Announcement

Collapse
No announcement yet.

Komponent sett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hehe, leste på forumet om emma reglene, der var det en som sa at alle hadde tilgang til internett så da var det låv å kjøpe fra utlande.

    Hadde vært gøy å prøvd seg men har ikke så mye dokumentasjon på monteringen sååå....

    Men eg tror ikke eg skal ta monteringen av høytalerene selv denne gangen når eg monterte Kappa'ne i Bmw'n ble det ikke helt proff..
    Last edited by Grumpyferal; 26-02-2010, 18:32.
    Audi A6.
    Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

    Comment


    • #17
      hvis det kun skiller 3mm så skal det gå, husk at anbefalingene har som regel en sikkerhets margin, jeg hadde i alle fall prøvd å montere dem siden du har allerede høyttalerne. Hvis dem er 3mm for dype så kan du jo bruke et eller annet som dempingsmatter for å bygge ut 3mm. 3mm er jo virkelig ingenting.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #18
        Tror du ikke det vil bli dårlige lyd av å "tvinge" dem inn?
        Hadde egentlig en aen plan med dette sette.

        Er det noen som har montert høytalere bak armlene i baksete på Audi? eller andre biler?
        Sikkert litt dårlig beskrivelse men..

        Sånn som her. Bare eg vil ha høytalere der, Men denne var det kansje helt åpent der. Hos meg er det en vegg der. Hvordan vil det være å skjære gjennom den? og er dette en god høytaler plassering med tanke på lyd kvalitet?

        Skal se om eg får tatt bilde av bilen min å få lagt ut.
        Last edited by Grumpyferal; 28-02-2010, 13:26.
        Audi A6.
        Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

        Comment


        • #19
          Jeg har siklet på det komponentsettet som er til salgs i denne posten over lengre tid nå..
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7697

          Det er veeeldig mange som har brukt det med stort hell.. Men desverre så strekker ikke pengene til nå i mars mnd, pga årsavgift etc.
          Sture Vedal

          Comment


          • #20
            lyden fra frontsettet vil være bra så lenge dekselet ikke er i veien for membranen og så lenge ikke magnaten støter mot noe på baksiden.

            Er jo bare å montere dem og se hvordan lyden blir, blir den ikke helt bra eller du får ikke dekslene på plass, så er det jo bare å ta dem ut, selge dem her hvis du vil og kjøpe nye høyttalere.

            Høyttalere i mid armlene ville ikke jeg hatt, vil tro at lydbildet ville vært litt rart.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #21
              Er det ikke idielt å ha høytalere mest mulig i mitten? mener eg har lest det en plass men eg blander kansje med sub.
              Men ser bare i demo biler der setter dei høytalere i mitten av bilen, men det er vell kansje mer for show en lydbilde..
              Audi A6.
              Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

              Comment


              • #22
                mange sanger har delt lyden i venstre og høyre, f.eks. at man hører gitaren på venstre, bassisten på høyre og trommene og vokalisten fra begge. Hvis du monterer to høyttalere i midten da, så vil jo en av dem være venstre og den andre høyre kanal. Og når sanger blir delt opp ala det jeg har nevnt så vil du i førersetet høre gitaren også fra høyre side, og dermed får du et feil lydbilde.
                Mvh. Damir

                Comment


                • #23
                  Vel utfra hva jeg kan se her så har du litt av vært og velge i, men jeg har kansje bare min rare erfaring funnet ut at noen frontsett ikke bestandig liker enkelte cd spillere..

                  Men jeg hadde infinity kappa perfect i forden min og det var helt herlig lyd i sammen med sony systemet jeg hadde 1.året gikk også rettlig bra

                  2. året slet jeg med og få den samme klare fine lyden i dem mens andre ting ble mye mye bedre en jeg kunne få til med sony systemet da jeg gikk over til pioneer, men jeg vil ikke si at det ble dårlig, men jeg i mine ører klarte ikke og få det siste ekstra klarheten liksom.. lyden ble på en måte bedre plassert, og bedre på de fleste måter med p90'n kontra xdp og c90, men det som liksom jeg syns satte prikken over ien det mangla hos meg da, klart det kan godt hende det var meg og trykkinga mi da

                  har også prøvd polk audio sr og pioneer det fungere også veldig bra sammen.
                  slik som nå når jeg har prøvespilt litt med hertz så virker det som det og pioneer trives veldig bra ihop så det har jeg bra trua på vidre.

                  Så er du fornøyd med infinity så hvorfor ikke ta steget opp et hakk til perfect serien og prøve det, ikke så mye dyrere og helt sikkert verd pengene.
                  jeg syntes i alle fall lyden i de høytalerene var herlig.
                  Hugo
                  WWW.HUGOH.NO
                  Ford sierra (Rockford Fosgate,Polk audio,Pioneer)
                  Toyota Camry (Audison, Hertz, Pioneer)

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Grumpyferal View Post
                    Er det ikke idielt å ha høytalere mest mulig i mitten? mener eg har lest det en plass men eg blander kansje med sub.
                    Men ser bare i demo biler der setter dei høytalere i mitten av bilen, men det er vell kansje mer for show en lydbilde..
                    Det du har sett da er nok biler med multimedia (filmlyd) som har centerkanal... Sub kan være en fordel å ha i midten om man har monosub, men er ikke nødvendig.

                    Originally posted by Dammed View Post
                    mange sanger har delt lyden i venstre og høyre, f.eks. at man hører gitaren på venstre, bassisten på høyre og trommene og vokalisten fra begge. Hvis du monterer to høyttalere i midten da, så vil jo en av dem være venstre og den andre høyre kanal. Og når sanger blir delt opp ala det jeg har nevnt så vil du i førersetet høre gitaren også fra høyre side, og dermed får du et feil lydbilde.
                    Det er riktig som du sier at man plasserer instrumenter på forskjellig plass i lydbildet i en innspilling, sånn som på en scene f.eks.

                    Om man tenker seg ett liveband på en scene:
                    Det som er greia med stereoteknikken er å danne ett lydbilde som er ett produkt av to høyttalere, for å gjenskape det opptaksrommet musikken er spilt inn i. Man vil i de aller fleste sanger ha hovedvokal, stortromme og bass i mono, derfor havner de i midten av lydbildet om alt er som det skal.
                    Om man deler opp lydbildet i 5 posisjoner med lik avstand mellom; ( left, left center, center, right center og right), vil man kanskje ha ett piano til venstre for midten (left center) og en gitar i right center mens koring eller f.eks. om pianisten og gitaristen synger noe, så bør de også kunne plasseres på den plassen de faktisk står på scenen. Lyder som spilles helt ute eller nesten helt ute i høyre og/eller venstre, er ofte rytmeeffekter og andre ting, men det er sjelden det står en musiker helt ute på siden og spiller.. :P
                    Lydene som kommer helt ute i siden på lydbildet er ofte rominformasjonen, som klang fra vegger o.l.
                    Dette er sånn man hører det på ett greit oppsatt hjemmeanlegg, og som man prøver å oppnå så godt som mulig i en sq-bil. Og det er faktisk nesten lettere å få det til bra til i en bil med det rette utstyret enn i en stue, om man vet hva man vil og hvordan man skal få det til.

                    I "gamle dager" så brukte man centerhøyttaler i bil, for å prøve å få til ett lydbilde som ligner på det som skal være, men det var mest nyttig før man kunne bruke tidskomp og fikk digitalt utstyr så man kunne få justert bort problemet med å sitte i forskjellig avstand til høyttalerne. Til 5.1 surround er det en helt annen ting, der lydsporet har ett eget centerkanalspor.

                    Er ting korrekt montert, satt opp og justert, så får man vokalen i center og de andre instrumentene på riktig plass i lydbildet selv om man bare har 2 kanaler.
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • #25
                      Vel utfra hva jeg kan se her så har du litt av vært og velge i, men jeg har kansje bare min rare erfaring funnet ut at noen frontsett ikke bestandig liker enkelte cd spillere..

                      Så er du fornøyd med infinity så hvorfor ikke ta steget opp et hakk til perfect serien og prøve det, ikke så mye dyrere og helt sikkert verd pengene.
                      jeg syntes i alle fall lyden i de høytalerene var herlig.
                      Eg har en Alpine IVA-D106R spiller.
                      Det var kappa perfect eg hadde men det skal vist være for stort for min nye bil (Audi A6 2002mod), men tengte eg skulle se om eg fikk montert det fordet. (får bare håpe eg ikke herper dørene helt :P)


                      Det du har sett da er nok biler med multimedia (filmlyd) som har centerkanal... Sub kan være en fordel å ha i midten om man har monosub, men er ikke nødvendig.
                      Det kan nok stemme, som eg husker var det vell pioneer sin demobil.

                      Men eg kunne vell løst det med å kjøre høytalerene på egen forsterker som tok signal fra bakhøytalerene og kjøre den på mono? eller vil det bli helt feil da?

                      Men tengte vell mest på dette for show og ikke så mye på lydbilde, men det blir vell bare mye jobb for ingen grunnd
                      Audi A6.
                      Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                      Comment


                      • #26
                        Har fått med meg at man ikke skal se på watt når man ser på høytalere,
                        Men hva bør man se på?

                        Er Frekvensområde noe man kan se etter? Følsomhet hva er dårlig og hva er bra her? Impedanse, både infinity og polk audio og sikkert flere, ser eg har noen høytalere med 2ohm og 2,7ohm, Infinity kalder det vell "ekte 4 ohm" er med tanke på varmen og at ohmen stiger, men virker disse bedre en andre som vell er 4ohm?
                        Infinity Kappa 65.9cs har noe dei kalder "Plus One" som er at membranen er 30% større en vanlige 6,5" membraner, ser dei fleste i norge selger kappa 60.9CS som da er eit 6" med 30% større membran, men er dette for at disse 30% gjør dem sørre å montere?

                        Og leste også at dempematter inni sub kassen var ikke nødvendig, men er det negativt? bør eg fjærne det fra kassen min? når eg byggde kassen la eg meg så nært anbefalt volum som eg klarte. (fra Pioneer)

                        Også en ting til, er noen forsterkere mer lydkvalitet forsterkere en andre?
                        Last edited by Grumpyferal; 03-03-2010, 18:06.
                        Audi A6.
                        Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                        Comment


                        • #27
                          watt må du se på for å kunne bestemme hvor mye du kan mate høyttalerne med, det er ikke så lurt å kjøre 150W rms på et 80W rms element.

                          Følsomhet ser jeg på, jo høyere jo bedre.

                          Frekvensområde ser jeg også på, noen høyttalere går ikke lavere enn 80/90hz og det er for dårlig syns jeg.

                          Impedans ser jeg ikke på så mye, jeg passer bare på om det er 2 eller 4 ohm.

                          Viktigste å se på er brukererfaringer og ta noen lytterprøver selv.

                          Dempematter av typen butyl matter som Dynamat extreme o.l. har ingenting å gjøre inne i en kasse. Dempewatt er noe annet derimot, av erfaring så syns jeg dempewatt er bare positivt. Les mer om dette her: http://www.audiojunkies.com/blog/134...osure-resource

                          Selvsagt gir noen forsterkere bedre lydkvalitet enn andre. Det er jo en grunn at folk kjøper en forsterker som koster 10.000kr som kun gir 4 x 100W rms. Hvordan du skal se at en forsterker gir bra lydkvalitet er bortimot umulig. Du må bruke tester og brukererfaringer her. Det er noen ting du kan se på som THD, Dampening factor, om den er CEA-2006 sertifisert og du kan studere innmaten hvis du kan nok om slike deler. Men det viktigste er å google etter tester og lese hva folk mener på forumer om forsterkerne, det var slik jeg bestemte meg for min SS REF4.920.
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #28
                            Bruker bare denne tråden da eg ikke gidder lage en ny bare pga. noen enkle spørsmål.

                            Hvem selger Snakeskin til å trekke strømkabler med? 50mm2?
                            Har noen prøvd en slik jordforbindelse? Eller er det bare like greit å bruke kabelsko?
                            Audi A6.
                            Alpine IVA-D106R/iPod classic, Infinity Kappa 65.9CS, Infinity Reference 7541a, dynaBel PA1880, PRS-D3000SPL

                            Comment


                            • #29
                              Bare å bruke vanlige kabelsko, men for å få skikkelig kontakt skal jo hele flaten til skoen gå i jordingspunktet da. Det ser lett ut å bruke en sånn.
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Grumpyferal View Post
                                Bruker bare denne tråden da eg ikke gidder lage en ny bare pga. noen enkle spørsmål.

                                Hvem selger Snakeskin til å trekke strømkabler med? 50mm2?
                                Har noen prøvd en slik jordforbindelse? Eller er det bare like greit å bruke kabelsko?
                                Jeg har brukt slike bak i bagasjerommet, og i motorrom som jording til chassiet.
                                Det som jeg synest er positivt med de er at de er gjennbrukbare (tenker jo miljø!) og at jeg liker tanken på et større kontaktområde
                                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                                Comment

                                Working...
                                X