Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mindre volum/diskant på høyre side. Hvorfor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mindre volum/diskant på høyre side. Hvorfor?

    Hei! Etter monteringa av frontsett har det oppstått en liten gledesdreper
    Det er litt mindre volum, særlig diskant på den ene siden. Mulig det bare er diskant.
    Det høres faktisk ganske godt, så stor forskjell er det. Har hørt begge sider + midten.
    Alt høres veldig bra ut, men jeg savner jo litt mer diskant fra passasjersiden.
    Den er der, men i førersetet høres nesten bare diskant fra den siden.

    Dette er gjort (uten at noe av det hjalp):
    -Sjekket at signalkabler og Y ledd sitter godt
    -Sjekket høytalerkablene på forsterkeren
    -Kappet diskantkablene en halv meter
    og festet på nytt (bedre) i delefilter
    -Testet +2db på høyre delefilter
    -Sjekket gain på forsterker
    -Testet balance på spiller

    På den ene siden er det brukt 0.75-kabel til diskanten, og skjøtet 1/2 ganger.
    mens andre siden er det 1.5mm^2 hele veien, skjøtet 1/2 ganger der også.
    Hva annet kan det være som er problemet? Forslag til "feilsøking"?
    Skal jeg prøve å bytte om - og + på delefilteret (høyre side)?

    Setter stor pris på litt hjelp her.
    Liker det nye settet veldig godt,
    men vil at alt skal funke 100%...!
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Det du kan prøve er å snu om på left og right på singnalkablene inn på forsterker.Om problemet flyttes til den andre siden.Har du ikke like sterkt singnal på left og right.Kan jo skyldes feil på utstyr også,slik at det ikke er likt på begge sider.Prøv å bytt om delefilter også. Du får prøve å feilsøke litt å se hva du finner ut
    Last edited by Vinje; 29-01-2010, 15:59.

    Comment


    • #3
      Det kan jeg også sjekke ja. Sto ute ett par timer ista bare for å finne ut av dette Andre forslag, så jeg kan sjekke flere ting på en gang?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Tja,kan jo koble om left og right på høytalerutgangen på forsterker også.Prøv å snu og vend på ting og se om det endrer seg.

        Comment


        • #5
          Det er en god idee det altså. Jeg har lest noen steder at å bytte om - og + kan løse visse problemer. Kan det være løsningen her også?
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            Dette står i bruksanvisningen til settet:

            Polarity / blending

            If it seems that the tweeters and drivers are not "blending" seamlessly,
            change the polarity of both tweeters by reversing the positive and negative
            tweeter wires at the crossover. Reversing the phase of the tweeters will usually
            optimize the blending of the system components when the tweeters and drivers
            are located far apart from each other.
            Hva er "blending"? De er jo ganske langt fra hverandre, kabelen mellom diskant og delefilter er vel ca. 2m lang - kanskje mer også...
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              Bare som et tips :P på min lille hustereo så blir den ene sia spillende lavere hvis + og - får kontakt :P
              Mvh
              Andreas Moen Sæterbø
              Golf mk2
              Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

              Comment


              • #8
                Haha, morsom du! Skal prøve å bytte de om. Men du mente vel sånn at jeg kan bytte om på den andre så begge spiller lavt??
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Jeg hadde samme "problem" med et gammelt Rockford-sett(FNQ 6.5tom.de med taggete delefilter som likna på amp´ene) og det var det delefilteret som hadde tatt kveld. Det var lyd men mindre diskant særlig fra det delefilteret som var defekt.
                  Prøv å bytt om på delefilteret.

                  Bol
                  No Windows-crap,just Mac Power

                  Comment


                  • #10
                    Håper inderlig ikke det er defekt. Tester først å bytte om + og - tilfelle jeg har koblet feil. Måtte du kjøpe nytt du da eller?
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment


                    • #11
                      Hva skjer når du setter 'balance' på spiller to knepp til høyre?
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Typhon View Post
                        Hva skjer når du setter 'balance' på spiller to knepp til høyre?
                        Da blir lyden bedre balansert. Prøvde på 3 knepp til høyre, og da hørtes det ganske 'riktig' ut...
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                        Comment


                        • #13
                          Mhm... det er helt normalt det. Du sitter ikke akkurat like nærme venstre høyttaler som du gjør til høyre i bilen, gjør du?
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Typhon View Post
                            Mhm... det er helt normalt det. Du sitter ikke akkurat like nærme venstre høyttaler som du gjør til høyre i bilen, gjør du?
                            Er klar over dette. Men har hørt på begge sider, og det er tydelig mye mere og bedre lyd i venstre diskanthøytaler
                            (PS: Har også hørt i baksetet i midten, lente meg forover og hørte etter...)
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TakeTheTime View Post
                              Haha, morsom du! Skal prøve å bytte de om. Men du mente vel sånn at jeg kan bytte om på den andre så begge spiller lavt??
                              mosom ja !

                              Neeeei bare hvis jeg kommer borti ledningen slik at den kortslutter f.eks høyre så spiller den lavere enn venstre!

                              Men det er på min inne stereo som er laget av phillips

                              Men de forsterkerene jeg har hatt i bil som det blir kortslutning i lederne til høyttalerene så har den gått i protect sikkert normalt
                              Mvh
                              Andreas Moen Sæterbø
                              Golf mk2
                              Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

                              Comment

                              Working...
                              X