Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpinebygg - Trenger litt hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    En kondensator vil _kanskje_ hjelpe, men prisen på kondis er så minimalt forskjellig i forhold til ett brukbart batteri, som gir myyyyye mere for pengene, så det er å kaste penger ut av vinduet.

    Det du burde fokusere på, er nok strøm til forsterkerne, og SKIKKELIG god jording. Bruk 50kv fra batteri og bakover til ei fordelingsblokk med 4 utganger. Bruk lik lengde på alle kablene fra fordelingsblokk til forsterkere. Finn ett godt jordingspunkt i nærheten av der du har forsterkerne, ELLER jorde direkte på batteriets minuspol. Det er mange som fraråder dette, men jeg ser ikke noe minus med det, da jeg har gjort det i alle mine anlegg.

    Om du gjør dette, så tror jeg du vil være godt på vei til å få ett stabilt og godt bygget anlegg i bilen.
    Sture Vedal

    Comment


    • #17
      Støtter den! Bruk heller penger på kabler & batteri(er) enn kondensator. Oppgradere "the big 3" også kanskje?
      Hvordan finner du ut hvor kraftig lader/batteri du har?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #18
        Originally posted by ovinn View Post
        Kom til å tenke på kondensator, vet det er mange delte meninger om dette men man vil gjerne beskytte elementene sine når man investerer litt og ikke ha en bil som blinker bare man skrur på litt klassisk på nrk p1. Hvor stor burde denne da være? Tommelfingerregel på 1F pr kW..

        http://bilstereo.blogg.no/1268675360...kke_treng.html
        VW Corrado - Prosjekt bil
        Mitsubushi Lancer - Bruksbil
        It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
        I´m BANKRUPT - A G60 owner

        Comment


        • #19
          På mitt batteri står det "12V; SAE 455 amps RC 105 mins" - er dette greit?
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #20
            Originally posted by chin View Post
            En kondensator vil _kanskje_ hjelpe, men prisen på kondis er så minimalt forskjellig i forhold til ett brukbart batteri, som gir myyyyye mere for pengene, så det er å kaste penger ut av vinduet.

            Det du burde fokusere på, er nok strøm til forsterkerne, og SKIKKELIG god jording. Bruk 50kv fra batteri og bakover til ei fordelingsblokk med 4 utganger. Bruk lik lengde på alle kablene fra fordelingsblokk til forsterkere. Finn ett godt jordingspunkt i nærheten av der du har forsterkerne, ELLER jorde direkte på batteriets minuspol. Det er mange som fraråder dette, men jeg ser ikke noe minus med det, da jeg har gjort det i alle mine anlegg.

            Om du gjør dette, så tror jeg du vil være godt på vei til å få ett stabilt og godt bygget anlegg i bilen.
            Har kjøpt inn 50mm2 både til + og - fra batteriet foran så dette burde holde. Det med lik lengde på kablene har jeg ikke tenkt på før, men det er kanskje noe i det? Forklar og hvorfor enkelte fraråder jording direkte fra batteri : )

            Det ga endel klarhet, takk!

            Og forresten, anbefaling på batteri? : ) Mange merker og typer å velge mellom, og mange her inne som har erfaringer!
            VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

            Comment


            • #21
              Strøm vil alltid ta korteste vei i en krets. Det er kun derfor det er anbefalt med lik lengde på kablene fra en fordeler. Men, det er ikke kritisk på noe vis. Har du 1-2cm forskjell, så er det ingen som vil merke noe uansett. I allefall ikke på vårt oppsett. De installasjonene som virkelig krever strøm og mengder av det, vil det være litt mere kritisk med lik lengde til forskjellige forsterkere. Men hvorfor ikke gjøre det ordentlig når man først skal gjøre det?

              De som fraråder det, er pga kretsen blir veldig... lang, om jeg skal kalle det det, om du jorder direkte i batteri. Men du har jo like god jord i karosseri som i batteri, hvis du finner ett bra jordingspunkt, vel og merke. Har dessverre ingen anbefaling angående batteri, det finnes så sykt mye å velge i som du selv sier.
              Sture Vedal

              Comment


              • #22
                Skjønner, skjønner..

                Ser du har IVA-W202 (signaturen din), fornøyd med den?
                VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

                Comment


                • #23
                  Ja, til å være en dvd spiller så er den veldig kurant. God lyd, fint bilde etc men litt lite lydjusteringsmuligheter på den. Er endel innebygde filtre og slikt, men skulle gjerne hatt litt mere. Vurderer å bytte den ut nå med en JVC jeg har liggende her, den har 7 bånds eq og litt diverse småsnacks. Så om du er sugen på en slik en brukt, så kan vi sikkert diskutere pris. Men det får vi ta litt etterhvert.
                  Sture Vedal

                  Comment


                  • #24
                    Si fra når du skal bytte så får vi se! Vil helst ha litt justeringsmuligheter, men planen er jo å kjøre full Alpine så må vel ty til en som har mulighet for imprint eller lignende.
                    VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

                    Comment


                    • #25
                      Det er mulighet for å kjøre den der pxa-701 boksen på den, men om de er så enkle å få tak i, det vet jeg ikke.. Men skal rope ut, ja..
                      Sture Vedal

                      Comment


                      • #26
                        angående dette med jordingen i karosseri eller fram til batteri så får du bedre jording av å strekke kabel fram til batteriet, strømmen skal jo tilbake dit uansett og det er mindre som kan stå i veien i en god kabel enn i karoseriet som har mange skjøter og annet
                        If electricity comes from electrons, does morality come from morons?

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by chin View Post
                          Det er mulighet for å kjøre den der pxa-701 boksen på den, men om de er så enkle å få tak i, det vet jeg ikke.. Men skal rope ut, ja..
                          Ligger minst en på brukten her og 3-4 på ebay
                          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                          Comment

                          Working...
                          X