Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koble 3 stk elementer......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Eirik Aspaas View Post
    er mulig ja.. men du må være EKSTREMT presis når du stiller inn begge ampene, hvis ikke kommer du til å ødelegge en sub
    Ikke sant...
    Har lenge lurt på akkurat d... Husker da disse power Bd 1500(som første mod het) ble brukt i en Volvo Duett. var reportasje om prosjektet i bladet Bilsport der de linket 2 monoblokker og hadde 4 stk pr. element(dobbelspola).
    Husker ikke hvor mange element de brukte men mener å huske det var 2 sub´er,men skulle utvides til 4 stk(16 stk amp....)
    Nå har jeg jo ikke begynt med noe som helst av montering,så det haster jo ikke sånn sett,men det hadde jo vært kjekt å vite om en kan bruke noe slags måleinstrument for å få dette justert(jeg kan ikke bruke så mye som et multimeter en gang) så mye peiling har jeg...
    No Windows-crap,just Mac Power

    Comment


    • #17
      det skal som Eirik sier justeres pinlig nøye, men ellers seriekopler du spolene på 2 subber, som du paralell kopler over hver sin enkle spole på den siste bassen.

      Comment


      • #18
        kan du ikke bruke multimeter, så dropper du å ha 3 subber på 2 forsterkere
        www.eirikaspaas.com

        Comment


        • #19
          Ingen problem å koble slik du lurer på! Og at det skal være så himla laboratorisk nøye innstilt erbare svada. Tror ikke noen her som har svart i tråden en gang har prøvd dette.
          Bare å justere gain, delefiltre og phase med 50zh tone og multimeter slik at du har under 3% avvik mellom utgangene er det bare å guffe på og smile

          Men det er minst like viktig å justere delefiltre og fase som gain!!

          Fasen justerer du enklest ved å kjøre samme signal på beggeforsterkerne etter at gain er justert og måle spenningsforskjellen mellom plusspolene på utgangene på begge forsterkerne. Dertter vrir du fasen til du får 0 eller så lite spenningsforksjell som mulig. Selv om fasen står på minimum på begge betyr det ikke at de er i fase.

          Og om det er feil justert svir du ingenting, verken sub eller forsterker. Du får bare fasefeil mellom to subber og en sub som presterer dårligere enn de andre..
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #20
            Originally posted by Hifonic View Post
            Ingen problem å koble slik du lurer på! Og at det skal være så himla laboratorisk nøye innstilt erbare svada. Tror ikke noen her som har svart i tråden en gang har prøvd dette.
            Bare å justere gain, delefiltre og phase med 50zh tone og multimeter slik at du har under 3% avvik mellom utgangene er det bare å guffe på og smile

            Men det er minst like viktig å justere delefiltre og fase som gain!!

            Fasen justerer du enklest ved å kjøre samme signal på beggeforsterkerne etter at gain er justert og måle spenningsforskjellen mellom plusspolene på utgangene på begge forsterkerne. Dertter vrir du fasen til du får 0 eller så lite spenningsforksjell som mulig. Selv om fasen står på minimum på begge betyr det ikke at de er i fase.

            Og om det er feil justert svir du ingenting, verken sub eller forsterker. Du får bare fasefeil mellom to subber og en sub som presterer dårligere enn de andre..
            Okay...
            Har en god kompis som kan bruke Multimeter,så jeg får nok han til å hjelpe meg når den tid kommer...
            Jeg lurte jo bare i utgangspunktet om det var mulig(eller bare J..... dumt) Han har den ene monoblokka mi,så det blir vel sårt for han å gi den tilbake+ at han må hjelpe meg å justere/måle de etterpå...he he.
            Jeg er jo fortsatt oppegående når det gjelder å koble,og slik så jeg tror jeg skal klare å få dette rett.(er selfølgelig ikke på no "proff-nivå,dah....) men jeg klarer meg...
            No Windows-crap,just Mac Power

            Comment


            • #21
              Men det jeg kan si er at det i mange tilfeller spiller dårligere med 3 subber enn det gjør med 2 subber i en bil.

              Comment


              • #22
                Originally posted by dBcompaniet View Post
                Men det jeg kan si er at det i mange tilfeller spiller dårligere med 3 subber enn det gjør med 2 subber i en bil.
                Javel?
                Du trenger sikkert ikke forklare meg hvorfor,for jeg blir vel neppe å forstå det. Jeg hakke kunnskap,såfremst du kan fortelle d enkelt...
                Har brukt 3 12" pioneer med samme forsterker men kun m enkelspolet 4 ohm.
                Har brukt/prøvd kasse med 2 stk. og kasse med 3 stk. og uten tvil er 3 stk å foretrekke....
                Samme kasse-oppsett (som det som er til de 15")og 8" reflex-rør på toppen
                Tror jeg skal få det til å spille.... Jeg skal ikke i noe Konkurranse/DB-drag. Jeg bare liker scenen der de som sitte på spør om noe,men du ser bare kjæften går. Da først oppdager de egentlig hvor høyt d spiller...

                Du holder til i Arendal? Og har Butikken i Strømmen? Skulle ikke tilfeldigvis ha sjappa i gamle lokalene t Strømmen Pizza? Den som Lars Roskifte hadde....
                No Windows-crap,just Mac Power

                Comment


                • #23
                  Grunnen til at jeg skriver det jeg skriver etter mye prøving og feiling med alt fra 1 til 4 subber i en bil, og 2 funka best.
                  Da kunne jeg bygge en større kasse til de 2 subbene jeg ville ha, som spillte høyere enn 4 subber, enkelt og greit fordi man ikke hadde plass til tilsvarende stor kasse til 4 subber.

                  Strømmen pizza husker jeg nok ikke, men lokalene vi holder til i har vært malebutikk i sikkert 60-70år tror jeg.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by dBcompaniet View Post
                    Grunnen til at jeg skriver det jeg skriver etter mye prøving og feiling med alt fra 1 til 4 subber i en bil, og 2 funka best.
                    Da kunne jeg bygge en større kasse til de 2 subbene jeg ville ha, som spillte høyere enn 4 subber, enkelt og greit fordi man ikke hadde plass til tilsvarende stor kasse til 4 subber.

                    Strømmen pizza husker jeg nok ikke, men lokalene vi holder til i har vært malebutikk i sikkert 60-70år tror jeg.
                    Ok,jeg skjønner... Men plass var ikke no problem med de 3 stk 12",men det kan bli det nå med de 15". Synes det er noe mindre bagasjeroms-plass i Volvo´n enn i den gamle Passat´en...

                    Men du har jobba med de folka på Radiosalongen(ligger de fortatt i Vestregate,tro?).Så du husker ikke Strømmen Pizza.... De la vel ned i -99 eller -00. Malebutikk? Ligger ved siden av Hydro/texaco-stasjonen dah?
                    No Windows-crap,just Mac Power

                    Comment

                    Working...
                    X