Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer ts-5102 , galt med ene spolen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pioneer ts-5102 , galt med ene spolen?

    Har en pioneer som ikke fungerer helt som den skal, er noe galt med ene spolen tror jeg?
    Prøvde den på husforsterkeren ista, for å sjekke at alt fungerte
    gikk i protect når subben var koblet i 4 ohm, noen som vet hva det kan være?
    er ingen skrapelyder når jeg trøkker ned subben

  • #2
    Kan være husforsterekeren din som ikke er noe glad i 4ohm?
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      Pioneer subben ble solgt igår, så var dette som sto på en sms jeg fikk imårrest.
      han mente nad forsterkeren taklet det

      Comment


      • #4
        hva kan foråraske til at spolen har røket da?

        Comment


        • #5
          Be han måle med måleinstrument (multimeter) og mål motstanden ("ohm") på hver spole, da ser man fort om en spolet har røket. Dessuten, den hadde ikke gått i protect om en spole hadde ryki, hadde det vært en kortslutning derimot, noe som er lite sannsynelig.. Er nok det at forsterkeren ikke tåler 4 ohm, er ikke vanlig med husforsterkere det.. Evt han har koblet feil og har 1 ohm..
          1993 BMW 318is coupe

          Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

          Comment


          • #6
            Husforsterkere tåler normalt sett 4ohm jo, ellers hadde det vært mye høytalere på markedet som ikke hadde vært mulig å selge

            Tror heller han har kobla feil.
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #7
              Jeg som kjøpte subben!

              Dette er en 2x2 ohm bass.Koblet den i serie,da altså 4 ohm.Nad forsterkeren gikk i protect med engang jeg skrudde opp litt lyd.

              På den ene spolen spiller den høyere enn på den andre og jeg vil tro den går i protect kun på den som det er noe rart med.
              Har ikke målt med mulitimeter enda,da jeg ikke har et for hånden.Men her er det noe som er galt.

              Specs på husforsterkern min:

              Utgangseffekt 8 ohm: 2 x 150 watt i 4/8 ohm (kont. effekt, begge kanaler, 20-20.000Hz, forvrengning < 0,08%)
              Utgangseffekt 4 ohm: 340 watt dynamisk effekt i 4 ohm

              Så denne er nok stabil i 4 ohm ja.

              Skal få målt spolene med mulitimeter så fort jeg kan skaffe et.

              Comment


              • #8
                Dette er en såpass kraftig sub at det er mulig forsterkeren din bare ikke liker den.. Kan være så enkelt.. Har gått i denne "fellen" selv noen ganger - funka ikke på forsterkeren inne, men funka som bare det i bilen=) Men mål det du, så finner du ut av det..
                Mvh.
                Roy
                Mob: 40 30 99 06

                Comment


                • #9
                  Originally posted by aFFekak View Post
                  Dette er en såpass kraftig sub at det er mulig forsterkeren din bare ikke liker den.. Kan være så enkelt.. Har gått i denne "fellen" selv noen ganger - funka ikke på forsterkeren inne, men funka som bare det i bilen=) Men mål det du, så finner du ut av det..
                  Huh, dette har aldri jeg opplevd! Du kan gjerne forklare åssen dette kan være mulig?
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Joda.Hadde vel ingen planer om å spille noe høyt med husforsterkeren.Tanken var bare å sjekke at subben var i orden.Men etter å ha målt litt,så skjønner jeg hvorfor forsterkeren gikk i protect ja.

                    På den ene spolen målte jeg ca 2 ohm og på den andre målte jeg ca 0,3-0,5 ohm.

                    Så da er det noe galt med den ene spolen da.Den har jo ikke brent seg eller at det har oppstått noe brudd noen steder.Så jeg mistenker at det har blitt kortsluttning.

                    Noen meninger om dette?

                    Har 2 slike subber fra før også,der måler jeg ca 2 ohm på begge spoler.Samt at de spiller like høyt på begge spoler,når de får tilført lik effekt.

                    Så hva som har skjedd med den nye jeg kjøpte.vet ikke jeg.Da den var slik da jeg kjøpte den i går. Luktet ikke brent av den heller.Ingen skrapelyder når man dytter den opp og ned.

                    Når jeg ikke aner hvordan denne har blitt brukt før.Så er det vanskelig å si om dette skyldes voldtekt eller at det kan være en fabrikksjonsfeil på denne bassen.Noen meninger om dette?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Hifonic View Post
                      Huh, dette har aldri jeg opplevd! Du kan gjerne forklare åssen dette kan være mulig?

                      Jeg prøvde å koble RE Audio XXX12 suben min på hjemmekino forsterkeren, bare for å se om det kom noe som helst lyd av den, da jeg aldri hadde prøvd suben før.. Protect nesten før jeg hadde skrudd på lyd.. XXX12'ern er også 2x2 ohm, og koblet den i 4ohm på forsterkeren (5x120w). Så ble den prøvd på en større forsterker i bilen, funka dønn.. Tror ikke hjemmekino forsterkeren min var kraftig nok rett og slett..
                      Mvh.
                      Roy
                      Mob: 40 30 99 06

                      Comment


                      • #12
                        Efficiency -SPL 1W/1m: 83.76 dB SPL

                        Så, ved 1 watt, så skulle du fått 83 db.

                        og du har 120 å gå , ved en kanal ... hmm.
                        Mvh
                        Rolf Try Nygård

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by neptyr View Post
                          Efficiency -SPL 1W/1m: 83.76 dB SPL

                          Så, ved 1 watt, så skulle du fått 83 db.

                          og du har 120 å gå , ved en kanal ... hmm.
                          Jammen den tåler jo 2000 watt jo... blir jo ikke lyd i en sånn en uten minst 2000 watt!!

                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by neptyr View Post
                            Efficiency -SPL 1W/1m: 83.76 dB SPL

                            Så, ved 1 watt, så skulle du fått 83 db.

                            og du har 120 å gå , ved en kanal ... hmm.

                            Ja, nå skal ikke jeg påstå noe som helst, men jeg vet hva som skjedde, og ettersom det skjedde hos meg så kan det helt sikkert skje hos andre også..

                            120w er vel maks, regner med det er mer 60-80rms en plass.. Det er lite for en sånn sub.. Men-men, jeg orker ikke lage noe diskusjon av dette, jeg bare deler erfaringer.. Usaklige kommentarer som den over dette innlegget er jo bare helt på jordet..
                            Mvh.
                            Roy
                            Mob: 40 30 99 06

                            Comment


                            • #15
                              kommer vel ann på hvilken hjemmekino forsterker du har.Er mange merker som har "skrytewatt" så det holder i bøtter og spann.Er det f.eks en sony forsterker du har.Skal du være glad om den yter halvparten av effekten den lover:P men uansett,burde du klare og spille i 4 ohm.Kanskje ikke så høyt,men den skal ikke gå i protect med mindre det blir korsluttning eller at du går under den minste lasten forsterkeren klarer.
                              La oss si at den ikke klarer noe under 6ohm..Da vil du ikke klare å spille så veldig høyt i 4 ohm.før den kobler ut

                              Comment

                              Working...
                              X