Announcement

Collapse
No announcement yet.

musikk/sanger for å teste hvor pent/rent elementene i bilen spiller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Krevende sang for anlegget:
    Silverchair - Israel's Son fra albumet Frogstomp.
    .:Lasse:.

    Comment


    • #77
      Originally posted by screwball View Post
      Krevende sang for anlegget:
      Silverchair - Israel's Son fra albumet Frogstomp.

      Passer jo bra på "stripa" i disse tider.
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #78
        morel stripa?
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #79
          Gaza-stripa kanskje....
          .:Lasse:.

          Comment


          • #80
            Var vel kanskje det jeg mente....
            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

            Comment


            • #81
              bel canto - you rock my world tonight synes jeg er grei i hq

              lynyrd skynyrd med freebird
              -89 mercedes 230 turbo(sommer)
              -98 opel omega 2.0dti16v(kjerringbil)
              -95 volvo 460 2.0 gle(vinter)
              -91 chevy starmaster (ferie/fest og raggerbil)

              Comment


              • #82
                Hørt litt på album fra Donna Summer og Tears of Fears i det siste. Morsomme saker! Ikke fått testet på et skikkelig anlegg enda, men lover bra på det jeg har inne
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #83
                  Jeg syns Manfred mann's earth band - rawring silence er en bra skive..
                  masse bra gitar spill, en del bra synth og masse bra vokal..
                  jeg syns det virker som den har bra dynamikk, har ikke hørt den på en skikklig stereo ennå, men første intrykket høres lovende ut..
                  plata er fra 1976 og det høres bra analogt ut.. gleder meg til og få den på LP!

                  Comment


                  • #84
                    Ingen som har nevnt Vamp? Månemannen, Nok en sang om havet, Siste stikk. Henholdsvis fra "Månemannen, 2002" og "Siste stikk, 2005" for de to siste.

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by screwball View Post
                      Er litt psykidelisk og kanskje ikke noe man kjører rundt og hører på, men min subjektive mening er at dette er skikkelig moro å teste anlegg med!
                      Dette gjelder ikke spesifikt ditt innlegg, litt tilfeldig at jeg quoter deg, men jeg ville bare poengtere noe jeg finner litt festlig, og som innlegget ditt er et fint eksempel på.

                      Altså, folk vil "teste" (og kanskje justere litt på) anlegget sitt, og måten å gjøre det på, er å bruke musikk (eller "musikk", hehe) man IKKE ville hørt på til daglig?

                      Nå setter jeg det litt på spissen her, og mener ikke å trashe en tråd jeg godt kunne startet selv, men jeg bare lurer på om det er flere som ikke helt ser logikken i å etterstreve det å ha et anlegg som spiller "testmusikk" fantastisk, når man aldri hører på det ellers. Er det i det hele tatt interessant hvordan Kari Bremnes (u)lyder om du til daglig digger Metallica?

                      Selv om jeg faktisk ser behovet for et sammenlikningsgrunnlag ved konkurranser o.l., lurer jeg på om det er flere som ser det litt tåpelige i det også?

                      Og så over til noe annet, som likevel på en måte er relatert:

                      Jeg er bare semi-alvorlig nå, men tenkte at det hadde vært moro om noen hadde startet en ny konkurranse hvor det er om å gjøre å spille akkurat hva man vil - ikke penest, men høyest og mest "underholdende" (altså samme mål som når man er på konsert)? Gjerne med klasseskille mellom 2/3-veis, og mod./originalt dashbord/dørpaneler, for å ta et eksempel da...

                      Man kunne for eksempel ha en "overall" SPL-måling (RTA og så et snitt?), altså ikke bare av bassen alene. Eventuelt også utvide til en vurdering der det er f.eks. 60% vektlegging av nevnte måling, kombinert med 40% vektlegging av en subjektiv bedømming av "partyfaktoren", basert på det totale inntrykket både lydmessig og visuelt mtp finish osv.

                      Kanskje kunne denne typen konkurranse kort og greit bare hett SQL eller noe sånt? Uansett, det er ikke sikkert det er mange som gidder, men det er da en tanke (som sikkert har blitt tenkt før. Hehe...).

                      Jeg tviler vel litt på at EMMA-gutta gidder dette, så kanskje best å spørre Tor Steinar & Co? Når det er sagt, er det nok noen EMMA-anlegg som har høy partyfaktor og.

                      Ser for meg det er en del folk (kanskje de fleste...) som sitter med stereoanlegg midt mellom SQ og SPL, som kunne tenkt seg å konkurrere litt mot likesinnede, ikke bare "nerder" den ene eller andre veien. For det er vel ikke til å stikke under en stol at både EMMA og dB-drag er blitt dominert av lyd-geeker i en eller annen form...?



                      Den konkurransen kunne jeg hvertfall giddet å være med på. For det er ikke alltid så gøy å hoppe etter Mira Craig, eller åssen det ordtaket nå var igjen...?

                      Nå pøste jeg på med tanker her, men noen må gjerne starte en egen tråd om det skulle være interessant å diskutere dette videre.

                      Comment


                      • #86
                        Jeg synes Madonna har mye pent å lytte på. Virker som det meste av album fra henne er "påkostet" mht innspilling... Mother and Father sporet på "American Life"-albumet er et tøft track.
                        Intro´n på Mr President "We see the same sun"-album´et er heller ikke dumt.....
                        Marillion "Seasons End" har også mye bra: Ester og The Space er jo Rått....
                        No Windows-crap,just Mac Power

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by Miniboom View Post
                          Altså, folk vil "teste" (og kanskje justere litt på) anlegget sitt, og måten å gjøre det på, er å bruke musikk (eller "musikk", hehe) man IKKE ville hørt på til daglig?
                          SQ musikk har ikke noe med sjanger å gjøre, men hvordan jobben er gjort i studio. Et opptak med en høyere "dynamic range" vil i en bil som spiller dynamisk være morsommere og lettere å høre om det spiller riktig enn en plate som er ihjel komprimert.
                          Jeg skjønner hvorfor du spør siden en hel del "sq folk" har sitti å hørt på musikk med ekstrem bass for å få frem noe bass i sitt feil justerte lydanlegg.Celine Dion f.eks som ikke har noe med SQ å gjøre i det hele tatt med den mest syntetiske bassen i gata.

                          Justere anlegget gjør jeg stort sett til tekniske track som sinus toner, pink noise i og ute av fase og et par andre ting, mens musikken bruker jeg som en referanse, Et godt opptak vil gi meg instrumenter tilnærmet hvordan instrumentene skal låte og vil være lettere å høre om justeringen er bra eller helt på jordet.

                          Nå setter jeg det litt på spissen her, og mener ikke å trashe en tråd jeg godt kunne startet selv, men jeg bare lurer på om det er flere som ikke helt ser logikken i å etterstreve det å ha et anlegg som spiller "testmusikk" fantastisk, når man aldri hører på det ellers. Er det i det hele tatt interessant hvordan Kari Bremnes (u)lyder om du til daglig digger Metallica?
                          Hvis anlegget ditt spiller "testmusikk" riktig, vil den også spille innholdet på metalica plata som innholdet tilsier det skal spille. Metalica sitt nyeste album er jo en tragedie fra studio sinn side, er ihjel komprimert og låter dølt om anlegget spiller riktig eller feil. Dette er gjort med tanke på små anlegg. Det er noen som tenker litt feil og har mottoet: it will sound better on a small system!! mens sannheten er it will sound just as crappy on a expensive system as a cheap one!

                          Er anlegget ditt justert riktig vil all musikk spille "riktig" techno, heavy metal, metal, pop, rock, dance etc, men du vil høre når et opptak er dårlig, spessielt om høyttalerne er avslørende. Og for å få frem detaljer i musikken bør en høyttaler være avslørende. Men jeg har like mye glede av anlegget mitt uten å justere noe som helst om jeg setter inn Blues Brothers (anbefalles som "test musikk") eller volbeat, ADCD, Madonna, Michael Jackson eller Kari Bremnes. Kari Bremnes har i mine ører en syntetisk unaturlig bass som gjør at jeg egentlig ikke fatter hva folk sier det er SQ musikk for, men KKV har ellers kvalitet på opptaket.

                          Selv om jeg faktisk ser behovet for et sammenlikningsgrunnlag ved konkurranser o.l., lurer jeg på om det er flere som ser det litt tåpelige i det også?
                          Jeg forstår hvorfor det kan se tåpelig ut når anlegg kun klarer å spille "test plata" og spiller alt annet som søppel, men da er min påstand at anlegget er feil justert og ja det finnes utrolig mye biler som er feiljustert. Påstår ikke at min er 100% riktig, men den er nå mye morsommere enn mye annet jeg har hørt, men ikke min jobb å dømme min egen bil

                          Nevner komprimert og kunne vel også ha nevnt loadnesswar siden resultatet blir veldig likt, kompressor bruker man for å få frem instrumenter i lydbildet og blir stortsett alltid brukt, men noen bruker den for mye, dette ender opp i stortrommer som høres ut som en ulldott bassgitarer som høres ut som er spilt av en data maskin etc.
                          loadnesswar er mer som jeg nevner over (it will play better on a small system) LØGN

                          kan finne mye om det på tuben, som f.eks denne om loadnesswar som jeg mener sier ALT, er skremmende hva noen lydteknikkere tar seg frihet til å gjøre!!
                          Last edited by Erik André; 27-01-2009, 12:41.
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                          Comment


                          • #88
                            For å bringe denne tråden tilbake til normalen så har man noe sær musikk med en rå dynamikk og detaljrikdom i skivene til Andreas Wollenweider. Spesiellt låta Caverna Magika er rå i innspillingen som er på den The Trilogy 3 cd saken fra 1990. Finner den ikke på cdon.no http://cdon.no/musikk/vollenweider_andreas/ men de har den på amazon.com http://www.amazon.com/s/qid=12331869...nweider&page=2
                            Mvh
                            Lars Engen

                            Comment


                            • #89
                              Ellers var det stas og se at det var noen som nevnte Koto, Masterpieces skiva er kul.
                              Mvh
                              Lars Engen

                              Comment


                              • #90
                                Begynte og bli en smule lei infected så har sett/hørt etter andre alternativer i ca samme sjanger.. shpongle er nok endel roligre men funker for min del i alle fall. Ott er også greit uten at jeg har hørt han på Cd enda, Han er dog i en helt anna sjanger igjen, og han har så vidt jeg har skjønt ikke med seg noen instrumenter i det hele tatt.. Han har produserert for shpongle og Sinéad O'Connor blandt annet.

                                Shpongle
                                http://www.youtube.com/watch?v=mU1tgAtVMGk
                                http://www.youtube.com/watch?v=xmUnX...eature=related
                                Trommer, perkusjonsinstrumenter, cello, gitar, bass, keyboard, henge trommer(?) en indisk sanger og ei som synger opera blir kult..

                                OTT
                                http://www.youtube.com/watch?v=8L4py...eature=related
                                http://www.youtube.com/watch?v=HnhuZ...eature=related


                                Kansje ikke noe for alle og en hver, men de som hadde sansen for infected tror jeg vil like dette og.
                                sound.vision.soul

                                Type R

                                Comment

                                Working...
                                X