Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lithium- og AGM batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lithium- og AGM batteri

    Hei.

    Jeg har et AGM batteri bak i bilen som leverer til en blokk, med 1700w@12v og 2400w@14,4v.

    Har også 1 AGM batteri foran som tar seg av spiller og en Alpine effektforsterker som ligger i
    hanskerommet

    50mm2 (Høykvalitets tykke OFC tråder) fra dynamo til hver av batteriene, fra dynamo til ekstra
    jordpkt, fra AGM foran til jordpkt, mellom AGM bak og monoblokk. I tillegg så har jeg montert en
    tykk kobber-plate bak i hjulbrønn som er jordpkt for både AGM bak og monoblokk. I tillegg er det
    en egen liten jord-kabel fra spiller til jordpkt foran.

    Dynamo er helt original og ikke mulig å se hva slags type eller antall amp. Etter hva jeg kan finne
    av info ift. bilen (Audi A6 2004 (05 utgave) 1,8t premium ed.), kan det være fra 70 - 120 amp.

    Har laget ett innlegg før om dette ang. clipping og spenningsfall. Konklusjon der er bla. a at forsterkeren
    er for liten ift. hva elementene har av kraft. Så hvis noen har eller vet om noen som selger/bytter en
    forsterker med betydelig høyere power så si gjerne fra

    https://www.bilstereoforumet.no/foru...-ddm2c-clipper

    Men ang. tema iht. overskriften..

    Jeg har prøvd å lese meg fram til info om Lithium batteri og bilstereo. Og klarer ikke å finne noe godt svar.

    Så det jeg lurer på er om Lithium batteri klarer å opprettholde høyere spenning under tung last ift. det jeg
    opplever nå med AGM batteri. Hadde jeg hatt en 300A dynamo så hadde dette kanskje ikke vært et
    tema. (Om noen tilfeldigvis vet om en dynamo med høy amp til salgs, til min bil så si gjerne fra)

    Er det noen kloke hoder som har noe erfaring med dette?

  • #2
    Hei, Marius.

    Jeg så den forrige tråden din, så jeg blander inn mine tanker her om det som stod der også.

    1. Litt avhengig av hovedenheten din, så kan det være klipping på RCA utgangen når du er på 29 av 30 hakk. Enkelte spillere, f.eks. Pioneer som jeg har, klipper først på det siste hakket. Men dette er noe som må sjekkes med enten oscilloskop eller en RCA clip indikator. Noen forsterkere ( slik som Rockford Fosgate) har en slik innebygget.

    2. DD715 kommer i 2 utgaver, dobbel 2 ohm eller dobbel 4 ohm. Så om du har en dobbel 4 ohm, og har spolene parallellkoblet og så de 2 sub'ene paralell koblet, så havner du på 1 ohm. Men det er kun når du ikke spiller. Med en gang du begynner å spille musikk, så øker motstanden. Det kalles impedans økning (box rise), og gjør at selv om forsterkeren din yter 2400 på 1 ohm, så "ser" forsterkeren f.eks. en motstand på 2 ohm, og du får en lavere effekt fra forsterkeren. I tillegg så får du jo enda mindre effekt med lavere spenning...

    3. Du skriver at du har 12.2 volt målt på forsterkeren ved trinn 29 på spilleren. Det du også må gjøre, er å måle på batteriet bak på samme volum, og så på dynamo og det originale batteriet. Om du har samme resultat hele veien (+- 0,5 volt), så er problemet at dynamoen ikke leverer nok strøm. Om du f.eks. har 12.2 på forsterker, 12.4 på batteriet bak og 13,8 på dynamo, så ligger problemet i ledningene mellom dynamoen og batteriet bak.
    Bak på dynamoen står det ett nummer, som kan være vanskelig å komme til på A6, men prøv å ta bilde med telefonen. Med det nummeret så kan man finne hvor kraftig den er.
    Det finnes dynamoer fra andre Audi modeller som er kraftigere, og som kan passe. De er om jeg ikke husker feil, opp til 180A.

    4. Clip lyset indikerer at signalet ut av forsterkeren er forvrengt, dvs at sinuskurven er kuttet av på toppen, og du overbelaster forsterkeren.

    5. Lithium batterier har mye høyere energitetthet enn andre batterityper, men de er også mye farligere. Det er utrolig viktig å ha full kontroll på lading og utlading, da det i ytterste konsekvens kan resultere i brann om det ikke er riktig.
    Men i utgangspunktet tror jeg det skal være nok strøm på de batteriene du har, avhengig av type og kapasitet. Om du skriver inn hva som står på de 2 du har, så kan jeg se hva jeg finner ut.

    Så, begynn med å sjekke spenningen på de forskjellige punktene over, for å se om det er for liten dynamo eller om det kan være andre ting som gjør det. Kan fort være spenningsfall i en kobling ett eller annet sted.
    Clip lyset ditt er som skrevet over, bare en indikasjon på at du strekker strikken for langt. Men det kan hjelpe på om du får kontroll på spenningen til forsterkeren, da den blir mer effektiv jo høyere spenning det er.

    Ha en fin kveld.

    MVH Ole
    Last edited by OleB; 24-04-2020, 22:28.

    Comment

    Working...
    X