Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koble 3 stk elementer......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Koble 3 stk elementer......

    Hei...

    Lurte på følgende......
    Hvis jeg har(og d har jeg....) 3 element som er dobbel spola,kan jeg bruke 2 monoblokker koblet slik at hver blokk tar seg av 3 spoler hver(2 ohm pr. spole)? Altså 1 1/2 element pr. monoblokk?
    Hva blir lasten pr monoblokk?(De er stabile i 1 ohm)
    No Windows-crap,just Mac Power

  • #2
    her har du en veldig grei side som viser hvordan kan koble elementene og hvilken last du kan koble dem i.

    http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

    Comment


    • #3
      Altså blir dine alternativer, etter hva jeg forstår, slik som dette: http://www.rockfordfosgate.com/rftec...3&woofer_imp=3

      Men spørsmålet ditt var jo egentlig om man kunne koble to forsterkere på dette.... ? Tja, ikke vet jeg. Hvorfor ikke bare bruke én forsterker.....?
      [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

      Comment


      • #4
        du kan jo bare bruke de to monoblokkene og skippe den ene bassen

        Comment


        • #5
          Originally posted by thomasekeli View Post
          Altså blir dine alternativer, etter hva jeg forstår, slik som dette: http://www.rockfordfosgate.com/rftec...3&woofer_imp=3

          Men spørsmålet ditt var jo egentlig om man kunne koble to forsterkere på dette.... ? Tja, ikke vet jeg. Hvorfor ikke bare bruke én forsterker.....?
          Hei....
          Nei,ingen av de skissene var rett.....

          Jeg vil bruke 1 monoblokk på et element PLUSS en spole på det tredje... Altså 3 spoler pr. monoblokk.. Lar dette seg gjøre?
          En monoblokk? Da får jeg heller tak i den tredje likens monoblokk,så bruker jeg en monoblokk på hvert element. Pr. idag har jeg den ene av de to monoblokkaenepå utlån,og den spiller på 3 12" Megavox..... Ska bli vanskelig å få den tilbake fra han kompisen min,etter d jeg forstår....he he...
          No Windows-crap,just Mac Power

          Comment


          • #6
            Hvorfor kuke rundt med 3 elementer når det skaper så mye forvirring? Kutt ut det ene og selg det?!
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Originally posted by Typhon View Post
              Hvorfor kuke rundt med 3 elementer når det skaper så mye forvirring? Kutt ut det ene og selg det?!
              3 stk 15" Alpine R-serie i en kasse med et element retta bakover og de to andre på hver sin side med vegg i 45 grader(som en pyramide sett ovenfra) er det jeg skal ha.... Kassa er ferdig bygd av et firma i Indre Troms,og Elementene ligger i skapet å venter på å bli spilt med. To Power 1501BD og en Power T15004 vil bli montert sammen i en Volvo 745 GL D.
              Venter på å komme over på et par likense Compo. sett som kan passe i dørene foran & bak.
              Så jeg SKAL ha 3 stk 15" i kjærra mi....
              Har aldri likt 12"..... Vet ikke helt hvorfor.... Kan jo være for "alle har d",lik som flesteparten av ungdommen idag enten kjører BMW eller Golf...
              No Windows-crap,just Mac Power

              Comment


              • #8
                du får kjøpe deg en monoblokk til da.. evt sjekke om du får linka de 2 du har og få til en levbar impedans da..
                www.eirikaspaas.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Eirik Aspaas View Post
                  du får kjøpe deg en monoblokk til da.. evt sjekke om du får linka de 2 du har og få til en levbar impedans da..
                  Tror ikke de tåler mindre enn 4 ohm når de blir linka sammen,og da blir vel lasten for lav med de 15"....
                  Har ikke lyst å lagge mye penger i en til 1501BD,for etter hvert skal det inn en T40001BD...
                  Har vært forholdsvis heldig med mine kjøp,og ikke betalt all verdens for amp´ene... Det slår vel tilbake på det eventuelle siste kjøp av samme Amp. ,kjenner jeg min flax rett... he he...
                  No Windows-crap,just Mac Power

                  Comment


                  • #10
                    da har du siste 15" bare stående i kassa.. hvis ikke ender det opp med at du ødelegger noe om du skal koble så forbanna avansert :P
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Eirik Aspaas View Post
                      da har du siste 15" bare stående i kassa.. hvis ikke ender det opp med at du ødelegger noe om du skal koble så forbanna avansert :P
                      Er det så Avansert å spørre om en kan bruke " monoblokker på 3 dobbelspolet element,og la to amp "dele" det 3´dje elementet?
                      Jeg trudde i den tia Hi-Fi klubben var Top of line med sine PG 2500MPS(eller hva de nå heter) som kunne lastes ned i 0.5 ohm(eller var det 0.25 ohm) at det ble avansert med alle de elementene en kunne drive på en forsterker. Både disk/mellomtone/og en bråte med sub´er.... Eller H/K TC 600......
                      No Windows-crap,just Mac Power

                      Comment


                      • #12
                        du får prøve da.. du får mange tips her på hva du kan gjøre..
                        www.eirikaspaas.com

                        Comment


                        • #13
                          detta er ik noe problem å få til. kor mange spoler per element og kor mange ohm? er forsterkeren stabil i 1ohm er detta ik noe problem. med rett ohm på elmenta å rett belasting på forsterker. so får du 1,3ohm sånn har eg gjort det på fleire bygg.

                          men to monoblokker. ? det er verre. . når du linker monoblokkene. ( so får du ei anna last. stabil i 2ohm vil eg tippe)
                          Last edited by bassdal; 31-01-2009, 18:52.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bassdal View Post
                            detta er ik noe problem å få til. kor mange spoler per element og kor mange ohm? er forsterkeren stabil i 1ohm er detta ik noe problem. med rett ohm på elmenta å rett belasting på forsterker. so får du 1,3ohm sånn har eg gjort det på fleire bygg.

                            men to monoblokker. ? det er verre. . når du linker monoblokkene. ( so får du ei anna last. stabil i 2ohm vil eg tippe)
                            Jeg hadde ikke planer om å linke de,nei...
                            Elementene er 2+2 ohm....(3 stk) og 2 monoblokker som sagt..
                            Jeg lurte jo bare om det var heldig å koble det siste elementet med en spole på amp 1 og den andre spolen på amp 2(samtidig som de hadde et element koblet fra før)
                            No Windows-crap,just Mac Power

                            Comment


                            • #15
                              er mulig ja.. men du må være EKSTREMT presis når du stiller inn begge ampene, hvis ikke kommer du til å ødelegge en sub
                              www.eirikaspaas.com

                              Comment

                              Working...
                              X