Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabeloppgradering i motorrom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kabeloppgradering i motorrom

    Vet ikke helt om dette er riktig sted og gjøre dette men, here goes:
    Har 95 golf 1.8 8v som jeg har oppgradert følgende kabler i motorrommet på:
    Dynamo --> Starter (+)
    Starter --> Batteri (+)
    Motorblokk --> Batteri (-)
    Karroseri --> Batteri (-)

    Oppgraderte de til stinger expert 50mm2 (samme som jeg har bakover)

    Resultatet av dette var at spenningen målt på strømterminalene inn på forsterkerene var på 14,23V ved tomgang mot 10,53V m orginal kabling.
    Dette medførte da altså effektøkning på ca 35% på forsterkerne...

    Poenget er da og illustrere "fortjenesten" ved og oppgradere motorrom-kablingen også.. ikke bare ha fet strømkabel bakover..
    Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
    Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
    Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
    -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

  • #2
    tjah... nesten 4volt forsjell... har en del og si d

    Comment


    • #3
      Dette blir også kalt "The Big Three" på amerikanske forum og er noe som alle burde gjøre i alle biler
      Honda Civic
      Audison Thesis

      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

      Comment


      • #4
        Hvor lang er den stinger kabelen du får med i 1/0 gauge stinger pakken? Tror det er det den heter.. var vell med en 250 amp sikring + sikringblokk også..
        Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
        Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
        Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

        Comment


        • #5
          tror den var ca 5,5m,bruker samme kabel i bilen min selv,i forhold til evus sin kabel,så er den jævli stiv
          volvo s60
          vw golf 4 gti,girkassedritt*solgt
          Member of VW Audi Club Norwegen

          Comment


          • #6
            Jepp.. fant ut at den var 18ft. Jordingskabelen i samme pakken er på 17 ft, da kan jeg jo bare bruke den fra punktene crazytaxi ambefalte!
            Kjører jo jordingen i bagasjen, så har mye kabel igjen da
            Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
            Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
            Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

            Comment


            • #7
              Originally posted by RiZLa View Post
              Dette blir også kalt "The Big Three" på amerikanske forum og er noe som alle burde gjøre i alle biler

              Neeei, jeg skulle si det! Denne måten er en billig og EFFEKTIV måte å oppgradere det elektriske systemet i bilen! Siden batteri og Dynamoer kan være dyre!
              Pioneer - Hertz - Zealum
              Prosjekt Volkswagen Passat 3B
              Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

              Comment


              • #8
                Jeg gjorde det samme i bilen min, la riktignok opp en 20mm2 i tilegg til det som var orginalt. Resultatet ble 0,1V mer ved høyt volum. Så det er forskjell på biler. Men skal nevne at jeg kun hadde ca. 800W rms med forsterkerkraft da. Blir noe annet om man skal ha flere kW.
                Alpine
                Audison
                Hertz
                Soundstream

                Comment


                • #9
                  Originally posted by RiZLa View Post
                  Dette blir også kalt "The Big Three" på amerikanske forum og er noe som alle burde gjøre i alle biler
                  Er ikke The big three Kabler, dynamo og batteri??

                  Comment


                  • #10
                    Hvor mye kom det på totalt bare for det du gjorde i motorrommet?
                    Opel Vectra 2.5 V6 CDX
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by spade View Post
                      Jeg gjorde det samme i bilen min, la riktignok opp en 20mm2 i tilegg til det som var orginalt. Resultatet ble 0,1V mer ved høyt volum. Så det er forskjell på biler. Men skal nevne at jeg kun hadde ca. 800W rms med forsterkerkraft da. Blir noe annet om man skal ha flere kW.
                      Jeg bruker bare 2 4x100w rms forsterkere jeg også, men når man bruker strømkrevende utstyr så vil det dra mye strøm uansett,
                      Hva slags utstyr er det som du bruker da?
                      Hva slags strømledninger bruker du ellers på stereoen da?

                      Originally posted by Odd Hauge View Post
                      Er ikke The big three Kabler, dynamo og batteri??
                      Det er kabler du skal oppgradere fra dynamo til batteri. osv..

                      Originally posted by Prot0n View Post
                      Hvor mye kom det på totalt bare for det du gjorde i motorrommet?
                      Hmmm gikk med
                      - 5x 50mm2 kabelsko
                      - litt i underkant av 2,5m 50mm2
                      - Krympestrømpe ca 2,5m
                      - Krympeslange
                      Er jo prisen på strømkabelen som trekker opp her da, siden den koste(t) ca 250pr meter. tilsammen kom det vel på ca 700kr tenke jeg, da kablen står for ca 600. du får jo 5m m 30mm2 på biltema for underkant av 300 så, det er jo en måte og gjøre det billigere på..
                      Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                      Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                      Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                      -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Crazytaxi View Post
                        Jeg bruker bare 2 4x100w rms forsterkere jeg også, men når man bruker strømkrevende utstyr så vil det dra mye strøm uansett,
                        Hva slags utstyr er det som du bruker da?
                        Hva slags strømledninger bruker du ellers på stereoen da?

                        Jeg bruker Audison LRx monoblokk og LRx 4-kanaler. Ellers har jeg brukt 35mm2 på resten. Det drar strøm her også, ikke noe problem å få "diskolys". Får vel vurdere å slenge opp enda en 20mm2 i parallell da kanskje. Og bytte batteri.
                        Alpine
                        Audison
                        Hertz
                        Soundstream

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by spade View Post
                          Jeg bruker Audison LRx monoblokk og LRx 4-kanaler. Ellers har jeg brukt 35mm2 på resten. Det drar strøm her også, ikke noe problem å få "diskolys". Får vel vurdere å slenge opp enda en 20mm2 i parallell da kanskje. Og bytte batteri.
                          Enkleste er vel å bare kjøre iveimed 50mm2 først som sist? hehe..
                          For som du vet så er jo kablinga i motorrommet også en del av stereo-kablinga, siden batteriet blir jordet i karroseriet foran, som du henter igjen bak, så er de alle koblet sammen, så da bør de være av samme eller større størrelse som resten, for fra 20 til 35mm2 er det jo en økning på ca 75% så....
                          Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                          Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                          Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                          -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Crazytaxi View Post
                            Enkleste er vel å bare kjøre iveimed 50mm2 først som sist? hehe..
                            For som du vet så er jo kablinga i motorrommet også en del av stereo-kablinga, siden batteriet blir jordet i karroseriet foran, som du henter igjen bak, så er de alle koblet sammen, så da bør de være av samme eller større størrelse som resten, for fra 20 til 35mm2 er det jo en økning på ca 75% så....
                            Det i motorrom skal jo ta seg av stereo OG resten av strømmen i bilen, så egentlig bør de være større. Grunnen til at jeg gikk for 20mm2 var av praktiske årsaker med tanke på størrelse på kabelsko. Men jeg la opp 20mm2 i tilegg til det som var det før da, og det ser omtrent like stort ut så jeg tipper 16mm2 og dermed er jeg oppe i 36mm2
                            Alpine
                            Audison
                            Hertz
                            Soundstream

                            Comment


                            • #15
                              endelig kvit spennings tapet nå med andre ord ! ( det også mellom kodiser ?? )
                              Toyota corolla 95 prosjekt
                              Ford 17m varebil 1970mod omfh omfh prosjekt
                              takk til : Installbay ,Langholm design , dynabel.no
                              prosjekter : http://www.cardomain.com/id/62532726

                              Comment

                              Working...
                              X