Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har max effekt noe å si?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har max effekt noe å si?

    hei!

    Skal kjøpe meg bil stereo nå snart og er ikke så erfaren ennå så jeg lurer på noen små ting.

    Har hørt at når du f.eks skal kjøpe en subb, så er det RMS effekten du må se på å ikke maks effekten... er dette sant?? har maks effekt egentli ingenting å si??

    Når jeg f.eks ska kjøpe en forsterker til en subb som har maks effekt på 1000watt og rms effekt på 300watt... skal jeg kjøpe en forsterker som har 300 rms watt + eller en som har 1000watt maks effekt + ??

    Lurer også litt på forsterkere som har ulike kanaler.. hva er best til hva?? hvis jeg bare skal forsterke en subb,, hvilke kanal / ohm må jeg ha da :P

    kan godt være at noen av mine spørsmål er litt idiotiske,, men har ikke så mye peiling,,

    takk

  • #2
    Maks effekt er bullshit effekt, har ikke noe med saken å gjøre. Når det kommer til effekt på forsterker vs sub så er det en hel del variabler som kommer i tillegg. Noen subber kan tåle dobbelt og tredobbelt av oppgitt effektåelighet ved spilling av musikk, mens noen ikke tåler veldig mye over det anbefalte. Men som nybegynner bør du nok ha sub og forsterker som matcher hverandres effekt og effekttåelighet (oppgitt i rms)
    Mvh Werner Harstad

    Comment


    • #3
      For f.eks. 4-kanaler er det ofte 2 kanaler til frontsett og 2 til sub (rear), dette er bestemt av de innebygde delefilterne.
      | http://Sundownaudio.no | http://stereovest.no |

      Comment


      • #4
        Hva som har noe å si.

        Hva er behovet ditt ? Hva slags bil har du og hva slags musikk spiller du ? Skal du spille satans høyt eller er detaljer i lydbilde viktigere ?
        Det viktigste i bilstereo er helt klart å få sydd sammen en totalpakke som spiller bort imot lineært (det vil si , spiller like høyt ved alle frekvenser).
        De fleste biler spiller altformye ved noen tilfeldige frekvenser og de som eier bilene vet skjelden hva de skal gjøre for å få det bedre. Lydbildet henger ikke sammen og måten anlegget er satt sammen og innstillt gjør at noen lyder blir veldig overdrevet forsterket , mens andre blir faset ut dvs forsvinner.

        Den feilen flest gjør er å kjøpe stor sub i bassreflekskasse og for dårlig frontsett. skal du kjøre med bassrefleks så må du belage deg på å dele sub lavt og dermed også dele frontsettet tilsvarende lavt . feks delefrekvens 60hz. Det betyr at frontsettet ditt spille masse slagbass og derfor ha litt membranstørrele for å klare å flytte nok luft. En god 6,5 med med god 80watt rms er greit nok (men 2 x 6,5 i hver dør er bedre). Billig 4 elller 5 tom med billig jallforsterker er ikke nok, da vil suben spille for mye og du vil garantert få lyst til å velge en høyere delefrevnes for at frontsettet skal tåle mer og det er da du får den klassiske billyden som så mange har. bassrefleks kasser gir nemmelig masse ekstra futt ved bass port tuningen. dvs at den spiller ulieært. På max kan du si at den spiller 100db ved 30hz, 120db ved 40hz, 100db ved 60hz, og 100db ved 80hz. 20 db ekstra ved en bestemt frekvens er vannvittig mye ( hvis du bruker bass knappen så er det 24 db forskjell fra min til max, det vil gi deg en viss pekepin) (dette blir kanskje for teknisk hvis du er fersk) for å gjøre en lang forklaring kort: kjøp trykk kammer sub hvis du ikke vil ha et stort bra frontsett med god forsterker.
        En trykkammer løsnig spiller uten denne toppen ved feks 40hz.
        Veldig ofte får man hva man betaler for. Prøv å ikke kjøp for kraftig element i forhold til forsterker. sub forsterkeren bør koste ca (eller minst) det dobbelte av hva subben gjør. Det er en grei tommelfinger regel. store magneter uten stor forsterker er som en rally gt bil med breie lavprofil felger, men med 1,1 liter motor.Det er kjedelig. mens derimot en liten bil med 2liter turbo er kjempe morro. selvsagt er rally gt understell også kult, men velg for guds skyld ikke liten motor og super understell.(Les :Store magneter og liten forsterker)
        Sånn generellt vil jeg si at man stort sett aldri sprenger et høyttalerelement uten at man får advarsel først ved at stygg forvrengt lyd sier fra at noe er feil. Har du liten forsterker og store høyttalere så vil du fristes til å spille det forsterkeren klarer og litt till. dvs at du godtar litt forvrengning for det er da det begynner å bli morro, når det er så høyt at forsterkeren ikke har mer å gi. Har du derimot litt mindre magneter og litt større forsterker så får du mere bass pr tilført watt samt at du har mere watt å tilføre. Nb ! jeg sier ikke at du skal ha små høyttalere. kjøp gjerne 2 x 18" bass bak ,men sørg mor at du har et visst forhold mellom magnetstyrke og forsterker kraft.. Det er nemmelig så veldig lett å tro at svære magneter er lik bra lyd, men det er feil. Hvis du skal ta råd fra noen her på forumet så ville jeg hørt på joakim, han har veldig peil og er flink til å ordlegge seg enkelt. Dag johannesen er også veldig flink. Lykke til. spør gjerne om du lurer på noe.

        Comment


        • #5
          Watt av typen Music/Max/PMPO/DIN osv er bare tull. Se alltid på RMS tallene. Det er dem som teller som sagt over

          For eksempel: Music watt er, såvidt jeg forstår, effekt som kan ytes over ekstremt kort tid som feks. et kjapt basslag. Men Og har man 1000W Music kan det spille høyt på sanger som har korte basslag og lang nok ventetid mellom basslagene til å lade opp kondisene i forsterkeren. Men med en gang du spiller normalt musikk med litt basstoner så vil forsterkeren klippe, og du vil ikke kunne spille noe særlig høyt.

          Maks watt er enda verre igjen, så dette er en måling som ikke skal høre hjemme hos sluttbrukere hvertfall.

          Slik er det nå i teorien hvertfall om jeg har forstått riktig.

          Men har aldri prøvd å praktisere dette, for det er bare tull å se på annet enn RMS effekt
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #6
            Mye svada her. :P

            Kort og greit, etter min mening:

            Høyttalere: Med et godt bygget element i riktig kasse - til vanlig musikkbruk, vel å merke - vil du som regel ikke oppnå den termiske effektgrensen (som er effekttallet 99% av produsentene oppgir) før den mekaniske effektgrensen setter en stopper for hvor høyt du kan spille. Med andre ord: Med mindre du skal mishandle utstyret og dermed må vite hva det tåler av varme, er ikke watt noe kriterie du trenger å legge noen som helst vekt på ved innkjøp. Watt (og en del andre tall som oppgis) spiller liten eller ingen rolle for hvordan utstyret låter i praksis - ei heller hvor høyt det spiller. Så finn heller kvalitetskomponenter og putt dem i riktig kasse. Med en god forsterker, kan det ikke gå feil da!

            Forsterkere: Se at produsenten er anerkjent. Deretter: Kjøp så mye (RMS-)effekt du har råd til. Det skader såklart aldri med effektoverskudd ("headroom"), men er heller ikke nødvendig med mindre du skal spille veldig krevende musikk (eks. hardrock/metal, etc.) veldig høyt. Såfremt forsterkeren ikke er sinnsykt svak i forhold til den termiske effekttåligheten til høyttaleren, vil jeg påstå du kan sprenge alle høyttalere med de fleste forsterkere ved feil bruk.

            Tips: Om du har begrenset budsjett, og skal ha en "perfekt" forsterker til høyttalerne dine, finn ut hvor ca. mye effekt som trengs for å oppnå ønsket lydtrykk, og kjøp den kvalitetsmessig beste forsterkeren du har råd til i den effektklassen.

            Off topic: Er Melancool et alias for SoCool? (Om jeg tar feil, så bare glem det... men det er sikkert flere som husker den affæren, selv om det var på et annet forum, og jeg blir jo litt nysgjerrig angående likheten).

            Comment


            • #7
              Tviler sterkt. Melancool kommer faktisk med endel fornuftig, i forhold til "he who must not be named". Minus-penispoeng for å ha brakt temaet på bane!

              Comment


              • #8
                Hva er svada ?

                Jeg kjenner ikke til Socool. Hvem er det og hvorfor husker mange han. ? Jeg kaller meg melancool fordi jeg er litt melankolsk av type og fordi jeg syntes det var litt motstridende med "cool" i et så døllt navn. De fleste alias er vel egentlig ganske harry og wannabe. Jeg er spent på hva som er svada hvis kritikken var rettet mot det jeg skrev. Jeg er klar over at jeg generaliserer noe og forenkler forklaringene veldig, men den som spurte om hjelp gir relativt klart uttrykk for at han er fersk. Jeg prøver bare å redde fyren fra de vanligst fellene, og jeg tar utgangspunkt i at han ikke trenger flere utfordringer enn nødvendig. Eller må jeg takke for et lite kompliment. Alltid hyggelig med positiv respons.

                Comment


                • #9
                  2cool/soocool var en skikkelig original.. Mange av postene på Gatebilforumet har han slettet selv av en eller annen grunn (etter han ble kritisert og ikke helt klarte å argumentere fornuftig og forståelig for seg). Men på Bilforumet finner du endel svada: http://www.bilforumet.no/search.php?searchid=2887176

                  Comment


                  • #10
                    Et mørkt kapittel i den ellers så lysende forumhistorikken til bilstereoentusiaster landet over.

                    *sukker*

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by epifant View Post
                      2cool/soocool var en skikkelig original.. Mange av postene på Gatebilforumet har han slettet selv av en eller annen grunn (etter han ble kritisert og ikke helt klarte å argumentere fornuftig og forståelig for seg). Men på Bilforumet finner du endel svada: http://www.bilforumet.no/search.php?searchid=2887176
                      Kommer ikke opp noe der. Postet du riktig link?

                      Alltid gøy med popcorn-lesing
                      Tidligere importør for Digital Designs,
                      overtatt av www.dynaBel.no.

                      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                      Comment


                      • #12
                        Mulig den er "gått ut på dato". Jeg prøvde den i hvert fall før jeg posta den.

                        Søk på "soocool" i Bilstereodelen av Bilforumet og finn innleggene hans via statistikk-siden. Mulig du må lete litt, ikke ALT han sa var like på trynet. Men finner du først en av trådene har du truffet gull

                        Comment


                        • #13
                          Herregud, de trådene til sooocool er noe av det morsomste jeg har sett på lenge
                          Spiller: Pioneer p6600DVD
                          Frontsett: Seas Lotus Performance
                          Sub:Morel Elate Sw10

                          Comment


                          • #14
                            Steike ass. Mer mett av popcorn kan man ikke bli. Har hatt meg en runde "popcorn-time" i ca tre kvarter nå.

                            Jeg syntes det er helt tragisk. Han diskuterer mot både Tony Bardalen, Dag Johansen, Jan Erik fra team blaupunkt o.l. og ber DEM drite i å skrive noe dem ikke vet noe om osv, når dem faktisk har rett. Ikke begrunner han noe som helst, og spyr ut tonnevis med dritt og har ikke en eneste gang tatt "feil av noe". Alle andre tar feil og han er den eneste som kan diskutere riktig og kan alt, visstnok

                            Her er loads med tidsfordriv

                            http://www.bilforumet.no/members/13607_sooocool.html
                            Tidligere importør for Digital Designs,
                            overtatt av www.dynaBel.no.

                            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                            Comment


                            • #15
                              Jeg ble oppgtt med en gang jeg leste kondensator guiden hans jeg er litt av en type den karen der...
                              Mvh Werner Harstad

                              Comment

                              Working...
                              X