Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilen fjusker/lugger ved høyt volum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Strømmen trekkes alltid først fra dynamo til man overstiger kapasiteten til dynamoen. Dette fordi dynamoen lader med høyere spenning enn batteriene ligger på. Når dynamoen ikke har mer å gi trekkes restrerende fra batterierog da begynner spenningen å falle.
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #32
      Er du helt sikker?

      Hvis ja, så lærte jeg noe nytt, og det var jo veldig logisk

      Men tenker på dette med at batteriet klarer å levere strømmen mye kjappere og i større mengder enn dynamo, og om man da spiller dunk dunk musikk og har et heftig batteri, så er det vel ikke så mye som vil trekkes fra dynamo da batteriet allerede leverer mye mer enn det dynamoen gjør når dynamoen først begynner å levere?

      Om du skjønte det?

      Husker bare at vi lærte noe slikt når jeg hadde elektroteknikk i førsteklasse på videregående. Men da med kondensatorer da :P

      Rett på meg hvis jeg tar feil. Alltid moro å lære noe nytt
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #33
        Hva om en skulle kjøre på med kondensator her? Når disse heftige slagene kommer får subben strøm fra den istede? Også når det ikke er bass lader den osv?

        Jeg skal uansett oppgradere kablingen når jeg får tid! Men i teorien burde vel en kondensator virke?

        Har troen på det hifonic sier. Men hvis jeg slår av bilen og ikke bruker dynamoen, begynner lysene fortsatt å blinke, da ved omtrent samme volum ... :S

        Comment


        • #34
          Lysene begynner nok å blinke tidligere med bilen av. Da har du ikke dynamoen til å holde oppe spenninga lenger og alt går på batteret. Og som kjent faller spenninga når man trekker strøm fra et batteri
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #35
            hadde ikke noe å si for meg når jeg brukte det gammle syrebatteriet heller

            nøkkelen er GOD KABLING!!! enten du vil eller ikke!:P
            MVH, Øivind Sandvik
            sigpic
            www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
            www.sandviksbassogbongel.com

            Comment


            • #36
              gjør "the big 3" så kvitter du deg med litt av spenningsfallet, en oppgradering som ikke koster særlig, men er meget effektivt søk på forumet så finner du oppskriften

              Edit: Kondis er bortkastet her (eller uansett) 1 farad= 60watt pr. sek og det går ifra batteriet du har fra før og du får hverken "raskere" strøm. Oppgrader batteri\dynamo\kabler i stedet for kondensator!!! it takes power to make power!
              Last edited by berniebp87; 27-07-2009, 23:46.
              Mvh Werner Harstad

              Comment


              • #37
                Originally posted by DDaudio.no View Post
                Poenget her er at, for det første tror jeg ikke ecu uansett opererer under 12v men heller nærmere 3-8v, og har antageligvis derfor en slags transformator for dette. Usikker på dette, og må sjekke opp i det før jeg kan kalle det fakta, men det jeg vet er at om ECU skulle få et spenningsfall, vil den fortsatt gi ut korrekte signaler, men kanskje gjøre jobben tregere. Dette vet vel du litt om neptyr, som er en IT-mann. Får en prosessor mindre spenning er varmeutviklingen lavere men toleransen for klokkefrekvens blir mindre.
                At ECU'en ikke jobber i samme tempo fordi ladespenningen er lavere, høres rart ut når det gjeldre forholdsvis nye biler. Når det er sagt, var det på eldre biler mulig å få mer effekt ved å øke spenningen, men da vet jeg ikke om det var ECUen direkte som sto for effektøkningen. Og jeg er heller ikke sikker på hva slags biler/motorer dette gjaldt, men det man fikk en bevist og målbar effektøkning ved å øke ladespenningen til f.eks. 14,5V. Leste om dette for en stund siden, irriterer meg at jeg ikke husker hva det gjaldt. Kanskje det var gamle forgasserbiler som fikk høyere bensintrykk? :P

                Originally posted by DDaudio.no View Post
                Dette bør være nok underbygging for de fleste
                Nei.

                Originally posted by DDaudio.no View Post
                Håper det ikke var vanskelig å forstå/dårlig forklart av meg
                Jo.

                Comment


                • #38
                  http://www.sigmaautomotive.com/HVS/hvs.php

                  Legg merke til at det ikke står noe om at ECU'en jobber raskere e.l. som årsak til forbedringen som følge av produktet, men derimot at denne gir høyere ladespenning, som igjen gir lavere strømforbruk og mer hester som følge av mindre motstand i dynamoen. Ut ifra hva som står, ser det ut til at den stabiliserer spenningen til 13,8V.

                  Hvis jeg ikke husker feil, hadde vel James/Matador en modifisering av dynamoer som ga samme virkning.

                  Produsenten selger også et jordingskit, som i prinsippet er "the big 3", dette også med tanke på effektøkning/bedre forbrenning osv.

                  Alt i alt vil jeg vel påstå at man oppnår tilsvarende resultater med hjemmelaget "big 3" (om man har problemer i utgangspunktet), en dynamo i ordentlig stand, og et godt batteri... Med økningen av ladespenningen som en mulig bonus om man vil, men det bør ikke være nødvendig gitt at det andre er i orden.

                  Comment


                  • #39
                    ford proben til en kompis rykka i takt med bass slagene allerede ved tomgang i førstegiret og der var det montert 1x helix 1000.2 og to stk cadence beastmaster 12".. hva dette skyldes skal jeg ikke være påståelig om men det er i allefall et faktum at det går an..

                    det gir seg ved montering av 2 av de største batteria til GZ i allefall

                    det kan også være så enkelt at dysene gir ujevnt trykk pga. ujevnt strømtilførsel da disse er meget lett å påvirke siden de styres med så lav spenning
                    Last edited by omegadti; 12-08-2009, 15:10.
                    Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                    Comment

                    Working...
                    X