Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lydbilde og dybde med P90..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lydbilde og dybde med P90..

    Jeg er rimelig fornøyd med lydbildet i bilen min, men synes ikke jeg får "flyttet" musikerene ut på panseret. Føler at vokalisten står midt foran meg oppå dashen.. Ikke noe problem med fokus og istrumentplassering i bredden, men mangler det lille ekstra i dybden.

    Bil: Bmw E34 touring
    Utstyr som er ibruk:
    Pioneer P90 (individual mode)
    DLS UP36 frontsett - 1" diskant, 2,5" domemid og 6,5" midbass.
    Delefrekvenser: diskant: 20khz-6,3khz, mid: 6,3khz-400hz, midbass: 400hz-40hz. Slope på -36db på alle.. Tidskomp er justert inn ved å kjøre ett og ett frekvensområde for seg. (diskant, mid og midbass) og deretter finjustert med alle innkoblet. EQ er justert ved hjelp av RTA.

    Diskantene er montert off-axis i a-stolpene (nesten rett mot hverandre), mellomtonene er i orginalpanelene på dashbordet og midbass i kasser i orginalplassering i kickpanelene. Får nok endel refleksjoner fra frontruta som ikke er heldige..
    Har separate forsterkerkanaler til hvert element, så det er liksom nok å justere seg bort på. Noen som har lurt tips til å synkronisere gaininnstillingene?

    Vil dybden i lydbildet kunne bli mere definert med on-axis montering av diskantene og evt. også mid? Har prøvd med å montere diskantene midlertidig ved speilfestet, men synes da at den blir for direkte på venstre side.. Er vel så mange som har prøvd seg i denne typen bil etterhvert, så håper på noen gode tips!
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

  • #2
    det med dybde utover pansret er vanskelig,men når du deler midbassen din så høyt som 400hz,så blir det iallefall vanskelig! sånn som du har det nå ligger fks mesteparten av mannstemmene nede ved føtterne dine. ser du bruker meget bratt deling på alle ellementen,har også dårlig tro på det. utover dette er det vankelig å gi noen skikkelig svar over skriveri på ett forum.
    "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

    Comment


    • #3
      dette høres egentlig bare ut som en justeringssak synes jeg så sant alt er i fase og at plasseringen av elementene er som du sier, men jonny har et poeng med delingen på midbass/mellomtone, men problemet er at du har en dome som ikke kan gå noe mer ned.. men mye bør rettes her med en liten justering

      Comment


      • #4
        Ok, har gjort forsøk med andre slope innstillinger uten at det låter bedre.. Anng. delefrekvens på mellomtonen på 400hz, så er dybden også ett problem på kvinnestemmer, så det er ikke det som gjør at lydbildet er for grunt.
        Men kunne være ett alternativ å bytte til en annen mellomtone uansett. Noe å anbefale? Og hvor lavt bør den deles? 150-200hz? Det må være ett element som tåler endel når det deles såpass lavt.

        Forslag til endring/justering i forhold til fokuset?
        Har tenkt litt på å "lure øret", ved å justere diskant og mellomtone "nermere" enn de er.. F.eks. sette venstre diskant til 0cm og justere ut i fra det.. Har det noe for seg? Klar over at det kan være litt jobb å justere bort fasefeil, men det er jo mulig..
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #5
          hmmm.. kansje en annen mellomtone kan hjelpe, men jeg tror ikke det er der problemet ligger, jeg klarer ikke justere dette via dette forumet må netsen sitte å trykke og høre selv før jeg kan si hva som skal endres, når det gjelder tidskomp så er det stort sett alltid så lite som mulig som er løsningen, men dette klare man ikke måle seg frem til, men vær sikker på at alle elementer er i riktig fase først, resten må nesten øret avgjøre, men ettersom du beskriver så justerer du på riktig måte

          Comment


          • #6
            Nå... harru finni ut av detta her eller?
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Originally posted by Typhon View Post
              Nå... harru finni ut av detta her eller?
              Du har ikke vurdert å finne deg en hobby til? Grattis med ukas oldtimer bump
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                Originally posted by InstallBay View Post
                Du har ikke vurdert å finne deg en hobby til? Grattis med ukas oldtimer bump
                Hadde håpet noen skjønte den lille spøken
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  haha, nesten litt morsom lesing detta

                  Comment


                  • #10
                    Haha, morsom lesing ja.. Nesten litt flaut detta..
                    Har visst skjedd en og annen ting siden dette!
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      Jeg undret meg fælt over innholdet i de første postene, hvem er det europamesteren vil ha tips fra, liksom?

                      Helt til jeg så innlegget til Tony og kikket på datoene.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Miniboom View Post
                        Jeg undret meg fælt over innholdet i de første postene, hvem er det europamesteren vil ha tips fra, liksom?

                        Helt til jeg så innlegget til Tony og kikket på datoene.
                        Kan ikke bare ha det gøy, må ha det litt moro og!
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Tony har tatt seg en liten nostalgitrip... :P
                          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Joakim View Post
                            Tony har tatt seg en liten nostalgitrip... :P
                            Jepp... tilbake til da vi eeeegentlig ikke visste hva vi drev med, nå er vi bare klar over at vi ikke kan en dritt!
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Typhon View Post
                              Jepp... tilbake til da vi eeeegentlig ikke visste hva vi drev med, nå er vi bare klar over at vi ikke kan en dritt!
                              Snakk forræ' sjæl'a - ammatør!
                              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                              Comment

                              Working...
                              X