Announcement

Collapse
No announcement yet.

B2 Audio ES8 og diverse tanker rundt denne :D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • B2 Audio ES8 og diverse tanker rundt denne :D

    Ser at det er mange som skriver i denne tråden som heter for potente 8" forslag etc.
    Så jeg tenkte at nå er det jo endel av oss som har bestilt denne, og da kan vi heller dedikere en egen tråd til dette elementet.

    Hva har dere for planer med dette? Jeg har selv bestilt to stk, og funderer på 40 liters kasse med 1x6" port på ca 30cm. Det blir litt dypere tuning enn det den er anbefalt for, men vil tro det funker greit.

    Jeg funderer på følgende, å lage kassa slik at subbene peker inn i bagasjerom, og port peker inn i kupe via skiluka. Vil det fungere greit? altså port og sub i forskjellig retning? Jeg har _aldri_ laget ei reflekskasse før, så jeg aner ikke hva jeg går til. hehe. Men gleder meg stort. Ser at disse er litt tungdrevne, med efficiency på 86.5dB.. Men jeg har nok å mate de med, så tror nok det skal gå bra. Funderer også på å rote de ned i 1ohm, men akkurat der er jeg litt usikker. Jeg har en 1000w forsterker som er stabil ned til 1ohm, men jeg ser at det er noen som ikke anbefaler å gi disse mer enn oppgitt antall watt.. Så vi får se hva man finner på.

    Tanker og ideer?
    Attached Files
    Last edited by chin; 01-04-2010, 08:48.
    Sture Vedal

  • #2
    Jeg har kjøpt 2stk, tenkte 60liter bass reflex jeg da, men jay skulle komme med et forslag så får vi se hva det blir
    Har en 2kw rms monoblokk som jeg har tenkt og bruke på de.

    Det at de er oppgitt med en så lav følsomhet har vel noe med lite membran areal og gjøre?
    Men den er sikkert litt tungdreven i tilleg, er sikkert et høveligt stivt oppheng og en tung membran.
    Ser det er ofte slik at følsomhet øker med størrelsen på subben, sjekk feks Fokal sine KX elementer.

    At den har en FS på 47hz syntes jeg er litt rart, kunne tenkt meg og fått forklart hvorfor den er så høy?
    Ground Zero GZHW 8" har en FS på 33hz
    FOCAL UTOPIA 21WX har en FS på 29hz
    DD 1508 her en FS på 30hz
    Last edited by Stianuno; 31-03-2010, 17:54.

    Comment


    • #3
      Ja, jeg funderte litt på den der jeg også, angående FS'en.. Men, jeg har gått litt i tanker om å sende elementene til Dag Johansen (har ikke snakket med han enda, men hadde vært kult å fått en dialog med han) for måling av elementene, om de sto i henhold til produktspesifikasjonene eller ei..

      60 liter, ja.. Hvor stort refleksrør og lengde blir du å bruke da?
      Sture Vedal

      Comment


      • #4
        Hvis jeg bruker en 4" aeroport så blir lengden 30cm og en tuning på ca33hz
        Med en 6" port må lengden vere 60cm for og få samme tuning i følge denne kalkulatoren http://www.carstereo.com/help/Articles.cfm?id=31

        Men er usikker på om jeg vil få blåselyder med en 4" port?

        Kan du ikke legge inn bildene i første post?

        Comment


        • #5
          venter de i posten, men har ei kasse stående på ca 40l, så kanskje porte den, men folk sier de er sq elementer, så trur jeg skal bestille ei kasse til som er tett? bare for å teste men er ganske fersk, så får me byggetegninger, så får vi se, skal drive de med en mtx thunder 1000x1 el hva den heter
          Lars Ole Spitalen
          bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
          anlegg: DD, mtx, kenwood
          skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

          Comment


          • #6
            Jepp, jeg legger bildene inn i første posten, så du kan bare ta å slette dem fra din post nå.

            Jøss, 60cm. Det ble litt vel langt, ja. Da får jeg vel gå til innkjøp av 4" refleksrør i stedet. Hehe.. Jeg kan ikke ha den noe lengre enn 30cm max i lengde, så da blir det litt problematisk om den da blir 60cm..
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              Originally posted by saab9000 View Post
              venter de i posten, men har ei kasse stående på ca 40l, så kanskje porte den, men folk sier de er sq elementer, så trur jeg skal bestille ei kasse til som er tett? bare for å teste men er ganske fersk, så får me byggetegninger, så får vi se, skal drive de med en mtx thunder 1000x1 el hva den heter


              Er nokk et stykke unna sq elementer, er vel heller spl elemeter som forhåpentligvis låter bra
              Last edited by Stianuno; 31-03-2010, 17:56.

              Comment


              • #8
                jay mente de var sq, pga. utforminga på membran elns men men, prøve de to kassene å finne ut hva jeg liker best
                Lars Ole Spitalen
                bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
                anlegg: DD, mtx, kenwood
                skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

                Comment


                • #9
                  Den skal jeg komme tilbake på når jeg har fått testa de, har noen gode sq subber i bilen nå som jeg kan bruke som referanse
                  Men jeg setter pengene på spl

                  Comment


                  • #10
                    ES er ikke reinspikka SPL, men mer en bra låtende woofer som har litt morofaktor over seg.
                    Likevel skal det sies at membranmaterialet skal låte bra samtidig med at det er lett.

                    Men viktigst av alt er at kunden er fornøyd med subben uansett om den sitter i 30 liter med 3" port eller 50 liter med 4" osv.

                    Så spl eller sq, det finner dere kun ut ved å bygge ulike kasser

                    It is all in the box.
                    Last edited by B2 Audio; 31-03-2010, 18:30.
                    Mvh
                    J. Holm
                    www.b2audio.com
                    http://facebook.com/b2audio

                    Comment


                    • #11
                      Som Jay sier: it's all in the box.
                      Jeg ser ikke noe umiddelbart problem med fs på 47Hz, det åpner fort for litt alternative kasser som horn eller båndpass.

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                      Comment


                      • #12
                        Så det du sier er at dette elementet egner seg bedre i et horn en feks DD1508?
                        Hva mener du egentlig mener med det du skriver?

                        Kan man bruke fs for og vite hvordan elementet spiller i en kasse? Hva sier egenlig en høy fs?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Stianuno View Post
                          Så det du sier er at dette elementet egner seg bedre i et horn en feks DD1508?
                          Hva mener du egentlig mener med det du skriver?

                          Kan man bruke fs for og vite hvordan elementet spiller i en kasse? Hva sier egenlig en høy fs?

                          Jeg mener ikke på noen måte at dette er et bedre element enn DD sitt, men det er anderledes og åpner for andre konfigurasjoner.
                          Selvfølgelig kan man bruke fs for å finne ut hvordan det spiller i forskjellige kasser, men det krever mer enn bare det ene parametre.
                          Er ikke veldig lett å forklare sammenhengen kortfattet, det handler om simuleringer og hvordan simuleringene fungerer i praksis.

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #14
                            Har du mulighet til å ta en titt på dette elementet, Dag? Å se hvordan det simulerer i ulike kasser, f.eks lukket, portet bandpass horn etc? Som du sikkert ser, så er det endel som har gått inn på det tilbudet som Jay har kommet med, så det vil være endel spørsmål rundt dette elementet nå i startfasen.

                            Og med tanke på den bakgrunnen du har, og erfaringen med sikkert ett utall elementer, så kunne det vært morro å fått ditt synspunkt på det.
                            Sture Vedal

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by chin View Post
                              Har du mulighet til å ta en titt på dette elementet, Dag? Å se hvordan det simulerer i ulike kasser, f.eks lukket, portet bandpass horn etc? Som du sikkert ser, så er det endel som har gått inn på det tilbudet som Jay har kommet med, så det vil være endel spørsmål rundt dette elementet nå i startfasen.

                              Og med tanke på den bakgrunnen du har, og erfaringen med sikkert ett utall elementer, så kunne det vært morro å fått ditt synspunkt på det.
                              Jeg venter bare på at noen skal sende meg noen parametre på elementet!

                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment

                              Working...
                              X