Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefalt slim sub (til reservehjulrom, Audi A4)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anbefalt slim sub (til reservehjulrom, Audi A4)?

    Noen som har noen geniale anbefalinger til sub i en Audi A4 sedan?

    Reservehjulrommet er ca 23cm dypt og ca 65cm i diameter. De fleste subkassene jeg har sett på, er 27-30 i maksdybde, dvs akkurat litt for dypt. Litt irriterende!


    Var og hørte på Rockford Fosgate sin slimme 10"-løsning. Denne kassen er 13cm dyp. Den passet, det var fett, og det er godt mulig jeg går for disse, men; kunne tenkt meg å bruke plassen i reservehjulrommet enda bedre, og kanskje få plass til en 12". Jeg regner også med de har inngått et kompromiss for å klare å lage denne boksen så liten.

    Det finnes ikke noen runde, eller mer kubiske kasser? Eller noe som bare er helt perfekt for A4 på en eller annen måte? Jeg tror ikke det er aktuelt å lage noe selv i denne omgang, hvis det ikke er VELDIG mye å tjene på det

    Aktiv sub går også greit.
    Last edited by dKo; 19-03-2009, 21:04.

  • #2
    kan du ikke ha en slimkasse inn mot seteryggen da?

    Vi har montert Kicker sin CVT slimkasse i flere Audi A4 stv biler, og der spiller det veldig bra hvertfall

    Comment


    • #3
      Nja, jeg kommer til å pusse opp, kjøpe inn møbler og litt sånt de neste årene.. og da er det litt kjipt å måtte legge ting oppå subben, eller å måtte flytte på den

      Får jeg den nedi reservehjulrommet, er det ingen som ser den. Det hadde vært helt perfekt for min del!

      Ser at Rockford Fosgate sin 12" slim har fått god kritikk på denne linken, men den er selvfølgelig 4-5 cm for stor i bredden..

      Er det mye styr med å bygge kasse selv? Ser det snakkes om beregninger, er det bare beregning av volum? Eller har hele formen på kassen noe å si?
      Last edited by dKo; 19-03-2009, 21:24.

      Comment


      • #4
        bygger du selv er det jo bare å bygge så stort du får plass til nedi der, nesten hvertfall, antall liter er ikke så nøye hvis du bygger en lukket kasse.

        Comment


        • #5
          Ok, jeg regner med volumet på en bassreflekskasse er viktig fordi det bestemmer klangtonen i kassen. Det gjelder vel kanskje også formen..?

          Focal-forsterkeren min er ikke av de aller kraftigste (200W i bridge). Er det sånn da at jeg kanskje "bør" ha en bassreflekskasse, for å få mest utav den? Og at den vil jobbe bedre med et 10"-element? Ser Focal anbefaler 250W til sine egne 12"-element..

          Comment


          • #6
            Vet ikke hva slags prisklasse du tenker på når det gjelder subben, men den forsterkeren du har kan funke, men kommer litt an på subben.

            Når det gjelder portet kasse er det ikke så nøye med antall liter egentlig, kassa bør dog ikke bli for liten, men en kasse som er for stor kan enkelt justeres med portlengden, hvertfall nå det er snakk om en sedan.

            Comment


            • #7
              Takk for gode svar. Portet kasse høres ut som en plan, med tanke på at subben blir "pakket inn" helt bak, og at forsterkeren ikke er av de kraftigste.

              Jeg har 90 liter å gå på i hjulrommet, så jeg tror ikke volumet blir et problem. Problemet er hvis formen har noe å si! Det virker jo som nesten alle de ferdige kassene jeg så på, hadde ca samme form og dybde. Er det en grunn til det? Eller er de bare formet sånn for å ha plass bak baksetene?

              Comment


              • #8
                de fleste er formet sånn for å ta minst mulig plass inn mot seteryggen ja.
                selve formen på kassa har ikke så mye å si i ditt tilfelle

                Comment


                • #9
                  Bygg i lukket kasse, portet er bare tull! Hjulbrønnen på min B6 er en del dypere enn din tydeligvis, men du bør fint få plass til en 12'er i lukka kasse i hjulbrønnen uansett. Sørg bare for å ha en eller annen form for åpning mellom bagasjesom og kupè, ellers er det omtrent bortkasta!
                  Roar Sørlie
                  Tlf 90127075
                  Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                  Comment


                  • #10
                    problemet med lukket kasse er jo at han trenger endel mer effekt for å få veldig med lyd, vi snakker om en A4 sedan her..

                    jeg har hørt 200w forsterker på en 12"i lukka kasse i en a4 stasjonsvogn, det ble ikke veldig suksess.

                    Så hvis du har 4-500w rms å rutte med og kjøper en brukbar subwoofer, så funker det med lukket.
                    Last edited by dBcompaniet; 20-03-2009, 21:58.

                    Comment


                    • #11
                      2stk 10" i lukka kasse med hvert sitt kammer og ei grei monoblokk som leverer 800W i 2ohm og åpning inn til kupeen så har du bass så det holder. Tro du meg!
                      Roar Sørlie
                      Tlf 90127075
                      Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                      Comment


                      • #12
                        Gode innspill

                        Nå skal det sies at jeg var positiv allerede når jeg testet 10" lukket slimkasse nedi hjulbrønn (uten åpning inn mot kupé..) Har hørt meg grønn på kun fronthøyttalere, og det var veldig digg å få litt varmere lyd og kunne skru ned i front.

                        Var kort fortalt overrasket over hvor mye en sub kunne gjøre utav seg, og hadde forventet at lyden skulle bli mer "rånete", men totallyden ble finere og mer subtil. Og dette var altså en liten "pingle"! Gleder meg til å høre en 12" i kasse. Innbiller meg at de lavere frekvensene som en 12" klarer, takler bedre å "gjemmes vekk".


                        Anyways.. tror jeg tar det i 3 steg:

                        1. kjøper 12", lager kasse, og håper ikke 12" blir helt bortkastet med 200W RMS i bridge.
                        2. lager åpning inn i kupe. Hvor stor bør denne åpningen være? snakker vi om bassrefleksrør-størrelse? Funker det f.eks med et hull i hattehyllen med en 6.5"-grill over?
                        3. kjøper monoblokk når behovet for mer action kommer.

                        Portet kasse er vel mest logisk for min situasjon, men arbeidsmengde og størrelse gjør at jeg er litt usikker. Tror jeg bygger lukket først, og ser hva behovet blir etterpå. Kanskje monoblokken er nok. Er ikke noen dB-frik.. (ennå)
                        Last edited by dKo; 21-03-2009, 04:20.

                        Comment


                        • #13
                          Ett godt tips til basselement er Earthquake SWS12
                          Mvh
                          Lars Engen

                          Comment


                          • #14
                            Nesten ferdig med 30 liters lukket kasse nå Mangler bare sicaflex. Gikk veldig greit! Røk unna noen timer, men den ble bra.

                            Men: lurer på hvor mye plass subwooferen bør ha opp til lokket over.
                            Nå er det 2cm fra toppen av basskassen til hjulbrønn-lokket. Dvs at gummien rundt høyttaleren bare har 0.5cm å gå på opp til lokket. Blir dette for trangt? Kan jeg risikere luftstøy gjennom den trange passasjen?
                            Last edited by dKo; 22-03-2009, 18:22.

                            Comment


                            • #15
                              Tenkte å følge opp denne tråden, siden jeg startet den.
                              Endte opp med å lage 30 liters lukket, med Focal 30 A1 DB. Er selvfølgelig noobie, men ganske fornøyd med resultatet
                              PM meg hvis du lurer på mål og fremgangsmåte for en basskasse i Audi A4 2001-2004 (B6)-reservehjulrommet.

                              Her er bilder til de som måtte være interessert.. (OK, litt stolt..):

                              Naken MDF-boks med sicaflex rundt skjøter utenpå og inni:


                              Kuttet hull til basselementet + lagt på teppe:


                              Skrudd fast noen fancy trebiter (masse pussing, beising og lakking.. puhh!!) som skal holde bagasjeromgulvet unna subben / beskytte subben, samt se pene ut:
                              Last edited by dKo; 16-04-2009, 22:46.

                              Comment

                              Working...
                              X