Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømkabler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømkabler

    Gjør 1stk 21mm2 + 1 stk 30mm2 strømkabel med samme koblingspunkter fra batteri til forsterker samme nytte som en 50mm2 ?



    Mvh Raymond Pedersen
    Raymond Pedersen

    Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
    Tar det som det kommer, og løser det som det går.

  • #2
    Det er avhengig av hvordan dette skal brukes. Har du f.eks dobbelte strøm innganger på din forsterker er det ikke å foretrekke å bruke ulik kvadrat. Kjører du derimot begge kablene inn i fordeler og deretter like kabel dimensjon derfra og inn til forsterker kan det funke.

    Igjen det er avhenging av hvor stort amperetrekk du har også. Du kan trekke fler ampere (til jordingspunkt) gjennom f.eks 2 x 25 mm2 enn 1 x 50 mm2. Til strømoverførsel er det forholdsvis likt.
    Mvh
    J. Holm
    www.b2audio.com
    http://facebook.com/b2audio

    Comment


    • #3
      Originally posted by B2 Audio View Post
      1. Har du f.eks dobbelte strøm innganger på din forsterker er det ikke å foretrekke å bruke ulik kvadrat.

      2. Igjen det er avhenging av hvor stort amperetrekk du har også. Du kan trekke fler ampere (til jordingspunkt) gjennom f.eks 2 x 25 mm2 enn 1 x 50 mm2. Til strømoverførsel er det forholdsvis likt.
      1. Den ser jeg gjerne en forklaring på.

      2. Altså, strøm er ampere. Hvorfor kan man trekker mer strøm gjennom 2x25mm2 enn 1x50mm2? Arealet med strømledere er dønn likt.
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #4
        1. Scenarioet er slik:

        1 Amp med dobbelte strøm innganger

        Ene inngangen får 21 mm2 , den andre får 31 mm2.

        Resultatet kan da være at den ene strømtilkoblingen ikke har samme gode muligheten til å trekke strøm som den andre. Som jeg skrev er dette ikke å foretrekke. Men sier ikke at det ikke funker, men ved større amperetrekk er det bedre å bruke like og korrekt dimensjonerte kabler.

        2. Seek and thou shall find........ Samme areal er ikke ensbetydende med samme amperetrekk til jordingspunkt.
        Mvh
        J. Holm
        www.b2audio.com
        http://facebook.com/b2audio

        Comment


        • #5
          Originally posted by B2 Audio View Post
          1. Scenarioet er slik:

          1 Amp med dobbelte strøm innganger

          Ene inngangen får 21 mm2 , den andre får 31 mm2.

          Resultatet kan da være at den ene strømtilkoblingen ikke har samme gode muligheten til å trekke strøm som den andre. Som jeg skrev er dette ikke å foretrekke. Men sier ikke at det ikke funker, men ved større amperetrekk er det bedre å bruke like og korrekt dimensjonerte kabler.

          2. Seek and thou shall find........ Samme areal er ikke ensbetydende med samme amperetrekk til jordingspunkt.
          1. Eneste måte din teori skal holde vann, er dersom inngangene på forsterkern hadde to separate innganger som gikk til hver sin dedikerte strømforsyning. Vis meg en forsterker som har det. Ellers er inngangene koblet sammen rett på innsiden, og da holder ikke teorien din vann lenger.

          2. Vis meg. Mildt sagt super-skeptisk.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            1. Ikke teori.....

            og har allerede nå gitt nok muligheter og søke ord til at du kan lese nærmere om dette.

            Uansett så har trådstarteren fått noen råd han kan velge å bruke eller fravike.
            Mvh
            J. Holm
            www.b2audio.com
            http://facebook.com/b2audio

            Comment


            • #7
              Originally posted by B2 Audio View Post
              1. Ikke teori.....

              og har allerede nå gitt nok muligheter og søke ord til at du kan lese nærmere om dette.

              Uansett så har trådstarteren fått noen råd han kan velge å bruke eller fravike.

              Slik hadde jeg å svart, om jeg ikke hadde noe grunnlag for påstandene.
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                Nå,nå gutta, må dere ikke dele ut så mange virtuelle nesestyvere til hverandre.Synses dere har utredet spørsmålet mitt greit. Grunnen til at jeg spurte om dette, var at jeg hadde liggende en 21mm2, og kanskje kunne gjøre nytte av denne istedet for å bruke penger på enn sprell ny 50 mm2.
                Har ikke målt strømtrekket, men det er vel neppe noe ekstremt. Står en Pdx 4.100 + ei macrom 500 watts monoblokk baki trunken.
                Raymond Pedersen

                Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
                Tar det som det kommer, og løser det som det går.

                Comment


                • #9
                  Beklager hvis det blir litt OT, men dette er siste posten fra min side.

                  Hvis du skal trekke både 21mm2 og 30 mm2 til 2 forskjellige forsterkere er det helt ok dimensjonert.

                  Til Legatia: Har ikke sett noen som helst nyttig informasjon til Trådstarter fra deg.

                  De finnes fler standarder for kabler og avhenging av bruken er kabler dimensjonert til x antall ampere.
                  Ser vi på AWG standarden uten å ta kabelisolering med i regnestykket (som også er avgjørende, da 2 kabler med samme tverrsnitt som 1 enkelt større som regel også har tjukkere isolering sammenlagt enn 1 enkelt kabel) vil et gjennomsnittlig

                  0 gauge kabel(53,43mm2) ha en "kapasitet" på 245 A ved jording og 150 A ved "overførsel" av strøm.

                  3 gauge kabel (26,65mm2) ha en "kapasitet" på 158 A ved jording og 75 A ved "overførsel" av strøm.

                  Er det noe mer, så ta det på PM.

                  Håper at Trådstarter fikk noe utav detta?
                  Mvh
                  J. Holm
                  www.b2audio.com
                  http://facebook.com/b2audio

                  Comment


                  • #10
                    Takk for utredninga. Fikk svar på det jeg lurte på ja.


                    Mvh Raymond Pedersen.
                    Raymond Pedersen

                    Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
                    Tar det som det kommer, og løser det som det går.

                    Comment


                    • #11
                      merkelig....gjelder dette også når både + og - er kobblet i batteriet forran,eller bare hvis jord er kort og rett i chassiet..
                      kjønner ikke helt greia her.

                      hadde selv en periode mange tynne kabler bakover til +.
                      to x 21mm2 + 16mm2 og målte spenningstap bakover som var høyere enn nå som jeg bare har en 53mm2

                      teorien da blir at de tynne kablene har hver for seg ett spenningstap som til sammen blir større enn om man bruker en optimal kabel selv om de tynne tilsammen her ett større tversnitt

                      dette ble da målt i min bil da jeg brukte to brokobblede 6kanalere.

                      så mitt råd er kjør FETT

                      Comment


                      • #12
                        Svar på nr 2:
                        Strøm har noe som heter "skinn-effekt". Det vil si at strømmen foretrekker å bevege seg ytterst i lederene den går i. Faktisk så kan man i enkelte kabler omtrent ha null elekronbevegelse i midten i enkelte tilfeller. Mange høyspent-stasjoner har faktisk HULE ledere for å spare kobber pga dette, fordi det bare blir masse ekstra kobber det ikke går noe strøm i. Om det har så mye å si i bilstereoverdenen med så lav spenning er heller usikkert da, men det kan være noe av forklaringen.
                        Roar Sørlie
                        Tlf 90127075
                        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by r3mark View Post
                          Svar på nr 2:
                          Strøm har noe som heter "skinn-effekt". Det vil si at strømmen foretrekker å bevege seg ytterst i lederene den går i. Faktisk så kan man i enkelte kabler omtrent ha null elekronbevegelse i midten i enkelte tilfeller. Mange høyspent-stasjoner har faktisk HULE ledere for å spare kobber pga dette, fordi det bare blir masse ekstra kobber det ikke går noe strøm i. Om det har så mye å si i bilstereoverdenen med så lav spenning er heller usikkert da, men det kan være noe av forklaringen.
                          Skin effect gjelder på solide ledere, i flerledere gjelder skin effecten for hver respektive lille leder. Dessuten snakker vi om AC signal og høye frekvenser der skin effect inntrer. Altså ikke noe som skjer med strømmen i bilen din.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Som sagt bare en teori Du vil ha en viss form for pulsering på strømmen, men du har et poeng der med enkeltledere kontra flerledere ja...
                            Roar Sørlie
                            Tlf 90127075
                            Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                            Comment


                            • #15
                              Hei Rudolf!
                              Litt om kabler: jo større tverrsnitt, jo mindre motstand(ohm) i kabelen. ho høyere motstand i kabelen, jo større spenningstap og derav større varmeutvikling(som igjen fører til større motstand i kabelen) = en ond sirkel...
                              Dette er fakta...men at det har så mye å si for oppsettet ditt tviler jeg på, siden det ikke skal gå så fryktelig mye strøm.
                              Det enkleste er vel å legge en kabel til hver forsterker, og da slipper du uansett å gruble noe over forskjellig motstand i kabelen.
                              Kjør på OG husk på god jording!! Setebelte festet er et godt sted
                              Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

                              Comment

                              Working...
                              X