Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stille Gain "etter boka"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by bronstad93 View Post
    ampen min gir ut 3200 wrms, hvilket gir tallet 80 når det er ferdig utregnet...skal jeg da ha feks 79 på multimeteret da? :-)


    hvem forsterker har du? og det spørs nok litt på hva slags sub element(er) du skal bruke den på

    Comment


    • #77
      Jeg får ikke dette her til å fungere helt. Skal jeg sette multimeteret på 200 vekselstrøm når jeg peiler? Har egentlig prøvt litt forskjellige ting på multimeteret men tallene/verdiene jeg får opp er veldig lave.

      0.21 får jeg opp hvis jeg har den på 200 vekselstrøm f.eks.

      Comment


      • #78
        Originally posted by Jørgen
        Regner med at det er motstand (ohm) du skal måle. Tegnet er "omega" på multimeteret.
        Det jeg og tenkte. Men da kom det bare opp -1 og blinket.

        Hvordan blir regnestykket hvis jeg har brokoblet forsterkeren? Skal jeg gange det med 2?
        Er det nominell effekt jeg skal se på eller max effekt?

        Høytalerene er f.eks 160 watts men rms 80 (4ohm).
        Forsterkeren er 45 watts rms (4ohm) men broet til 150 watts.


        Da blir det vel 150x4 og kvadratroten 24,49 - men skal det da dobles igjen til 48,98 siden den er brokoblet?

        Comment


        • #79
          viss man leser første post..
          *For og finne ut hvilken verdi som skal stå på DMM (digital multimeter), finner du det ut slik.
          F.eks gir ampen din ut 200wrms i en 4ohms sub. Gjør følgende.
          200x4 (200wrms x 4ohm)
          Så tar du og finner kvadratroten av den verdien du fikk. I dette tilfellet, 800.
          Kvadratroten av 800 er 28.28 (Si 28.3)

          Her er kvadratrots kalkulator http://www.math.com/students/calcula...quare-root.htm *


          hvilken forsterker? og 150w ved 8 ohm? siden den er 45w i 4 ohm

          150*4= 600 =24,49VOLT og nei den skal ikke dobbles, du har bare en av den effekten. (den er jo brokoblet til 150W, så du har bare 150w å rutte med),

          når jeg har justert med multimeter så har jeg brukt max effekt forsterkern klarer å levere , spørs litt om hvilken forsterker det er... siden det er mye jalla greier ut å går..


          vet ikke hvor dere har fått Ohm/motstand ifra.. motstand er over spolen/e . måler ikke effekt med ohm.
          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
          Mvh
          Rune Kvaal

          Comment


          • #80
            ser ikke at det er noe pil på den brytern der
            så vill tro det er i andre enden av skalaen den står på *Du trenger to ting til dette:
            1. En DMM (Digital Multimeter) som kan måle AC spenning (200v)*
            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
            Mvh
            Rune Kvaal

            Comment


            • #81
              Originally posted by HLS View Post
              viss man leser første post..
              *For og finne ut hvilken verdi som skal stå på DMM (digital multimeter), finner du det ut slik.
              F.eks gir ampen din ut 200wrms i en 4ohms sub. Gjør følgende.
              200x4 (200wrms x 4ohm)
              Så tar du og finner kvadratroten av den verdien du fikk. I dette tilfellet, 800.
              Kvadratroten av 800 er 28.28 (Si 28.3)

              Her er kvadratrots kalkulator http://www.math.com/students/calcula...quare-root.htm *


              hvilken forsterker? og 150w ved 8 ohm? siden den er 45w i 4 ohm

              150*4= 600 =24,49VOLT og nei den skal ikke dobbles, du har bare en av den effekten. (den er jo brokoblet til 150W, så du har bare 150w å rutte med),

              når jeg har justert med multimeter så har jeg brukt max effekt forsterkern klarer å levere , spørs litt om hvilken forsterker det er... siden det er mye jalla greier ut å går..


              vet ikke hvor dere har fått Ohm/motstand ifra.. motstand er over spolen/e . måler ikke effekt med ohm.
              Har lest første post og flere lignende så er klar over regnestykket som står. Men jeg leste ett par plasser noe om og doble verdien ved brokobling. Blandt annet på JL audio: http://www.jlaudio.com/header/Suppor...Setting/656170 (på "Side" 6 trykk på Example One)

              Var derfor jeg stusset litt.
              Forsterkeren: http://www.sonicelectronix.com/item_...dio-e4300.html
              Høytalerene: http://www.focal.com/en/expert/280-p...052750119.html

              Jeg kan ikke med multimeteret helt skikkelig enda, men kommer seg litt og litt.
              Hvordan skal jeg stille den inn mener du?

              Bilde av multimeteret:

              Comment


              • #82
                Originally posted by HLS View Post
                ser ikke at det er noe pil på den brytern der
                så vill tro det er i andre enden av skalaen den står på *Du trenger to ting til dette:
                1. En DMM (Digital Multimeter) som kan måle AC spenning (200v)*
                Ok, du har nok rett. Jeg så bare på bildet.

                På bildet av meteret ser man jo at det er pil dit den peker, på 200V ~


                Originally posted by Julepils View Post
                Jeg får ikke dette her til å fungere helt. Skal jeg sette multimeteret på 200 vekselstrøm når jeg peiler? Har egentlig prøvt litt forskjellige ting på multimeteret men tallene/verdiene jeg får opp er veldig lave.

                0.21 får jeg opp hvis jeg har den på 200 vekselstrøm f.eks.
                Det er fire steder å koble til pluggene på et multimeter, har du koblet disse for å måle AC spenning?
                Last edited by Jørgen; 02-02-2013, 01:34.
                Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                Comment


                • #83


                  Har bare 3 steder på min. Står koblet i midten og høyre. Skal den egentlig stå på 10ADC?

                  Comment


                  • #84
                    skal stå på midten og til høyre på den, den 10adc er for å måle hvor mye strøm som går gjennom en eks diode osv ..

                    eks: + går inn på dioden og ene kabelen fra multimeteret på motsat bein av dioden og sisten til jord/- (sluttet krets) så kan du se hvor mye som går gjennom.. opp til 10a

                    viss du ikke har kunnskaper om multimeter så kan visse ting ta livet av det.


                    ◦Bridged (4 ohms): 220 watts x 2 chan

                    220*4= 880 =29,66 AC volt

                    sett multimeteret på 200V ~ skru gain opp til du når 29,66V bruk en test tone til dette.
                    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                    Mvh
                    Rune Kvaal

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by HLS View Post
                      skal stå på midten og til høyre på den, den 10adc er for å måle hvor mye strøm som går gjennom en eks diode osv ..

                      eks: + går inn på dioden og ene kabelen fra multimeteret på motsat bein av dioden og sisten til jord/- (sluttet krets) så kan du se hvor mye som går gjennom.. opp til 10a

                      viss du ikke har kunnskaper om multimeter så kan visse ting ta livet av det.


                      ◦Bridged (4 ohms): 220 watts x 2 chan

                      220*4= 880 =29,66 AC volt

                      sett multimeteret på 200V ~ skru gain opp til du når 29,66V bruk en test tone til dette.
                      Eneste jeg tenker over er at jeg ikke skal måle på høye kilder med for lav verdi på multimeteret?


                      Jeg brukte 1khz test tone til dette, men jeg får bare lave verdier når jeg gjør dette med 200V ~. 0.21 f.eks.
                      Enten så må det jo isåfall være multimeteret som er ødelagt, eller forsterkeren?
                      Feilsøke hvordan?

                      Comment


                      • #86
                        du har ikke tatt sikkringen innvendig på multimeteret?

                        bør ikke måle på ting over 12V uten erfaring ;P

                        står detpå lowpass filter på forsterkern? hvilket volum på cd-spillern?
                        er det lyd på høytalerne? viss du kobler de til? kommer det signal til forsterkern?
                        prøvd å skrudd på low/high filteret?
                        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                        Mvh
                        Rune Kvaal

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by HLS View Post
                          du har ikke tatt sikkringen innvendig på multimeteret?

                          bør ikke måle på ting over 12V uten erfaring ;P

                          står detpå lowpass filter på forsterkern? hvilket volum på cd-spillern?
                          er det lyd på høytalerne? viss du kobler de til? kommer det signal til forsterkern?
                          prøvd å skrudd på low/high filteret?
                          Kan se ut som jeg har tatt livet av sikringen ja. Hvor får jeg tak i en ny slik liten kjekkas?

                          http://m.clasohlson.com/no/Glassrørsikring/Pr120396125
                          Er vel disse jeg er på jakt etter.

                          Stusser alikevel litt over at ikke forsterkeren klarer å ta mer livet av høytalerene enn den gjør. Føler nesten at forsterkeren gjerne ikke er helt som den skal lengre men usikker hvordan jeg evt. kunne sjekket den.

                          Forsterkeren til høytalerene står på HP selvfølgelig. Spilleren står på 25 av 32. Høytalerene spiller de, men kobler de av når jeg spiller 1khz tonen og måler.

                          Comment


                          • #88
                            Sikringen sier Fast 0.2A 250V (den som stod i multimeteret, på multimeteret står det F 200mA/250V).

                            Jeg har funnet en biltema sikring som det står F 500mA/250V på. Dette går ikke/ikke lurt?

                            Comment


                            • #89
                              200mA er 0.2A

                              du bør ikke sette i støre sikkring enn det som står i.. siden komponentene i multimeteret ikke tåler det
                              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                              Mvh
                              Rune Kvaal

                              Comment


                              • #90
                                Hvordan ville du ha regnet ut dette:

                                http://www.sonicelectronix.com/item_...RZ2400.1D.html
                                forsterker:
                                RMS Power Rating (@ 14.4V):
                                4 ohms: 850 watts x 1 chan.
                                2 ohms: 1700 watts x 1 chan.
                                1 ohm: 2400 watts x 1 chan.

                                http://www.sonicelectronix.com/item_...SPLX-15-4.html
                                subwoofer:
                                Power Handling:
                                1200 watts RMS
                                2500 watts Max Burst

                                Subwooferen er foreløpig koblet til 2 ohm (4 spoler).
                                Kan jeg koble dette til 1 ohm forresten? Burde jeg, burde jeg ikke isåfall?

                                Tar jeg da 1200w rms * 2?

                                Comment

                                Working...
                                X