Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tabell over sikringsstørrelser?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tabell over sikringsstørrelser?

    Lurer på om noen vet hvor store sikringer du kan ha på diverse kabler, gjerne en tabell eller noe som viser alt fra 4kvadrat og opp til 50. Kom just på at jeg må ha sikring der kabelen forgrenes ut til mindre kabler:S går fra 50 - 35 - 8 kvadrat
    Filip
    Toyota MR2 W20 2,0 gti 92mod.

    http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=4952

  • #2
    Litt utti denna her:
    EMMA Regelbok 2009-2010
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Takker, veldig grei tabell, men... jeg kjøpte et kabel sett med 50kvadrat, og der fulgte det med 250amp sikring, men i den tabellen står det at den aldri skal sikres med mer enn 200amp?!
      Filip
      Toyota MR2 W20 2,0 gti 92mod.

      http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=4952

      Comment


      • #4
        Det er i følge EMMA-reglene. Noen vil si de kanskje er litt strenge? Tja sier jeg...

        Du gjør neppe noe feil i å sikre den av med 250A. Blir det kortslutning så ryker nok den også
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Originally posted by Typhon View Post
          Det er i følge EMMA-reglene. Noen vil si de kanskje er litt strenge? Tja sier jeg...

          Du gjør neppe noe feil i å sikre den av med 250A. Blir det kortslutning så ryker nok den også

          Den ryker nok før kabelen brenner opp om den er 250 ja, men dette er ikke en regel som er satt av emma for å være strenge, men en internasjonal standard tabell.

          Om du bruker den på 250 så går sikkert det bra, men om du skal konkurrere så vil du få 10 poeng trekk for feil sikring.
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Har just begynt å sette anlegg i en mr2, og det er det første anlegget jeg bygger, så tipper ikke det er noe vits å være med i noe kunkurranse:P men gidder ikke kjøpe noe ny sikring så lenge det er sikkert nok til at bilen ikke brenner opp... må spare inn penger der det er mulig, det ble litt dyrere enn jeg hadde trodd:S
            Filip
            Toyota MR2 W20 2,0 gti 92mod.

            http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=4952

            Comment


            • #7
              jeg ser om du legger 2 25qvadrat kabel kan du sikre med tilsammen 250a
              VW Golf 4
              Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
              Simen Sormbråten

              Comment


              • #8
                Jeg ville aldri gjort det med 2 kabler, hvis den ene kabelen da ryker, blir klippet eller løsner på noen som helst måte vil det kunne gå 250amp igjennom en 25kvadrat og da er det kanskje fare for at det kan bli flammer:S
                Filip
                Toyota MR2 W20 2,0 gti 92mod.

                http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=4952

                Comment


                • #9
                  50 kvadrat med 250A sikring er ikke noe problem om du får en skikkelig kortslutning og har et bra batteri.

                  Har du et dårlig batteri eller får en kortslutning via noe i bilen som leder litt dårlig eller noe slikt (lav kortslutningsstrøm) så kan du regne med at det blir varmt istedet for at sikringen går
                  Alpine
                  Audison
                  Hertz
                  Soundstream

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by spade View Post
                    50 kvadrat med 250A sikring er ikke noe problem om du får en skikkelig kortslutning og har et bra batteri.

                    Har du et dårlig batteri eller får en kortslutning via noe i bilen som leder litt dårlig eller noe slikt (lav kortslutningsstrøm) så kan du regne med at det blir varmt istedet for at sikringen går
                    Tenk litt a...
                    Det er vel igrunn same shit om forbruket er en forsterker eller noe annet som trekker 200-250A, enn om det er en "kortslutning" som trekker det samme... En kortslutning vil smelle sikringen tvert, er det som du sier, for dårlig strøm på batteriet (mindre enn 250A) så vil heller ikke kabelen smelte, siden det ikke vil gå mere strøm gjennom kabelen enn den tåler!
                    Om batteriet er så dårlig, så vil det vel bli forholdsvis for tomt! Så den grillfesten du nevner vil nok bli en kortavrig glede... :P
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Joakim View Post
                      Tenk litt a...
                      Det er vel igrunn same shit om forbruket er en forsterker eller noe annet som trekker 200-250A, enn om det er en "kortslutning" som trekker det samme... En kortslutning vil smelle sikringen tvert, er det som du sier, for dårlig strøm på batteriet (mindre enn 250A) så vil heller ikke kabelen smelte, siden det ikke vil gå mere strøm gjennom kabelen enn den tåler!
                      Om batteriet er så dårlig, så vil det vel bli forholdsvis for tomt! Så den grillfesten du nevner vil nok bli en kortavrig glede... :P
                      Tenkt på punktet der du får kortslutningen? Har du noe brennbart der så er det fort varmt nok til at det antenner.

                      Og en 250A sikring ryker ikke så fort akkurat. Den tåler kanskje 500A i 10 sek. 400A kan kanskje stå et minutt uten at den sikringen ryker.

                      Har vært med på å kortslutte en 50 kvadrat kabel med 250A sikring og det ble noe inne granskauen varmt for å si det mildt. Kjente på sikringen etterpå som ikke var så veldig varm og den blir meget varm før den ryker.

                      Men for all del, det går som regel bra
                      Alpine
                      Audison
                      Hertz
                      Soundstream

                      Comment


                      • #12
                        Hmm... dette skal jeg teste etterpå
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Ome View Post
                          Jeg ville aldri gjort det med 2 kabler, hvis den ene kabelen da ryker, blir klippet eller løsner på noen som helst måte vil det kunne gå 250amp igjennom en 25kvadrat og da er det kanskje fare for at det kan bli flammer:S
                          jeg tenkte på at 25 + 25 er jo 50, så da burde jo det gå bra
                          VW Golf 4
                          Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                          Simen Sormbråten

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Typhon View Post
                            Hmm... dette skal jeg teste etterpå
                            Fikk du testet dette? Resultatet ble?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Vinje View Post
                              Fikk du testet dette? Resultatet ble?
                              Juleånden er sterk her

                              Blir kanskje en test av det i romjula. Med tidtagning og slikt.
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment

                              Working...
                              X