Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lydbilde og dybde med P90..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Joakim View Post
    Snakk forræ' sjæl'a - ammatør!
    Du har jo faktisk noe å vise til, i motsetning til undertegnede!
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #17
      Men til temaet:
      Hva gjorde du for å få bedre lyd?

      Jeg er omtrent der som du var dengang, vil gjerne høre hva du gjorde!

      Comment


      • #18
        Har du noe spesifikt du lurer på? Mange veier til god lyd i en bil, spørs veldig på mulighetene du har i spiller/dsp og montering e.t.c.
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #19
          Tja, er vel mange ting. Har jo nettop starta.

          Kjører pioneer rs99, 4 veis deling, audison vrx 6.4 til front og vrx1500 til bass.
          audison thesis høytalere 1', 6,5' og 10' (mangler aktuelt 3 tommeren, men den kommer vel snart, eller hva Lars Ove?)
          Har en shabby mazda 323 1.5f kombi.
          1 tommeren montert i forrerste stolpe, 6,5 tommeren montert i ankelhøyde i døra.
          Brukt ca 1 årslønn på dempning fra installbay tønsberg

          Jeg lurer mest på refleksjoner og frekvensdeling.

          Hvordan det er best å plassere og vinkle diskant og mellomtone for at kontroll på refleksjoner skal bli best mulig, og evt hvordan kompensere. Aner meg jo at refleksjonen blir forskjellig for de forskjellige frevensene, så kasnskje skal 1 og 3 tommeren vinkles ulikt?
          Noen skriver at rett opp i ruta er en god ide, men da fikk jeg kaffen i halsen. Vinkle de opp i taket har jeg mere tro på, men som sagt: hifi og bil er ikke min spesialitet ennå.
          da disse diskantene sprer ganske bra så kan jeg ikke helt se åssen man kan kontrollere de refleksjonene, da lyden kommer direkte til øret + fra refleksjonsstedet..

          Frekvensdeling er jo individuelt, men noe er jo bedre en andre ting når det gjelder spesifikke elementer, og tommelfingerregler til audison sine elemener savnes! Og da mener jeg både knekkpkt og hvor mange DB/oktav.

          Aner meg at jeg på senvinteren vil kjøre bilen til en eller annen og si FIX IT!

          Comment


          • #20
            Originally posted by flaago View Post
            Men til temaet:
            Hva gjorde du for å få bedre lyd?

            Jeg er omtrent der som du var dengang, vil gjerne høre hva du gjorde!
            Har bygget om stort sett alt.. Du kan se litt her: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6739

            Også er det ikke så dumt å lese litt i denne tråden: http://www.bilstereoforumet.no/showt...dskompensering

            Les litt på det, så kan du få svar etterpå, for det er sikkert litt å lure på der...


            Det du har sett med "rett opp i ruta" er en sannhet med modifikasjoner og ett alt for enkelt svar..

            Det ligger noen timers teori og testing i praksis, om hvilken vinkling som er best og det er ikke likt fra bil til bil. Men det fungerer absolutt best med mellomtone. Jeg ville vinklet diskanten mot ett punkt i taket rett over baksetet, slik at den rette vinkelen ut fra diskanten "stråler" i ørehøyde forbi lytteposisjon.
            Last edited by Joakim; 23-11-2009, 19:39.
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

            Comment


            • #21
              Kikka på mekketråden din.

              Jeg ble stum !! Du er splitter pine gal

              Dypt imponert !!

              Og takk for tips om vinkling. OK å ha noe å gå etter, så slipper jeg tusen timermed prøving av med diskanter opp i ruta...

              Comment

              Working...
              X