Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ulyd / susing fra diskant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det er snakk om en .. middels svak susing, men jeg er veldig "ørevåken" og hører det veldig godt. Det er mulig noen andre ikke hadde registrert den uten å ta øret inntil diskanten/høyttaleren.

    Det som var litt merkelig nå når jeg skulle ta opptak av lyden, så var den ikke der i starten. Den kom med en gang jeg tok volum til 1 og ned til 0 igjen. Men den var der hele veien etter det uansett om jeg dauet bilen/spilleren og slo på igjen.

    Jeg har prøvd masse forskjellig smågreier i dag for å se om jeg kunne bli kvitt lyden uten hell.

    - Tok jording fra samme plassen som batteriet bak til forsterkerne.
    - Oppgraderte batteripolskoen til strømmen.
    - Jeg tok og koblet om forsterkeren til 4kanals og koblet høyttalerne til Rear istedenfor for å prøve de andre kanalene.
    - Har flyttet litt på delefilteret siden det var festet under setet, tenkte gjerne det kunne komme noe støy fra elektronikken i setet. Merket ingenting. Satt crossoveren til -1.5db for å minke litt på ulyden though.

    Opptaket var ikke bra med mobilen, må prøve en annen mobil. Her er hvertfall opptaket nå:
    http://www.julepils.com/ulyd.mp3

    Jeg har som sagt også pop-lyd når jeg skrur av anlegget. Den kommer også når jeg skrur på volumet, spesielt fra 0 til 1 og omvendt.

    Comment


    • #17
      OPPDATERING!

      Trenger hjelp enda som sagt. I dag har jeg holdt på med masse dilldall for å "oppgradere" litt på utseendet og diverse.

      Jeg har flyttet litt på delefilteret, byttet signalkabel, skiftet tilbake til den originale strømkabelen og fjernet den som gikk direkte til batteriet (på grunn av manualen til spilleren frarådet det).

      Jeg tok ut signalkabelen fra spilleren, lyden var der enda men ble faktisk mye mer massiv.
      Så tilfeldigvis tok jeg borti med fingen i signalkabelen som gikk bak til forsterkeren og så hørte jeg det "smalt" i høyttalerne.
      Så tok jeg fingen borti chassiet til spilleren, og igjen så "smalt" det i høyttalerne. Hver gang jeg poket borti chassiet eller signalkabelen så laget det en "pop/smell" lyd i høyttalerne.


      What to do?

      Kan dette forresten også ha en sammenheng med pop-lyden når jeg går fra volum 0 til 1 og omvendt? Og ikke minst pop lyden fra forsterkerne som slår seg av og på?

      Poplyden kommer fra sub'en også så det kan ikke være forsterkeren(?).


      Mulig det minner litt om han her: http://www.audiogroupforum.com/csfor...ad.php?t=64799
      Last edited by Julepils; 02-06-2013, 21:32.

      Comment


      • #18

        Dette "trikset" virket faktisk nesten som om det gjorde lyden verre tbh.


        Prøvd forskjellige jordinger til både forsterkeren og batteriet.


        Har koblet vekk subwooferen og forsterkeren og alt annet enn høyttaleren.


        Jeg koblet til mine forrige focal høyttalere, men lyden var i dem også. Så de kan ikke fange opp lyden fra høyttalerkablene i bilen hvert fal(?).


        Har prøvt en annen forsterker på jbl høyttalerne, men lyden var der med den også faktisk.

        Jeg er helt... nei jeg vet ikke hva jeg skal prøve mer :P

        Comment


        • #19
          Du har prøvd forskjellige jordingspunkt, prøvd direkte i batteriet?
          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

          Comment


          • #20
            Har prøvd direkte i batteriet også.

            MEN, jeg har funnet ut noe - tror jeg. Jeg har skiftet dynamo til en 300Ah dynamo som ikke var bolt-on.

            Jeg ved en tilfeldighet når jeg holdt på i motorrommet mens tenningen stod på hørte susing fra dynamoen. Den lager rett og slett en konstant lyd. Kan det være denne høyttalerne/forsterkerene mine fanger opp?

            Comment


            • #21
              ja .
              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
              Mvh
              Rune Kvaal

              Comment


              • #22
                Hehe, hva gjør jeg så mon tro? Tenkte jeg skulle prøve en ekstra jording på dynamo.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Julepils View Post
                  Hehe, hva gjør jeg så mon tro? Tenkte jeg skulle prøve en ekstra jording på dynamo.
                  Kondensator
                  // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                  //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                  Mvh
                  Rune Kvaal

                  Comment


                  • #24
                    Really?

                    Er ikke så sikker på at det er dynamoen allikevel. Når jeg tar stereoen på ACC (1 hakk) så kommer ikke suselyden fremme i motorrommet, men suselyden kommer i høyttalerene. Mulig det er noe IACV greier som lager lyd..

                    Jeg satt en ekstra jording på dynamoen og ditten og datten, men ingen forskjell. Tilbake til 0 peiling ser det ut til.

                    Comment


                    • #25
                      Mulig jeg missforstod, men du har testet med å koble ut RCA fra forsterkeren? (ikke på cd-spilleren men på forsterkeren) og ulyden er lik?

                      Du har testet med strømkabler direkte fra batteriet? Både pluss og minus?

                      Du har testet med en annen forsterker og ulyden er lik av karakter?

                      Hvor henter du remote fra? (at ampene slår seg på)

                      Var ikke ulyden tilstede både med motor av og på? Da burde vel dynamoen også være frikjent.

                      PS: digger domenenavnet ditt
                      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                      Comment


                      • #26
                        Jeg har testet begge deler ja. 3 forskjellige typer RCA kabler, og kabelen ligger utenfor og oppå teppe så den henter det ikke opp på veien, så vidt jeg kan tro.
                        Strømkabler direkte fra batteriet? Har hatt direkte til spilleren og forsterker.
                        Har hatt minus direkte fra batteriet til forsterker (ikke til spiller).
                        Remoten til forsterkerene kommer fra spilleren.
                        Ulyden er der uansett ja så det er ikke dynamoen.
                        En annen forsterker også ja, lyden var lik.
                        Prøvde nettopp en jordingsledning fra forsterkeren sitt jordingspunkt på en skrue på spilleren. Ingen forskjell.

                        Hehe, ty! ><

                        Comment


                        • #27
                          Hvilken spiller har du?
                          Kjører du lyd fra aux?
                          Jeg tenkte at det kan komme suselyder fra aux kabelen...?
                          Litt skudd i blinde, men sånn blir det når man ikke ser irl

                          Comment


                          • #28
                            Pioneer DEH-P9400BH
                            https://www.sonicelectronix.com/item_42779.html

                            Har ikke lyd via aux. Hehe, prøvde å koble fra stort sett alt. Tror jeg prøvde uten radioen koblet til også.

                            Jeg hadde bilen inne hos en bilradiosjappe men alt de gjorde var å skru ned gain (lol?). Var jo litt "sure penger" det imo. Så jeg skal ta den inn igjen og satser på de kan disponere en annen spiller for å prøve det. Jeg har prøvt 2 spillere men begge var pioneer. Må jo være litt pengene verdt. :P

                            Comment


                            • #29
                              Hva med og teste alt sammen på utsiden av bilen og med annen kilde feks en vanlig hifi cd spiller med variabel utgang eller preamp?
                              Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

                              Comment


                              • #30
                                Har tenkt noenlunde på det. Men kan jeg ikke i teorien da koble strøm direkte til CD-spilleren/begge forsterkerne (eller bare høyttalerene for den sags skyld) og jording selvfølgelig? Sette batteriet bak tenkte jeg.

                                I dag skal jeg teste ett annet batteri faktisk. Fordi jeg har problemer med at hovedlyset ikke skrur seg av. Opplevde det samme for ca 3 år siden. Løsningen etter mye dilling med relèer og lignende var rett og slett bare å skifte batteri.

                                Comment

                                Working...
                                X