Hele konseptet med at de ikke vil legge ut parametrene er jo bare helt dust. Har de så dårlig kvalitetskontroll at de ikke kan produsere elementer som ligger innenfor samme område fra element til element?
              Sorry, men hele greia virker useriøst...
              Hehe! tror ikke du kjenner til DD så godt tror du ett element oppfører seg det samme som ved 1 watt som ved 1000 eller mer watt f.eks? dessuten forandrer parameterene seg når subben er innspilt og ikke minst når du putter den i bilen. Som Naughty Tee sa, DD tester elementene i virkelige omstendigheter og finner ut hva som fungerer best i virkeligheten
              Mvh Werner Harstad

              Comment


              • #8
                Jeg kan på en måte skjønne hva Tomas mener her...

                ALLE subbene jeg har hatt har spillt bedre i kasser jeg har prøvd meg frem til, utregninger har ALDRI vært det optimale i mitt tilfelle.
                Og ser jo at flere her på forumet uttaler seg om subber utifra parametrene, og det vil jeg også si at ikke er helt heldig.

                Comment


                • #9
                  Tackar för hjelpen Gutter

                  De stora problemet som jag ser branchen har är att många stoler för mycket på att disse gutter som tvingar sina åsikter på andra, detta att TS parametrar är det som besrämmer hur mina öron funkar... DD, jag med flera anser att så icke är fallet. TS är enlig mig ENDAST ett sätt att förklara hur en högtalare fungerar sam uppträder i olika situationer och är bra att ha som en startpunkt, men som berniebp87 säger att utgå från att bedömma en bas prestanda vid 100 tals eller tom 1000 tals watt från parametrar uppmätta vid 1w är som att bedömma hur bra en bil presterar vid 300-400km/h på att mäta hur den beter sig vid 0,5km/h. Javisst man kan huske men för att VETA måste det testas fram i verkliga livet.

                  Det är på detta sätt som DD bygger basar, de testas i riktiga kasser monterade i verkliga bilar med favoritmusik i spelaren. Skall vi rekomendera att INTE bygga de kasser då som elementet byggs för då? Neeei da

                  Hoppas dere förstår min Svorska
                  Tomas Nilsson
                  Svenska Bilstereoförbundets Internationella representative dB drag racing
                  Representative Digital Designs Sweden
                  www.digital-designs.se

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kaasin View Post
                    Hele konseptet med at de ikke vil legge ut parametrene er jo bare helt dust. Har de så dårlig kvalitetskontroll at de ikke kan produsere elementer som ligger innenfor samme område fra element til element?
                    Sorry, men hele greia virker useriøst...
                    Er ikke snakk om kvalitetskontroll

                    DD har selvfølgelig ikke bare blitt brukt i dB Drag, men også blandt annet i iASCA og gir fantastisk god lyd. Parametre ved 1 watt bryr jeg meg ikke om i det hele tatt, og tror du virkelig f.eks. Joakim som har vunnet EM har brukt parametre og et dataprogram til å regne ut basskassen og kassene til midbassene? Nope, det har han nok testet gang på gang for å se hva som gir best mulig lyd

                    Tror du Alan Dante bruker parametre for å regne ut hvordan han kan spille 180db? Litt banalt retorisk spørsmål, men du ser hva jeg mener

                    Parametre er greit for den som ikke ønsker å lage mer enn 1 kasse og få grei lyd. Men DD formula er nøye gjennomtestet i virkelig applikasjoner, og det anbefales da å lage kasser etter formulaen.

                    Husker ikke hvilket program det var, men Dag Johansen regnet ut på dataen at DD1512 (om jeg husker rett) fungerte best i lukket kasse, noe som ikke stemmer i det hele tatt. Det kan J.T. her på forumet skrive under på da han bruker lukket kasse til 1512
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Stianuno View Post
                      Jeg forstår svensk bedre en engelsk:P
                      Men uansett, ta hertz foreksempel. De anbefaler en kasse på 35-40 liter på sin hx380, husker ikke eksakt antall liter men så ca 35-40...
                      Det betyr jo ikke at jeg syntes subben låter bra i den kassa selv om hertz anbefaler det.

                      Har en følelse av at DD sine kasser er konstruert for en kombo av dyp bass/ mest mulig db?

                      Du får bare beklage at jeg ikke svarer på engelsk, jeg kan kun snakke språket
                      Jag hadde tyvärr laptopdator inställd på automatsk översättning, förlåt en tokig Basnörd

                      Annars du är inte helt fel ute om vi snakker kasser för mest mulig verkningsgrad. Filosofin är att bygga basar som klarar av att sitta i kasser i accptabel storlek och klarar av att stämmas av rätt högt (runt 40Hz) och ändå ha en så pass kraftig upphängning att basen tål att pressas en bra bit under avstämningsfrekvens utan att mekaniskt ta skada. Fördelen med detta är att portarean blir förhållandevis stor mot kassen vilket betyder högre verkningsgrad och man kan pressa slutsteget mindre som presterar mer med mindre distortion in i basen.

                      Till detta lägger man ner maximalt på att få ner MMS på en så låg nivå som är möjligt för att än mer öka på verkningsgraden ännu mer, vilket även gynnar SQ enligt vår filosofi. Detta då vi anser att en bas ikke kan vara för hurtig mot inkommande signal. Den kan däremot vara för långsam med en för massiv MMS, som många kompenserar med att minska ner lådvolym för att dämpa djupbasen, på grund den tunga rörliga massan som inte hinner med att producera ljudtryck ju högre frekvens som matas in i elementet. Eller så kallar man basen rett o slett för "SPL" bas då den är så pass långsam pga av sin tunga 4" spole samt 1,5Kg tunga kona och damkåpa som krävs för att hantera 10.000w enligt deras designers

                      Jag kan även sticka ut hakan och påstår att den hurtigast DD basen är 99Z, samma DD bas som tål mest effekt och som har fler världsrekord än någon annan bas på planeten. Tvärt mot våra konkurenter som designar basar i datorsimulering innan man betäller komponenterna, monterar ihop basarna och sist provlyssnar elementen. Och vill man inte ta till sig DDs filosfi så finns det massor av bättre alternativ därute som stöder åsikterna om att räkna med TS är vägen till nirvana
                      Last edited by Naughty Tee; 06-12-2009, 19:58.
                      Tomas Nilsson
                      Svenska Bilstereoförbundets Internationella representative dB drag racing
                      Representative Digital Designs Sweden
                      www.digital-designs.se

                      Comment


                      • #12
                        Själv tycker jag att vissa har nån fantasi om att T/S är det viktigaste och om man inte har dom, då är man oseriös.
                        Men det finns företag som lägger ned mycket tid på att utveckla element som har ett bra beteende oavsett om du har FS på 49 och QTS på 0.2 typ.

                        Som jag brukar säga till kunderna, det är du som skall lyssna på basen, hur vill du ha det. Därför har vi exempler på lådor, men dom är endast exempler och inte 100 % lag.

                        Man hittar oftast den bästa lådan vid att modda den till musiken, bilen och lyssnaren. Om inte detta var tilfället, då kan man lika gärna lägga ner allt som har med tweak möjligheter på steg, Head Unit, placering osv.

                        Inte för att detta är rätt, men Rolls Royce sade om du var tvungen att veta precis antal hästkräfter, då är du inte en Rolls Royce kund. Nog lite svårt att säga samma i dag, men stirra er inte blind på parametrar om ni redan vet att något funkar.
                        Mvh
                        J. Holm
                        www.b2audio.com
                        http://facebook.com/b2audio

                        Comment


                        • #13
                          Jay bra sagt
                          Tomas Nilsson
                          Svenska Bilstereoförbundets Internationella representative dB drag racing
                          Representative Digital Designs Sweden
                          www.digital-designs.se

                          Comment


                          • #14
                            Det er greit å ha ts-parametre HVIS IKKE det finnes kasseforslag ferdige fra produsent, da en kan bruke de til å lage et utgangspunkt, men så lenge det finnes ferdige forslag/utgangspunkt fra produsent, så er det plenty godt nok. Samme hvor mye en fintuner på port/kassestørrelse etc for å lage en fin kurve på dataskjermen, vil den kassen i omtrent alle tilfeller låte forskjellig om den spiller fremover, bakover, oppover eller sideveis i bagasjerommet, noe en uansett ikke kan simulere. Det blir prøv og feil metoden ute i bilen som avgjør resultatet.
                            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by DDaudio.no View Post

                              Husker ikke hvilket program det var, men Dag Johansen regnet ut på dataen at DD1512 (om jeg husker rett) fungerte best i lukket kasse, noe som ikke stemmer i det hele tatt. Det kan J.T. her på forumet skrive under på da han bruker lukket kasse til 1512


                              Hvor mange liter ble den kassa som Johansen regnet ut?
                              Er det denne kassa J.T bruker?

                              Kan jo hende at elementet låter bra i den lukka kassa, men du vil ikke få like mye frontrute flexing som med portet kasse

                              Jeg sier på ingen måte at DD er no skit... Jeg syntes det er bra greier

                              Men og si at de som bruker ts ikke bruker ørene blir jo bare dumt, ts er jo bare et hjelpemiddel som skal gi en pekepinne i riktig rettning For min del vertfall.

                              Comment

                              Working...
                              X