Announcement

Collapse
No announcement yet.

Horn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Miniboom View Post
    Flere produsenter etterstreber BEDRE off axis-respons på dome-diskantene for bilbruk, da er det jo å gå i stikk motsatt retning å sette retningsbestemte horn i bilen, med veldig mye dårligere spredning. I tillegg mener jeg den økte effektiviteten er bortkastet i bil, ettersom de fleste normalt gode diskanter spiller såpass høyt uansett.
    Jeg er enig i at god off-axis respons er bra, for en dome Hovedpoenget med horn i bil er vel å få kontroll over spredningen og kunne "styre den" dit man selv føler det for godt. Patrick Bateman har bl.a. en avart av Unity-horn som bruker torpedoveggen, store deler av frontruta og deler av dashbordet som en del av hornkontruksjonen. Han har skrevet mye interessant om temaet:

    - Creating a Soundstage with Waveguides and Psychoacoustics
    - Not Another Unity Horn
    - Creating The Perfect Soundstage

    Comment


    • #17
      Originally posted by epifant View Post
      Jeg er enig i at god off-axis respons er bra, for en dome Hovedpoenget med horn i bil er vel å få kontroll over spredningen og kunne "styre den" dit man selv føler det for godt. Patrick Bateman har bl.a. en avart av Unity-horn som bruker torpedoveggen, store deler av frontruta og deler av dashbordet som en del av hornkontruksjonen. Han har skrevet mye interessant om temaet:

      - Creating a Soundstage with Waveguides and Psychoacoustics
      - Not Another Unity Horn
      - Creating The Perfect Soundstage
      Jeg sier ikke at det er feil å bruke horn, bare at man kan oppnå "gode nok" resultater med domer. Det fins alltid noen ekstreme tilfeller, hver sin smak.

      Man kan klare seg med en god 10", men jeg vil uansett ha 18" i vegg. Fordi det er moro.

      Comment


      • #18
        Gamlebilen min (som Skjalg bygde) hadde horn for 15 år siden, JBL driver og jeg tror det var USD horn. Tror ikke det er sååå mange som sier noe annet enn at det spillte vanvittig rått og bra.

        Skal en gjør det skikkelig må en ha en skikkelig driver og der er det mange å PRO drivere å velge mellom, JBL, Klipsch, Altec, TAD osv. TAD er grommest men også dyrest, Klipsch er skjelden å få tak i og er heller ikke det aller beste, JBL leverer mye bra (og endel ikke så bra) og er kurrant å få tak i, men Altec er kanskje det jeg ville kjøpt da det er rimelig å kjøpe brukt og er veldig bra. Itillegg må en ha selve horn og her bør en absolutt ha noe som er beregnet for bil (alla de som Epifant linket til) da vanlige vil bli umulig å få plass til. Det å bruke noe alla RB/RF serien fra Klipsch ville jeg aldri vurdert, skal en først gjør dette så må det være ett par hakk bedre enn som så.

        Det er mange fordeler med horn (effektivitet, dynamikk, lydbilde, "spilleglede" mm), men selvsagt også mange ulemper (støy, montering, integrasjon mm). Korrekt installert spiller det fenomenalt, feil så er det helt grusomt, fallgruvene er adskillig flere og en vil også få langt flere utfordringer enn ved normale løsninger.

        Comment


        • #19
          Originally posted by baldrick View Post
          Gamlebilen min (som Skjalg bygde) hadde horn for 15 år siden, JBL driver og jeg tror det var USD horn. Tror ikke det er sååå mange som sier noe annet enn at det spillte vanvittig rått og bra.

          Skal en gjør det skikkelig må en ha en skikkelig driver og der er det mange å PRO drivere å velge mellom, JBL, Klipsch, Altec, TAD osv. TAD er grommest men også dyrest, Klipsch er skjelden å få tak i og er heller ikke det aller beste, JBL leverer mye bra (og endel ikke så bra) og er kurrant å få tak i, men Altec er kanskje det jeg ville kjøpt da det er rimelig å kjøpe brukt og er veldig bra. Itillegg må en ha selve horn og her bør en absolutt ha noe som er beregnet for bil (alla de som Epifant linket til) da vanlige vil bli umulig å få plass til. Det å bruke noe alla RB/RF serien fra Klipsch ville jeg aldri vurdert, skal en først gjør dette så må det være ett par hakk bedre enn som så.

          Det er mange fordeler med horn (effektivitet, dynamikk, lydbilde, "spilleglede" mm), men selvsagt også mange ulemper (støy, montering, integrasjon mm). Korrekt installert spiller det fenomenalt, feil så er det helt grusomt, fallgruvene er adskillig flere og en vil også få langt flere utfordringer enn ved normale løsninger.
          tusen takk for bra svar!
          dette er bare en ide, så skal det gå videre med planlegging vill jeg vite akkurat sånne ting! jeg vill ha en viten om hva jeg faktisk gjør og hva jeg burde/ikke burde gjøre før jeg gir meg i gang. så svaret ditt hjalp mye!
          jeg like horn, drivet, dynamikken, "punchen" og in your face attitude som jeg ikke har hørt i f.eks dome. Så kommer ikke til og gi meg med det første.. litt utfordring er da bare moro. ingenting er umulig, det tar bare litt lengre tid.

          har også en gammel bil som jeg kan teste litt med uten og tenke på verdien i selve bilen, den skal skrotes etter vært likevel. så her skal det prøves og feiles. eneste som holder meg tilbake atm en bankkontoen og mangelen på innkommende midler (mrk. student)
          men må lese meg inn på temaet, så jeg har ikke dårlig tid!


          OT; kanskje man kan kjøre på med en liten hornsub i bagasjen og gjøre den 100% horn stereo, en 6,5" eller 8" hadde vært moro. /OT
          Last edited by duality; 19-11-2009, 03:33.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Miniboom View Post
            Jeg sier ikke at det er feil å bruke horn, bare at man kan oppnå "gode nok" resultater med domer. Det fins alltid noen ekstreme tilfeller, hver sin smak.

            Man kan klare seg med en god 10", men jeg vil uansett ha 18" i vegg. Fordi det er moro.
            Jeg kan uten problem leve uten Sub, fordi mellomtonene fremme er "gode nok" på det område for meg, går dypt nok for det meste av det jeg hører på. sub gir et lite løft fra 20-60hz, alltså ikke store delen av lydbilde.
            Hadde jeg derimot ikke hatt diskant, hadde det ikke vært vits i og sette på stereoen en gang. Så diskant er uten tvil viktigere, og jeg tror egentlig du er litt enig, om ikke helt enig.
            Så når diskant området er så viktig for meg, er det en selvfølge og diskutere rundt det og se ny muligheter for og finne en bedre løsning. Nettopp sånn som du sier, Fordi det er moro.

            Jeg vill ha det linjært, og en 18" i vegg er liksom ikke i samme gate.


            PS. for meg er det litt absurd og bruke 50% om ikke mer av hele budsjettet på bilstereoen på rundt 40 hz, og rundt 30% om ikke midre på rundt 20000hz. Men meg om det.

            Comment


            • #21
              Du nevner spesielt diskantområde.... vær klar over at en hornløsning normalt går vesentlig dypere enn en vanlig diskantdome, men samtidig ikke spiller så høyt oppover. Typisk frekvensområde for en hornløsning som skissert overfor er 800-15.000 hz.

              Comment


              • #22
                Originally posted by baldrick View Post
                Du nevner spesielt diskantområde.... vær klar over at en hornløsning normalt går vesentlig dypere enn en vanlig diskantdome, men samtidig ikke spiller så høyt oppover. Typisk frekvensområde for en hornløsning som skissert overfor er 800-15.000 hz.
                fult klar over det, men hornet kommer til og erstatte en diskant, og la midbassen få mindre og gjøre, så jeg tenkte mest på selve diskant delen som en enhet. Om du skjønner hva jeg mener, bytte ut en diskant med noe jeg gir en bedre løsning, som i tillegg hjelper til i mellomtone område

                Comment


                • #23
                  Originally posted by duality View Post
                  PS. for meg er det litt absurd og bruke 50% om ikke mer av hele budsjettet på bilstereoen på rundt 40 hz, og rundt 30% om ikke midre på rundt 20000hz. Men meg om det.
                  Men uten en skikkelig bassløsning, faller jo resten i grus. Spør du meg... Jeg liker i alle fall bassen ganske linjær, og samtidig liker jeg å spille generelt høyt. Det koster litt, akkurat som alt det andre.

                  Når jeg er ferdig med å putte inn alt i bilen, har vel alt en veiledende pris på rundt 33k. Jeg har sluppet unna med ca. 14k ved å kjøpe brukt eller fra USA. Av de 14 er da ca. 7k faktisk brukt til bass. Så 50% stemmer fryktelig bra, du!



                  Edit: Glemte å kommentere det viktigste: Om du syns 20-60hz er en "uvesentlig" del av lydbildet, da hører du stort sett på ringetoner eller noe? Uansett hvor fint et frontsett kan låte, vil det alltid mangle autoritet i dybden og den fyldige "klangen" i både instrumenter og stemmer når man skrur opp, og da blir det litt for kjedelig etter min smak.

                  Selv om jeg alltid spiller høyt, har jeg aldri bassen på fullt. Men jeg liker å ha muligheten.
                  Last edited by Miniboom; 19-11-2009, 16:03.

                  Comment


                  • #24
                    for min del bruker jeg ca 4k for en sub eller 5-6k om jeg har to.. også 15k ca på frontsettet.. da har jeg tatt headunit utenfor, også ledninger.. men alltså frontsett og forsterker(e)... nå er det ikke snakk om 60hz og ned, frontsett kan ha kontroll til kanskje 30-35hz.. så klart er det en bedre lyd med sub i tillegg, men ikke nok for att jeg skal bruke halve budsjettet på det..


                    som du sier vill du ha det linjært, men masse trykk på x antall db, f.eks 130db, blir kanskje linjært på 20-50hz men i forhold til resten av anlegget blir det ikke linjært, om frontsetter ligger på 115-120db..

                    mitt motto er att du skal ikke vite att du har en sub før du tar den bort..

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Miniboom View Post
                      Edit: Glemte å kommentere det viktigste: Om du syns 20-60hz er en "uvesentlig" del av lydbildet, da hører du stort sett på ringetoner eller noe?
                      data høytallerne mine ruller av rundt 300-350hz om jeg ikke tar hel feil, så tviler ringetoner ligger tett mot 60hz.

                      skjønner att det var ironiskt ment, men ville bare nevne noe dette.




                      en annen ting, jeg skjønner poenget med sub om man ser på film, men det er rett og slett ikke så mye lyd under 30hz på "normal" musikk, alltså musikk som ikke er lagd for og teste bassen.. jeg sier ikke det ikke er der, men man blir overraska over hvor lite det faktisk er..

                      det er en grunn til att de fleste hjemmehøytallerne ruller av ved 35-25hz, og ofte trenger man ikke mer.

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by duality View Post
                        data høytallerne mine ruller av rundt 300-350hz om jeg ikke tar hel feil, så tviler ringetoner ligger tett mot 60hz.

                        skjønner att det var ironiskt ment, men ville bare nevne noe dette.




                        en annen ting, jeg skjønner poenget med sub om man ser på film, men det er rett og slett ikke så mye lyd under 30hz på "normal" musikk, alltså musikk som ikke er lagd for og teste bassen.. jeg sier ikke det ikke er der, men man blir overraska over hvor lite det faktisk er..

                        det er en grunn til att de fleste hjemmehøytallerne ruller av ved 35-25hz, og ofte trenger man ikke mer.
                        Du skal ha en rimelig fet midbass for at det skal låte "fett nok" om du ikke har sub Minimum 8" vil jeg tørre å påstå. For selv om en 6,5" midbass i døra di foran vil spille ned i 30-40hz området så er det ikke sikkert den spiller det og MENER det. Om du skjønner hvor jeg vil hen
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Typhon View Post
                          Du skal ha en rimelig fet midbass for at det skal låte "fett nok" om du ikke har sub Minimum 8" vil jeg tørre å påstå. For selv om en 6,5" midbass i døra di foran vil spille ned i 30-40hz området så er det ikke sikkert den spiller det og MENER det. Om du skjønner hvor jeg vil hen
                          Nettopp, eksakt mitt poeng!

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by duality View Post
                            som du sier vill du ha det linjært, men masse trykk på x antall db, f.eks 130db, blir kanskje linjært på 20-50hz men i forhold til resten av anlegget blir det ikke linjært, om frontsetter ligger på 115-120db..

                            mitt motto er att du skal ikke vite att du har en sub før du tar den bort..
                            Det er jo det minste problemet i verden. Du KAN stille subwooferen NED, vettu.

                            Jeg er med på hva du mener angående budsjett, dog. Det er jo lett å utvide med subwoofer senere også, istedenfor å gjøre et mindre heldig kompromiss for å kjøpe alle komponentene med en gang. Men om det totale budsjettet er fastsatt, ville jeg i alle fall avsatt en del kroner til bass. Heller femkanals forsterker og sub, enn en heftig tokanals forsterker og råere frontsett, liksom. Uten sub...

                            Heldigvis er smaken som baken. Nypudret og tight.

                            Comment


                            • #29
                              Horns

                              Hei..
                              Vet ikke om det er å "lov" å starte opp igjen gamle tråd her?

                              Men prøver a likevel, da har blitt nysgjerrig på horn etc..l


                              Når vi snakker litt om bruk av horn her , noen som har lyttet skikkelig til en bilstereo bil som bruker/brukte horn?

                              Noen som VET hvilke merke som selger horn etc for bilstereo-bruk? Ønsker gjerne tips på at man kan få f.eks kjøp løse kompresjonsdriver til dem etc..

                              Kjenner til at det fins merker som:

                              USD Audio
                              Image Dynamics

                              Noen flere?

                              Ang dette med EQ bruk til horn , MÅ man ha slike analoge EQ-bokser f.eks AudioControl EQT som mange har brukt.. Eller går det fint å bare ha Parametric EQ som mine begge Sony XES spillere har?

                              Hva var grunnen til f.eks han Skalg Haug brukte nettopp to slike EQT modeller? Hvis noen vet..

                              Comment


                              • #30
                                Anbefaler deg å lese hele tråden en gang til, da blir sannsynligvis antallet spørsmål færre

                                Comment

                                Working...
                                X