Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp, folkens?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp, folkens?

    Noen her som kan anbefale en lim til liming av basskasser? Har vanlig trelim, en orange Men trenger ett eksakt navn og gjerne ca pris på trelim? sikaflex skal brukes langs kantene (men er dette viktig?)

  • #2
    Selv har jeg alltid benyttet gode gamle Casco Trelim med Sicaflex eller Tech 7 for "fuging" av innvendige skjøter!
    Terje Lie
    99 53 66 00
    terje_lie@yahoo.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by _John_ View Post
      Noen her som kan anbefale en lim til liming av basskasser? Har vanlig trelim, en orange Men trenger ett eksakt navn og gjerne ca pris på trelim? sikaflex skal brukes langs kantene (men er dette viktig?)
      Sponplatelim for gulv, på "silikonpatron" får du hos alle trevarehandlere. Det har bedre fylleegenskaper og er mere flex enn vanlig trelim. Det er veldig sterkt og koster ikke allverden.
      Last edited by Joakim; 29-12-2008, 23:05.
      [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
      [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
      [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

      Comment


      • #4
        Originally posted by _John_ View Post
        Noen her som kan anbefale en lim til liming av basskasser? Har vanlig trelim, en orange Men trenger ett eksakt navn og gjerne ca pris på trelim? sikaflex skal brukes langs kantene (men er dette viktig?)

        Dette har vært oppe mange ganger før:
        Bruk vanlig pva-lim (oransje flaske med svart tupp fra Cascol)
        Sica eller tec-7 brukes kun om skjøtene dine ikke er tette.
        Er ikke kassa tett etter at den er limt/tvunget/skrudd sammen er den feil/slurvete laget i første omgang.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dag Johansen View Post
          Sica eller tec-7 brukes kun om skjøtene dine ikke er tette.
          Er ikke kassa tett etter at den er limt/tvunget/skrudd sammen er den feil/slurvete laget i første omgang.

          Mvh
          Dag Johansen
          du kan jo også berre bruke det som ein ekstra sikkerheit

          Men Vanlig oransje trelim er billigst og best

          Comment


          • #6
            Originally posted by Dag Johansen View Post
            Er ikke kassa tett etter at den er limt/tvunget/skrudd sammen er den feil/slurvete laget i første omgang.

            Mvh
            Dag Johansen
            Hmm.. Har visst fuga litt jeg også, og da har sponplatelimet vært helt sjef!
            Ikke hver gang det er så gøy å sette sammen ei kasse, som når den kommer fra MDF-kunstneren!
            Da snakker vi LEGO, men så er ikke rotteræva mi like lett å få til en edru kant med, som den saga du bruker gitt!
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

            Comment


            • #7
              ok, ja som sagt så er det den orange trelimen med sort tut på jeg bruker. Sagde ut ei treplate som jeg skulle ha til gulv i bagasjerommet, men passte ikke helt så jeg måtte lime på en bit, men da jeg da igjen skulle sage til denne siste biten i lik form som resten av plata (da plata var ferdig limt) tålte den ikke presset eller tyngden av stikksaga og bøyde seg og jeg knakk den lett av.

              Er det jeg som har gjort noe feil her? Husker så godt fra sløyden på ungdomskolen at slik lim var helt fasntastisk og brukte det istedenfor spiker på kister osv det satt jo som bare f... Men nå skal det legges til at jeg har blitt en god del sterkere siden den tid da Hehe.. men uansett så håper jeg og tror at det er jeg som bare har slurva med skjøtene og derfor driten ikke holdt. Kanskje det ikke var helt tørt heller, det var jo akkurat som gummi..

              Comment


              • #8
                Originally posted by _John_ View Post
                ok, ja som sagt så er det den orange trelimen med sort tut på jeg bruker. Sagde ut ei treplate som jeg skulle ha til gulv i bagasjerommet, men passte ikke helt så jeg måtte lime på en bit, men da jeg da igjen skulle sage til denne siste biten i lik form som resten av plata (da plata var ferdig limt) tålte den ikke presset eller tyngden av stikksaga og bøyde seg og jeg knakk den lett av.

                Er det jeg som har gjort noe feil her? Husker så godt fra sløyden på ungdomskolen at slik lim var helt fasntastisk og brukte det istedenfor spiker på kister osv det satt jo som bare f... Men nå skal det legges til at jeg har blitt en god del sterkere siden den tid da Hehe.. men uansett så håper jeg og tror at det er jeg som bare har slurva med skjøtene og derfor driten ikke holdt. Kanskje det ikke var helt tørt heller, det var jo akkurat som gummi..
                Cascol trelim er ikke et mekanisk lim, det har liten styrke i seg selv.
                Styrken oppstår når limet kryper inn i treverket.
                Hvis ikke limfugene er rette/tette i utgangspunktet, anbefaler jeg sponplatelim som Joakim sier.

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  Originally posted by OlaDonk View Post
                  du kan jo også berre bruke det som ein ekstra sikkerheit
                  Det blir som å montere ettpar ekstra hjul på en gammal Lada for at den skal ha bedre grep igjennom svingene!

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #10
                    Ok, lenge skal en slik lim tørke da? kanskje festeevnen blir bedre om jeg pusser skjøtene grundig med sandpapir?

                    Comment


                    • #11
                      Limflatene må være rene, samt at de bør ha kontakt over hele flaten. Altså, lager du skjøter som ser ut som en slalomløype, så tror jeg ikke du kan regne så veldig med at dette holder.. Litt vel satt på spissen, men du skjønner hvor jeg vil hen

                      Om du har tilgjengelig en liten handhøvel, så anbefaler jeg å høvle begge flatene, sånn at du får best mulig kontaktflate mellom disse to delene du skal skjøte. Lim så platene sammen, og legg godt med press på i alt fra 30-120 minutter. jeg bruker å lime og la det stå, siden jeg ikke har det travelt med noe av det jeg bygger.
                      Sture Vedal

                      Comment


                      • #12
                        Lime sammen endeved på en plate er ikke lett. Master Craft 2 komponent konstruksjonslim. Ingen over, ingen vedsiden =p
                        Men uansett hvilket lim du bruker, bruk nok, å enda litt til, å klem godt fast med limtvinger. la tørke over natta. Ellers følg tipsene til chin

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Rune Iversen View Post
                          Lime sammen endeved på en plate er ikke lett. Master Craft 2 komponent konstruksjonslim. Ingen over, ingen vedsiden =p
                          Men uansett hvilket lim du bruker, bruk nok, å enda litt til, å klem godt fast med limtvinger. la tørke over natta. Ellers følg tipsene til chin
                          nok er passe
                          litt til er ofte for mye.

                          Comment


                          • #14
                            Er det ikke bare å skru kassa sammen og bare fylle på med Tec7 langs hele skjøtene rundt hele kassa inni og utenpå? slik gjorde jeg det ialefall, satt dønn og tror den er ganske tett... Tec7 koster mellom 200 og 250kr på Jernia.
                            Filip
                            Toyota MR2 W20 2,0 gti 92mod.

                            http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=4952

                            Comment


                            • #15
                              Jeg foretrekker å bruke Casco`s oppskummende lim. Oransje flaske med grønn topp. Ikke alltid like lett å sage 100% med stikksag, og da funker dette limet ypperlig til å tette "feilskjær". I tilegg Sika i alle hjørner innvendig. Og ikke minst, la limet få tid til å tørke et par timer. Det vil bli litt overflødig lim sum tyter ut, og når du kan skjære det av uten at et klistrer,er det bare å gyve løs med sika.
                              Mathias.... Soundman is alive
                              Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
                              Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

                              Comment

                              Working...
                              X