Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes M-Klasse: Langtids prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Defus
    replied
    Jeg har nettopp tatt bilen ut på en lang tur, og det gjorde meg bare mer sikker på at bilen var den rette for meg. Det er greit at bilen er litt for myk for å kjøre ute i naturen, hvor det forresten ikke er lov å kjøre

    Bilen er genial å kjøre langtur med, fjæringen er myk og direkte deilig. Jeg merket raskt at jeg kjørte veldig avslappet, og mindre (skal vi si) engaskjert ( ) Kjørestilen ble mykere, og min bedre halvdel bemerket også at det var veldig behagelig.

    Det merkes at bilen er høy, og at den ikke liker svinger så godt som andre biler. Men med den rette kjørestilen, glemmer man dette snart. Det eneste artige jeg fant ut, var at anti-skrens programmet kanskje kunne ha vært litt bedre. Jeg fant en stor ledig parkeringsplass (når jeg var alene og ingen var i nærheten.) Og da fant jeg ut at bilen holder slenger, hvis man ikke gjør noe med gassen.

    Dette syntes jeg var så rart at jeg måtte nesten prøve en gang til, og fant ut akkurat det samme. Anti-Skrensen gjør at du holder slengen, helt til du rører på rattet. Den grep ganske resolutt inn da jeg styrte i mot slengen, og da fungerte den mer som jeg trodde at den skulle fungere i utgangspunktet.

    Etter dette gjorde jeg også ett forsøk med alt koblet ut, og da lærte jeg en god del andre ting. Det virker som om når man trykker inn gasse, så slipper den mer bak enn den slipper framme. En annen nyttig lærepenge å huske på. Hvorfor finnes det ikke plasser hvor man kan få testet bilen sin i trygge omgivelser, slik at man lærer hvordan bilen reagerer når tingene går galt.

    Nå var det ganske bra føre da jeg kjørte opp, men nå ser det ut som om jeg får nord norsk vinterføre på hjemover turen. Kanskje jeg lærer noen nye ting da.

    Leave a comment:


  • Defus
    replied
    Takk for ett nytt og fantastisk godt svar!

    Jeg skal prøve å gjøre dette. Jeg har full kasko, så da burde jeg ha fri rettshjelp. Eneste problemet er at jeg skal bytte forsikringsselskap den 1.April, så jeg må ringe å finne ut hvilket selskap jeg skal bruke Et lite problem, men oppklart med en telefonsamtale i mårra.

    Leave a comment:


  • Bilstereosenteret.no
    replied
    Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt. Har du full kasko så har du antagelig fri rettshjelp. Denne trer ikke i kraft før det har oppstått en tvist.

    Så ta en telefon til NAF sentralt og legg frem saken din for en av deres saksbehandlere/jurister. Få navn og adresse til den du skal sende din klage til. Så skriver du et vellformulert brev til vedkommende, der du legger frem saken på saklig og ryddig måte, der du krever dine merutgifter dekket som følge av ufagmessig utført kontroll av bilen og at du kjøpte bilen på bakgrunn av NAF-testen. Gjerne med referanse til telefonsamtalen. Vedlegg av kvitteringer/dokumenter fra verksted og naf.

    NAF går selv ut og reklamerer med at du bør ikke kjøpe bil før den har vært på test hos dem. Men hva skal man med en sånn rapport om de ikke engang løfter på lokket? På dagens moderne biler kan de jo nesten la vær å lukke opp panseret, for du ser jo ikke annet enn påfyllingen til olje, spylervæske, servoolje osv.

    Leave a comment:


  • Defus
    replied
    Ja, da har jeg ordnet verksted til bilen min, ble dyrt men får den i det minste raskt på veien igjen. (Av forskjellige grunner kan jeg ikke være uten bil for lenge.)

    Men jeg må si at jeg har mistet all tiltro til kjøpstesten fra Naf nå. Bilen hadde vært på Naf test for en måned siden, og de hadde ikke funnet noe galt med innsug stod det i rapporten. Så jeg synes at det var litt rart at Mercedes sa dette hadde vært en slitasje skade, for det var jo noe som Naf burde ha oppdaget? Jeg synes ihvertfall det og tok turen til Naf.

    På Naf ble jeg møtt av en fra verkstedet som så på papirene jeg hadde fra Naf og papirene jeg hadde fra Mercedes. Fyren tok bilen med inn på verkstedet, og jeg fulgte etter fordi jeg er slik. Der så jeg at mannen løfter på panseret, for å så lyse litt rundt. Jeg mener herregud, ta nå i det minste vekk plast dekselet som dekker hele motoren.

    Det jeg fikk vite av mannen etter dette, var at de bare undersøker DET DE KAN SE. Siden delen som var slitt var på en plass det er vanskelig å se (utsagn Mercedes fyr.), har de bare lyst litt rundt i motor rommet å sett at alt var ok. (Forhåpentligvis var dekselet av den gangen.)

    Så når Naf testen sa at innsugsmanifold var sjekket og funnet i orden, mener de at de har lyst med en lommelykt på det de kan se å funnet DETTE til å være i orden.

    *Forbannet over masse penger som forsvinner til gale formål og prosjektet kommer til å ta lengre tid*
    Last edited by Defus; 17-03-2009, 20:35.

    Leave a comment:


  • Defus
    replied
    Nei bilen er kjøpt privat, og da den var på naf kjøps kontroll ble ingen av disse problemene funnet. *bannes*

    Takk for nye gode forslag Pål! Jeg skal lete rundt, tror bare delen kostet 11000 i prisforslaget.

    Leave a comment:


  • Bilstereosenteret.no
    replied
    Har du kjøpt bilen hos forhandler, så har du ofte 3mnd bruktbilgaranti. Jeg ville forhørt meg om de er villige til å dekke dette.

    Må du dekke dette selv, så ville jeg sjekke huggerier i sverige og tyskland etter deler. Bare tull å kjøpe ny manifold. Kan hende du kan finne en hos MB Høgg på vestlandet også. De er spesialisert på MB.

    Leave a comment:


  • Jobbe88
    replied
    22 000 for å fikse en abs sensor? Det må jo være en spøk. Innsuget var sprukket da eller?

    EDIT : Våkna akkurat å skjønte først nå hvor dum jeg var,22 000 til sammen selfølgelig :P

    Leave a comment:


  • Defus
    replied
    Tja, fikk dårlige nyheter. Innsugsmanifoilen var ødelagt, og det koster meg 18000 pluss å fikse en abs sensor kommer det på 22000.. Dyrt å ha bil...

    Leave a comment:


  • Defus
    replied
    Tja, burde vel kanskje ha poengtert at abs, brake assist, esp og traction fungerer ikke heller Ble en veldig intresant nedbremsing da jeg lærte at de ikke fungerte, 2 tonn bil er ikke lett å bremse tydeligvis

    Leave a comment:


  • Rudolf
    replied
    Har du ikke en avbitertang som du kan klippe av tilførselen på de der irriterende varsellampen?

    Leave a comment:


  • Defus
    replied
    Når jeg gikk på bosch sin hjemmeside fant jeg to verksted i mitt område, takk for tipset!

    Leave a comment:


  • Bilstereosenteret.no
    replied
    Holde deg unna MB verkstedet. Det blir alt for dyrt. Kjør på et Bosch verksted. De har mer enn nok utstyr til å lese feilkoder og kunne reparere denne bilen

    Leave a comment:


  • Defus
    replied
    Jeg og min bedre halvdel var ute å plukket opp noen bekjente i sentrum i dag, å kjørte dem hjem. Det var under denne turen at 4 varsels lamper begynte å lyse. Paranoid som alltid, stoppet jeg å leste i brukerhåndboka hva disse lysene signaliserte. Det viste seg at anti sleng, lås, traction og electronic power control lyste. Jeg hadde litt lite diesel på tanken (Rett under kvart tank), og bestemte meg for å prøve dette da jeg var 500m unna en bensinstasjon. Stoppet bilen og tanket opp, og vips var lysene forsvunnet.

    Jeg trodde dette var det hele, og gjorde meg en mental huskelapp om å ikke kjøre bilen med under kvart tank diesel.

    Så i dag var jeg og min bedre halvdel ute og kjørte en søndagstur, ikke noe crossing, slenging eller noe slikt. (Har forsåvidt ikke gjort det heller, tror jeg begynner å bli gammel. *Sukke*) Og de samme lysene kom på etter at jeg hadde kjørt i kanskje 20 min, og jeg ser ingen grunn til at de skulle begynne å lyse.

    Nå ser det ut som om jeg må gjøre meg kjent med Mercedes verkstedet, noe som jeg håper blir en godt vennskap, og ikke et kostbart ett.

    Leave a comment:


  • Defus
    replied
    Tja, får ikke penger før den 20. jeg da, men jeg skal ta å bestille da

    Leave a comment:


  • Bilstereosenteret.no
    replied
    Originally posted by Defus View Post
    InstallBay, den der prisen er nesten for god til å være sant! 5 meter kabel 50 mm blir jo bare 500 kr. Men hvordan bestiller jeg 5 meter "rød" 1 meter "svart"?
    Blå er vi tom for Men sort kan du få så mange meter du vil av. Ett produkt er 1 meter. Så skal du ha 5 meter, så bestiller du 5stk av produktet.

    Skal forklare det bedre på siden jeg

    Leave a comment:

Working...
X