Announcement

Collapse
No announcement yet.

Farlig for forsterker med sub med spole som gnisser i magnet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Farlig for forsterker med sub med spole som gnisser i magnet?

    Er det farlig for forsterker med sub med spole som gnisser i magnet?
    tenker da at jeg har en focal 13" (den til 5500kr) og membranen under der med spideren eller hva det heter
    ( det ruglete opphenget) har løsnet fra spolerullen (dassrullen som jeg kaller det) så forrige eiger har limt den sammen igjen da..men virker ikke som han har fått det helt beint,, derfor ligger spolen å gnisser inntil magneten lett, så lurte på om dette kan slå tilbake til forsterker og kverke den??
    ellers er begge spolene hele... dual 2ohm.

    noen som har peiling?.. eller kan jeg trygt bruke den subben selv om det kan høre litt gnisselyder....

    takker for svar.


    EDIT: postet kansje denne i feil tråd men.
    Last edited by Terranoise; 21-09-2010, 03:38.

  • #2
    Flyttet til kategori Verkstedet
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

    Comment


    • #3
      Hører du gnissninger når du trykker den ned for hand, eller tilkoblet forsterker osv?
      Er normalt og høre gnissninger om du trykker ned på skjeiva. Må trykke ned midt på.
      Runar E. Olsen ~ Moderator
      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

      Comment


      • #4
        jeg har en cerwin vega v-max15 som er bittelitt skeiv. den har vert det siden den var ny og forige eier sendte den ikke tilbake desverre. men den spiller helt fint om man ser bort ifra litt gnissing av og til. den er 8år gammel å har vert null problem å bruke den ivertfall. men er vell en viss fare for att det kan bli en kortsluttning inni der.og det kan ta knekken på en forsterker
        Last edited by Reimers; 21-09-2010, 08:33.
        Cerwin Vega! Pioneer

        Comment


        • #5
          Originally posted by GENEXXA View Post
          Hører du gnissninger når du trykker den ned for hand, eller tilkoblet forsterker osv?
          Er normalt og høre gnissninger om du trykker ned på skjeiva. Må trykke ned midt på.
          Ja når jeg skyver inn membranen på ett vist punkt på siden så går den beint,så den er litt småskeiv,dytter eg den midt på hører man litt spolen tar i, nei for har lite lyst å ødlegge en forsterker pga dette.. for å si det sånn har jeg en liten mistanke at dette var grunnen til den ene monoblocka mi tok fyr før pga en 12" sony explode 3"spole som gnissa litt,,ett stort smell i subb og forsterkeren sto baki bagasjerom og brannt..
          Og lurer på om den var deffekt og slo til bake til forsterker,,,men er litt usikker på det også...for den monoblocka har vert på reprasjon før og fått bytta ut noen transistorer... monoblocka som tok fyr er en samma som jeg har nå, og hatt problemfritt i 4-5år ma audio hk401sx heter den.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Reimers View Post
            jeg har en cerwin vega v-max15 som er bittelitt skeiv. den har vert det siden den var ny og forige eier sendte den ikke tilbake desverre. men den spiller helt fint om man ser bort ifra litt gnissing av og til. den er 8år gammel å har vert null problem å bruke den ivertfall. men er vell en viss fare for att det kan bli en kortsluttning inni der.og det kan ta knekken på en forsterker
            Hmm, når jeg tenker meg om og litt tilbake så hadde jeg en 12" zachry fra Ljudia.no jeg kjøpte en gang,.helt ny og den gnissa litt også...den brukte jeg problemfritt faktisk,,men gnisselyden var litt irriterende som bruk av hjemmesub..

            Comment


            • #7
              Du KAN ha så "flaks" at spolen kortslutter og svir forsterkeren din....

              Du kan klart prøve og se hvor lenge det går, men do it at your own risk...
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Originally posted by Joakim View Post
                Du KAN ha så "flaks" at spolen kortslutter og svir forsterkeren din....

                Du kan klart prøve og se hvor lenge det går, men do it at your own risk...
                er det jeg har mistenkt at det skjedde med forrige...hmmm,,, blææh nå blei jeg usikker,hehe.... jaja får teste... venter uansett ny forsterker i posten

                Edit Men før så dro jeg 2x12" sony explode (begge virka deffekte,den subben som ikke gnissa lever enda i dag men har noe merklige lyder fordiom) disse brukte jeg sammen på den monoblocka jeg bruker i dag og den gangen gikk det problemfritt vertfall for forsterkeren.. så kan være kan ha skjedd også at feilen med monoblocka den som har vert på reprasjon også muligens... bare da brukte jeg den på den ene subben..
                Last edited by Terranoise; 21-09-2010, 14:35.

                Comment


                • #9
                  Bass som gniss(tr)er og forsterkere som tar fyr, håper nesten ikke at dette anlegget er baki bilen din?
                  Den du vet, med bensinlekasje ifra tanken som ikke var så farlig.
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ugn View Post
                    Bass som gniss(tr)er og forsterkere som tar fyr, håper nesten ikke at dette anlegget er baki bilen din?
                    Den du vet, med bensinlekasje ifra tanken som ikke var så farlig.
                    Gnisser ja,, ikke gnistrer, nei aldri hatt noe deffekt elementer eller forsterkere i den bilen som blir brukt i dag.

                    men sist sto forsterker med en søt liten flamme inni seg og brann , kutta bare av jordingskabel så slutta det å brenne og heiv ut forsterker pga det stanka,,,,har muligens noen bilder av brannen.

                    Comment


                    • #11
                      En annen ting jeg kom på når den monoblocka smallt og tok fyr den gangen, jeg hadde så vidt på volumet og lite bass...så da lurer jeg på om det var forsterker som var feil med + ingenting var varmt pga jeg spillte med minimalt volum.. prøvde å finne bilde av skaden men fant ingenting hittil... forsterkeren blei vertfall BRENT


                      men også så hadde jeg en 8f kondensator fra soundstream med fuktighet inni seg,, kansje den var noe som har fukket forsterkeren til ut fra ene strømutgangen?? hmmm merklige greier...
                      Last edited by Terranoise; 21-09-2010, 15:39.

                      Comment


                      • #12
                        hihi, bra greier!
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #13
                          fant en gammel tråd, ang denne forsterkeren på bilforumet... en som nevnte dette også:

                          "defekt svingspoletråd med påfølgende impedans ned mot 0 ohm med kortslutning av utgang som smeller tilbake til transistorene.... " mulig det som har skjedd også....

                          men men,, hadde bare vert artigt å funnet grunnen til det som skjedde

                          Comment


                          • #14
                            Gjør du koblingsarbeidet og justeringer etter boka? Eller er du jævla slurvete med slik?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Stianuno View Post
                              Gjør du koblingsarbeidet og justeringer etter boka? Eller er du jævla slurvete med slik?
                              har kobla anlegg dritmangen ganger og har erfaring med anlegg, så ingen trenger å komme å klage på mine erfaringer vertfall, kobler rett gjør jeg altid ja. men kan ikke for at en forsterker smeller en eller en annen grunn. endten feil i fra forsterker, spole i sub, eller kondensator som har klikka.

                              men at en monoblock som har vert på reprasjon før og har spillt på en subb med gnissing i spolen eller deffekt spole jeg lurte på. så dette er høytalere det gjelder, ang fukt i kondensator som nevnt oppi her er pga kondens om vinteren feks... kondensator heiv eg til helvete da men,,og sånne deffekte ting,,, så vurderer å lage slave av denne Focal 13" elementet om det skal være fare for å kverke en forsterker til....så derfor var mitt spm om noen som er helt sikker på dette om det er trygt eller ikke liksom..
                              Last edited by Terranoise; 21-09-2010, 16:07.

                              Comment

                              Working...
                              X