Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppgradering av orginalt stereo i a4/b6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppgradering av orginalt stereo i a4/b6

    For noen mnder siden så kjøpte jeg meg ny bil.
    Audi a4 1.9tdi quattro sedan(02mod).
    Bilen har orginalt audi concert system, med subwoofer i hattehylle.

    Har startet med planleggingen av anlegget som skal inn når ferie/skattepengene kommer og er ute etter deres synspunkter.
    Jeg har satt meg en limit på 15000 +-litt.
    Tanken har streifet meg med å importere dette fra statene, da prisene er mye hyggeligere der. Men jeg har aldri gjort dette før. Så lurer på hva som kommer itillegg til prisen på handlekurven. Skjønner jo at det kommer frakt(ca 300-400$), men hvor mye moms/tollgebyr etc må jeg betale? Hvordan er reglene der?

    Har satt meg opp denne handlevognen.

    totalt: 1687$ +335$frakt (Hva mer kommer itillegg?)


    Er ute etter erfaringer rundt produkter jeg har valgt og evt forandring av produkter, som gir mer valutta for pengene.
    Jeg er ikke ute etter mest mulig bass, men en grei mellomløsning.
    Skal spillle reint og tydelig, samtidig som det kan banke litt fra seg, når anledningene byr seg
    Musikken jeg hører på er mest rnb/hip-hop/rapp, men det skjer jo stadig at jeg sitter å digger 80talls rock:
    Last edited by stiffmast; 11-03-2010, 23:24.

  • #2
    Er det bare meg som er blind eller er det ikke noe handleliste her?...
    Spiller: Pioneer p6600DVD
    Frontsett: Seas Lotus Performance
    Sub:Morel Elate Sw10

    Comment


    • #3
      Jeg har merket det selv. Jeg jobber med saken

      Comment


      • #4
        Der fikk jeg fikset det

        Comment


        • #5
          numero uno: Bruk http://www.jetcarrier.com/info/bizbox.asp, du sparer massevis på frakt, og der er fortollingsgebyr inkludert i frakta. Frakta blir kun rundt 300kr inntil 70kg eller 500kr inntil 150kg. Og jeg regner med at bilstereoen ikke vil veie mer enn 150kg.

          Angående resten av hva du har tenkt å kjøpe, så ser det greit ut bortsett fra et par ting. Neste gang du lurer på om produktene er bra, link til dem alle. Da slipper vi å lete dem fram på nettsida.

          Hva er poenget med å kjøpe en 4 ohms subb og en 1500W rms forsterker? Du får jo kun 500W rms ved 4 ohm. Noe som ikke gir deg så veldig mye bass. Dette blir litt som å kjøpe en Ferrari og så bruke den til å trekke en campingvogn.

          Og hvorfor kjøper du en 2 kanals forsterker når du kjøper frontsett og baksett?

          Og jeg anbefaler deg at du kjøper den større Dynamat pakka, denne: http://www.sonicelectronix.com/item_...k+-10465-.html Slik at du får lyddempet taket også. Og så kjøper du denne også: http://www.sonicelectronix.com/item_...r+Dynamat.html Så blir det enklere å sette på lyddempinga.

          Og så må du kjøpe nye batterier og helst ny dynamo også.

          Her har du en handlelista til 15000kr som jeg mener du bør kjøpe:
          Dynamo
          Dynamo livstidsgaranti og bytteprogram
          Batteri bak
          Batteri foran (sjekk at den passer, kjøpe evt en av de mindre batteriene som er på siden.)
          Lyddemping
          Heavy Duty rulle
          Kabelkit
          CD Spiller
          Monoblokk
          Subwoofer (BL12, dual 2ohm, + cooling)
          Høyttalerforsterker
          Frontsett
          Baksett

          Pris: 18736,25, med frakt, moms, alt annet.

          Ble litt stor pluss på 15000kr, men da får du et bilstereo som er veldig bra. Her får du oppgradert det elektriske systemet slik at du kan kjøre med dette til daglig uten noen problemer. Stinger batteriene er råbra og dynamoen til Iraggi leverer mer enn nok strøm for bilstereoen din.

          Jeg gikk for en billigere cd spiller, siden jeg så at jeg kom til å sprenge budsjettet en del, men den er ikke så mye dårligere enn den du hadde valgt. Og fargen på knappene kan forandres til 112 forskjellige farger, så du finner sikkert en farge som passer. Forskjellen er utseende og hvor USB og AUX tilkoblingen er. Den du hadde valgt er mye finere, men da sprenger du som sagt budsjettet enda mer.

          Jeg valgte Polk Audio høyttalere fordi de er veldig bra, de tåler 100W rms som forsterkeren gir, de gir veldig fin lyd og de er veldig billige på den siden. Frontsettet koster i Norge 3200kr og baksettet 1800kr...

          Fi subben har jeg valgt som før fordi den er veldig billig i forholdt til hva du får, Jeg valgte BL subben fordi du vil få mest trøkk med den, men for den må du bygge en portet kasse. Har du tenkt å bygge en lukket kasse (som er da mindre enn en porta kasse) så bør du for Fi Q subben som skal bli tilgjengelig snart. De er ikke 100% ferdig med den nyeste utgaven. Hvis du går for den, velg BP power. Prisen bør være ganske lik selv om den er ikke tilgjengelig nå, før så var prisen nesten lik for disse to subbene i 2009.

          Du trenger så stor pakke med lyddemping, jeg selv kjøpte den du linket til og det holdt for meg til å dempe fram dørene, gulvet under baksetene og sidene ved siden av baksetene i en celica. Døra mi er litt stor, men uansett så vil ikke den pakka holde til hele bilen din.

          Og så var det budsjett bristen, hvis du skal maks bruke 15000kr, så hadde jeg kuttet ned i denne rekkefølgen:

          Hvis original dynamoen gir mindre enn 120A:
          kutte ut batteriet bak, sum: 16977,25kr
          byttet til den mindre pakken med lyddemping, sum: 15914,75kr
          bytte til disse forsterkerne: Høyttalerforsterker og Monoblokk. Sum: 15548,5kr

          Hvis original dynamoen gir 120A eller mer:
          Kutt ut dynamoen, sum: 15598,5kr

          Last edited by Dammed; 12-03-2010, 01:03.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            Såvidt jeg vet benytter USA seg av andre FM-frekvenser enn norge. Du vil derfor ikke få bra radio i Norge med den headuniten.
            Dobbeltsjekk dette før du kjøper!

            Comment


            • #7
              Har du prøvd om noen her på forumet f.eks vil gji deg tilbud på anlegg? blir nok litt dyrere men du vil nok få det raskere og sikkrere eg såg også både i england og usa på anlegg men fikk så gode priser her på forumet at eg ikke såg vitsen
              på eit anlegg til 8000kr her i norge ville eg vell spart max 1000kr, syns det er vært det når man får så god servic
              Audi A6.
              Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

              Comment


              • #8
                da har du funnet elendige priser. USA bilstereo er som regel mer enn 50% billigere.

                Ja radioen er ikke lik, US radio mottar kun oddetalls stasjoner, mens EU radio mottar begge deler.
                Mvh. Damir

                Comment


                • #9
                  Eller gode priser i norge
                  Audi A6.
                  Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Dammed View Post
                    Hva er poenget med å kjøpe en 4 ohms subb og en 1500W rms forsterker? Du får jo kun 500W rms ved 4 ohm. Noe som ikke gir deg så veldig mye bass. Dette blir litt som å kjøpe en Ferrari og så bruke den til å trekke en campingvogn.
                    Er du helt sikker på dette? Jeg mener 500W er tilstrekkelig i massevis til å lage liv i det elementet han har plukket ut. I tillegg vil forsterkeren ha mer pusterom, noe som vil/kan føre til bedre dynamikk.

                    Det med at mer er bedre, er vell ikke nødvendigvis alltid riktig :P Er fler forhold og ta hensyn til og..
                    Bmw e34 520:
                    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                    Comment


                    • #11
                      Du får ikke mer pusterom, du tenker litt feil der. Forsterkeren gir maks 500W rms ved 4 ohm, den kan ikke gi mer. HVis du kobler den til 1 ohm og får 1500W rms, men du skrur ned volumet slik at du bruker kun 500W rms, så får du pusterom, også kalt headroom.

                      Og 500W rms er ikke så mye, jeg har hatt 600W rms monoblokk og det holder til vanlig musikk, men hvis du vil at det skal banke fra seg som du sa det så holder ikke 500W rms til det. 1000W rms er en perfekt mengde som gir deg litt ekstra bass som du trenger siden A4 bagasjerommet demper ganske mye.
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Dammed View Post
                        Du får ikke mer pusterom, du tenker litt feil der. Forsterkeren gir maks 500W rms ved 4 ohm, den kan ikke gi mer. HVis du kobler den til 1 ohm og får 1500W rms, men du skrur ned volumet slik at du bruker kun 500W rms, så får du pusterom, også kalt headroom.
                        Lett å snakke litt om hverandre her. Ved å laste ned forsterkern til 1 ohm, så har du halvert dempingsfaktoren 2 ganger i forhold til i 4ohm. Dvs. om den har en dempingsfaktor på 400 i 4 ohm, så er den på 100 i 1ohm.
                        Dempingsfaktoren har innvirkning på hvor god transientrespons du får. Jo lavere dempingsfaktor, jo mer boomy bass kan du vente deg.
                        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                        Comment


                        • #13
                          Enig med Legatia, en høy dempningsfaktor og lav forvregning har så mye mer og si en watt.

                          Om subbene dine ikke trykker bra med 500w rms betyr ikke det at andre subber ikke gjør det

                          Comment


                          • #14
                            dempingsfaktor har også en viss grense hvor etter det så er det kun et gimmick for å selge forsterkere. Ganske sikker på at den grensen var 200. Men kan ikke garantere det.

                            Det står om det i denne tråden: http://www.soundsolutionsaudio.com/f...or-t29818.html

                            Har ikke tid til å lese gjennom den igjen nå, men dere kan selv sjekke det der.

                            edit: siden vi var inne på headroom også: http://www.soundsolutionsaudio.com/f...om-t33898.html
                            Last edited by Dammed; 13-03-2010, 15:37.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • #15
                              Er vel det som ørene hører som teller og ikke det som kan leses på nett
                              Vet at det er mange som mener dempningsfaktor ikke har noe og si, men så lenge man hører forskjell mellom amper med forskjellige specs så er jeg overbevist om at den har en hel del og si. Har vertfall erfart det.

                              Comment

                              Working...
                              X