hei!
Skal kjøpe meg bil stereo nå snart og er ikke så erfaren ennå så jeg lurer på noen små ting.
Har hørt at når du f.eks skal kjøpe en subb, så er det RMS effekten du må se på å ikke maks effekten... er dette sant?? har maks effekt egentli ingenting å si??
Når jeg f.eks ska kjøpe en forsterker til en subb som har maks effekt på 1000watt og rms effekt på 300watt... skal jeg kjøpe en forsterker som har 300 rms watt + eller en som har 1000watt maks effekt + ??
Lurer også litt på forsterkere som har ulike kanaler.. hva er best til hva?? hvis jeg bare skal forsterke en subb,, hvilke kanal / ohm må jeg ha da :P
kan godt være at noen av mine spørsmål er litt idiotiske,, men har ikke så mye peiling,,
takk
Skal kjøpe meg bil stereo nå snart og er ikke så erfaren ennå så jeg lurer på noen små ting.
Har hørt at når du f.eks skal kjøpe en subb, så er det RMS effekten du må se på å ikke maks effekten... er dette sant?? har maks effekt egentli ingenting å si??
Når jeg f.eks ska kjøpe en forsterker til en subb som har maks effekt på 1000watt og rms effekt på 300watt... skal jeg kjøpe en forsterker som har 300 rms watt + eller en som har 1000watt maks effekt + ??
Lurer også litt på forsterkere som har ulike kanaler.. hva er best til hva?? hvis jeg bare skal forsterke en subb,, hvilke kanal / ohm må jeg ha da :P
kan godt være at noen av mine spørsmål er litt idiotiske,, men har ikke så mye peiling,,
takk
(Les :Store magneter og liten forsterker)
Sånn generellt vil jeg si at man stort sett aldri sprenger et høyttalerelement uten at man får advarsel først ved at stygg forvrengt lyd sier fra at noe er feil. Har du liten forsterker og store høyttalere så vil du fristes til å spille det forsterkeren klarer og litt till. dvs at du godtar litt forvrengning for det er da det begynner å bli morro, når det er så høyt at forsterkeren ikke har mer å gi. Har du derimot litt mindre magneter og litt større forsterker så får du mere bass pr tilført watt samt at du har mere watt å tilføre. Nb ! jeg sier ikke at du skal ha små høyttalere. kjøp gjerne 2 x 18" bass bak ,men sørg mor at du har et visst forhold mellom magnetstyrke og forsterker kraft.. Det er nemmelig så veldig lett å tro at svære magneter er lik bra lyd, men det er feil. Hvis du skal ta råd fra noen her på forumet så ville jeg hørt på joakim, han har veldig peil og er flink til å ordlegge seg enkelt. Dag johannesen er også veldig flink. Lykke til. spør gjerne om du lurer på noe.
Jeg er klar over at jeg generaliserer noe og forenkler forklaringene veldig, men den som spurte om hjelp gir relativt klart uttrykk for at han er fersk. Jeg prøver bare å redde fyren fra de vanligst fellene, og jeg tar utgangspunkt i at han ikke trenger flere utfordringer enn nødvendig. Eller må jeg takke for et lite kompliment. Alltid hyggelig med positiv respons.

Comment