Announcement

Collapse
No announcement yet.

kondensatorer -en gang for alle...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Erik André View Post
    Hva spessielle skruer har med saken å gjøre vet nok bare du, men for meg så virker det som negativ EMMA omtale siden Engen bruker snakeeyes fordi han skal stille i master og få bonus poeng for at anlegget hans blir vanskligere å stjele, dette har da ikke noe med lyd å gjøre. Dette vet du og det vet jeg, men emma handler faktisk om installasjon også. Om man ikke ønsker å stille mot dette har man da klasser som advanced der alle kan stille. Der får man poeng for sikker montering og om anlegget ser ferdig montert ut. EMMA handler tross alt litt om at ikke vi skal ha bilbomber kjørende rundt på veiene så dette forblir et minste krav.
    egentlig skrev jeg om skruene i farta uten å ha noen ting i tankene EA og Emma var akk det aller siste jeg tenkte på, da Emma ikke har noe med teman å gjøre...

    men det som er så fint det er at vi kan diskutere og argumentere det vi selv opplever hver for oss, eneste forkjellg er at jeg har kopiert teksten skrevet av personer som er mer "troverdig" og kjente enn"lille meg" -selv om jeg har sagt også det samme i mange andre annledninger og forum.

    Dette er teorien med konkrete måle bevis som bekrefter det som enkelte av oss opplever ved bruk av en kondesator... og ikke bare en påstand basert på hva en hørte.

    hahaha... komentarene om bleiene kjente jeg ikke til ... men ikke la oss bli personlige EA
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #17
      Originally posted by matador View Post
      egentlig skrev jeg om skruene i farta uten å ha noen ting i tankene EA og Emma var akk det aller siste jeg tenkte på, da Emma ikke har noe med teman å gjøre...

      men det som er så fint det er at vi kan diskutere og argumentere det vi selv opplever hver for oss, eneste forkjellg er at jeg har kopiert teksten skrevet av personer som er mer "troverdig" og kjente enn"lille meg" -selv om jeg har sagt også det samme i mange andre annledninger og forum.

      Dette er teorien med konkrete måle bevis som bekrefter det som enkelte av oss opplever ved bruk av en kondesator... og ikke bare en påstand basert på hva en hørte.

      hahaha... komentarene om bleiene kjente jeg ikke til ... men ikke la oss bli personlige EA
      Bare at vi har rett begge to, høyere switch frekvens og høyere effektivitet er vel hovedsaklig klasse D forsterkere, klasse AB har også blitt bedre strømforsyninger i, men ikke på langt nær så effektive som klasse D forsterkere. Batterier er og blir bedre nå enn før, men jeg mener jo tross alt at en kondensator gir deg prikken over ien, i eldre forsterkere kan man som sagt oppleve ganske store forbedringer.. sånn er det.
      Så har man hva man skal bruke utstyret til, skal man spille et burp i db-drag vil en vilken som helst kondensator virke som en brems. Dette er en selvfølge, jeg diskuterer ikke det. Samme gjelder ved bruk av spl skiver som har bassganger som er evigvarende som vil gi opp mot maks strømtrekk hele tiden.
      På musikk som du er veldig glad i.. michael jackson f.eks som faktisk er dynamisk påstår jeg at så lenge du kjører klasse AB forsterker så hjelper dette

      Så om denne teorien med tester er skrevet av en som liker spl blir jeg ikke overrasket.

      Konkrete måleresultater gir nå jeg faen i, er tross alt hva jeg hører som er viktig, ikke hvorfor det låter sånn. Dette gjelder jo så klart ikke i db-drag der måleresultatet er viktigere enn lyden, men både du og jeg er vel opptatt av lyden ville jeg tro.

      Jaja jeg gikk i bleier jeg når jeg fikk lappen, så Bergene hadde ikke så feil!!
      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

      Comment


      • #18
        hehe...nei, kan ikke si meg enig EA, tros alt jeg besitter på noen old school forsterkere -som jeg samler på- så jeg får prøvd dette veldig lett og ofte -og desverre kan jeg ikke si at kondensator hjelper her EA, men self jeg har ikke prøvd på alle forsterkere heller.

        Som du sier er jo essensen i det hele at vi liker å nytte musikk, og at eventuele andre likesinnede også kan få bedre eller mest optimal ut av sitt system -uansett pris eller løsning. Fordi som jeg også sa så er jeg ikke lengre interesert i å bruke tid på fortelle hvordan andre skal bruke pengene sine den tiden bruker jeg heller til å høre på musikk gitt men har er info med fakta for de som vil forstå "hvofor" fungerer eller ikke fungerer -enkelte av oss er tross alt interesert i teorien bak det praktiske da det er stor sammenheng faktisk.

        bleier når du tok lappen? sssååå gammelt er du vel ikke enno... selv om mange av de som bor på gamle hjem begynner med det i "tidlig alder"....
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #19
          Jeg støtter fortsatt EA her, og jeg vet hva jeg hører og jeg tror nok på meg selv til å stå for det. Jeg vruker noen gamle drog av noen forsterkere og trives med masse batterier og endel farad kondiser. De som mener jeg tar feil må gjerne mene, det tar jeg vel ikke så veldig tungt. men vi får se hvordan det går da når droget engang plutselig er ferdig..

          Skjønner heller ikke helt det med skruene, men hvis jeg vil svi av 3 lapper på skruer og 5 på kondiser så gjør jeg det...
          Last edited by Engen Audio; 19-02-2009, 17:55.
          Mvh
          Lars Engen

          Comment


          • #20
            Nå har jo VRx en helt egen inngang for kondensator, og som jeg har fått opplyst så er den designet for at du skal få noe igjen på å bruke kondensator. Correct me if i'm wrong

            Ellers, så har jeg aldri opplevd å få noe ut av å bruke kondensator, på både eldre og nyere forsterkere.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Engen Audio View Post
              De som mener jeg tar feil må gjerne mene, det tar jeg vel ikke så veldig tungt.
              i like måtte... men det er ikke å mene om man tar feil eller ikke, da dette er ment som informasjon rundt kondensatorene med målinger som visser virke måtten og inflyttelsen av disse under forkjellige situasjoner -men self gopdt mulig at det ikke ble målt i akkurat den lasten som dere lytter i eller bruker i deres system. Og gjentar enda en gang: skal man bruke penger så er det best å bruke det på batteri enn kondis...

              Men som du nevner Pål så er bla Audison som har tilkoblinger til extern kondensator og andre fabrikanter har også dette som alternativ men i Audisons tilfelle er det snakk om at på insiden er ganske litte med kondensatorer opprinelig pga av begrenset plass og det du sier er også mitt tilfelle og derfor jeg bruker tid på å henvise til fakta som kan bekrefte det jeg selv også opplever -slik at det forklarer lettere det jeg betrakter som noen jeg hører eller ikke hører.Som sagt: enkelte av oss vil gjerne vite hvorfor eller hvordan ting "skjeer" og ikke bare godta at "det er bare sånt"...

              Og self nå snakker vi om kondensator i SQ bruk, ikke til SPL eller lignende. De berømte målingene som jeg henviser til er målt i SQ sammenheng først og fremst.


              Originally posted by Engen Audio View Post
              Skjønner heller ikke helt det med skruene, men hvis jeg vil svi av 3 lapper på skruer og 5 på kondiser så gjør jeg det...
              enda en gang: skruene nevnte jeg i farta uten å tenke noe over det men tydeligvis det ble mer interesant enn nødvendig.... self engen, bruk dine penger på det som PASSER DEG -jeg er blitt så pass gamelt at det har jeg fått med meg at det er "vanlig å gjøre det".... ellers kan jeg ikke huske a ha fått med meg fra før at du brukte spesiele skruer -om det skulle ha noe å si...

              enda en gang: bruk gjerne pengen dine på en kondis men ikke av den troa at det vil hjelpe positiv i systemet -enten utifra en som sa det, eller utifra hva du leste i en ymse og luggubert forum -men velg utifra det du selv har informer deg om mest mulig korrekt fakta og ikke bare basert på andres usagn eller opplevelse.

              Som engen sier: om du vil bruke penger på kondensator gjør det for min del da jeg har nada å gjøre med det...det er dine penger, men nå vet du iverfall hva andre berømheter innen SQ bilstereo mener om det.
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment


              • #22
                Dette er en diskusjon som man aldri vil komme til enighet i, selv om man egentlig har rett på hver sin side. Det er ikke kun ett riktig svar på dette, det avhenger av flere andre parametre enn kun batteri kontra kondensator! Alle skjønner at man ikke klarer seg uten batteri, men kabler fra ett batteri må sikres med sikring og hvor mye tap er det gjennom en eller flere slike? Hvor mange dbdragbiler ser man med sikringer på strømkablene? En kondensator kan kobles rett inn på kabelen, rett før forsterker, uten sikring. See the point?

                Det er flere måter å løse ett problem på, i mitt oppsett så vet jeg hva som funker eller ikke funker!
                Mine McIntosher har iallefall nytte av kondensator!
                Midbass/frontsub forsterkerne driver hver sin 10" i 4ohm brokoplet. (400w pr. forsterker)
                De tar ganske lite kvadrat inn på strømminngangene (10mm2), som gjør at jeg har 50mm2 fra batteri, via en 200A sikring ved batteriet, videre til en fordelingsblokk i forsterkerracket med 60A sikring for å sikre den siste biten med 10mm2 inn til forsterker. Jeg får da tap/brems gjennom 2 sikringer og én tynn kabel. Disse trekker helt opp mot 60A pr. stk, så da er valget å ha en kondensator til hver forsterker, helt inntil forsterkerne. Kondensatorene trenger ikke egen sikring, så da vil man få en god effekt i dette oppsettet! Dette er hørbart, ferdig snakka!

                Til sub forsterkeren er det en helt annen sak! Denne er en mere moderne klasse a/b konstruksjon og har inngang for 50mm2. Den får kun 80cm-50mm2 kabel via en egen 200A sikring, så behovet for kondensator er ikke tilstede her, siden den får mere enn nok strøm direkte fra batteriet.

                Strømoppsettet i bilen er en 140A dynamo med 14,7v regulator, via en 75mm2 kabel til ett kinetik hc2000 batteri som sitter under baksetet, derav korte kabelstrekk til forsterkerne. Jeg har også 2stk Brax ipc 1.2F kondensatorer med ladestyring.

                Når det er sagt, så var det en større - positiv forskjell i dynamikk ved bytte av batteri fra optima til kinetik, men det er også en godt merkbar forskjell i dynamikk i midbass/frontsub med og uten kondensator.

                Det er ikke kronespørsmålet vedr. batteri/kondensator det er snakk om i en diskusjon om en kondensator virker eller ikke, så å dra inn dette blir feil! Det er forskjellige bruksområder og egenskaper som kan benyttes til hvert sitt bruk. Hva folk velger og bruke kroner på er ikke min eller andres buisness, men jeg er ikke i tvil om at det fungerer i mitt oppsett!
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment


                • #23
                  Originally posted by matador View Post
                  hehe...nei, kan ikke si meg enig EA, tros alt jeg besitter på noen old school forsterkere -som jeg samler på- så jeg får prøvd dette veldig lett og ofte -og desverre kan jeg ikke si at kondensator hjelper her EA, men self jeg har ikke prøvd på alle forsterkere heller.
                  At vi blir enige er ikke målet her i det hele tatt, det har vi da blitt enige om for lenge siden.. vi er enige om å være uenige. Men hvis du ikke hører denne forskjellen bør du la noen andre som ikke har sov i ro i øra høre etter kanskje.


                  Som du sier er jo essensen i det hele at vi liker å nytte musikk, og at eventuele andre likesinnede også kan få bedre eller mest optimal ut av sitt system -uansett pris eller løsning. Fordi som jeg også sa så er jeg ikke lengre interesert i å bruke tid på fortelle hvordan andre skal bruke pengene sine den tiden bruker jeg heller til å høre på musikk gitt men har er info med fakta for de som vil forstå "hvofor" fungerer eller ikke fungerer -enkelte av oss er tross alt interesert i teorien bak det praktiske da det er stor sammenheng faktisk.
                  Å bruke tid på hva andre bruker penger på gjør ikke jeg heller, det lar jeg heller forhandlere gjøre.. er de som tjener på det. Men å svelge påstander som ikke henger på greip klarer jeg heller ikke.

                  Jeg er ikke uinteresert i teoriene bak det praktiske, men det hender faktisk at teoriene ikke stemmer, dette tør jeg påstå fordi jeg stoler på mine egne ører selv om de er 38år gamle snart.
                  Er kanskje derfor jeg ikke er redd for å bli satt på prøve heller.

                  Uten å mene noe negativt om deg eller han som skrev denne greia så kan det vel hende det er en faktor han og du glemmer.. hvorfor ellers hører jeg forskjell... eller kanskje jeg lyver ja.. fordi det har jeg så jævlig mye igjen for!!

                  bleier når du tok lappen? sssååå gammelt er du vel ikke enno... selv om mange av de som bor på gamle hjem begynner med det i "tidlig alder"....
                  Er bare en litt kinky selvironi jeg har vokst på meg, så klart brukte jeg ikke bleier når jeg tok lappen og fyren som sa det viste like mye hva han pratet om da som alt annet som kommer spyende ut av gapet på fyren, men tenkte det holdt å være ironisk om det.. Siden vi ikke klarer å legge det fra oss så kan jeg jo trekke selvironien tilbake.

                  Siste jeg sier her, men å kalle tråden det du gjør og komme med svada teorier som har mer fremmedord og utrykk, som ikke veldig mange på dette forumet forstår plukk av, enn hold i praksis så syns jeg at jeg måtte si noe. Vi kan fortsette på msn om du vil.. min msn adresse er ean@tiscali.no alle som vil kan legge meg til å belære meg.. alltid åpen for en frisk diskusjon.
                  sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                  IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                  Comment


                  • #24
                    stemmer det ja, vi var en gang enig om at vi kunne være uenig EA sant det, tros alt ikke første gang vi ikke er enig. Jeg har heller ikke som mål noe som helst men -igjen- legger frem linker til teorier som bekrefter det samme som jeg opplever og mener og det aller viktigste ved dette er at "vi" (meg, deg, og alle andre) kanskje drar våre egne konklusjoner og lærert litt mer om kondensatorer eller lignende da er liksom ikke bortkastet tid allikevel.

                    Ellers prøver jeg så godt jeg kan om å holde meg til fakta og ikke "tro" da dette kan jeg gjøre i kirka så derfor har jeg hverken sagt eller antyddet at du lyver EA men hører det du sier angående din opplevelse av forbedring -og respekterer den og... da kan vel ikke misforstås dette punktet nå.

                    jeg forstå det godt det med selvironi EA og liker det veldig godt selv om ikke alltid slår like godt ann andre veien og men "oss imellom" kan vi vel bare forsette med det -skulle jeg ikke skjønne hva du mener så pleier jeg å spørre bare 38? jeg har sluttet å telle gitt...

                    Ellers er jeg enig med deg joakim da det er for mange parametre som kan virke inn men utifra generel grunnlag ble disse målingene foretatt av en/flere som kan defineres som experter/grunndere på bilstereo og derfor mest mulig riktig foretatt.

                    Den "eneste feil" som kan oppstå i dette er når noen kommer og sier at det de opplever eller måler er den eneste sanhet eller det eneste riktig...
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #25
                      Nå som jeg leser hva noen av dere har skrevet, så synes jeg det stemmer veldig bra med hva jeg fikk ut av min lille testing i dag.
                      Med kondensatoren koblet til følte jeg at det var mer "trøkk" i slagene, kanskje ikke så mye i fra bassen, for det føles mer ut som den "slagbassen" mellom 150 og 300Hz.
                      Uten kondensatoren koblet til virker det som at lysene blinker litt mer i takt med bassen, og starter også å blinke på litt lavere volum.
                      Det som kan hende, er at det blir mer dypbass når jeg kobler fra kondensatoren, og at det virker som om det blir mindre punch i lyden ?

                      Jeg mistenker at noe av det kan være inbilning\tilfeldigheter, men jeg velger å beholde kondensatoren tilkobla intill videre.
                      Selv om den akkurat nå står frakobla. Vil kjøre slik et par dager og få litt føling med lyden, for så å koble på kondensatoren igjen og se om jeg merker noen forskjell.

                      Comment


                      • #26
                        For at inlegget til Matador skal være valid for folk flest, vil jeg spørre om følgende:

                        Hvem av dere har 100-300 Amperè RMS strømtrekk når de spiller i bilen?

                        Og som oppfølgende spørsmål for å verifisere at du kan ha det:
                        Hvilke kabler/forsterkere/elementer bruker du.

                        Noen andre her (joakim) nevnte noe med at parametrene må "stemme" for å få gitt resultat eller mangel av.

                        Etter å ha fått noen tilbakemeldinger så kan jeg øse av min relativt begrensede kunnskap i dette selskap,
                        men jeg har forsåvidt bygd forsterkere selv og har elektronikk utdannelse... så kanskje jeg kan komme med en
                        fornuftig ytring i all ydmykhet.

                        Det her er en kjempefin og lærerik diskusjon uansett hvordan vi vrir og vender på det, og jeg takker Matador for å ha startet den Man blir aldri for ung/gammel til å lære, det viktigste er å respektere andres synspunkt og være åpne for andre folks meninger.

                        Så! Hva har du gjemt i bagasjen!

                        Comment


                        • #27
                          Godt over 1000A strømtrekk her.. På to batteri, men her snakker vi ikke akkurat SQ heller.

                          Men folk flest vil aldri høre forskjell om du monterer en kondensator, og jeg tror 70-80% av folk som byggerbilstereo i landet legger 70-80% av penga i bass.. Disse vil hvertfall ikke ha glede av kondensator.

                          Og jeg kan jo også påstå at jeg får mer dynamikk når jeg har spilt inn DSP boksen med en innspillingsmaskin til 45000kr og når høyttalerkabelene går opphengt i spindelvev i taket på bilen. Betyr ikke at jeg har rett av den grunn.

                          Men om man vil bruke kondensator så gjerne det, skal ikke påstå jeg bruker pengene mine så forbanna fornuftig jeg heller
                          Jonas Tautra
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #28
                            Nå har jeg ikke giddet å lese alt i denne tråden, så det kan godt hende dette har null relevans.

                            Men jeg husker min første bilstereo, der hadde jeg problemer med at forsterkerne kuttet lyden om jeg spillte for høyt. Selvfølgelig i mangel på strøm. Den gang kjøpte jeg en kondensator, og forsterkerne konket aldri mer ut.

                            Men det dere krangler om her er kanskje forutsatt at man har store batterier og plenty strømreserver?
                            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Hifonic View Post
                              Godt over 1000A strømtrekk her.. På to batteri, men her snakker vi ikke akkurat SQ heller.

                              Men folk flest vil aldri høre forskjell om du monterer en kondensator, og jeg tror 70-80% av folk som byggerbilstereo i landet legger 70-80% av penga i bass.. Disse vil hvertfall ikke ha glede av kondensator.

                              Og jeg kan jo også påstå at jeg får mer dynamikk når jeg har spilt inn DSP boksen med en innspillingsmaskin til 45000kr og når høyttalerkabelene går opphengt i spindelvev i taket på bilen. Betyr ikke at jeg har rett av den grunn.

                              Men om man vil bruke kondensator så gjerne det, skal ikke påstå jeg bruker pengene mine så forbanna fornuftig jeg heller
                              Kan du si litt om kabelstørrelse/dynamo/forsterkere/elementer du bruker?

                              Og ikke minst, hvordan du vet at du har "godt over 1000A strømtrekk

                              Hadde vært veldig fint om du kunne si noe om det.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Roxx View Post
                                Kan du si litt om kabelstørrelse/dynamo/forsterkere/elementer du bruker?

                                Og ikke minst, hvordan du vet at du har "godt over 1000A strømtrekk

                                Hadde vært veldig fint om du kunne si noe om det.
                                4 amper på 5kw når de går på fult, så trekker dem ca 1388,88 ampere ved 14,4volt.

                                50mm2 på alt tror jeg han bruker om jeg ikke husker helt feil, ett batteri per 2 amp også.
                                Focus amper.
                                Mvh
                                Rolf Try Nygård

                                Comment

                                Working...
                                X