Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilen fjusker/lugger ved høyt volum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Er det noen som har dynamo(er) som gir 4kw i norge? tviler på at en opel vectra som blinker i lysa har det alle fall.. hehe

    dette er jo enkel "bilstereo matte" men..

    Sånn i teoreien.. Om en dynamo er på 80amper og er regulert til 14,5volt så skal vel det bli 1152watt eller 1,125KW.. ganger vi det med 0,746 så får vi 0,83HK..

    Og siden en dynamo ikke lager noe som helst.. Den bare konverterer krafta.. Så får du ikke mere ut enn inn.. Den har derimot litt inneffektivitet i seg.. Noe går bort i motstand fra viftebladene også vidre.. en bruker også ilitt strøm.. Jeg leste noe om at de er rundt 85% effektive et par plasser så da tar vi det for god fisk.. Da kan man gange de 0,83hk med 1,15 for og legge på 15%.. Da er vi på 0.94hester..

    Og nå er jeg ikke HELT sikker men jeg tror jaggu motstanden i en dynamo er ganske konstant uansett hvor mye du belaster den.. Altså kraften som trengs for og dra den rundt.. 'grunnen til at jeg er usikker er at på tomgang så regulerer tomgangs regulatoren turtallet.. Setter du f.eks på lys, vifte etc når bilen står på tomgang så faller turtallet for så og øke igjen.. uansett. Les det over en gang til.. Aldri mere ut enn inn.. altså, en 80ampers dynamo kan ikke under noen omstendigheter kreve mere enn de nevnte 0,94hestene uansett og mye du mishandler den.. Så at et økning i strøm trekket utover dynamoens virkeområde kan merkes i økt motstand til motoren er jeg skeptisk til..
    Last edited by LLH; 26-07-2009, 05:40.
    sound.vision.soul

    Type R

    Comment


    • #17
      Originally posted by InstallBay View Post
      Tilstanden på batteriet kan være en avgjørende faktor. Også det at det er et blysyrebatteri og ikke AGM/GEL. Blysyrebatterier har en mye brattere utladningskurve enn AGM/GEL.

      Prøv å mål spenning over polene ved passe volum på stereoen.
      Det var amg batteri

      Jeg målte at det på det laveste gikk ned til 13.5
      det blir litt vanskelig å måle mere nå som jeg har pakka ned anlegget og lagt bilen ut for salg
      Pioneer - Orion - Hybrid Audio - Hertz

      Comment


      • #18
        Jeg skal ikke påstå det ene eller andre her, men jeg stiller meg spørsmålet om hvorfor et vanlig hytteaggregat som leverer 2,2kw bruker en motor på 5,5hk.
        En dynamo under knallhard belastning er nok relativt tung å dra rundt, men om det merkes på bilens ytelse tviler jeg på.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #19
          hmm,, raaaart!! jeg har en 70Amp dynamo i golfen og har en LIB som elsker myyye strøm:P å jeg merker ingenting på motoren når jeg kjører

          kan ha noe med at jeg har vært veldig nøye med kabling og div.
          MVH, Øivind Sandvik
          sigpic
          www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
          www.sandviksbassogbongel.com

          Comment


          • #20
            til trådstarter.. oppgrader kablene i motorrommet.. og se om problemet fortsatt er der.

            det er nok billigst å gjøre, før du kjøper inn et nytt batteri eller andre ting..

            diskutering om at du mister HK osv.. d hadde du ikke lagt merke til når du har 1! dynamo på 70a
            hadde det vært 1-3 stk på 250-400amper.. så hadde du nok merket det
            Last edited by HLS; 26-07-2009, 16:09.
            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
            Mvh
            Rune Kvaal

            Comment


            • #21
              [QUOTE=LLH;89144]
              dette er jo enkel "bilstereo matte" men..

              Sånn i teoreien.. Om en dynamo er på 80amper og er regulert til 14,5volt så skal vel det bli 1152watt eller 1,125KW.. ganger vi det med 0,746 så får vi 0,83HK..

              Her var du litt kjapp, mellom HK og kW. Det blir 14,5V*80A= 1160W = 1,16kW.
              Dette er igjen: 1,16kW / 0,746= 1,55 HK.
              Det er mer i 1 kW enn i 1 HK. En bil med 100kW har 136HK hvis du ser i vognkortet.

              Mvh
              Kristoffer Kåsin
              __________________________________________________ __________
              Kristoffer Kåsin
              Clarion DZX786USB | Hertz HKS 165 | Genesis Five channel | Hertz HX 250D x 2|

              Comment


              • #22
                Jeg kan tro på at du kjenner ett tap på 1.5hk på en moped...

                Men om du har en knapp til AC'n i bilen, prøv å slå denne på mens du kjører.. Det ekke akkurat mye du kjenner til at den begynner å dra en 5-10hk av motoren.
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #23
                  Mye "tenking" og litt blanding ute og går her..

                  For å ta det først, en bilmotor har ikke statisk men dynamisk effekt.
                  Altså har en motor på 100kw ikke en effekt på 100kw på tomgang, dette er ved fullt gasspådrag ved kanskje 6000omdr. Effekten ved tomgang er kanskje 10hk (tatt helt ut av det blå).

                  Ingen som tror at en 2000w forsterker faktisk står å pumper 2000w hele tiden? Same thing..

                  Man hører på ett lite strømggregat at man skrur på noe som trekker strøm..
                  Ett eksempel: Jeg har ett "lite" strømaggregat på 200kw med en 350hk turbodiesel motor på jobben. Når man skrur på en elektromotor på 10kw så høres det på aggregatet..

                  Jeg merker samme symptom i min bil! Dette er en 2liter 6-er på 150hk og jeg har en dynamo på 140A. Spenningsfallet når jeg spiller så høyt at dette merkes er ca 0.8v, det vil si at jeg trekker mere enn dyamoen klarer å levere. Den vil da bremse motoren med 140A + det dynamoen har av tap i form av varme etc. når den leverer max.

                  Dette er ofte merkbart ved kjøring på lavt gir med lite gasspådrag og gjerne i oppoverbakke. Altså når motoren ikke gir så mye effekt og når man kjører med konstant drag at dette kan merkes.

                  Prøv å kjøre i en lang bakke i 2. gir og skru aircondtion av og på for de som har det.. Er da merkbart nok det også.
                  Det skjer jo ikke fordi ikke motoren ikke klarer å drive dynamo/ac-pumpe, men fordi det skjer en endring i effektbehov! Om motoren i denne situasjonen gir 20hk og dynamoen trekker 3hk, så er det merkbart ikkesant?
                  Last edited by Joakim; 27-07-2009, 10:35.
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Joakim View Post
                    Mye "tenking" og litt blanding ute og går her..

                    For å ta det først, en bilmotor har ikke statisk men dynamisk effekt.
                    Altså har en motor på 100kw ikke en effekt på 100kw på tomgang, dette er ved fullt gasspådrag ved kanskje 6000omdr. Effekten ved tomgang er kanskje 10hk (tatt helt ut av det blå).
                    Man hører på ett lite strømggregat at man skrur på noe som trekker strøm..
                    Ett eksempel: Jeg har ett "lite" strømaggregat på 200kw med en 350hk turbodiesel motor på jobben. Når man skrur på en elektromotor på 10kw så høres det på aggregatet..

                    Jeg merker samme symptom i min bil! Dette er en 2liter 6-er på 150hk og jeg har en dynamo på 140A. Spenningsfallet når jeg spiller så høyt at dette merkes er ca 0.8v, det vil si at jeg trekker mere enn dyamoen klarer å levere. Den vil da bremse motoren med 140A + det dynamoen har av tap i form av varme etc. når den leverer max.

                    Dette er ofte merkbart ved kjøring på lavt gir med lite gasspådrag og gjerne i oppoverbakke. Altså når motoren ikke gir så mye effekt og når man kjører med konstant drag at dette kan merkes.

                    Prøv å kjøre i en lang bakke i 2. gir og skru aircondtion av og på for de som har det.. Er da merkbart nok det også.
                    Det skjer jo ikke fordi ikke motoren ikke klarer å drive dynamo/ac-pumpe, men fordi det skjer en endring i effektbehov!
                    Helt korrekt

                    Kunne ikke forklart det bedre

                    Altså de som har relativt nye biler med ac klarer kanskje ikke å merke at man skrur ac på da nyere ac-er er såpass effektive. Men det kan merkes på litt eldre biler, da ac på eldre biler bruker mye effekt og derfor øker også bensinforbruk veldig på noen modeller.
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #25
                      På primeraen, 97mod, opp rigebakken med fult pådrag, så var det minimalt å du kjente til at du slo av AC'n as.

                      Jeg har mer tro på at spenningsfallet kødder med det elektriske.
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by neptyr View Post
                        På primeraen, 97mod, opp rigebakken med fult pådrag, så var det minimalt å du kjente til at du slo av AC'n as.

                        Jeg har mer tro på at spenningsfallet kødder med det elektriske.
                        Du sier det jo selv...
                        Prøv å kjøre i lavt gir med ikke full gass du..
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #27
                          Akkurat der må jeg skuffe deg litt Neptyr hehe

                          Har skrudd en del på bil nå, blandt annet mye på japser med effekter langt over det den vanlige mannen noen gang har prøvd.

                          Og kan forklare en del ting rundt det som underbygger mine påstander ang. at det ikke har noe/eller lite med det elektriske å gjøre:

                          Bensinpumpen skal holde et trykk i fuelrail, men dette trykket styres av btr (bensintrykksregulator). Sitter ofte på enden av fuelrail. Om pumpen får et spenningsfall på si 2 volt, som er veldig mye forsåvidt, vil pumpen rotere saktere, men bensintrykket vil holde seg oppe grunnet btr.

                          ECU er kun en styringsenhet som tar imot signaler fra luftmengdemåler, lambdasonde, temperatursensorer og givere, og ut ifra dette regulerer den bensinflow i dyser og justerer AF Mix (air/fuel mix), tenningstidspunkt for biler med modul for dette etc etc. Poenget her er at, for det første tror jeg ikke ecu uansett opererer under 12v men heller nærmere 3-8v, og har antageligvis derfor en slags transformator for dette. Usikker på dette, og må sjekke opp i det før jeg kan kalle det fakta, men det jeg vet er at om ECU skulle få et spenningsfall, vil den fortsatt gi ut korrekte signaler, men kanskje gjøre jobben tregere. Dette vet vel du litt om neptyr, som er en IT-mann. Får en prosessor mindre spenning er varmeutviklingen lavere men toleransen for klokkefrekvens blir mindre.

                          Men om ECU gjør jobben tregere gjør ingenting, for om man ligger på 3000 omdr i 2. gir og holder dette turtallet er differansen fra nye verdier på luft/eksos slik som fuktighet, temp, uforbrent bensin i eksos så veldig liten at ECU omtrent ikke trenger å jobbe i det hele tatt med å opprettholde korrekte verdier til dysene og andre givere.

                          Dette bør være nok underbygging for de fleste

                          Derfor er det effekttrekket fra dynamo som gjør at bilen begynner å lugge, da som Joakim sier, det er dynamisk effekt på motoren. Stjeles det 2-3hk fra de 5-10 hk du bruker for å kjøre i 60, må du utligne dette ved å gasse på pedalen helt perfekt for hvert dunk for å opprettholde effektoverføringen til drivlinjen.

                          Håper det ikke var vanskelig å forstå/dårlig forklart av meg
                          Tidligere importør for Digital Designs,
                          overtatt av www.dynaBel.no.

                          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Joakim View Post
                            Du sier det jo selv...
                            Prøv å kjøre i lavt gir med ikke full gass du..
                            Så det nå, mandager as, de fungerer faen ikke.

                            Men jau, av og på med ac har jeg merka lite til as. Og den fungerte skikkelig, var hakket før det kom snø ut
                            Mvh
                            Rolf Try Nygård

                            Comment


                            • #29
                              jeg må stille meg på neptyr sin side her.

                              før jeg hadde oppgradert noe som helst av kabling i motorom kunne jeg kjenne at motoren fikk litt motstand når jeg kjørte å spilte mye med steroen.

                              etter min litt overkille oppgradering kjenner jeg ikke noe som helst av det:


                              MVH, Øivind Sandvik
                              sigpic
                              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                              www.sandviksbassogbongel.com

                              Comment


                              • #30
                                Har du et heftig batteri, og spiller dunk dunk musikk vil jo mesteparten av strømmen fåes fra batteriet da det har en mye større kapasitet enn vanlig originalbatteri. Ved vanlig originalbatteri vil mye mer strøm prøve å bli trukket fra dynamo.

                                Så ja, det hjelper meget godt/helt godt med nytt batteri og kabling
                                Tidligere importør for Digital Designs,
                                overtatt av www.dynaBel.no.

                                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                                Comment

                                Working...
                                X