Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabeloppgradering i motorrom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by Erik André View Post
    Dynamoen min er da jordet i motorblokka, hva er vitsen å oppgradere pluss til dynamo hvis man ikke oppgraderer jording fra dynamo?
    Det ekke min! *pekense*
    Eller, mulig den er det orginalt, men jeg har jordet rett fra dynamo i chassiet i tillegg til det orginale.

    Poenget mitt var at hverken motor eller starter trenger større kabler, hvis det ikke er en del av en større link/kjede.

    Og man må selvfølgelig oppgradere plussiden i tillegg, men -det- regner jeg da med at vi alle forstår.
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #77
      Originally posted by Erik André View Post
      Dynamoen min er da jordet i motorblokka, hva er vitsen å oppgradere pluss til dynamo hvis man ikke oppgraderer jording fra dynamo?
      Var litt det jeg tenkte på, om d hadde den virkningen. men det er orginalt minst 20-30mm2 til blokka på motoren så den skulle jo være grei. Batteri til chassi derimot var toppen 6mm2

      Comment


      • #78
        Originally posted by ugn View Post
        Det ekke min! *pekense*
        Eller, mulig den er det orginalt, men jeg har jordet rett fra dynamo i chassiet i tillegg til det orginale.
        For dette er jo IKKE det samme.. Om kabelen går fra dynamoen som er av ledende material eller motorblokka som er av ledene material

        Poenget mitt var at hverken motor eller starter trenger større kabler, hvis det ikke er en del av en større link/kjede.
        Motoren er samme jordpunktet som dynamo, har du en jord kabel fra dynamo eller fra motorblokk vil være et fett. Blir som å si at høyre beltefeste jorder bedre enn venstre beltefeste bak i bilen.
        Ingen som påstår at motoren trenger større kabel alene, er spenningsfallet som skjer fra dynamo til jord vi snakker om her. Hvor kabelen står derimot har ingenting å si.
        Og man må selvfølgelig oppgradere plussiden i tillegg, men -det- regner jeg da med at vi alle forstår.
        eh ja.... strømmen må jo oppgraderes i hele kretsen, å oppgradere bare jord er like lite effektivt som å oppgradere bare pluss.
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #79
          Då har eg fått 2 meter med 53 mm² kabel frå lydibilen.no inn i motorrommet og alt fungerer som det skal.

          Dynamo-startar +
          Startar-batteri +
          Batteri-motor -
          Motor-karosseri -

          Fjerna orginalkablinga som gjekk der eg la nytt. Det var ein tynn kabel som gjekk frå + på dynamoen og inn i ei kabelstrømpe som eg ikkje ville prøve å finne ut kva var.

          1 meter kabel på plussida og det samme på minussida. Einaste plassen som var trong å komme til var + på dynamoen. Har ikkje voltmeter så har ikkje målt spenninga verken før eller etter, men er jo uansett ein kjekk ting å ha gjort
          Peugeot 405 1,9TD
          Peugeot 405 T16

          Comment


          • #80
            Gammel og ny jording fra batteri
            Attached Files

            Comment


            • #81
              Får vell snart oppgradere The Big Three hos meg også.

              Har et spenningstap på ca 2-3V når den står på tomgang mellom når spilleren er av og når den kjører på ganske grei lyd(volum 20 av 50)
              For når den står på tomgang har jeg en ladespenning på +/- 13V og når jeg kjører på med litt volum på anlegget faller det fort til +/- 10V

              Blir vell at jeg tar dette når jeg skal ta overhaling på motoren før vinteren tenker jeg

              NB: Bare så jeg har fått med meg riktig (har hørt flere versjoner av The Big Three), så skal jeg oppgradere + fra batteri og til dynamo, og - fra batteri og til chassi, og fra chassi og til dynamo(om dynamo er jordet til chassi?
              - 94' VW Passat 1,9TDK
              (Sony Xplod CDX-GT430U, Fusion EN-SW15 (250wrms), Fusion RE-AM45020 (2x90w (brokoblet til 1x250w), 4x Fusion EN-FR6530 (2-veis 6,5" - 55wrms)
              På utkikk etter nytt!

              Comment


              • #82
                Originally posted by TDK View Post
                Får vell snart oppgradere The Big Three hos meg også.

                Har et spenningstap på ca 2-3V når den står på tomgang mellom når spilleren er av og når den kjører på ganske grei lyd(volum 20 av 50)
                For når den står på tomgang har jeg en ladespenning på +/- 13V og når jeg kjører på med litt volum på anlegget faller det fort til +/- 10V

                Blir vell at jeg tar dette når jeg skal ta overhaling på motoren før vinteren tenker jeg

                NB: Bare så jeg har fått med meg riktig (har hørt flere versjoner av The Big Three), så skal jeg oppgradere + fra batteri og til dynamo, og - fra batteri og til chassi, og fra chassi og til dynamo(om dynamo er jordet til chassi?
                den er vel jordet til batteriet via motorblokka

                Comment


                • #83
                  Originally posted by Nilsærn View Post
                  den er vel jordet til batteriet via motorblokka
                  dynamoen tenkte du på? mulig, skal ta en titt i morgen... for skal gå over og se på hvor mye kabel jeg trenger osv. også
                  - 94' VW Passat 1,9TDK
                  (Sony Xplod CDX-GT430U, Fusion EN-SW15 (250wrms), Fusion RE-AM45020 (2x90w (brokoblet til 1x250w), 4x Fusion EN-FR6530 (2-veis 6,5" - 55wrms)
                  På utkikk etter nytt!

                  Comment


                  • #84
                    Hvis dynamoen er skrudd rett i motoren - noe den er i de aller aller fleste tilfeller - så er den jordet via motorblokka ja!
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by Tony View Post
                      Hvis dynamoen er skrudd rett i motoren - noe den er i de aller aller fleste tilfeller - så er den jordet via motorblokka ja!
                      ....så da kobler man ny kabel mellom motorfeste/motorblokk og til chassis.
                      Joakim Skovlund
                      dynaBel Tønsberg
                      Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
                      www.dynabel.no -
                      dynaBel Tønsberg på Facebook

                      Comment


                      • #86
                        Ser ut som innlegget jeg svarte på ble sletta :O
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment

                        Working...
                        X