Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpinebygg - Trenger litt hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpinebygg - Trenger litt hjelp

    Heihei!

    Helt siden fattern kjøpte seg Touran har jeg tenkt at jeg skal ha et rimelig heftig bygg i den. Jeg har en forkjærlighet for Alpine, og hittil har jeg sett meg ut disse komponentene:

    HU: Alpine IVA-W202R/502R
    Speakers:
    - Front: Alpine SPX-17PRO
    - Hva det er under dekselet på dashbordet er jeg usikker på. Om det da er 4" kunne jeg tenkt meg en anbefaling på den, fra Alpine.
    - Rear: Alpine SPX-17PRO
    - Dette blir ikke prioritert, men kommer etterhvert. Kun for gjennomført like bra lyd foran som bak når det evt skal settes inn bakseter.
    - Subwoofer: 2x Alpine SWX-1243D 12" Subwoofer
    Amps:
    - Front/Rear: 2x Alpine PDX-2.150 Amp
    - Sub: 2x Alpine PDX-1.1000 Amp

    Det er vel det jeg har sett meg ut. Og som dere ser trekker jo dette litt strøm, så jeg trenger litt hjelp til å finne ut hva jeg trenger her. Har vel sett for meg at jeg må bytte batteriet foran og sette inn et ekstra bak? Og dra 50mm2 bakover til batteriet. Tenkte på å kjøpe denne fra siste batteriet videre til ampene.

    Ut ifra komponentene over, hvor store sikringer må jeg ha fra batteri foran til batteri bak og fra batteri bak til ampene? Holder vel med 25mm2 fra batteri bak til ampene.

    Altså, dette blir et langtidsprosjekt da det tross alt er litt dyre komponenter. Men jeg kjøper inn litt nå og da, og legger opp det meste grunnleggende først så det bare er å dytte inn. Skal dempe bilen og, men får bli litt varmere i været først : ) Har god tid! Men om dere kunne hjulpet meg med spørsmålene over setter jeg pris på det!
    VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

  • #2
    Dette har jeg trua på du, Alpine er bra saker og jeg liker spilleren jeg kjøpte av deg!
    Men istedenfor 2x 2-kanalere ,er det ikke bedre å kjøpe en 4-kanaler?
    Evt. denne for å spare litt penger (100w RMS er mer enn nok)...
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Ser du avatar'en min? Fikk plutselig veldig lyst på en sånn! Eller, to hadde vært kulest. En til frontsett og en til sub - kunne stabla de oppå hverandre.
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        er meget glad i alpine selv! har bare prøvd et par forskjellige subber og en spiller av de da...men av det lille jeg har hørt har jeg ikke blitt skuffet

        har du hørt det komp.settet før? har vurdert det selv men føler at jeg har godt nok frontsett foreløpig
        Daniel s.h
        200sx s13
        200sx s14a
        volvo 240 stasj

        Comment


        • #5
          Slik jeg ser det, så har du ikke bruk for to batterier til dette oppsettet.
          På det meste, så vil du klare å dra ut ca 1500w, og det er ikke så alt for mye. I mine øyne, det du trenger er skikkelig kabling, bruk gjerne 50kvadrats kabler til + og - til forsterkere, gå gjerne via fordelingsblokk, slik at alle tre får like mye "mat" og sørg for GOD jording.. Har du det, så tror jeg du kan spare de 2-3000kr det koster for ett nytt batteri. Jeg kjører selv kun med ett gel batteri på 75ah, og det holder i massevis..

          Skal du gå for 50kv kabel, så sikre den med en 250-300 amp sikring.
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            1500w på to subber og to frontsett? Synes det hørtes lite ut jeg, men.. Hvordan regner du ut dette? Da begge subbene har 1000w rms hver og frontsettene 200w hver. Og jeg liker å dra på litt.
            Altså, jeg har jo ingen aning på hva det reelle bruket på hvert element er, men synes det er litt rart at de da skriver såpass høye tall hvis det du sier er korrekt.

            Har kjøpt inn 50mm2 kabel som jeg trekker bak, ja.
            VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

            Comment


            • #7
              Hvis ikke batteriet som er der fra før av er bra nok, kan du jo oppgradere til et bedre bedre batteri der fremme. Jeg tror også du klarer deg med ett!
              (PS: Jeg har fortsatt originalt Mitsu-batteri fra 2003, og det går helt greit med frontsettet (som har samme specs som Type X pro) + subben på 600w rms)
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                Sånn jeg ser det, vil du klare å dra ut -i teorien- ca.2400wrms, og da er det ikke feil å ha ett ekstra batteri.
                Andreas Dibbern
                Ford Fiesta
                Takk til B2Audio
                B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TakeTheTime View Post
                  Hvis ikke batteriet som er der fra før av er bra nok, kan du jo oppgradere til et bedre bedre batteri der fremme. Jeg tror også du klarer deg med ett!
                  (PS: Jeg har fortsatt originalt Mitsu-batteri fra 2003, og det går helt greit med frontsettet (som har samme specs som Type X pro) + subben på 600w rms)
                  Dette er vel ganske langt fra 2400wrms, og kan ikke sammenlignes...?
                  Andreas Dibbern
                  Ford Fiesta
                  Takk til B2Audio
                  B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dibbern View Post
                    Dette er vel ganske langt fra 2400wrms, og kan ikke sammenlignes...?
                    Leste litt fort her... 2400w rms er en del mere ja! Men som sagt, han kan jo oppgradere originalbatteriet bare. Var vel det som var poenget mitt...?
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by TakeTheTime View Post
                      Leste litt fort her... 2400w rms er en del mere ja! Men som sagt, han kan jo oppgradere originalbatteriet bare. Var vel det som var poenget mitt...?
                      Det var bedre! hehe :P
                      Andreas Dibbern
                      Ford Fiesta
                      Takk til B2Audio
                      B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

                      Comment


                      • #12
                        Jeg tror jeg skrev dette i halvsøvne.. Så ikke at det var to av hver.. Så klart blir det i overkant 2k w rms.. MEN, når det er sagt, så tror jeg fortsatt ikke du trenger å kjøpe batterier som første ting. Prøv først, funker det dårlig, oppgrader framme. Funker ikke det, kjøp ett ekstra og sett bak. I den rekkeføllgen.
                        Sture Vedal

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by chin View Post
                          Jeg tror jeg skrev dette i halvsøvne.. Så ikke at det var to av hver.. Så klart blir det i overkant 2k w rms.. MEN, når det er sagt, så tror jeg fortsatt ikke du trenger å kjøpe batterier som første ting. Prøv først, funker det dårlig, oppgrader framme. Funker ikke det, kjøp ett ekstra og sett bak. I den rekkeføllgen.
                          jeg gjorde det samme selv først, men idet jeg skulle poste svaret oppdaget jeg at det var 2 av alt! Fort gjort!hehe.

                          er du på Malvik om dagen Chin?
                          Må få hørt bilen din en dag! Bor på Hundhammeren/Sjølyst selv...
                          Andreas Dibbern
                          Ford Fiesta
                          Takk til B2Audio
                          B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

                          Comment


                          • #14
                            Jepp, bor rett nedenfor bensinstasjonen her ute på vikhammer. Bare å rope ut, så kan vi møtes på bunnprisen å stå der å sparke litt i dekkene.
                            Sture Vedal

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by chin View Post
                              Jeg tror jeg skrev dette i halvsøvne.. Så ikke at det var to av hver.. Så klart blir det i overkant 2k w rms.. MEN, når det er sagt, så tror jeg fortsatt ikke du trenger å kjøpe batterier som første ting. Prøv først, funker det dårlig, oppgrader framme. Funker ikke det, kjøp ett ekstra og sett bak. I den rekkeføllgen.
                              Hehe.. Skal få funnet ut litt hvor mye den dynamoen lader og hvor stort batteriet er der. Sikkert rundt 70A batteri vil jeg tro. Men da går jeg for batteri foran i begynnelsen : ) Kom til å tenke på kondensator, vet det er mange delte meninger om dette men man vil gjerne beskytte elementene sine når man investerer litt og ikke ha en bil som blinker bare man skrur på litt klassisk på nrk p1. Hvor stor burde denne da være? Tommelfingerregel på 1F pr kW..
                              VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

                              Comment

                              Working...
                              X