Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tommen: Prosjekt Audi S6 C4 Avant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tommen: Prosjekt Audi S6 C4 Avant

    Hei igjen folk. Lenge siden det har vært noen form for aktivitet her inne fra min side, begynner å bli noen år siden forrige tråd, og for de som ikke har sett den så følg linken her:

    http://www.bilstereoforumet.no/showt...ghlight=Tommen

    Har hatt S6 C4 tidligere også, var så fornøyd at jeg handlet meg en til denne gang. Jobber halve året i utlandet (LES: 6 mnd ++) så gidder ikke trave rundt i bil til flere hundre laken..

    Dette er en 1995 mod Audi S6 C4 avant, med 2.2 turbo motor og 5 trinns manuell. Bilen har ikke skinn, noe jeg ikke ville ha, heller ikke 3 eiket sportsratt med det kommer med tiden. Kjøpte bilen September 2011, og digger hver eneste kjøretur med den Motoren er chipet (tror jeg), ikke vært oppe med ECU å sjekket enda men den lander 1-1.2 bar, og skal lade 0.6 orginalt. Det er orginalt Bose anlegg i denne, men ettermontert en Harman Kardon CA-5250 5 kanals forsterker fra forrige eier. Den orginale subben er nå koblet vekk, og innmontert en Rockford Fosgate P2 12" 1x4 ohm.
    Fikk satt sammen en kasse forrige uke, på 40 liter, og montert inn 1x4" aeropor med 1 stk 110mm pipelife rørbend, og 15cm rør etter bendet. Lyden ble overaskende god til å være 1x12" og ei montering som tok 2 dager å planlegge samt installere. Kassa er laget av 22mm spon, med 2x12mm spon til topplate.
    Batteriet er montert under baksetet på disse så korte kabler, heldigvis Ikke fått gjort noe med finishen enda, jeg reiser på jobb igjen 20.Februar så det blir tatt på neste fritur.

    Plana er å montere ny cd-spiller, regner med å gå for en Pioneer DEH9300SD. Frontsett er ikke valg, men der blir det enten Pioneer, Focal eller Infinity regner jeg med, prisklasse rundt 2000-2500,-. I dørene er det orginalt en kasse som element er montert i, og håper å få montert ny midbass der, sparer litt penger da jeg slipper å dempe dørene.
    Forsterkeren blir den som er montert da jeg syns den fungerer helt greit, dette er ikke noe konkuranse stereo uansett, kun for hobbybruk og det "lille ekstra".

    Regner med det blir en del spørsmål igjennom tråden her, fra min side. Lenge siden jeg har drevet med dette, sikkert mye som er blitt glemt opp igjennom tiden

    Holder på å sette bilen i nokså orginal stand ellers, byttet en del pærer i instrument, trekt opp innvendig listeverk i carbon vinyl, byttet olje på motor, gir og diff, byttet staker til pluggene, nye plugger, nytt oljefilter ++++. Bilen har orginalt 30mm understell fra fabrikk så bilen har en fin høyde Morro med quattro nå som det er vinter!

    PS: Oppdateringene vil ta litt tid da jeg er mye borte på jobb, men ting skjer når jeg er hjemme
    Legger ved litt bilder..
    Attached Files
    VW/Audi ende-tusi-ast!

  • #2
    Blir en del hulter til bulter bildene nå, blir litt av hvert på hver post egentlig. Prøver å ta bilder underveis, men ikke alltid en har kamera med seg, kun telefon så det får duge. En del bilder ligger på Iphone/Ipad så det kommer med tiden Dette er ikke det endelige resultatet, det skal trekkes opp og det er kommet en port i ettertid. Forsterkeren blir plassert helt i venstre side på bildet.

    I og med at det blir en ny spiller med 3 pre-out's, så blir det handlet inn nye signalkabler 1 stk 4 kanals og 1 stk 2 kanals. Blir også lagt opp ny strøm og jordkabel som er litt lengre da nåværende er litt korte for plasseringen til forsterkeren. Alle kabler blir på undersiden av plata.

    Har fått fingrene i en brukt blokk også som skal overhales med tiden med forsterka innmat. Blir vell bare råder, rammelager og veivlager som blir forsterket, stempler holder til 600hk og så høyt skal jeg uansett ikke. Deler blir nok handlet inn litt nå og da, jobber i USA så får med deler for 6000,- moms og avgiftsfritt. Satser på nye råder og lager i første omgang, så når blokka er honet og veiva balansert er det kun montering igjen. Om jeg skal trimme, sikter jeg til 420hk kit regner jeg med. Skal være "godt" nok til en familietraver det som brukes daglig
    Attached Files
    Last edited by Tommen; 12-02-2012, 23:27.
    VW/Audi ende-tusi-ast!

    Comment


    • #3
      Ny tt måler er montert og innfelt i ei luftedyse, ikke kobler opp på tenning enda men vil blir gjort senere. Det ble montert xenonkit før helgen, H1 55w 4300k og er svært fornøyd med lyset. 3" downpipe er bestillt opp og vil bli montert med 2.5" rustfritt bakover med 2 lysdempere og 1 racecat. Flere bilder..

      Plana er å få montert holder til diskantene i orginale hull til luftedysene på dashen. Har klippet ut mal til de så håper å få laget til noe på jobb, har tilgang til masse verktøy og støpe tilbehør Så det blir vell greit etterhvert!
      Attached Files
      VW/Audi ende-tusi-ast!

      Comment


      • #4
        kjør på me dieselblokk å ta den helt ut me motoren sleeper er alltid tøft

        ang. elementer i orginal kassene i dørene, prøvde de i min bil, ble nesten dårligere enn de orginale nokia høytalerne:/
        hadde heller kjøpt de "dørtrekkene" til dynabel med en gang, får in 6,5" uten problem
        blir iallefal de jeg gjør bare jeg får tak i nye dørtrekk:P
        Lars Ole Spitalen
        bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
        anlegg: DD, mtx, kenwood
        skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

        Comment


        • #5
          Originally posted by saab9000 View Post
          kjør på me dieselblokk å ta den helt ut me motoren sleeper er alltid tøft

          ang. elementer i orginal kassene i dørene, prøvde de i min bil, ble nesten dårligere enn de orginale nokia høytalerne:/
          hadde heller kjøpt de "dørtrekkene" til dynabel med en gang, får in 6,5" uten problem
          blir iallefal de jeg gjør bare jeg får tak i nye dørtrekk:P
          Niks, blir ikke 2.5TDI nei desverre. Å øke volumet for kun 400-450hk er lite nødvendig, men skulle jeg passert 600hk hadde nok et større volum vært nødvendig for bedre kjørbarhet.

          Nå er det vell kun Bose som har disse orginale kassene? Vet ikke om vi sakker om samme kasser her, men de som står i min bil ser slike ut, beklager dårlig bilde. Skal jeg bruke de dekslene for 6.5", må det kappes i dørtrekket og det er uaktuelt. ALT skal monteres slik at det kan, med små modifikasjoner, stilles tilbake i helt orginal stand. Ergo skal det ikke kappes i verkes dørtrekk eller i stålet i døra.
          Attached Files
          VW/Audi ende-tusi-ast!

          Comment


          • #6
            nokia elementene har samme systemet, jeg monterte noen sony høytalere isedenfor i søstera min sin bil å lyden ble faktiskt dårligere her også kapte opp boksen å limte den igjen te ein mindre kasse uten bassporten å drylte i noe dempevatt å da ble det heelt annen lyd
            fusion/audi system xIon/digitals design

            Comment


            • #7
              Hadde sånne i begge mine må vel ikke kappe noe for å få plass til dynabel sine? Står at de skrus på plass der hvor høytalergrillen sitter orginalt?
              Lars Ole Spitalen
              bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
              anlegg: DD, mtx, kenwood
              skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

              Comment


              • #8
                Artig å se andre bygge i en S6, selv har jeg en S4, men vet ikke om jeg kommer til å bygge så mye stereo i den da jeg har en merc for stereo, og S4en er tenkt for power da jeg har kjøpt en del gromsaker til den.Målet er ca 500hk
                Men det skal bli spennende å følge med her, noen ideer kommer kanskje som jeg drar med meg til S4en. jada litt lyd skal jeg jo ha da
                Ronny Karlsen
                02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                Comment


                • #9
                  Skjedd noe her a?
                  Ronny Karlsen
                  02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                  96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                  Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by bmw520 View Post
                    Skjedd noe her a?
                    Jeg er for tiden på jobb i Mexico Gulfen, så lite har skjedd her gitt. Og lite kommer til å skje på en stund..Skal bare få trekt opp plata baki, og fikset opp i kabelstyret og skjult alt på undersiden. Jeg må finne ut hvordan jeg skal gjøre det med frontsettet først. Har kjøpt noen bruke a-stolpe deksler som jeg skal støpe å leke meg litt med for å plassere diskanten litt høyere opp. Pr idag så er det ettermontert diskant fra RF, som jeg skal prøve å flytte opp i a-stolpene. Får jeg se litt ann hvordan lydbildet blir, så får jeg vurdere om jeg skal koste på meg nytt frontsett eller ikke Førstepri er vell å skaffe en cd-spiller med 3 pre outs..
                    Kan legge ut litt bilder av bilturen jeg og en kollega hadde i Florida før vi mønstret på jobb..

                    Her har vi leid oss bil, 2012 mod Camaro cab:


                    Morgenen på tur til Disney World i Orlando, ble en tur på Epcot Senter:


                    Frokosten på hotellet var SØPPEL, så det ble en tur hit på veien til Orlando:


                    En nokså sint Mustang i speilet her:


                    Ankommet Epcot Senteret:


                    Tampa City:


                    På tur til St.Petersburg:
                    VW/Audi ende-tusi-ast!

                    Comment


                    • #11
                      Photobucket ble plutselig ikke så villig lengre, så legger ut de bildene jeg fikk lastet opp..

                      "litt" solbrent etter 1 hel dag i cab:


                      Her er det jeg som kjører, hærlig med Camaro cab:


                      Her ankommer vi Disney World:


                      Og et briefe bilde av arbeidsplassen min. Vessel of the Year 2 år på rad, 2010 og 2011:
                      VW/Audi ende-tusi-ast!

                      Comment


                      • #12
                        Fikk t-skjortene mine idag også, bestillte opp 2 stk fra 034 Motorsport "Horsepower are bigger in Norway". Amerikanerne har dedikert egen t-skjorte for normenn, da vi er kjent for å trimme 2.2 20vt motorer ganske mye Ble også bestillt 1.9bars wg fjær, men den ankommer nok ikke før ut i neste uke regner jeg med.
                        VW/Audi ende-tusi-ast!

                        Comment


                        • #13
                          Da skjønner jeg at ting ikke går så fort ja men spennende å se åssen blir her.
                          Men sånn t-skjorte (host host) kunne jeg tenkt meg gitt, hehehe
                          Last edited by bmw520; 10-03-2012, 18:18.
                          Ronny Karlsen
                          02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
                          96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
                          Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

                          Comment


                          • #14
                            Lite som skjer fortsatt. Men har handlet inn HL70 mellomtoner og funnet 2 ekstra a-stolper for litt støping.. OM mellom de blir brukt vil vise seg, men jeg skal iallefall flytte diskanten opp så får jeg vurdere om de skal støpes inn. Problemet blir vell å finne et delefilter til mellomtonene som er kompatibel med hverandre..Vurderer også å bytte ut nåværende RF diskant med en fra Hertz. Har du liggende? Så send meg PM da vell
                            Også vært inne på tanken om å bytte ut den topplata jeg har idag med ny, og heller gå for en lukket løsning. Ble ikke helt fortrolig med bassen etter montering av port. Kan dog være at forsterker er for liten, men den låt bedre med lukket (naturligvis) og trykket ble helt greit uansett. Jeg krever ikke all verden i familievogna likevell Gleder meg til sommeren med åpen takluke og musikk på anlegget nå, jeg har tvjustartet litt med sommeren. Her er det begynt å bli skikkelig varmt, opp i 30 grader på dagtid nå med skyfri himmel Ble en tur i bassenget ute på dekk igår..
                            Last edited by Tommen; 18-03-2012, 04:05.
                            VW/Audi ende-tusi-ast!

                            Comment


                            • #15
                              Her skjer det veldig lite om dagen igrunn..ikke hatt så mye tid til overs. Har fått koplet turbotrykksmåleren på tenningen, rydda litt i ledningene bak cd-spilleren, fått taki vinyl ala alcantara for å trekke opp baki. Skal legge ett lag med tynn "plast" over før trekking for å få litt følelse av at ting er "nedfelt" i plata. Vanskelig å forklare, men kommer med bilder når jeg begynner. Må sage til en ny topplate først også, håper å få til det imorgen.

                              Fått montert 034 MS 1.9 bars wg fjær, fikk litt bedre trykk når turboen kommer. Skal gå over og legge opp nye strømkabler til forsterkeren, og bruke krympestrømper i alle skjøter. Fått montert opp baklukedekslet også, mangler d-stolpe dekslene enda men de er bestillt og ankommer før helgen, sammen med 2 kroker for solgardin i bakrute.
                              Igår fjerne jeg vindusviskeren bak, lei av å skrape viskeren på tørr og støvete bakrute. Fort gjort når man navigerer seg på kjørecomputeren da det er på samme hendel. Reiser på jobb om 2 uker så må se om jeg får gjort litt før avreise..

                              Skal på EU-kontroll nå til Fredag så får jeg se hvordan utfallet der blir.
                              VW/Audi ende-tusi-ast!

                              Comment

                              Working...
                              X