Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømkabler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det sistnevnte jordingspunktet er like bra som kontakten dette punktet har fremover i bilen.. Om bilen er limt her og der så er det ikke sikkert at det duger som jordingspunkt i det hele tatt.

    Men man kan jo delvis prøve seg frem med dette også!
    Alpine 137BTi
    B² Audio = Lyd


    '97 E39 528

    Comment


    • #17
      Det er hvertfall bra nok for de aller fleste biler, som jeg har forstått...men jeg kan ikke garantere noe nei
      Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

      Comment


      • #18
        Originally posted by Alpine306 View Post
        Hei Rudolf!
        Litt om kabler: jo større tverrsnitt, jo mindre motstand(ohm) i kabelen. ho høyere motstand i kabelen, jo større spenningstap og derav større varmeutvikling(som igjen fører til større motstand i kabelen) = en ond sirkel...
        Dette er fakta...men at det har så mye å si for oppsettet ditt tviler jeg på, siden det ikke skal gå så fryktelig mye strøm.
        Det enkleste er vel å legge en kabel til hver forsterker, og da slipper du uansett å gruble noe over forskjellig motstand i kabelen.
        Kjør på OG husk på god jording!! Setebelte festet er et godt sted
        Klarte ikke dy meg. Kjørte eldste gutten på karatetrening i går,og måtte bare svinge innom Kickstart å hente en lengde 50mm2 på veien. Dyrt å be om råd. Neida,he he. Det blir vel til det bedre regner jeg med.
        Raymond Pedersen

        Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
        Tar det som det kommer, og løser det som det går.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Keltern View Post
          Det sistnevnte jordingspunktet er like bra som kontakten dette punktet har fremover i bilen.. Om bilen er limt her og der så er det ikke sikkert at det duger som jordingspunkt i det hele tatt.

          Men man kan jo delvis prøve seg frem med dette også!
          Nå er vell stort sett alle normale biler punktsveiset, så det skal ikke være noe problem...

          Når det gjelder god jording så er det beltefeste som gjelder...
          TEAM RE-LOUD
          Norwegian Champion 00 - 01 - 02 - 03 - 06 - 07 - 08 - 11 - 12 - 13 - 14
          2013 ssnw - 4 stk DD m4a og 1 DD Z 18 = 165.9 dB'zzz

          Comment


          • #20
            hva sjer om en av ledningene ikke har kontakt i begge ender, jo den ene ledningen må klare å sende strømmen som skulle deltseg på de to kabelene, dette kan resultere i at kabelen blir varm og at plasten kan begynne å smelte
            VW Golf 4
            Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
            Simen Sormbråten

            Comment


            • #21
              DEt er jo nettop derfor du skal ha ei sikring på hver kabel om du legger to eller flere kabler i paralell i stedet for en tykk...

              Originally posted by simso View Post
              hva sjer om en av ledningene ikke har kontakt i begge ender, jo den ene ledningen må klare å sende strømmen som skulle deltseg på de to kabelene, dette kan resultere i at kabelen blir varm og at plasten kan begynne å smelte
              Roar Sørlie
              Tlf 90127075
              Strandgata 26; mitt andre hjem :P

              Comment


              • #22
                Hvis du skal bruke to ledninger må du sikre begge ledningene etter hvor mye de klarer å levere. En sikring på hver kabel. Og du skal ikke koble de to forskjellige kablene sammen. Alså, èn kabel med èn sikring til èn forsterker.



                Når du legger to kurser vedsiden av hverandre må det korrigeres. Strømføringsevne før korrigering * korreksjonsfaktor for tempratur * korreksjonsfaktor for parralelt lagt kurser = den korrigerte strømføringsevnen.

                Korreksjonsfaktoren for parralelt lagte kurser er på 0,7-0,8. Dette gjelder værtfall i boliger :P Men der skal strømmen gå fram og tilbake i samme kabelen, så det blir sikkert annerledes ...

                Comment


                • #23
                  Originally posted by B2 Audio View Post

                  0 gauge kabel(53,43mm2) ha en "kapasitet" på 245 A ved jording og 150 A ved "overførsel" av strøm.

                  3 gauge kabel (26,65mm2) ha en "kapasitet" på 158 A ved jording og 75 A ved "overførsel" av strøm.
                  Sooocool, is it you?
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #24
                    Akkurat det der skjønte ikke jeg heller...endrer strømmen farge og fasong på den andre siden av forsterkeren
                    Hadde han sagt at en kabel tåler f.eks 200A på 1 meter men bare 50A på 4 meter så hadde det gitt mer mening.
                    Høres litt ut som en viss person har gitt seg til kjenne her ja, men flere sånne finns det helt sikkert.

                    Beklager virkelig O.T. her men måtte bare

                    Rudolf: Greit å kjøre Safe med kabel i alle fall...nå slipper du i alle fall å lure på om kabelen holder
                    Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

                    Comment


                    • #25
                      Tråden kan vel egentlig stenges.Jeg har fått svar på det jeg lurte på. Regner med endel andre også har fått det samme. Ser jo at det fort glir ut he he. Hvordan strømmen oppfører seg i boliger og hvor fortreffelig høyspent er, bryr meg midt i stjerna i dette tilfellet.
                      Raymond Pedersen

                      Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
                      Tar det som det kommer, og løser det som det går.

                      Comment

                      Working...
                      X