Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E39 Touring "Nybegynner"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by ugn View Post
    Bare for å skyte inn et tips tip slike kanaler som er i veien, gassbrenner/creme brule-brenner osv funker knall for å smelte slike og 'klemme' de sammen
    Takk for tipset blir sikkert litt "turbulens" når viftene står på, men er ingenting å ofre
    ?

    Comment


    • #17
      Turbulens blir det uansett, når bassen slår
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #18
        Er vel på tide at jeg skriver litt her også

        Hadde jo planer om å oppdatere litt oftere, men jeg er en sånn som leser forum mer enn jeg skriver på forum

        Har tatt litt lenger tid enn jeg trodde, men jeg har iallefall fått litt lyd i bilen.
        Finishen er ikke av den beste, men bilen har gått 330.000+ og må nok byttes ut i løpet av året. Så jeg har ikke lagt penger i lydisolering og kosmetikk.

        Kan begynne med spilleren. Jeg ville ikke bytte ut originalspilleren siden den har GPS, kjørekomputer, ryggekamera osv. Løsningen ble da å montere fronten separat fra hovedenheten.

        Prøvde først med et hjemmelaget kort og TP-kabel, men det ble stivt, klumpete, og mistet kontakten ganske ofte.



        Så da tok jeg skrittet og loddet av kontakten på fronten av spilleren, og byttet ut TP-kabelen med en mer egnet kabel.







        Det fungerer helt flott! Hovedenheten vil bli montert under gulvet i bagasjen, men jeg må ha en ny dab-antenne siden jeg har limet den jeg har i frontruten.
        (Har bestilt en ny fra Transmedia for 8 uker siden...)
        Nå har jeg lagt den i baksetet så lenge siden det er dit antennekabelen rekker.





        Jeg så rundt på nettet etter hva andre har gjort for å montere 6.5" i dørene, og denne løsningen var den mest brukte, og den enkleste. Ideelt sett skulle det jo vært en kasse til elementene, men for å få lyd ble det enklest mulig. Skulle hatt tettet mellom elementene og dørtrekket. Noen som har tips om hva jeg kan bruke?





        Diskantene monterte jeg først med pantentbånd, men fant ut at forsterkeren skrudde seg av når diskanten ble montert mot chassis. Så løsningen ble å bruke de gamle diskantholderene av plast for å få isolert diskantene.







        Jeg bestemte meg før å kjøre aktiv deling fra forsterkeren, så jeg la egen kabel til diskant og mellomtone. For å få kablene ut til dørene så var det bare å pirke ut kontaktene til originalhøytallerene og dra kabel gjennom.



        Forsterkerene er montert oppå reservehjulet. Fikk kjøpt noen billige rester fra Monter, og ble kappet til så den passer. Er skrudd fast i gjengestangen som holder reservehjulet. Kommer til å trekke platen etterhvert.
        Batteriet er montert bak i E39, så det er kort vei for strømmen.









        På bildene er det en Helix A4 og en Helix A2. Skal ha inn en A2 til etterhvert som skal oppå den ene forsterkeren. Etter mine beregninger blir det akkurat plass under gulvet i bagasjerommet
        Nå er det en gammel GAS-subwoofer som står i bagasjen.



        Lyden ble absolutt bedre med Seas i front! Hadde ikke regnet med noe annet. Men jeg ble overrasket over hvor mye mer liv det ble i den elendige GAS-subben med en skikkelig forsterker! Merker godt at Helix'en har mye bedre kontroll på elementet enn den gamle forsterkeren. Så konklusjonen min er at forsterkeren har MYE å si på lyden.

        Grunnen til at det har tatt tid å få det her ferdig er at det har vært så elendig vær. Jeg hadde planer om å lage egne subkasser, men det har jo regnet her hele desember, og jeg må stå ute å jobbe. Ble til slutt lei, og så etter ferdige kasser. Fra starten har jeg hatt planer om lukket kasse, og eventuelt bytte til portet hvis jeg ikke ble fornøyd. Tittet rundt etter ferdige kasser, og fant en 35 liter på Torshov som passet ok. Anbefalt til elementene er 26,4 liter, men har det egentlig så mye å si når det er lukket kasse?
        Skal ha to av disse i bilen, men fikk bare kjøpt én kasse i dag siden det var alt de hadde i Sarpsborg. Men den er montert, og klar til å testes i morgen Helt ok kasse syns jeg. Fikk den for 199kr. 20mm frontplate, og 18mm på resten.









        Alle bildene er tatt med Sony Xperia Z1. Kan ikke si jeg er like imponert over kvaliteten hver gang...

        Katten likte esken til subben



        Originally posted by Soundboy View Post
        ....
        Ser veldig bra ut det du har gjort! Men som du ser så går jeg for en litt enklere løsning

        Bare til å komme med spørsmål til min løsning, og jeg kan ta flere bilder hvis noen ønsker det.

        Comment


        • #19
          Ser bra ut det der

          Men faktisk så tror jeg at den tiden det tar å demontere 2 dører osv, er lengre enn å demontere dashbord toppen. Utrolig enkelt faktisk, lettere enn jeg trodde selv.

          Sitter maks i 10 skruer , så er den ut

          Comment


          • #20
            Originally posted by Soundboy View Post
            Jupp, ingen av klimaanlegget er stengt av, alle uttakene er som originalt og virker. Måtte kappe vekk noe en bit på de to kanalene som fører varmlufta til dørene pga de sitter helt oppunder dashbordet og høyttalerne trengte bitte litt mer plass der .

            Litt fordel, å ikke ha altfor store 6.5" elementer som bygge mye i dybden.

            Bare tette igjen etterpå med vulkan-teip skikkelig rundt der, kanalene skal bare føre luft så.

            Har fått litt hjelp da , med ombyggingen.
            Jan Roger som har bygget det for deg eller?
            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

            Comment


            • #21
              Vi har flere forskjellige DAB antenner på lager, om du blir lei av å vente
              http://bilstereosenteret.no/categori...er-og-tilbehor

              Her kan du se bilder av hvordan vi gjorde det når vi monterte 6,5" i E39 dører. (2012 galleriet)
              https://www.facebook.com/Bilstereose.../photos_stream
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #22
                Originally posted by Crazytaxi View Post
                Jan Roger som har bygget det for deg eller?
                Stemmer. Var med å demontere dash`n, tilpasset det. Han tok pusse/støping/trekking jobben for meg.

                Comment


                • #23
                  Dette ble jo knallbra!
                  Originally posted by Soundboy View Post
                  Ser bra ut det der

                  Men faktisk så tror jeg at den tiden det tar å demontere 2 dører osv, er lengre enn å demontere dashbord toppen. Utrolig enkelt faktisk, lettere enn jeg trodde selv.

                  Sitter maks i 10 skruer , så er den ut
                  Dørene tar jo 5 min å demontere hehe lurer om det går an å få plass til en 6,5" og en b1/2 diskant fra DD i dashen på E39? Forestiller meg at det kan gå uten å være sikker, har ikke dementert / målt enda.
                  ?

                  Comment


                  • #24
                    E39

                    Originally posted by Question mark View Post
                    Dette ble jo knallbra!

                    Dørene tar jo 5 min å demontere hehe lurer om det går an å få plass til en 6,5" og en b1/2 diskant fra DD i dashen på E39? Forestiller meg at det kan gå uten å være sikker, har ikke dementert / målt enda.
                    Mine Polk 6.5" er i følge data 64.9mm dyb. Husker jeg rett, så er det igjen litt til før man når den skummatta som er under dashbordet.
                    Mener hadde bilder av bilen uten dashbord toppen. Må bare finne igjen dem!

                    Bedre om du linker direkte til de nevnte DD høyt.

                    EN eldre prosjekt av en annen tidligere bruker av E39
                    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=2228&highlight=Installbay+T%F8nsb erg&page=8

                    EN nydelig 530

                    Liker montering av forsterkeren, de er faktisk 100% lik Pioneer ODR forsterkerne i størrelse

                    Vært artig å vist hvordan plata som forsterkerne sitter montert på , ble festet og hvordan det ser ut uten topp plata rundt forsterkerne.
                    Men liker ikke bil uten rev hjul i grunn (enda ikke hatt behov for det, sist gang ca 20 år måtte ta i bruk det).

                    Anna link også av samme bilen , http://bimmers.no/topic/767741-bmw-530-original-m-tech-e39-2003-mod-kom-med-bud-solgt/

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Soundboy View Post
                      Mine Polk 6.5" er i følge data 64.9mm dyb. Husker jeg rett, så er det igjen litt til før man når den skummatta som er under dashbordet.
                      Mener hadde bilder av bilen uten dashbord toppen. Må bare finne igjen dem!

                      Bedre om du linker direkte til de nevnte DD høyt.

                      EN eldre prosjekt av en annen tidligere bruker av E39
                      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=2228&highlight=Installbay+T%F8nsb erg&page=8

                      EN nydelig 530

                      Liker montering av forsterkeren, de er faktisk 100% lik Pioneer ODR forsterkerne i størrelse

                      Vært artig å vist hvordan plata som forsterkerne sitter montert på , ble festet og hvordan det ser ut uten topp plata rundt forsterkerne.
                      Men liker ikke bil uten rev hjul i grunn (enda ikke hatt behov for det, sist gang ca 20 år måtte ta i bruk det).

                      Anna link også av samme bilen , http://bimmers.no/topic/767741-bmw-530-original-m-tech-e39-2003-mod-kom-med-bud-solgt/
                      Tenkte litt på disse
                      http://www.ddaudio.com/products/mobi...tweeters/vo-b1
                      - litt mindre i dybde og omkrets. 4,7625cm dyp

                      http://www.ddaudio.com/products/mobi...tweeters/vo-b2
                      - er vel mest ideelt 6,03cm dyp.

                      http://www.ddaudio.com/products/mobi...timized/vo-m65
                      - 6,03cm dyp

                      Takk for linken forresten, inspirerende En annen e39 her i gården fikk viftemotoren i posten i dag. så da får jeg vel bli med og demontere dashen og måle litt hihi

                      Hva skal man med reservehjul da? jeg kommer jo ikke til jekken eller noe uansett, haha. De gangene dette skjer er det vel som regel noen i nærheten som kan hjelpe deg?
                      ?

                      Comment


                      • #26
                        Ser ut som det kan gå med disse 6.5" du har valgt siden dem ikke bygger mye i dybden. Men må også tenke på en ting til, selve diameteren under selve høyttaleren.

                        Hos Polk settet er dem smale under.

                        Hehe.. tja, er i grunn sjelden man trenger reservehjulet ja. Kan vel banne på at hvis man tar det ut, går det ikke lenge før man virkelig trenger den..
                        Må se hva en gjør..

                        Har i alle fall funnet en kjekk sak, til bruk av heisbart forsterker rack. Linak La30 som går på 12V, løfter 350kg.

                        Comment


                        • #27
                          Har tenkt på det med magneten ja, men åpner dashen for å bytte viftemotor nå, så får jo målt smart med en slik lift
                          ?

                          Comment


                          • #28
                            Ser bra ut dette, driver selv med min e39 Knota og grubla lenge jeg også på å få 6,5" i dørene, men det går men mods. Største problemet er dybden, bruker Hertz MLK165 og de er så alt for dype :P

                            Gikk det greit å få ledningene gjennom strømpa inn til døra?

                            Jeg skal ha sub'en i reservehjulsbrønnen, får plass til ca 80l der

                            Comment


                            • #29
                              Mine er ganske dype de også. Tror jeg målte de til ca 7 cm.
                              Sammenlignet med original:





                              Gikk greit å få kablene gjennom strømpa. Måtte jobbe litt, men det gikk til slutt.
                              Plukket bort kontakten til de originale høyttalerene, og tredde kabelen gjennom hullet.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by HitMix View Post
                                Jeg skal ha sub'en i reservehjulsbrønnen, får plass til ca 80l der
                                Fin plass å ha den der ja
                                Har du fått målt opp 100% at det plass til ca 80 liter?

                                Comment

                                Working...
                                X