Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppgradering av orginalt stereo i a4/b6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Dammed View Post
    dempingsfaktor har også en viss grense hvor etter det så er det kun et gimmick for å selge forsterkere. Ganske sikker på at den grensen var 200. Men kan ikke garantere det.
    Akkurat det er et veldig omdiskutert emne, hvor det ikke finnes noen fasit.
    Faktum er at jeg selv har vært med å teste forskjellige konfigurasjoner på en eldre nad forsterker der resultatet var best ved å laste forsterkeren i 16ohm til tross for at den var stabil i 2ohm.
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

    Comment


    • #17
      Originally posted by Dammed View Post
      numero uno: Bruk http://www.jetcarrier.com/info/bizbox.asp, du sparer massevis på frakt, og der er fortollingsgebyr inkludert i frakta. Frakta blir kun rundt 300kr inntil 70kg eller 500kr inntil 150kg. Og jeg regner med at bilstereoen ikke vil veie mer enn 150kg.

      Angående resten av hva du har tenkt å kjøpe, så ser det greit ut bortsett fra et par ting. Neste gang du lurer på om produktene er bra, link til dem alle. Da slipper vi å lete dem fram på nettsida.

      Hva er poenget med å kjøpe en 4 ohms subb og en 1500W rms forsterker? Du får jo kun 500W rms ved 4 ohm. Noe som ikke gir deg så veldig mye bass. Dette blir litt som å kjøpe en Ferrari og så bruke den til å trekke en campingvogn.

      Og hvorfor kjøper du en 2 kanals forsterker når du kjøper frontsett og baksett?

      Og jeg anbefaler deg at du kjøper den større Dynamat pakka, denne: http://www.sonicelectronix.com/item_...k+-10465-.html Slik at du får lyddempet taket også. Og så kjøper du denne også: http://www.sonicelectronix.com/item_...r+Dynamat.html Så blir det enklere å sette på lyddempinga.

      Og så må du kjøpe nye batterier og helst ny dynamo også.

      Her har du en handlelista til 15000kr som jeg mener du bør kjøpe:
      Dynamo
      Dynamo livstidsgaranti og bytteprogram
      Batteri bak
      Batteri foran (sjekk at den passer, kjøpe evt en av de mindre batteriene som er på siden.)
      Lyddemping
      Heavy Duty rulle
      Kabelkit
      CD Spiller
      Monoblokk
      Subwoofer (BL12, dual 2ohm, + cooling)
      Høyttalerforsterker
      Frontsett
      Baksett

      Pris: 18736,25, med frakt, moms, alt annet.

      Ble litt stor pluss på 15000kr, men da får du et bilstereo som er veldig bra. Her får du oppgradert det elektriske systemet slik at du kan kjøre med dette til daglig uten noen problemer. Stinger batteriene er råbra og dynamoen til Iraggi leverer mer enn nok strøm for bilstereoen din.

      Jeg gikk for en billigere cd spiller, siden jeg så at jeg kom til å sprenge budsjettet en del, men den er ikke så mye dårligere enn den du hadde valgt. Og fargen på knappene kan forandres til 112 forskjellige farger, så du finner sikkert en farge som passer. Forskjellen er utseende og hvor USB og AUX tilkoblingen er. Den du hadde valgt er mye finere, men da sprenger du som sagt budsjettet enda mer.

      Jeg valgte Polk Audio høyttalere fordi de er veldig bra, de tåler 100W rms som forsterkeren gir, de gir veldig fin lyd og de er veldig billige på den siden. Frontsettet koster i Norge 3200kr og baksettet 1800kr...

      Fi subben har jeg valgt som før fordi den er veldig billig i forholdt til hva du får, Jeg valgte BL subben fordi du vil få mest trøkk med den, men for den må du bygge en portet kasse. Har du tenkt å bygge en lukket kasse (som er da mindre enn en porta kasse) så bør du for Fi Q subben som skal bli tilgjengelig snart. De er ikke 100% ferdig med den nyeste utgaven. Hvis du går for den, velg BP power. Prisen bør være ganske lik selv om den er ikke tilgjengelig nå, før så var prisen nesten lik for disse to subbene i 2009.

      Du trenger så stor pakke med lyddemping, jeg selv kjøpte den du linket til og det holdt for meg til å dempe fram dørene, gulvet under baksetene og sidene ved siden av baksetene i en celica. Døra mi er litt stor, men uansett så vil ikke den pakka holde til hele bilen din.

      Og så var det budsjett bristen, hvis du skal maks bruke 15000kr, så hadde jeg kuttet ned i denne rekkefølgen:

      Hvis original dynamoen gir mindre enn 120A:
      kutte ut batteriet bak, sum: 16977,25kr
      byttet til den mindre pakken med lyddemping, sum: 15914,75kr
      bytte til disse forsterkerne: Høyttalerforsterker og Monoblokk. Sum: 15548,5kr

      Hvis original dynamoen gir 120A eller mer:
      Kutt ut dynamoen, sum: 15598,5kr

      Fyldig og bra svar.
      Ja, beklager at jeg ikke linket, neste gang gjør jeg det
      Var ikke basseren 4x4 ohm? ALtså jeg kan kjøre den i 2ohm om jeg vil.
      Såklart, sku vært firekanalsforsterker, men jeg tenkte feil når jeg valgte den 2kanaleren, en stund siden jeg kikket på anlegg sist

      Ser veldig bra ut det oppsettet du har satt opp, bortsett fra at jeg ikke likte spilleren.
      Vil helst ha 7toms skjerm, uten noen knapper. Det ser finest ut, synes jeg.
      Jeg skal ikke dempe hele bilen. Tenkte jeg bare skulle dempe dørene og bagasjerommet. Så da holder nokk den pakken jeg hadde finni-.
      Jeg skal heller ikke ha et anlegg som skal spille i konkurranser. Bare ha penere lyd og litt mer trøkk enn det jeg har nå.
      Last edited by stiffmast; 13-03-2010, 17:51.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Dammed View Post
        Du får ikke mer pusterom, du tenker litt feil der. Forsterkeren gir maks 500W rms ved 4 ohm, den kan ikke gi mer. HVis du kobler den til 1 ohm og får 1500W rms, men du skrur ned volumet slik at du bruker kun 500W rms, så får du pusterom, også kalt headroom.

        Og 500W rms er ikke så mye, jeg har hatt 600W rms monoblokk og det holder til vanlig musikk, men hvis du vil at det skal banke fra seg som du sa det så holder ikke 500W rms til det. 1000W rms er en perfekt mengde som gir deg litt ekstra bass som du trenger siden A4 bagasjerommet demper ganske mye.
        Lurer på om ikke du tenker litt feil og.. Jeg mener iallfall at det er feil å si at den forsterkeren ikke passer til den subben, fordi du en gang opplevde at 600w var for lite til å gi "punch". Som sagt er det fler faktorer i bildet, type subwoofer er vell det meste elementære her.
        Bmw e34 520:
        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

        Comment


        • #19
          Dersom subben har veldig høy følsomhet, så skal det ikke allverdens med kraft til før det gir lyd fra seg:=)

          Comment


          • #20
            Ser du på subben så står det: 12" Single 4 Ohm W3v3 Series Subwoofer, så den er nok en singel 4 ohms subwoofer.

            Pris forskjellen mellom 1000W rms og 600W rms er ikke så stor og av erfaring så er det alltid kjekt å ha litt ekstra. Så det er like greit å gå for et anlegg som har litt mer kraft, selv om du ikke skal stille til konkurranser som du sa det. Og det er jo bare å gå for spilleren din som ser mye bedre ut ja, men den koster også mer. Lyddempinga anbefaler jeg deg virkelig, du får mye bedre lyd og du slipper irriterende skranglelyder. Men her må du nesten vurdere selv. Personlig så hadde jeg spart opp litt mer og gått for spilleren du har valgt og alt annet jeg har listet opp.

            Jeg har sittet i mange andre biler som hadde 500-700W rms forsterkere enn min bil, og 600+/-W rms er ikke all verdens mener jeg. Som sagt så holder det til musikk, men det er ikke nok hvis det skal banke fra seg. Dette har vært med en 12", to 12", en 15" og to 10" som jeg har hørt i forskjellige biler. Følsomhet spiller en rolle, og disse elementene var av forskjellige merker og med forskjellig følsomhet og kasse design, og selvsagt så er det mye som spiller inn, men slik er det med all bilstereo, alt er subjektivt og det er mange variabler. Det er derfor du vil ofte se at de fleste skriver at de mener at det er slik pga av erfaring, det er veldig lite som er 100% bestemt i bilstereo.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #21
              Jeg skal ha minimum 1000w monoblokk. Men det blir nokk bare et batteri, som kan erstatte det orginale i bilen. Hvor stort batteri er det plass til i audin?

              Comment


              • #22
                Det er din bil, hva med å gå ut og måle?
                Bmw e34 520:
                Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                Comment

                Working...
                X