Announcement

Collapse
No announcement yet.

Horn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Horn

    Noen som har tips til Horn diskant/mellomtone som kan brukes i bil... noe ala klipsch rf/heritage..
    blir der for lukket i et så lite rom, eller kan det funke?

    liker lyden i Klipsch så er det mulig så kanskje kjøre på det..

    ja, jeg vet det kan bli vanskelig og bygge inn, men det er ikke noe vits i og nevne det her...

    kan man f.eks kjøpe et par billige klipsch høytallere og bruke ellementene? f.eks rb 61 eller 51?

  • #2
    Alt er jo mulig, men høyttalerne til Klipsch, eller elementene rettere sagt, er jo bygd inn i spesialbygd kasse for akkurat disse, og lyden vil jo endres veldig om du tar dem ut og prøver å bygge dem inn i bilen, og er jo ikke sikkert du vil like lyden lenger da. Er jo noe å tenke over
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #3
      Det finnes jo horn som er spesiallaget til bil, Image Dynamics HLCD er vel blant det grommeste som er å få tak i nå til dags, tror USD audio og de andre produsentene er lagt ned. Var vel midt på 90-tallet dette var i skuddet

      Her er link: http://www.imagedynamicsusa.com/prod...&Product_Id=25

      EDIT: USD audio lever i beste velgående de http://www.usdaudio.com/

      Bilder: http://www.usdaudio.com/tutorials/wg-tut1.php
      Last edited by Haakon O; 17-11-2009, 15:06.
      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

      Comment


      • #4
        Originally posted by DDaudio.no View Post
        Alt er jo mulig, men høyttalerne til Klipsch, eller elementene rettere sagt, er jo bygd inn i spesialbygd kasse for akkurat disse, og lyden vil jo endres veldig om du tar dem ut og prøver å bygge dem inn i bilen, og er jo ikke sikkert du vil like lyden lenger da. Er jo noe å tenke over
        selve hornet og driveren har vell ikke behov for kass så vitt jeg vet?

        takk haakon o for link!

        Comment


        • #5
          Ikke feil med høyttalere som har følsomhet på 110db i bilen altså
          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Haakon O View Post
            Ikke feil med høyttalere som har følsomhet på 110db i bilen altså
            bare man finner en tyst forsterker!

            Comment


            • #7
              Originally posted by duality View Post
              selve hornet og driveren har vell ikke behov for kass så vitt jeg vet?

              takk haakon o for link!
              Trodde du mente woofer elementene jeg Siden du skrev elementer, så assosierte jeg det litt for fort med woofere

              sorry for matnyttig råd
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #8
                Illusion Audio hadde også et sett waveguides for noen år siden, men det er vel US og Image Dynamics som blir oftest nevnt. Var det ikke Veritas som hadde HLCD-ene før Image Dynamics?

                Illusion Audio:


                Veritas:


                Ellers så har "Patric Bateman" noen voldsomt interessante tråder på DIYMA og DIYaudio

                EDIT: bare husk at du nesten garantert vil trenge EQ. Og muligens bør bytte kompresjonsdriver, noen av standarddriverne var ikke spesielt pene i lyden. Endel unoter rett ut av eska altså, så ikke forvent at det skal spille knall med en gang. Men korrekt satt opp skal dette være fryktelig morsomt å høre musikk på
                Last edited by epifant; 17-11-2009, 20:12.

                Comment


                • #9
                  vet ikke om jeg kjøper de horna du linker til, ikke med første i alle fall..

                  Har derimot kommet frem til første utkast:

                  kjøpe disse høyttallerne brukt (håpe på og få en med stygg kasse, og så billig som mulig):
                  Klipsch RB51
                  http://www.mamut.net/jfssoundsystems/rb51_300med.jpg
                  fordeler:
                  +forholdsvis liten, så kan kanskje få plass til horn og midbassen i dashen.. tror den blir delt for høyt for att midbassen i døra blir en dårlig ide.
                  +billig
                  +klipsch lyd!
                  +lettdrevent
                  +får med delefilter så slipper med det første og kåle med dette.
                  +blir det bra, er det MASSE dynamik!
                  +første i Norge med Klipsch bilstereo?

                  negative sider:
                  -må bygge kasse (tett kasse, så blir lettere, men må måle nøyaktig liter og lage så likt som mulig som orginal kassa).
                  -Spredningen fra horna kan bli problematisk
                  -for lite midbass? kan løses med ny 8" midbass senere..



                  Litt OT: Finns det "rimelige" varme forsterkere på rundt 20-50 watt? ganske viktig da klipsch ofte blir lys i toppen..

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by duality View Post
                    Litt OT: Finns det "rimelige" varme forsterkere på rundt 20-50 watt? ganske viktig da klipsch ofte blir lys i toppen..
                    Har du ikke litt EQ da?

                    Hvor ligger delingen på dette? Du nevner at det lett blir høy deling her.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Typhon View Post
                      Har du ikke litt EQ da?

                      Hvor ligger delingen på dette? Du nevner at det lett blir høy deling her.
                      høhø, EQ er fint til sitt bruk. men ikke tro at den løser alle problemer

                      til trådstarter, endel oldschool forsterkere er varmere i lyden en mer moderne. orion sin xtr serie bla er god og relativt rimelig.

                      Klipsch er ikke min greie i det hele tatt, men liker du det så er det sikkert ikke helt umulig å få til å låte skapelig.
                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Legatia View Post
                        høhø, EQ er fint til sitt bruk. men ikke tro at den løser alle problemer

                        til trådstarter, endel oldschool forsterkere er varmere i lyden en mer moderne. orion sin xtr serie bla er god og relativt rimelig.

                        Klipsch er ikke min greie i det hele tatt, men liker du det så er det sikkert ikke helt umulig å få til å låte skapelig.
                        takk for tips.. så også litt på tru tec. forsterkern so ligger ute, den rør forsterkern. ser bra ut, og virker spennende.. men så var det pengene..

                        hadd ikke omformere vært så dyrt, så hadde en music angel vært moro.. men ser for meg store problemer med rust og annet skit som oppstår i bil..


                        til typhon:
                        Midbassen tror jeg går litt høyere opp enn en vanlig midbass..
                        alltså, hornet går lavere i frekvens enn en vanlig diskant, og mellomtonen/midbassen går høyere enn en vanlig midbass.. så tror jeg mister mye av lydbildet om jeg setter den i døra.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Legatia View Post
                          Klipsch er ikke min greie i det hele tatt, men liker du det så er det sikkert ikke helt umulig å få til å låte skapelig.

                          Klipsch er moro
                          skal oppgradere til Cornwall III når jeg får råd.. kan ta noen år men jeg skal ha dem! hehe

                          Comment


                          • #14
                            Jeg ser nytteverdien av horn i et ROM, hvor man sitter rett foran høyttalerne og gjerne et stykke unna. Effektiviteten øker JA, målt rett foran elementet. Det er jo åpenbart at det går på bekostning av spredningen, det er jo ikke sånn at horn på magisk vis gjør selve høyttaleren mer effektiv.

                            Flere produsenter etterstreber BEDRE off axis-respons på dome-diskantene for bilbruk, da er det jo å gå i stikk motsatt retning å sette retningsbestemte horn i bilen, med veldig mye dårligere spredning. I tillegg mener jeg den økte effektiviteten er bortkastet i bil, ettersom de fleste normalt gode diskanter spiller såpass høyt uansett.

                            Så, når man sitter så nært elementene som man gjør i en bil, og må også gjerne slite litt med å få posisjonert to horn så man sitter helt on axis i forhold til begge, så virker det temmelig bortkastet. Selv om man, når man har fått posisjonert dem helt on axis i forhold til seg selv, kanskje vil unngå en del uønskede refleksjoner som følge av spredningen på domene?

                            Og om man må ha horn for å holde følge med bassen, spiller man vel allerede så høyt at SQ/spredning ikke lenger er det viktigste temaet, og i såfall ser jeg absolutt nytteverdien. Men da blir det type ghettoblaster-install a`la meksikanerne på YouTube. :P

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Legatia View Post
                              høhø, EQ er fint til sitt bruk. men ikke tro at den løser alle problemer
                              Om du prøver, så vet du hva jeg mente du også...
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment

                              Working...
                              X